Bild
Nästa artikel

BMW:s flexbil bekänner färg

Biltestarbloggen
BMW 218d Active Tourer hårdtestats just nu mot närmaste konkurrenterna. Biltestare Mikael Schultz antyder att den framhjulsdrivna BMW:n har fina vägegenskaper.
BMW:s första framhjulsdrivna bil, 2-serie Active Tourer, är redo att möta konkurrenterna.
BMW:s första framhjulsdrivna bil, 2-serie Active Tourer, är redo att möta konkurrenterna.


Har precis lagt beslag på ett av de första svenskregistrerade exemplaren av BMW:s nya kompakta familjetransportör. Modellbeteckningen är 218d Active Tourer och bilen är mycket speciell, åtminstone med BMW-mått mätt. Detta genom att, som första BMW genom tiderna, driva på framhjulen! 
 
Frågan är hur den bayerska prestigetillverkaren har lyckats med omvandlingen från bak- till framhjulsdrift. BMW har ju genom alla år envist hävdat att det är bakhjulsdrivning som gäller om man vill bygga bilar med hög körkomfort och vass väghållning.  
 
För ett se vad nya Active Tourer går för har vi ställt den mot en annan intressant och alldeles färsk tysk modell; VW Golf Sportsvan som ersätter gamla Golf Plus. I testet ingår också en fransk utmanare i form av Citroën C4 Picasso (den korta varianten).
 
Vilken av bilarna som vinner när alla mätresultat, ekonomikalkyler och förarprotokoll vägts samman vet jag inte, eftersom testet ännu inte är riktigt avslutat. Men en sak kan jag avslöja redan nu; den framhjulsdrivna BMW:n behöver inte skämmas för sina köregenskaper.     
 
Hur det slutgiltigt går i testet berättar vi dock först i nr 13 av papperstidningen, som kommer ut i slutet av september.
 
Så håll ut!

Kommentarer

#1
2014-08-25 19:50

Jag tror denna kommer bli en "storsäljare" (relativt). Är man ute efter en stationsvagn modell mindre än golfklass så tror jag många kommer köpa denna, givetvis förutsatt att priset inte är allt för långt i från de övriga liknande bilar.

#2
2014-08-25 21:06

"mindre än golfklass"? Den kommer ju att jämföras med Golf Sportsvan och det är väl den största Golfen?

#3
2014-08-25 21:08

Måste kännas jobbigt för en journalist för Vi Bilägare att medge någonting positivt om BMW.

#4
2014-08-25 23:09

BMW Carens ? (Kia)är denna BMW slående lik.

#5
2014-08-26 07:13

@saabnisse - Sportsvan är den högsta Golfen men Sportscombi är den längsta så vilken som är "störst" vete f-n...:) Ja - vill man ha med sig skrymmande last så är det definitivt Sportscombi.
Sen skall man nog inte hoppas för mycket på priset verkar det som och om jag får gissa så lär det behövas en del tillval på sedvanligt BMW-manér vilket brukar driva upp det verkliga priset rätt avsevärt från annonserade "från-priser"...

#6
2014-08-26 07:23

Pi....även BMW har numera oftast väldigt prisvärda utrustningspaket.

Sedan att ingen bil säljs för "från-priset" är inte BMW-unikt.

#7
2014-08-26 08:03

@SiggeNn - håller helt med dig om att det inte är många bilar som säljs för "från-priset" och det är möjligt att även BMW tvingats pruta lite på sina tillvalspriser men eftersom det är ett s k premium-märke så tror jag fortfarande inte att dom slåss med priset som största försäljningsargumentet.

#8
2014-08-26 10:03

Sedan länge föredrar jag minibussar framför vanliga kombibilar. Man sitter högre och har bättre överblick över vägbanan och trafiken, inredningen är flexiblare vilket underlättar för packning och fördelning mellan last och personer, komforten är högre tack vare fler injusteringsmöjligheter för passagerarna - de flesta minibussar har tre separata säten bak exempelvis med individuella inställningar. Plus höjden innebär mer utrymme per kvadratmeter jämfört med en lågbyggd kombi. Minibussar är lättare att packa fyrkantiga och stora föremål med. Lågbyggda kombis duger bara för platta paket.

Det är bara att gratulera BMW till att ha skådat ljuset, det ljus som fransmän och italienare såg redan för många många år sedan. En av de första koncepten för minibussar var ju Lancia Megagamma från Giugiaro, redan 1978. Och ännu tidigare hade Giugiaro faktiskt gjort en minibuss baserad på Alfa Romeo, som var ett förslag till en ny London Taxi - året var 1976.

Men det var fransmännen som populariserade denna biltyp i Europa, med Renault Espace 1984 som fick mängder med efterföljare bland annat från Renault själva genom den mindre varianten Scenic och sedan följde Citroën upp detta med Picasson. C4 Picasso är idag Europas mest sålda minibuss och har varit marknadsledande i sitt segment de senaste åren. Vi får väl se om BMW lyckas ändra positionering något...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.