Bild
Nästa artikel
Topplista 2010: Mest sålda bilarna

Topplista 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Här är bilarna som var mest populära under 2010. En svensk toppar, följd av två tyskar – men en fransman ökar mest.

Volvo V70 var under 2010 Sveriges i särklass mest populära personbil. Totalt registrerades 25 568 nya exemplar av modellen, vilket innebär en marknadsandel på 8,8 procent.

Volkswagen Golf och Volkswagen Passat placerar sig på andra respektive tredje plats. Men inte ens om man lägger ihop försäljningen av de båda modellerna rår de på dominanten från Torslanda.

Bland bilarna som sålt bäst ökar Renault Clio mest. Jämfört med förra året har registreringarna ökat med 3 775 bilar eller 176,4 procent.

Nyregistreringar 2010:
(Förra året samt förändring jämfört med 2009 inom parentes)

1. Volvo V70 25 568 (20 532, +24,5 %)
2. Volkswagen Golf 12 824 (8 497, +50,9 %)
3. Volkswagen Passat 12 144 (8 588, +41,4 %)
4. Volvo V50 10 311 (10 974, -6 %)
5. Kia Cee'd 8 162 (5 989, +36,3 %)
6. Audi A4 6 592 (4 796, +37,4 %)
7. Renault Megane 6 280 (2 923, +114,8 %)
8. Ford Focus 6 278 (5 227, +20,1 %)
9. Saab 9-3 6 227 (4 430, +40,5 %)
10. Renault Clio 5 915 (2 140, +176,4 %)
11. BMW 3-Serie 5 125 (5 054, +1,4 %)
12. Volvo XC60 5 059 (2 577, +96,3 %)
13. BMW 5-Serie 4 333 (2 773, +56,2 %)
14. Skoda Octavia 4 263 (3 883, +9,8 %)
15. Toyota Yaris 4 173 (4 150, +0,55 %)
16. Toyota Avensis 4 131 (4 104, +0,65 %)
17. Volkswagen Polo 4 044 (1 522, +165,7 %)
18. Toyota Auris 3 964 (2 219, +78,6 %)
19. Skoda Fabia 3 870 (3 009, +28,6 %)
20. Mercedes E-klass 3 851 (2 281, +68,8 %)

Se hela topplistan med 325 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för 2010?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-01-04 12:23

Både Renault Clio och Megane ökade kraftigt. Renault har uppenbarligen en korrekt prisbild i dagsläget, vilket lockar nybilsköparna.

#2
mctar
2011-01-04 12:29

Lite förvånande att Toyota inte hittar fler kunder.

#3
2011-01-04 12:44

Renault säljer för att de säljs hos Volvo. Det är försäljningsorganisationen gynnar detta märke i Sverige. Skulle Toyota finnas hos Volvohandlarna skulle det säljas fler Toyota.

Audi A6 lyser med sin frånvaro. Liksom Volvo S80. Två lik. Fräscha sedaner som BMW 5-serie och Mercedes E-klass säljer.

#4
Anonymous
2011-01-04 12:45

Gösta: Kan ju vara så att produkterna är tillräckligt tilltalande också... Utbudet är uppdaterad med flera nya fräscha modeller som även är driftsäkra. enbart pris säljer inte.

#5
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 13:05

Sedan får vi hoppas att Renault är bra bilar trots det låga priset. Litar mer på Dacia som är billiga p g a delvis gammal (och dessutom beprövad) teknik och p g a sparsamt med onödigt lyx. Visst, det är väl bra att biltillverkare vågar testa lite nytt men ny teknik till lågt pris? Nja.

#6
Anonymous
2011-01-04 13:23

så mycket billigare är de inte, en Megane idag kostar i runda slängar som en Opel Astra, Ford Focus, VW Golf osv beroende på motor. tekniken funkar bra, har iaf gjort det på mina 2 senaste (-04 och framåt)...

#7
789
2011-01-04 14:34

KIA ökar starkt i Sverige och ÄR en stor konkurrent till Toyota vilket inte alls är så konstigt eftersom Toyota gör oerhört fula bilar medan KIA faktiskt ser riktigt bra ut liksom Hyundai också för den delen.

#8
SiggeN
2011-01-04 14:42

Kia...lika ointressanta/trista att köra som Toyota men bättre kvalité/garantier/pris inte konstigt att de ökar på Toyotas bekostnad.

#9
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 15:02

Är man pensionär kan Toyota faktiskt vara ett gott och socialt val. Faktiskt riktigt trevlig verkstadspersonal där. Skyhöga priser men knappast personalen som sätter dom...

