Bild
Nästa artikel

Volkswagen Jetta – inte längre en Golf

Nyheter

Nu presenteras en ny, större Volkswagen Jetta – som inte längre delar karossdelar med Volkswagen Golf.

Volkswagen Jetta är en av de mest sålda europeiska bilarna i USA. I Europa går försäljningen inte tillnärmelsevis lika bra och bilen har under åren bytt namn till både Vento och Bora.

Frigjord från Golf
När Volkswagen nu presenterar sjätte generationens Volkswagen Jetta är det också med fokus på den amerikanska marknaden. Målet är att tredubbla försäljningen för att 2018 nå 800 000 sålda bilar.

Volkswagen Jetta har tidigare jämförts med en något omformad Volkswagen Golf med sedankaross. Den nya bilen bygger fortfarande på arkitektur hämtat från Golf men delar inte längre karossdelar.

Enligt Volkswagen ska nya Jetta vara en lika oberoende modell som Passat CC och Tiguan.

Nio centimeter längre
Plattformen har dock förlängts rejält, hjulbasen med sju centimeter och längden med nio. Det mesta av den nya längden har förlagts till baksätet, där benutrymmet blivit 6,7 centimeter längre. Totalt mäter bilen nu 4,64 meter.

Till det yttre har Volkswagen Jetta tagit del av Volkswagens nya formspråk och inspiration har hämtats från konceptbilen New Compact Coupé som visades i Detroit tidigare i år.

På insidan är dock det mesta sig likt.

Sex motorer kommer inledningsvis att erbjudas i Europa. Bensinuppställningen består av 1,2 TSI med 105 hästkrafter och 1,4 TSI med antingen 122 eller 160 hästar.


Dieslarna är alla direktinsprutade och turboladdade, 1,6 TDI på 105 hästkrafter och 2,0 TDI på 140 eller 200 hästar. Manuell sexväxlad låda är standard, men alla varianter förutom den minsta bensinmotorn kan kombineras med sexstegad dubbelkopplingslåda.

Den minsta bensinmotorn och minsta dieseln är optimerade för lägre förbrukning inom paketet BlueMotion, som bland annat betyder stopp/startsystem och bromskraftåtervinning.

1,2 TSI förbrukar 0,53 liter/mil med ett koldioxidutsläpp på 123 g/km. 1,6 TDI förbrukar i sin tur 0,41 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 109 g/km.

Det gör Volkswagen Jetta till den mest effektiva mellanklassbilen i världen, uppger Volkswagen. Så småningom kommer även en hybridversion av Volkswagen Jetta.

Lanseras 2011
Bland bilens standardutrustning återfinns bland annat antisladdsystem, övervakning av däcktryck och sex krockkuddar.

Bilen lanseras i USA under hösten för att därefter anlända till Europa nästa år. I USA startar priserna på 16 000 dollar, ungefär 1 700 dollar lägre än i dagsläget.

Det innebär ett pris på motsvarande 125 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Jetta?

Se film:

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-16 13:53

Nice! Gotta get a Jetta!

#1
Gösta
2010-06-16 15:36

Vettig prissättning i staterna. Kostar den runt 130 000:- när den kommer till Europa kan den vara ett intressant alternativ. Men VW brukar tyvärr ha en tendens att prissätta i Sverige som om deras bilar vore gjorda av guld.

#1
Kaj
2010-06-16 16:01

Bra VW - försök sen göra en snygg combi. Golf och Passat combi ser för bedrövliga ut. Ingen stuns, C-stolpen ser ut som en 70-tals japan!Designen baktill är bortglömd och det är ju det som är combidelen!! Kolla in BMW3-serien eller Audi A4 där har ni snygga combi, snyggare än sedanversionerna, för att inte tala om det praktiska o typiskt svenska!

#1
Qvist
2010-06-16 17:14

Nej Kaj, jag håller inte alls med dig. Passaten är nog en av de snyggaste kombibilarna på marknaden. Golfen är också rätt snygg. Audi A4, och A6 med för den delen, är inte speciellt snygga.
Det låga neddragna taket är riktigt fult. Se Volvo V50 så förstår du. Som tur är så får vi tycka olika, och de flesta tycker nog att Passaten hör till de bättre. Jag tycker absolut inte som du Kaj!

#1
peter
2010-06-16 18:13

Vore kul om VW sänker priserna här också.
Eller skickar med mer grejer för samma pris som förut.
För då blir det en sån här 2011!!
Fast egentligen behöver de inte sänka priset, jag tar en ändå.

#1
Saabnisse
2010-06-16 18:47

Säkert en bra bil.
Men utseendet?
Jag tycker att den påminner om en anonym Toyota från 90-talet.

#1
krille
2010-06-16 19:55

Säkert en bra bil men designen verkar vara gjord av en asiatisk formgivare, som inte riktigt funkar på en vw. Tyvärr är den alldeles för alldaglig om priset hamnar på 200000.

#1
Sven Eriksson
2010-06-16 22:36

Rätt snygg bil. Lite anonym - ungefär som Chevrolet Cruze. Sedanmodeller tycks gå hem i östra Europa, Kina och USA. I Sverige vill de flesta ha komibilar. Själv föredrar jag praktiska halvkombi.
Sedanmodeller kan vara tysta och bekväma, men inte lika praktiska. Uppenbarligen är dock sedan- modeller billigare att bygga. Är priset lägre än för mer praktiska varianter så kan det vara ett bra alternativ för vissa. I VW-koncernen tycker jag Skoda är mest prisvärd. Nya Yeti kändes som en "höjdare" när jag provade. Bäst med VW-bilar är rostskyddet.
S Y E-son

#1
Helmut
2010-06-17 00:49

Mycket fin Tysk bil,,

#1
Thomas
2010-06-17 14:28

Kära Säljaren,
Jag vill ha ett omedelbart köp av din motor, så jag vill veta
om det fortfarande finns till försäljning. Om ditt svar är ja vänligen komma tillbaka till
mig igenom via mail, sivracthomas@yahoo.com så att vi kan
förhandla om bättre, vänta för att läsa mer från dig
tack ..

#1
Lägerleffe
2010-06-18 03:06

Skärpning Ferik V. Diitström!
Först hette den Jetta i Europa. Därefter Vento och sedan Bora - inte Boro, som är en husfabrikant i småländska Landsbro.
F.ö. är Jetta IV inget som får mitt hjärta att bulta. Typisk VW-koncernens standardkur med Asienstuk.

#1
Kaj
2010-06-18 11:43

Nej Qvist; Passaten är verkligen en besvikelse designmässigt. Sen upprepar VW denna fula bakdel i efterföljaren / kopian, Golf Variant! Inga distinkta, rena drag bara fult runt o svängt. Hoppas VW skärper till sig när de tar fram nästa version. Jag kommer i a f aldrig att köpa en ful bil! Varför inte göra en snygg direkt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.