Nästa artikel
GENÈVE: Volkswagen Sharan
Nyheter

GENÈVE: Volkswagen Sharan

Publicerad 2 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Större, mer flexibel och klassledande förbrukning. Det är receptet för helt nya familjebussen Volkswagen Sharan som nu presenteras på bilsalongen i Genève.
Sedan 1995 har Volkswagen sålt 600 000 exemplar av familjebussen Sharan.

Under dessa 15 år har inte mycket hänt med vare sig bilens funktioner eller utseende.

Det ska det nu bli ändring på.

Helt ny bil

Helt nya Volkswagen Sharon som nu står utställd i Genève har endast de två solskydden gemensamt med nuvarande generation.

Allt annat på den sjusitsiga familjebussen, ned till minsta skruv och komponent, är nytt.

Till det yttre har bilen putsas upp för att passa in i Volkswagens nya formspråk.

För Sharan innebär det klara horisontella linjer som signalerar mer funktion än effektfull formgivning.

Bilen har blivit hela 22 centimeter längre än sin föregångare och dessutom har den breddats med 9,2 centimeter.

En stor nyhet är skjutdörrarna som underlättar insteget till de bakre stolsraderna.

Halvliter per mil
Den nu 4,85 meter långa bilen är enligt Volkswagen klassledande när det gäller förbrukning.

Nya Sharan erbjuds med två turbodiesel- och två bensinmotorer, alla direktinsprutade och överladdade.

Jämfört med nuvarande generations motorer är dessa upp till 21 procent snålare.

På bensinsidan levererar motorerna 150 respektive 200 hästkrafter och när det gäller dieselmotorerna är effekten 140 eller 170 hästar.

Den snålaste varianten är 2,0-liters bensinmotorn på 140 hästar som endast kräver 0,54 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 143 g/km.

Bilen kan fås med fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda finns som tillval.

Mer flexibel
Nya Volkswagen Sharan har också fått ett helt nytt sätessystem med upp till sju sittplatser som är mer flexibelt än tidigare.

Stolarna behöver inte längre plockas ut utan sjunker enkelt ned i golvet med hjälp av en fällningsmekanism. Nedfällda bildar de en helt plan lastyta.

När bakersta raden säten är nedfällda rymmer bagageutrymmet 711 liter, med last upp till nedre kanten av sidofönstret.

Om alla säten däremot fälls ned och bilen lastas upp till taket växer volymen till stora 2 297 liter.

Kommer i höst
Som tillval erbjuds bland annat tre utrustningsnivåer, adaptivt chassi och systemet Park Assist som hjälper föraren att fickparkera.

Nya Volkswagen Sharan kommer att kunna beställas tidigt i höst och än så länge är priserna inte kända.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Sharan?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-02 18:07
Roy (ej verifierad)

Kan tänkas bli den smartaste familjelastaren på marknaden!

#2 • Uppdaterat: 2010-03-02 19:01
Sonett (ej verifierad)

Galaxy-kopia
Hela layouten och funktionen på passagerarsätena är ju en direkt kopia av nya Galaxy. Fyra år senare... Dåligt VW att det skulle ta sådan tid att få fram en ny bil. Behövde ni vänta på någon att kopiera först? Uppenbarligen är det Ford som är den smartaste familjelastaren.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-02 23:18
Edvin (ej verifierad)

Jättespännande. Äntligen en konkurrent till Ford Galaxy. Förhoppningsvis med bättre rostskydd och lägre bränsleförbrukning (diesel) till ungefär samma pris? Klarar den EURO-NCAP testen lika bra så blir det en ny Sharan.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-03 15:54
Saabnisse (ej verifierad)

Förra modellen av Sharan/Alhambra och Galaxy utvecklades ju tillsammans, men med olika motorer, men hur är det nu?
Jag tyckte att den tidigare modellen var en fantastiskt trevlig, komfortabel och praktisk bil, men ofta en riktig skitbil när det gäller driftsäkerhet och hållbarhet.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-03 16:42
mctar (ej verifierad)

Jasså! En kollega hade en dieselmaskin som hade gått 60.000mil när han sålde den. Det han bytte på den vara "klapperlederna", ca 5ggr. Vilken Saab klarar det?

#6 • Uppdaterat: 2010-03-20 21:56
Inge Skjutdörr (ej verifierad)

Fungerar ej...
Skjutdörrar är värdelöst på vintern ssk om det snöar och du har kupevärmare på. Snön fryser till is i "löprännan" och dörren racklar. Sedan kan ni stå och gråta ut i tidningen och klaga på felkonstruktion och kräva ersättning av vw. Avstå köp (eller prata med en Mazda 5 ägare innan ni köper)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.