Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Avslöjande rostrapport

28 april 2016
Motorhuven på Volkswagen Passat hårt drabbad av rost.

En fram till nu sekretessbelagd rostskyddsrapport visar att nya bilar rostar i snabbare takt än tidigare. Vi Bilägare har kommit över rapporten som våra prenumeranter får ta del av denna vecka.
 
Förr i tiden var rostkyddsrapporten offentlig, men sedan några år tillbaka är det bilindustrin som finansierar Swerea KIMAB:s undersökning, där roststatusen på krockade bilar analyseras. Det har medfört mörkläggning av tidigare mycket intressant konsumentupplysning, men som alltid finns det läckor i alla sammanhang.
 
Rapporten visar att rosten på nya bilar fortfarande är ett problem trots ökad användning av rostskyddsäkra material som aluminium och plast. Så länge karossdelar består av stålplåt kommer bilar att fortsätta att rosta.
 
Rapporten visar vidare att storsäljare som Volvo och Volkswagen ingalunda är problemfria, VW Passats motorhuv (bilden) är en av de värst drabbade i hela undersökningen som omfattar 28 bilmodeller, 4-7 år gamla.
 
I mångt och mycket överensstämmer KIMAB-rapporten med Vi Bilägares rostskyddsprognoser från när bilarna granskades som nya. Dörrar, huv, baklucka, bakskärmskanter samt tröskellådor ingår i KIMAB-rapporten. I Vi Bilägares granskning lägger vi också till underredet, det vill säga vad som kan tänkas hända bakom de ”skyddande” plastsköldarna.
 
Som följd av denna oberoende rapport kombinerat med ViB:s egna uppföljningar kommer vi nu att revidera betygen hos vissa bilmodeller. Vi har skrivit om det förr och det tål att upprepas igen; det är omöjligt att förutse framtida galv- och grundfärgssläpp när bilarna är nya, det gäller också kvaliteten på limmet.
 
ViB:s betygsättning vållar som alltid diskussioner. Märk väl att vi sätter våra betyg efter den pris- och statusklass som varje bilmodell representerar. Här anser vi exempelvis att nya Volvo XC90 eller Lexus inte fullt ut har det rostskydd som man kan förvänta sett till premiumkonkurrenterna.