Bild
Nästa artikel

Astra utmanar i Golfklassen

Biltestarbloggen
Nya Opel Astra på plats i testgaraget. Hur står den sig mot ärkerivalerna VW Golf och Ford Focus?
Nya Opel Astra på plats i testgaraget. Hur står den sig mot ärkerivalerna VW Golf och Ford Focus?
Nu står den i redaktionsgaraget, laddad för att möta sina värsta konkurrenter. Bilen jag talar om är nya Opel Astra. Det är Opels i särklass viktigaste enskilda modell på senare år och den ska - om allt går enligt tillverkarens planer - stå för uppemot 40 procent av märkets totala försäljning.
 
Men är nya Astra tillräckligt kompetent för att kapa åt sig nya marknadsandelar i den tuffa Golfklassen? Kan den på allvar utmana ärkerivalerna när det handlar om köregenskaper, utrymmen, praktisk användbarhet och ägarekonomi?
 
Det är vad vi ska försöka ta reda på i ett nyss påbörjat test där vi ställer Opels nykomling mot klassledaren VW Golf och uppgraderade Ford Focus.
 
Vilken av bilarna är bäst att köra, vilken är säkrast om olyckan skulle vara framme, vilken är bäst rostskyddad, vilken rymmer mest i kupé och bagage och vilken är snällast mot plånboken? 
 
Något svar på de frågorna kan inte ges när detta skrivs av den enkla anledningen att vi ännu inte hunnit genomföra vårt utslagsgivande testprogram.
 
Men om du läser nummer 17 av papperstidningen får du besked om det mesta som är värt att veta om den nya Opeln – och hur den står sig mot konkurrenterna…
 
Gör det!

Kommentarer

#1
2015-11-10 10:31

Auris är ett bättre köp.

#2
2015-11-10 14:21

Hoppas i så fall att Opel släpper en gas- eller hybridvariant. Annars känns det som ett ganska bortkastat försök.

Red: Vill förtydliga att även jag är intresserad av nya Astra, men utan ett "vettigt" miljöalternativ (läs: tjänstebilsalternativ) så faller den stenhårt i intresselistan.

#3
2015-11-10 11:42

Känns som ett riktigt lyft för Opel! Ska nog provköra den.

#4
2015-11-10 12:50

Auris har svårt att hävda sig mot Golf och Focus annat än för märkestrogna fanatiker, men det ska bli intressant att se hur det går för Astra.
Men jag håller med Grosser.

#5
2015-11-10 13:24

Opel Astra är ett riktigt intressant köp och jag förstår att Opel kör sin "utmana dina fördomar"-kampanj för många associerar fortfarande med Opel från 90/00-talet och skriver saker som att en Toyota skulle vara bättre köp.

Genomgående bland de Japanska "Svensson"-märken skulle jag våga sticka ut hakan och säga att Mazda > Honda > Toyota > Subaru > Suzuki (ägt bilar inom samtliga) och där jag tycker att Opel med framförallt Astra efter GM har blivit mer Tysk med allt vad det står för (Kvalite, känsla etc).

Och Nej, Opel är långt ifrån Audi (som också inte var en höjdare för 20 år sedan) BMW, Mercedez men närmar sig med stora kliv VW och jag har inte sett nya Astran men tar den lika stora kliv som gamla Saab-ärvda Astran så kan det bli hur bra som helst med Opel.

Prismässigt har jag inte förstått mig på Fords storhet kan jag erkänna men Focus ST ligger ängå ca 30 kkr över Opel , ca 20% av basbilspriset mellan Opel och Ford så jag röstar på Astra.

#6
2015-11-10 15:03

(Betänklig nummerskylt...
Den skulle jag inte våga åka omkring i, i dagens infekterade samhällsklimat då attentat och överfall hör till vardagen.
Utöver bokstavskombinationen kan siffrorna 919, om man är bildad i ämnet, ge vissa dolda kopplingar till en kontroversiell figur från våningen under...

Att placera dessa båda på samma nummerskylt är frågan om inte Transportstyrelsen klantat sig genom att var obildad.)

#9
2015-11-10 17:04

"Vilken av bilarna är bäst att köra, vilken är säkrast om olyckan skulle vara framme, vilken är bäst rostskyddad, vilken rymmer mest i kupé och bagage och vilken är snällast mot plånboken? "

Vilken har bäst kvalitet? Det är ju det viktigaste för många, inte bara rostskydd (som är lika godtyckligt och som även bygger på prognoser och tidigare erfarenheter av modellen). Dom flesta bilar idag har tillräckligt bra rostskydd dessutom.

Jag sticker ut hakan på en gång och anser att Opel Astra idag håller högre kvalitet än VW Golf (baserat på omdömen om nuvarande generation Astra). Dessutom har motorerna kamkedja (som håller till skillnad från VWs kamkedjor), medan VW Golf numera bara har en kamrem med okänd hållbarhet.