#10
Jalle E
2011-01-04 15:28

Skulle vara intressant att se topplistan på privatköp. Volvo köps till stor del av företag.

#11
SiggeN
2011-01-04 15:32

Jalle E...som ViB skrivit tidigare så är Volvo V70 även mest sålda bilen till privatpersoner. Folk i allmänhet verkar tro att tjänstebilar är någon konstigt. Är helt enkelt en löneförmån där den anställde väljer bil efter eget huvud. Dock finns det företagsbilar/kommunbilar ex hemtjänsten som kör mycket Yaris och Focus. Så varför skulle listan bli annorlunda utan tjänstebilar?

#12
2011-01-04 15:37

Re Sigge N
Var får du denna uppgift ifrån ?

Kia...lika ointressanta/trista att köra som Toyota men bättre kvalité/garantier/pris

Det ända de har bättre för tillfället är nybilsgaranti, jag har aldrig sett en Kia ligga före Toyota i en enda kvalitetsundersökning, pris, ja viss, billigare att köpa men sämre andrahandsvärde, vilket gör att det är ytterst tveksamt om det blir billigare, vad har du för källa till dina påståenden eller har du bara gissat....?

#13
2011-01-04 15:42

SiggeN.

Jag tror Jalle har rätt. Automotor & sport hade en sådan lista vad för bilar personer väljer vid privat köp utan tjänstebilar. Och det visade sig att listan blev annorlunda än när tjänstbilarna var med. Men detta är några år sedan.

#14
789
2011-01-04 16:13

Jalle mfl:
Det är väl självklart att listan skulle se annorlunda ut om man räknar bort tjänstebilarna. Men varför ska man det? Det är ju också sålda i och används i Sverige och går ut till privatpersoner då de blivit, i regel, tre år gamla. Vad är problemet? Är det "Toyota talibanen" som har kommit ut ur grottan igen?

#15
MBfreak
2011-01-04 16:18

Jarl "Jalle" E

#16
Pastor Svärd
2011-01-04 16:19

Thommys: Varför skulle Volvohandlarna ha förtjänst av Renaults ökning det senaste året? vad jag vet har de sålt Reanult i ett 20-tal år. Nej- gör dig av med fransknojan och inse att Renault är Europas största bilmärke..

#17
Fundersam
2011-01-04 16:38

@ Thommys: Vad gäller Mercedes E-klass och BMW 5-serie så innefattar siffran här i listan även kombi och för BMW även "GT"-modellen. Det är inte endast sedaner som ingår i de serierna.

Jag skulle vilja se en lista som var mer uppdelad på delmodeller, exempelvis att sedaner separeras från kombis. Det hade varit intressant att se hur siffrorna sett ut då. Volvo visar ju det genom att de har en benämning på sedanen (S80), medan kombin heter något annat (V70). Det pratas en del om Saab och att det bara är sedaner som säljs nu av 9-5, så då blir det intressant hur de siffrorna förändras när kombin börjar säljas. Sverige är ju ett kombi-land, det går inte att komma ifrån.

#18
Jalle E
2011-01-04 16:56

Tror inte privatlistan ser likadan ut. Företag har oftast avtal med vissa handlare. Vet flera företag där de anställda inte får välja vad de vill.
En del företag vill inte sticka ut och då får de tex bara välja Volvo. Trist men sant.

#19
SiggeN
2011-01-04 16:57

Simon no 1 och Shogun...i en artikel i ViB får ett antal år sedan hade man undersökt försäljningen exkl. tjänstebilar och även där var Volvo mest sålt och listan var i stort sett oförändrad. Men eftersom ni påstår att jag har fel får ni gärna komma med källan (länk) för era påstående, Kom igen nu med länken/källan Shogun. Upp till bevis!

#20
2011-01-04 17:15

SiggeN.

Men snälla du! Vem har sagt att inte Volvo är mest sålda även om bara privatbilisters val av bil tas med? Är det så viktigt för dig att Volvo ska vara mest sålda? Och vem har sagt något om det,inte jag!

Jag bara sa att listan ser annorlunda ut. För det finns faktiskt fler märken än Volvo som säljs i Sverige. Men kanske inte för dej? Så bara Volvo är i topp så är listan som den ska? Det kan inte vara förändringar bland andra märken under Volvo. Och det var så det var på denna lista. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur listan så ut efter dessa år.

