Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Brådskande om gas

2 september 2016

Jag har varit på två intressanta föredrag under veckan som gått. Båda har hamnat om gas, dels om miljö- och ekonominyttan med att tanka biogas, dels om faran med att inte regelmässigt kontrollera systemen.
 
Noterbart är att det är Volkswagen som går i bräschen för att återlansera biogasen som det smarta bränslet. Samtidigt är det just Volkswagen som varit drabbad av de gasexplosioner med personbilar som skett här i Sverige de senaste året.
 
Vi Bilägare avslöjade redan för ett par år sedan att rostiga gastankar förekommer i stor utsträckning. Volkswagen vidtog då vissa åtgärder och bytte kostnadsfritt ut de tankar som var angripna på VW Passat. En allmän återkallelse har också gått ut om att byta ut tankar på VW Touran Eco Fuel 2006–2009 – den bil som nu också drabbats av explosioner, i Linköping förra året och i Göteborg i somras.
 
Glädjande är att Volkswagen nu tar steget fullt ut och låter återkalla alla gasversioner av Passat, Touran och Caddy till och med årsmodell 2010, totalt 6 200 bilar i Sverige. Jag säger fattas bara annat – när Volkswagen i samma stund slår sig för bröstet och meddelar att de ska inleda en biogassatsning modell större.
 
Faran är inte över med att bilar återkallas. Faran ligger i att kontrollerna av äldre gasbilar har varit och är närmast obefintliga från myndigheternas sida. Vi svenskar, alltid betraktade som säkerhetsnarkomaner, är i det här avseendet underutvecklade. I Tyskland ligger exempelvis kontrollerna på en helt annan nivå.
 
Det är bråttom att Transportstyrelsen verkar för en uppdaterad författningssamling så att bilprovningsstationerna får mer befogenheter och mer tid för att kunna säkerställa nödvändiga kontroller. Gasdriften kommer inte att minska med tiden, utan garanterat öka. Och då handlar det inte bara om biogas utan också om vätgas när Toyota och även Hyundai lanserar sina bränslecellbilar. Vätgas blir till knallgas om försvagade tankar eller anslutningar brister. Och trycket är enormt, från 200 bar för biogas upp till 700 för vätgas.
 
Det rullar 50 000 biogasfordon på våra svenska vägar idag, många av dessa inte tillräckligt kontrollerade. Det ger onekligen rysningar.