#10
2015-11-10 17:40

Kan det bli " Astraklassen " nu då?

#11
2015-11-10 18:12

Kedjan är en av det tyngre sakerna som talar för Astra, men endast för att man lyckats visa att man de senaste 8-9 åren lyckats ta fram kedjor som håller och inte krånglar på annat sätt heller.
Samt att man tagit fram en helt ny typ av kedja på de nya motorerna - vilket sänder vissa signaler...

#12
2015-11-10 18:34

Med tanke på VW-strul så kan nog denna Astran vinna mark.

#13
2015-11-10 19:24

Ja som vidstige skriver om kvalitén jämfört med golf så är min känsla densamma, de är ju inte bara ljudet när du stänger dörren som avgör kvalitén, har åkt ca 1500 mil i nuvarande generationen 1.4 sports touren utan att reagera på att den va bullrig som nämnts i kommentar tidigare, utan tvärtom tyst lågvarvad i motorvägsfart. Stannade till hos opelhandlaren igår och tittade lite snabbt på nya modellen som stod ute den va lite mindre än nuvarande . Ska bli kul läsa testen senare och höra omdömen om de överhuvudtaget går jämföra golf focus och Astra de är väl som att jämföra ABBA Beatles och Depp Purple.

#14
2015-11-10 20:54

Vad gäller interiör och utrustning/komfort så piskar Astran de övriga.
Det har hänt saker inuti Opel och vad som nu fattas är ett gott kvalitetsrykte och personligen så äger jag inga som helst tvivel över den saken.
Däremot om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att Opel skulle ha tagit i djärvare även med det yttre formspråket för Astran ser väldigt anonym ut och även bekant på något vis precis som att man har sett den förr.

#15
2015-11-10 21:56

Crylen. Ja det där med högt varvtal det är ett elakt rykte som valsats ut ur i brittisk bilpress och må möjligen vara sant då Vauxhall sägs kalibrera sina fordon för de speciella brittiska förhållandena...men det gäller inte för Opel.
Kör själv en Adam och konstaterar att den går tyst och drar bra igenom hela registret och växellådan är betydligt bättre än vad som är brukligt i detta spannet och samma bitar sitter i Astran.

#17
2015-11-10 22:56

Benols, ser att du skriver ( gamla ) Astra kombin ? Den nuvarande de har inte kommit någon ny ännu heter J pratar vi samma version ? Du kanske provade 1.6 motorn med 5 växlad låda ang buller, eller var de rent av Astra h ?

#18
2015-11-11 00:56

Nya Opel Astra ser klart trevlig ut designmässigt, tycker jag.

Registeringsskylten på bilden, kan upplevas vara kontroversiell med tanke på bokstavs- och sifferkombinationen. Transportsstyrelsen verkar ha klantat sig i detta fall.

#19
2015-11-11 10:47

Vinst i den Tyska tävlingen "Das Goldene Lenkrad" Gyllene ratten, inte dramatiskt speciellt, många vinner, fast få som inte vunnit har blivit större framgång - däremot att notera är att Astran fick den högsta poängen av alla deltagare i tävlingen oavsett kategori, 116 poäng, BMW X1 på andra plats med 111 .
Mazda CX-3 hamnade på andra plats efter Astra i samma kategori med poäng 84.

#20
2015-11-11 20:29

Skall kolla denna nya Astra imorrn - får se vad man tycker efter det. Förhoppningsvis också en provkörning imorrn men om inte så får det bli till helgen.

#21
2015-11-12 18:40

Uppdaterade prislistor finns nu som inkluderar kombin - Sports Tourer.
8000:- är påslaget.

Man är nu även inte längre tvungen att välja diesel, om man vill ha automat.
Automat finns nu också till 1.4T-150hk bensinmotorn.
Till 1.0T lyser den fortfarande med sin frånvaro, trots att den tas in till andra länder.

FlexCare finns som tillval - 3 års garanti, service och assistans a 7 611:-

#22
2015-11-12 19:30

Var och skulle titta på nya Astra, men den skulle komma in i kväll. Så vi får vänta till på Lördag. Verkar vara ganska bra priser just nu.

#23
2015-11-13 21:05

Opel Astra har alltid varit en bättre bil än Golf, men däremot inte lika kompetenta marknadsförare som VW. Ofta tycker jag den har varit utdömd redan före testet av motorjournalisterna.

#24
2015-11-14 00:26

Marknadsföring urusel.
Om allt bra med bilen är fullkomligt okänt blir intrycket därefter.
Man har aldrig talat om för någon vad man säljer eller förklarat varför saker och ting sett ut och fungerat som de gjort.
Då blir det rätt svårt att skaffa kunder.