#21
Anonymous
2011-01-04 17:21

Hmmm... läste någonstans att om man inte kunde backa upp ett påstående med en korrekt källhänvisning så var man inte trovärdig...?

#22
asså va va de jagh sa
2011-01-04 17:23

ni är för roliga killar! :)

#23
2011-01-04 19:32

Jag säger som han med den långa signaturen: Att träffa service- och verkstadspersonal, får många att bli stamkunder. (Jag sitter just nu i situationen, att ingen av Toyotas nuvarande modeller känns speciellt lockande, men vid nästa byte vill jag ändå ha en.)

#24
Olle Ström
2011-01-04 19:48

Klart imponerande att lilla Peugeot 107 (= Citroën C1 = Toyota Aygo) ökat 21,1% och ligger nu på delad 14:e plats! Förra året på 12:e. Det är nog inte många som tror...Antagligen finns andra modeller som egentligen också borde läggas ihop som samma bil med olika design. Som Volvo V50 och Focus C:i! Tillräckligt lika för att gälla som samma bilkonstruktion?

#25
2011-01-04 19:56

Låt oss alla glädjas över Volvos framgångar, trots höga priser och ökande konkurrens. Sverige behöver de arbetstillfällen som Volvo skapar, dvs riktiga industrijobb. Alla kan inte jobba med data, internet eller på televisionen.
Låt oss reflektera en stund över hur folkhemmet hade sett ut utan de riktiga arbetena i samhället. Där fyller Volvo en viktig funktion, för bevarandet av det som finns kvar av folkhemmet. Så visst kan vi alla glädjas över Volvos framgång, oavsett vilket bilmärke vi kör.

#26
Christer W._
2011-01-04 20:09

Diskussionen om huruvida Volvo skulle toppa listan även om tjänstebilarna togs bort kommer varenda eviga månad när försäljningssiffrorna presenteras. Svaret är som vanligt ja, vilket man om man bemödar sig kan läsa på sista sidan i Bil Swedens dokument.

#27
2011-01-04 21:02

V50 och Focus samma bil? Hurdå? 4 hjul? Har dom ens samma motor, i mest sålda variant?

#28
Nithin01
2011-01-04 21:19

Jalle E

"Tror inte privatlistan ser likadan ut. Företag har oftast avtal med vissa handlare. Vet flera företag där de anställda inte får välja vad de vill.
En del företag vill inte sticka ut och då får de tex bara välja Volvo. Trist men sant."

Eller så handlar det som vanligt om pengar?

För om man inte gillar sin tjänstebil så kan man köpa det man vill och köra med den bilen privat?
Nej, det har man nog ingen lust med..
Inte så stor iaf.
Och då är det ju långt mycket lättare att gnälla lite.

Sen är det inte alls ovanligt att inhemska (tja) produkter premieras oavsett land och produkt och detta oavsett om dom är bäst på sin grej eller ej.

#29
cyklamera
2011-01-04 22:41

topplista 2010 till privatpersoner
1 kia ceed
2 vw Golf
3 volvo v70
4 volvo v50
5 renault clio
6 vw polo
7 skoda Fabia
Hittade listan på ww.di.se under bil o motor.
http://di.se/Artiklar/2010/12/7/222040/Kia-Ceed-popularast-i-Sverige/?sr=3&tr=281928&rlt=0
Lite skillnad på topplistan när den egna plånboken betalar!!

#30
cyklamera
2011-01-05 00:24

Populäraste bilarna bland privatpersoner, jan-nov 2010

1 KIA CEED 6 118
2 VOLKSWAGEN GOLF 5 508
3 VOLVO V70 5 037
4 VOLVO V50 3 969
5 RENAULT CLIO 3 616
6 VOLKSWAGEN POLO 2 793
7 SKODA FABIA 2 791
8 FORD FOCUS 2 649
9 RENAULT MEGANE 2 495
10 SKODA OCTAVIA 2 412
11 TOYOTA AURIS 2 381
12 NISSAN QASHQAI 2 326
13 HYUNDAI I30 2 201
14 FORD FIESTA 2 157
15 PEUGEOT 308 1 999
16 OPEL ASTRA 1 957
17 TOYOTA YARIS 1 946
18 TOYOTA AYGO 1 927
19 TOYOTA AVENSIS 1 914
20 VOLKSWAGEN PASSAT 1 905

#31
2011-01-05 00:28

Re Sigge N
Jag hann inte länka innan cyklamera fixade listan, är du nöjd...?

