Bild
Nästa artikel

Bilhistoria i Köping

Biltestarbloggen
"Det är härligt att bli överraskad, som häromdagen när jag föreläste om VM-historien i rallysport på fordonsmuseet Bil & Trafikhistoriska Samlingarna i Köping."
En exakt replika av Saabs Le Mans-bil från 1959. Tvåtaktaren på 90 hk toppade 175 km/tim på Mulsannerakan.
En exakt replika av Saabs Le Mans-bil från 1959. Tvåtaktaren på 90 hk toppade 175 km/tim på Mulsannerakan.
Det är härligt att bli överraskad, som häromdagen när jag föreläste om VM-historien i rallysport på fordonsmuseet Bil & Trafikhistoriska Samlingarna i Köping.
 
Fordonsmuseet i Köping är en bortglömd liten pärla. Off season fick jag tillfälle att vandra runt bland klenoderna i lokalerna som tidigare tillhörde Köpings Mekaniska Verkstad. Snyggt uppställda, och i skapade tidsenliga miljöer, stod den ena dyrgripen efter den andra.
 
Här fanns bland annat legendariska märken som Bugatti, Voisin och Panhard-Levassor. Här blev jag bland annat stående framför en kompressormatad Mercedes SSK från 1929, en tävlingsbil som körts av finländaren Karl Ebb. Arvet efter Ebb har som bekant förvaltats väl av de finska rallyförarna i modern tid.
 
Fordonsmuseet rymmer också en stor portion Volvohistoria och det är helt naturligt eftersom KMV inledde tillverkningen av växellådor åt AB Volvo redan 1926. Under kriget, 1942, blev KMV en del av Volvokoncernen. På övervåningen finns hela Volvohistorien om transmissionens utveckling.
 
Har ni vägarna förbi, missa inte de teknikhistoriska samlingarna i Köping. Museet är öppet för allmänheten från maj till september, men större grupper kan förboka visningar hela året.

Diskutera: Vilken av de klassika bilarna är din favorit?

Kommentarer

#1
2014-12-17 22:24

Ja ett fantastiskt trevligt museum, jag har varit där flera gånger!
Det måste man, dels hinner man inte smälta allt om man är intresserad, dels varierar flera av objekten.

#2
2014-12-18 09:17

Jag skulle ha velat stå i slutet av Mulsannerakan, när 2-taktaren kom i 175 knyck. Vilken ljudupplevelse det måste ha varit :)

#3
2014-12-18 11:10

Jag har turen att bo rätt nära, en sväng dit om året blir det. Trevligt museum, kanske lite för mycket 1900-1920 för min smak, med de har en utställning de varierar med lite nyare saker samt mycket prylar.

#4
2014-12-18 20:07

Bor även jag rätt nära och detta reportage påminner mig om att det var flera år sen jag besökte museet. Så - det får nog bli en sväng till Köping och Museet till sommaren inte minst eftersom jag ändå är där då och då. Absolut värt att besöka !

#5
2014-12-18 22:03

lillstefan, för mig är det tvärtom, jag gillar de äldre, det är kul att se annorlunda lösningar innan de flesta bilar blev karbonkopior på varandra med få avvikelser.

#6
2014-12-19 08:54

Måste absolut ta mig till Köping nästa gång vi kommer till Sverige.

#7
2014-12-19 13:50

Ja, ju äldre desto flera unika lösningar, saabnisse. Jag tycker att det är kul att skruva med äldre bilar eftersom man många gånger ser hur ingenjörerna tänkt, just nu fnular jag med min Morris Minor 53:a och lite grann med en Rover 2000 68:a. Riktigt likt dagens bilar är det inte alla gånger.

#8
2014-12-20 16:15

Och så vore det trevligt att få reda på varför bagageluckan på dom gamla Saabarna har en så dålig passform, ser ju öppen ut. Eller glömde dom att det skulle vara en gummilist mellan kaross och bagageluckan ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.