Detaljerad information kan åstadkomma underverk men det har man aldrig insett.
Om jag endast känt till vad som skrivits och vad som sagts och sägs och vad reklamen förmedlar så skulle jag varit övertygad om att Opel var en medelmåttig, helt ointressant bil.
Just det som många har trott och tror, och att de gör det är därmed helt logiskt baserat på den information de tagit del av.

Det som skiljer mig från dem är att jag har den kunskap de saknar.
Vad skulle hända om de fick tillgång till samma kunskap?

Omvänt kan man undra om påpekanden av de fel och brister som ex. Golf har men som aldrig nämns av någon skulle kunna ha någon inverkan på bilden?

Om man i det ena fallet utelämnar det bra och i det andra fallet utelämnar det dåliga - vilken bild är det då man skapar?
Det är just så motorjournalisterna gjort i alla tider.

#25
2015-11-16 20:11

En liten resume av min provkörning av Astra Dynamic 1,4T 125hk idag. Första intrycket på knaggliga gator vid utfarten från Opelhandlaren är att den är välbyggd/solid likt min Insignia. Tysta mjuka rörelser över gupp och gropar. Stolarna är sköna och ratten med värme skön att greppa. Koppling/drivlina arbetar mjukt och 125hk motorn känns som en lagom rapp basmotor. Svarar bra och har även bra segdragning. Har kört automat i drygt 4 år nu men kändes faktiskt kul att växla den genom staden, lättväxlad och ett behagligt kopplingsingrepp. Ut på landsvägen kan man konstatera att den går lugnt och stadigt och upplevde den som riktigt tyst. Omkörningsaccelerationen är ok men kanske 150hk motorn blir mitt val.
Mörkt novemberregn var inte optimalt för att testa super belysningen, får prova den bättre sen, men helt klart är att LED Matrix belysningen slår ut Insignians halogenlampor som lätt försvinner i den blöta asfalten så här års. Kort sagt riktigt trevlig att köra och det känns som att Opel valt en riktigt bra balans mellan sport och komfort i chassit.
I torsdags var en förhandsvisning för "gamla" kunder och man fick studera detaljer. Kvalitetskänslan i inredning är väl en punkt där Golf kanske legat snäppet före men kan idag inte se vad det skulle vara. Känns solid och och knirkefri. Instrumentpanelen känns fräsch och välutformad. En kul detalj jag noterade är att dörrarna "självstänger" sista biten.
Dynamic modellen kommer med ett svart innertak, murrigt tänkte jag ,men ser ganska häftigt ut ändå. Väljer man el-sollucka så utgår det svarta mot ett vitt tak.
Bagagerummet saknar ett helt plant golv om man inte väljer nödreservhjulet, men är ju faktiskt lite större utan.
Opel har haft Focus och Golf som måttstock då man utvecklade denna och känns som att man dissekerat dessa och gjort läxan väl. Alla tre tyskarna är nog "bästa köp" för nån ,men design och helheten och inte minst kvalitén gör nog Astran till min favorit bland dessa.

#26
2015-11-17 15:19

Samma som de flesta kommit fram till, de som tycker annorlunda är få.
Självstängande dörrar är intressant, det är mycket lätt att missa en sådan detalj.
Samma var det på första Omegan, den hade dörrar som man kunde peta igen med ett finger eller som stängde sig själva bara man nuddade vid dem.
Jag är speciellt förtjust i sådant högkvalitativt sätt att fungera, för egen del har jag inte tid och möjlighet att titta på någon på ett par veckor.

#27
2015-11-20 17:23

@Highlander #21
Automatlådan till den 3-cyl 1,0 motorn är en "Easytronic"-låda - dvs det är inte en konventionell automat med momentomvandlare (som till 4-cyl 150 hk) utan den robotiserade låda som även finns till Corsa/Adam men i uppdaterad version (3.0). Den börjar levereras till våren nån gång - finns inte till kund i Tyskland heller ännu.

#28
2015-11-24 00:32

mayors - Mycket väl medveten om att det är Easytronic till 1.0T och att den inte finns för leverans ännu.
Dock så vore det vettigt att likt flera andra länder ha med den i prislistorna och konfiguratorn, så att folk vet att den är på g och inte väljer bort bilen i tron om att den endast skulle finnas manuell låda som alternativ till 1.0T.

#29
2015-12-08 19:02

Har ägt en Opel, en Omega B. En fantastisk bil (bekväm, modern, säker, kvalitetskänsla, mekanik) även om kvalitet inte var jämförbar men en likvärdig japan. Och rostade gjorde de i kombinationen salta vägar och dålig skötsel. Märkets rostrykte gör att ni alla bör avstå från Opel, inklusive media.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.