#32
SiggeN
2011-01-05 07:36

Även tjänstebilar betalas av "egna plånboken"...vad tror ni tjänstebilar är? Har man redan en V70 som tjänstebil köper man inte en till privat utan en mindre andrabil.

#33
cyklamera
2011-01-05 08:03

ja tjänstebilar betalas nog ofta med egna plånboken men kostnaden blir ju en helt annan. Vilket gör att fler då kan kosta på sig en dyrare bil.Annars skulle väl inte så många utnyttja detta.?
Ingen audi saab bmw eller mercedes på 20bästalistan till privatpersoner vilket ofta är relativt dyra bilar!

#34
SiggeN
2011-01-05 08:23

Kostanden blir inte automatiskt "en helt annan" för en tjänstebil. Beror helt på vilket avtal man har. Du må betala en mindre månadskostnad men den betalar du själv indirekt genom lägre lön...ingetting är gratis.

#35
cyklamera
2011-01-05 09:14

kan inte tänka mig annat än att det är förmånligt!! Tror inte många skulle utnyttja detta om de inte tjänade på det!!!

#36
SiggeN
2011-01-05 09:17

Många är villiga att betala för bekvämligheten och en fast månadskostnad. Pengavinsten är ofta ringa eller obefintlig.

#37
cyklamera
2011-01-05 09:33

Fasta månadskostnaden kan du väl få som privatperson med: Nej förmånligt är det påstå inget annat pengarna styr helt klart.

#38
SiggeN
2011-01-05 09:41

cyklamera...jag har själv räknat på det och avstått tjänstebil. Har du egen erfarenhet (eller du bara antar)?

#39
cyklamera
2011-01-05 09:59

Ja det har du rätt i jag bara antar att pengarna styr!! kan ha fel men kan inte tänka mig att så många som väljer tjänstebil skulle göra detta av bekvämlighetssjäl!

#40
cyklamera
2011-01-05 10:06

Men hur många trodde att det var Kia ceed som toppade listan till privatpersoner! Starkt jobbat av ett bilmärke som nästan inte fanns för oss svenskar för bara tio år sedan!

#41
2011-01-05 10:11

Har man en populär småbil (med låg värdeminskning), så kan ev. privatköp och tjänstebil, gå jämnt upp. Särskilt om man kör lite. Men har man t.ex. en välutrustad V70, och bara finkör på söndagar, så är tjänstebil inte bara billigare, utan mycket billigare. Även om det inte är lika förmånligt som på den gamla goda tiden. Då även bränslet ingick. Den som hävdar att tjänstebil inte är förmånlig, är av den vanliga sort, som underskattar årskostnad för egen bil.

#42
2011-01-05 10:13

PS. ett "inte" mellan "och" och "bara" på 4:e raden glömde jag knappa in.

#43
2011-01-05 10:23

Det är inte bara tjänstebilar som köps av företag. Utan även företagsbilar. Budbilar, servicebilar, taxibilar, körskolebilar osv. Det är en rätt stor andel av den totala bilförsäljningen. Jag vet inte om även postens bilar är med här, men de är Sveriges största åkeri och köper mycket bilar av en viss modell. Även försvaret köper mycket bilar, men de är inte heller säkert att de är med i statistiken.

Vad gäller tjänstebilar så förlorar man även pension, eftersom inkomsten blir lägre om man väljer att ta ut en del av lönen i form av en bil.

#44
2011-01-05 10:40

Intressant att se hur lite populär VW passat är i cyklamera:s lista,som privatbil jämfört med företagsbil.

Eller svindyra Volvo XC60. En endast manuell framhjulsdriven med minsta dieselmotorn kostar 485.000! Jämför med Mercedes GLK:s minsta dieselmotor med både automat och fyrhjulsdrift och bättre prestanda för 385.000. Hundra tusen billigare! Och då får man ju dessutom en premiumbil, med en stor stjärna i fronten.

#45
mctar
2011-01-05 10:51

Jag tror endel väljer tjänstebil för att "man kommit upp sig" och fått förmånen. Själv har jag räknat på ta en bil eller köpa själv och för mig går det på "ett ut". Behåller jag min gamla 3års harv så blir det väsentligt billigare.

#46
Bananmannen
2011-01-05 11:58

Thommys, nu är jag inte med alls. En XC60 D3 framhjulsdriven har ett listpris på 338.000:-

En i princip fullutrustad XC60 D3 framhjulsdriven manuell kostar däremot 485.000:-

#47
2011-01-05 12:14

Bananmannen, du har rätt. Det måste varit något fel på Volvo:s bygg-site när jag var inne och kollade. Jag la inte på något paket eller utrustning själv. Nu är det de priser du säger. En XC 60 med automat och 4wd ligger på ungefär samma pris som GLK. Mer humant.

