Bild
Nästa artikel

78 000 liv räddade sedan 1997

Biltestarbloggen
Rover 100 fick bara en stjärna i Euro NCAP:s första testomgång för 20 år sedan.
Rover 100 fick bara en stjärna i Euro NCAP:s första testomgång för 20 år sedan.
I år firar Euro NCAP 20-årsjubileum. European New Car Assessment Program startades som ett trafiksäkerhetssamarbete av ett antal europeiska länder, däribland Sverige, biltillverkare och frivilliga organisationer 1997.

Målet var förstås att höja säkerheten och minska antalet skadade vid olyckor. Enligt NCAP har organisationen genom de tuffa krocktesterna tvingat fram säkrare bilar och så långt räddat 78 000 människors liv.

Särskilt under de första åren avslöjades erbarmligt undermåliga konstruktioner. Euro NCAP:s tester fick genast stor uppmärksamhet och de bilar och tillverkare som hamnade i skamvrån förlorade både i försäljning och anseende.

Numera är det nästan bara högsta betyg som gäller och som förväntas av oss konsumenter. I takt med att bilarnas konstruktion nått en avsevärt högre nivå, så har fokus mer och mer glidit över till de elektroniska säkerhetssystemen. Där finns framtiden. Kommunikation mellan bilar kan ytterligare minska olycksriskerna.

Man kan se på krocksäkerhet ur flera aspekter. Vi Bilägares däcktestare påpekar gärna att man inte ska köra med alltför skitna däck, välja lågt pris före prestande eller åka med vinterdäck sommartid. Då förlorar man en del av bilens inbyggda säkerhet. Längre bromssträcka kan innebära högre krockhastighet och värre skador. 

Vi konsumenter har mycket att tacka Euro NCAP för, men tappa inte bort förbättringarna! 
 

Kommentarer

#1
2017-09-27 12:51

"så har fokus mer och mer glidit över till de elektroniska säkerhetssystemen."

Människor tycks ha svårt att fokusera på flera saker samtidigt, man hoppar hit och dit allt beroende på nycken för dagen.

Risken är stor att den passiva säkerheten kommer att försämras när man kan vinna mer och mer på elektroniska system som är betydligt billigare och enklare att skapa än mekaniska och fysiska egenskaper.
En brist där kommer helt att drunkna i lovorden över elektroniken och därmed passera obemärkt - och sedan är trenden igång...

#2
2017-09-28 13:17

Rover 100 var redan när den testades en 20 år gammal konstruktion, så det var nog inte så konstigt att den falerade. 70-talssmåbilar var bara tomma lådor.

#3
2017-10-02 15:46

"inte ska köra med alltför skitna däck" - håller med ViB, folk som kör med smutsiga däck blir de första vi ställer upp mot väggen när revolutionen kommer!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.