Bild
Nästa artikel

Bil utan rostfälla

Biltestarbloggen
Nu görs de sista bedömningarna och kontrollerna av långteststallet 2014. Dit hör en rostskyddskoll. Det var med ett leende på läpparna jag for över till Rostskyddsmetoder med BMW i3. – Ja, det är inte mycket som kan rosta på den här! sa Thomas Widström fundersamt.
Komposit och aluminium gör att rosten får svårt att sätta tänderna i BMW i3. Återstår att se om materialet har andra svagheter när det utsätt för saltlaken vintertid.
Komposit och aluminium gör att rosten får svårt att sätta tänderna i BMW i3. Återstår att se om materialet har andra svagheter när det utsätt för saltlaken vintertid.
Thomas Widström på rostskyddsmetoder lyser med sin ficklampa och fingrar lite här och där – men nej – inte tillstymmelse till rost på BMW i3!
Thomas Widström på rostskyddsmetoder lyser med sin ficklampa och fingrar lite här och där – men nej – inte tillstymmelse till rost på BMW i3!
Redan när jag ringde och beställde tid kommenterade Thomas i3:ans konstruktion och menade att han nog inte väntade sig några problem. ”Men det är väl bäst att vi tittar på den i alla fall”.
 
Så jag körde upp på rampen och besiktningen inleddes. Exteriört fanns inga skador eller anmärkningar, vare sig vid dörrar eller baklucka. Så vi höjde upp bilen med lyften och började titta undertill.
 
– Jag vet egentligen inte vad jag ska titta efter, sa Thomas. Här finns ju nästan ingenting som kan rosta! I vart fall inte synligt. Kanske finns det förstärkande stålbalkar som vi inte ser.
 
– Där finns ju en tvärbalk, pekade jag inspirerat.
 
Men nej, vi kontrollerade och den visade sig vara tillverkad i aluminium. Nästan hela bilen är tillverkad i komposit och aluminium. Även fram- och bakvagn. De få komponenter vi kunde se i stål var krängningshämmare, ljuddämpare och avgasrör till räckviddsförlängarens lilla bensinmaskin, av redaktionen vanvördigt döpt till gräsklipparmotorn. Finns det några rostfällor så kunde vi inte upptäcka dem den här gången. Men det blir fler kontroller. BMW:n stannar kvar på redaktionen.
 
Lilla i3 fick ovanligt snabbt komma ner på hjulen igen. Jag tror att bedömningen och betyget ur rostskyddssynpunkt kommer att bli mer än väl godkänt!

Kommentarer

#1
2014-11-20 18:07

BMW är verkligen ett föredöme för hela bilvärlden!

#2
2014-11-20 20:24

Nu är det faktiskt så att aluminium är långt från korrosionsbeständig.
Hur beständig den är beror dels på vilka ämnen som ingår i legeringen och dels på omgivande elektrolyt, här måste man utgå från att ingen aktiv katod finns närvarande.
Tyvärr kan våra saltbemängda vägar ge en elektrolyt som kan vara väldigt skadlig, ett klassiskt exempel är de länkarmsfästen till framvagnen på Saab 9000, som började korrodera i mitten av 1990-talet, enl. uppgift för att sammansättningen i vägsaltet ändrades.
Vi får hoppas att legeringarna i BMW klarar sig bättre, det är något som framtiden får visa.

#3
2014-11-21 01:16

Haha Stoor du är för rolig ;)

#4
2014-11-21 11:26

Precis som saabnisse påpekar så korroderar även aluminium, och i synnerhet i samband med andra metaller som t.ex. zink på skruvförband osv. Se t.ex. fälgar.
Volvo 740:s styrväxel var ett också bra exempel på det. Det har jag svetsat många....

Allt är inte stål som glimmar. Eller hur det nu var.. ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.