#48
2011-01-05 13:58

Re Sigge N
du undviker att vara på om du är nöjd med att se tabellen där det visar sig att det skiljer på privat och företag, du verkade tro att vi ljög....:)

#49
Mr Colt
2011-01-05 15:53

Ställer mig frågande till hur ett fristående bolag kan få fram siffror som inte BilSweden kan få fram.
Om inte tillverkarna/generalagenter har siffror på juridska kontra privata personer per bilmodell,hur fick då Vroom AB fram dom.

#50
jurle
2011-01-05 16:54

Som någon sa tidigare, om tio år finns bara Toyota.

#51
2011-01-05 18:57

Reagerar också på precis som Simon no1 att inte SiggeN svarar nu om listan som cyklamera tog fram. Och jag har ingen anledning att tro att den inte stämmer. Men Volvo var ju först så allt är i sin ordning.....;o)

#52
SiggeN
2011-01-05 19:46

Shogun till skillnad ifrån dig så kan jag ta till mig och inse att jag hade fel. I tidigare ViB:s undersökningar var V70 mest sålda bil till privatpersoner men det har nu ändrat sig.

#54
SiggeN
2011-01-05 20:15

Leifer..."Tjafsar och hoppar på folk."...är det inte precis det du gjorde nu? Håll lite nivå så är du vänlig.

#55
2011-01-05 20:37

SiggeN.

Var har jag fel?

#56
2011-01-05 20:47

Leifer.

Måste bara berätta att jag och min fru varit och provat olika bilar hela dagen. Vi blev båda förtjusta i Audi A4 Avant Quattro TDI. Även BMW 520d var en positiv överraskning, tyvärr var inte priset det......Provade också Opel Insignia Cosmo 4x4 kombi, trevlig bil också. Audi A5 med sportchassi var lite av en besvikelse runt hur bilen rullade på vägen komfortmässigt....priset var heller ingen höjdare ;o(
Audi A4 var dagen höjdpunkt helt klart. Har även en Toyota Prius Executive med hem på prov över helgen mer info kommer om den. Helt klart är att bilen går snålt. På Fredag blir det fler provkörningar.

Ursäkta att jag lånade tråden.

#57
SiggeN
2011-01-05 20:48

I rest my case

#58
2011-01-05 20:51

SiggeN.

Det är nog lika bra det!

#61
z655
2011-01-05 22:57

Toyota på 15:e plats, hur gick det till,det är ju världens bästa bil!!! Just det ja. vi människor kan ju tänka,då förstår jag.

#62
2011-01-06 00:44

Re z655
Nej du har missat allt, Toyota är 3;a i Sverige och visst som du säger säkert på grund av tänkande människor...

#63
2011-01-06 10:06

Leifer ska göra det om den finns med automat,vet du det? Automat i någon form är ett krav.

#64
2011-01-06 10:15

Shogun, tyvärr finns inte den miljöklassade 9-3 med 180hk dieseln med automat och ännu inte heller som kombi.

Jag håller med dig, automat måste man ha, har man en gång vant sig har man inte en tanke på att köpa något annat.

Jag tror att det är just detta med kombinationen, miljöklassad+ hög effektdiesel+ kombi+automat som skulle öka Saabs försäljningssiffror.

I Sverige.

#65
2011-01-06 10:18

Vill bara tillägga att bilar som är klassade som miljöbilar väldigt sälla går att få med automatlåda i någon form, tyvärr. Toyota Prius verkar vara undantaget som har automat och ändå går så snålt som den gör. Visserligen är det ingen racer efter vägen, men det är vi inte ute efter heller. Utan en ekonomisk familje/transport fram och tillbaka till jobbet. Men den är betydligt trevligare än gamla Prius II. Ändå är Audi A4 2,0 TDI Quattro största överraskningen hittills, dock var inte denna med automatlåda vid provkörningen går inte att få med automatlåda. Då måste man upp i V6 TDI vilket gör att priset springer iväg, tyvärr.

#66
2011-01-06 10:42

Mycket av det som gör att automatlådor inte är bättre än manuella, i Eu:s körcykel, är att de inte har haft stopp/start-funktion. Det har inte varit tekniskt möjligt. Men nu har både Mercedes och BMW kommit med tekniska lösningar som möjliggör start/stopp-funktion på automatlådorna. Så nu kommer bränsleförbrukningen ner under de manuella.

Problemet har varit att när motorn stängs av så försvinner oljetrycket i automatlådan och det har tagit för lång tid att bygga upp det igen. Dessa bilar har inte kunnat komma iväg tillräckligt snabbt vid igångkörning igen. Men nu är de konstruerade så att de behåller trycket även vid stopp. Och alla automatlådans fördelar kommer till sin rätt och slår de manuella. I praktiken borde skillnaden bli ännu större, eftersom få kör sina manuella så extremt som de görs i Eu-cykeln.

#67
2011-01-06 11:18

Saabnisse.

Visst är det beroendeframkallande med automat. Manuellt är ju stenåldern ser inte någon som helst fördel för mig!

Kan ju också berätta att de glömt att dra till en slangklämma på Aurisen därav att den inte hade någon effekt då slangen vid spjällhuset halkat ner då det blir ett kraftigt tryck där.

#68
SiggeN
2011-01-06 11:42

Shogun och gänget kan ni inte dra till forumet och fortsätta era privata diskussioner som inte har något alls med artikeln att göra? Vi övriga är inte intresserade. Tack för förståelsen!

#71
2011-01-06 11:58

SiggeN.

Jag förstår dej. Men det hade varit bättre att skriva att inte "du" varit intresserad av det som skrivs av oss. Det hade varit närmare sanningen. Men ursäkta att vi hade lite seriös diskution utan personpåhopp och andra falska anklagelser. För så ska det väl vara om det ska diskuteras här. Själv hade jag bara valt att hoppa över det jag inte varit intresserad av. Jag skulle bara tycka "vad trevligt att lite seriös diskution utan personpåhopp och annat förekommer här med lite vettigt utbyte.

Men okey ursäkta att vi lånade lite utrymme med vettiga kommentarer.

#72
2011-01-06 12:07

Ja, leifer, många har kanske gett upp på forumet p.g.a. spamfiltret.
Men seriösa inlägg till artiklarna kan också fasta i spamfiltret medan en massa smörja slipper igenom.
Underligt.
Men Shogun, prova gärna 9-3an med den här motorn.
Jag tycker att den är trevlig, kvick och man sitter bra.
Men eftersom den saknar automat är det ju inget för varken dig eller mig.
Jag måste dessutom ha en kombi.

Jag gillar inte dubbelkopplingslådorna något vidare.
Den gamla datorstyrda japanautomaten som jag har är trevligare och på landsväg tar den ju inte mer än en manuell.

#73
SiggeN
2011-01-06 12:12

Saabnisse...läs frågan till kommentarerna "Diskutera: Vad tycker du om topplistan för 2010?".

Se så iväg till forumet nu!

#74
2011-01-06 12:35

Sigge N.
Läs vad leifer skrev tidigare.
Så länge ViB inte får ordning på forumet får du nog finna dig i det här och jag ber inte om ursäkt för det vi skriver.
Det borde nog du göra ibland.
Tycker du inte om våra åsikter är det ju bara att låta bli att läsa dem, precis som också Shogun skriver.

#75
Jalle E
2011-01-06 19:18

Jag har köpt nya bilar både privat och som tjänstebil i flera år.
Det är inte självklart att det lönar sig att välja tjänstebil.
Kör man riktigt långt och har en bil med hög värdeminskning så kan det löna sig något med tjänstebil.
Kör man tex upp till 2000 mil och väljer en vettigt utrustad mellanklassbil för 250-300 tusen eller småbil för ca 200 så lönar det sig troligen med privatköp. Tro mig jag har räknat noggrant på detta.
Dessutom kan det vara en dålig affär att välja en dieselbil som tjänstebil om man kör mkt i tjänsten. Den skattefria milersättningen är endast 6,50 för dieselbilar. Enda dieselbilar som klarar köra på den milkostnaden är nog till en riktigt snål miljödiesel.

#76
2011-01-07 19:49

Saabnisse,Leifer.

Jag fortsätter och skriver här SiggeN får tycka vad han vill!

Nej en manuell bil blir det inte Leifer trots att vi kör mycket landsväg. Citroen blir det inte heller,kalla det gärna fördommar ;o)

Polo vill vi inte ha lite väl liten.

Däremot är vi stormförtjusta bägge två i Audi A4. vi provade en quattro dock var denna manuelltväxlad. Med automat och quattro är man tvungen upp till V6 dieseln för att få både och, tyvärr och då springer priset iväg något otroligt. Hur bränsleförbrukningen på denna v6 diesel med quattro och automat vet jag inte, troligtvis inte särskilt snål. Och vi vill ha en snål bil nu.Och vi har varit inne till Audi idag igen.

Vi lämnade tillbaka Priusen idag, den går snålt. Men nu när vi var inne började vi prata med Lexussäljaren som skulle vilja sälja kommande Lexus CT200h till oss. Men fru tyckte den var tilltalande och skiljer inte mycket i pris mot Prius. Jag är kluven måste jag säga,tycker Prius är mer praktisk utan att ha sett Lexusen än. Ska komma i Februari.

Även varit till Volvo och kollat in V60 igen! Men bilen är för trång den är rent av fruktansvärt trång i baksätet. Nästan omöjligt att få foten under stolen då det är trångt mellan stolen och underredet till sittdynan i baksätet, småbilsklass! Våran Auris är så mycket större att den är som en limousin i jämförelse i baksätet.

Xc60 kändes bättre,desseutom är det bekvämt att bara vrida in rumpan och sätta sig nu när man närmar sig de femtio.....och ett bättre baksäte där man får plats bakom sig själv. Jag bhar dock inte diskuterat något mellanpris än, kanske lika bra det.....

Gjorde också en snabbsväng in på Philipson och MB och Nissan. Fanns inget direkt intressant priserna är för höga. Och så har jag ju lovat mig själv att aldrig mer köpa en MB då den senaste rostade bort utan att MB tog ansvar. Snabbsväng in på Mazda och Ford,synd att Mazda inte har några automatlådor än till dieslarna än. Jag gillar Mazda 6:an annars snygg bil,kanske något plastig invändigt men också prisvärd.

Väntar på offert hos BMW på X1:an och 3:an.

Hoppas att SiggeN kan hoppa över detta nu om han inte är intresserad. Men det handlar ju om inköp av nya bilar som artikeln så varför inte.......;o)

#77
2011-01-08 10:19

Shogun
Jag höll själv på att köpa en Citroen C5 innan jag köpte senaste 9-5an.
Just C5 är nog en av de absolut komfortablaste bilar jag kört med ett efter 57 år tydligen oslagbart fjädringssystem.
Affären föll på ointresse från säljarens sida, trots att det gällde ett rent köp utan inbyte.
Är det kanske därför Citroen inte finns med på topplistan?
Eller är det något annat t.ex det som min svåger råkat ut för på sin C5, en krånglande automatlåda som de inte verkar få ordning på, trots att det tydligen är ett mjukvarufel?
Men du är inte ensam om fördomar när det gäller franska bilar.
Jag vet, har fått höra det många gånger, jag har haft sex stycken.

#78
789
2011-01-08 13:19

Shogun:
Du säger att V60 är trång i baksätet och därför kan du inte köpa en V60. Det man undrar är hur ofta du sitter i baksätet? Vad jag har förstått lever du ensam med din fru och jag antar att det är främst du som kör bilen så vilken betydelse har det att det är svårt för dig att få in dina jättefötter mellan golv och förarstol då du förmodligen ytterst sällan sitter i baksätet? Nä, Shogun det är snarare så att du verkligen letar fel hos tex Volvo och blundar för alla fel i Toyota allt för att finna skäl att köpa en Toyota till. Eller hur?

#79
2011-01-08 13:42

789.

Och du är inte ett dugg objektiv vad gäller V60 eller Volvo överhuvudtaget! Kan hända att man har med sig folk som sitter i just baksätet ibland och då är det ju bra att de kan sitta där tex bakom mig när jag kör. Därför sätter jag mig alltid bakom mig själv när jag provar bilar. Jämför tex Audi A4 med V60 där Audin har plats för en vuxen att sitta där det kan man inte säga om V60. Jag får främmande i år igen från USA och då vill jag att de ska få plats i bilen, jag köper ingen bil som jag vet inte kommer att fungera i praktiken. Förövrigt verkar du ha ett väldigt bekymmer om "mitt" bilval......;o) Kul. Men Audin ligger bättre till än Volvon, Kul!

#80
z655
2011-01-08 18:13

Re:Simon no 1. Hur menar du nu? Jag menade listan i artikeln. Passat 3:a , Yaris 15:e. Har jag fattat fel så upplys mig gärna!!!

#81
789
2011-01-08 18:58

Shogun:
Din omtänksamhet om dina medmänniskor i baksätet är rörande...;-O... snyft. Jag håller verkligen med om att Audi är en bättre bil än tex Volvo och defintitivt oerhört mycket bättre än Toyota / Lexus OCH snyggare. Jag skulle gärna köpa en Audi A6 Avant Quattro. Audi. Känner man på detaljerna i en Audi tex inredning, knappar, vred, dörrar etc känner man att Audi andas genuin kvalitet jämfört med tex Volvo och för att inte tala om Toyotas simpla dvs plastiga inredningsdetaljer. Av de japanska bilarna tror jag bara att det är Subaru ocg Honda som är någorlunda bra men de går absolut ej att jämföra med Audi! Köp en Audi och bli genuint nöjd!

#82
2011-01-08 21:41

Ja, det är ju ett fritt val om man föredrar andningen från knappar och vred i en A6, eller om man hellre väljer den den överlägsna ljudkomforten i en V70 eller Avensis. (Men kör man sin bil mest söder om Sverige, så får ju även Audin uthärdlig ljudnivå.)
Dessutom är det fritt val att komma med en krånglande Toyota efter 4-5 år, och få mötas av generös goodwill, eller komma med en krånglande Audi efter 2 år, 1 dag, och mötas av ett prisförslag på 37.000 kr. (OBS, något överdrivet, men belysande.)

#83
2011-01-08 23:00

Re z655
Du skrev Toyota på 15:e plats och inte Yaris.... Toyota är 3:a Yaris helt riktigt på 15:e plats

#84
2011-01-09 09:58

Pender
Du skrev överlägsen ljudkomfort i Avensis?
De jag har kört har varit riktiga bullerlådor men det är ett tag sedan, den senaste modellen är kanske bättre.
Jag vet inte ,åker nästan bara 9-5 och V70 idag.

#85
Jalle E
2011-01-09 22:27

Shogun, jag köpte en ny A6 2,0T för ett par år sedan men aldrig en Audi igen. Den drog 1 liter olja var 250 mil utan att Audi åtgärdade det. Audi gör fina bilar men räkna inte med att de tar ansvar när det strular.

#86
987
2011-01-10 13:32

Detta är hur det ser ut i Sverige. Skulle vara intressant att jämföra med t.ex. nordiska länder och Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och även globalt för att få lite perspektiv och BALANS på diskussionerna.

Vem bryr sig om vad någon tycker!? Fakta och statistik över genormförda köp på olika marknader är intressent och talande.

#87
skoda premium
2011-01-10 23:49

987

Topplistan i Finland.

1.Toyota
2.Volkswagen
3.Skoda
4.Ford
5.Volvo

#88
skoda premium
2011-01-11 00:18

Mest sålda bilmodeller i finland
1.volkswagen golf
2.skoda octavia
3.toyota avensis
4.nissan qashqai
5.kia cee´d
6.ford focus
7.opel astra
8.toyota yaris
9.toyota auris
10.volvo v70
11.ford mondeo
12..volkswagen passat
13.volkswagen polo
14.ford fiesta
15.audi a4
16.skoda superb
17.mercedes E
18.toyota corolla
19.hyundai i30
20.mazda 6

#89
2011-01-11 10:11

Jalle E.

Hur vanligt är det då att Audi behandlar kunder som dig så här? Kan du visa något som styrker detta? Jag har hörttalas om att Audi drar olja förut men aldrig riktigt satt mig in i problemet. Har du någon länk som visar på problemet?

Skoda Premium visar på försäljningen i Finland vårt grannland som är intressant.

#90
Jalle E
2011-01-11 10:29

Shogun det finns mängder med info om Audi och deras oljeproblem på nätet. Googla på Audi och oljeförbrukning så kommer du att få flera tusen träffar. Ett exempel http://www.zatzy.com/teknik/369074-oljefoerbrukning-audi-2-0-tfsi.html

#91
z28
2011-01-11 12:44

Nybilsförsäljning Tyskland 2010

1. VW 613808 -23,6%
2. Mercedes 281240 -0,5%
3. BMW Mini 266729 +3,4%
4. Opel 233498 -31,0%
5. Audi 226872 -3,4%
6. Ford 198156 -31,8%
7. Renault Dacia
153555 -32%
8. Skoda 132150 -30,7%
9 Peugeot 84242 -35,3%
10.Toyota Lexus
78708 -43,2%
11.Fiat 78190 -52,3%
12.Hyundai 74287 -18,7%
13.Citroen 68436 -32,5%
14.Nissan 61375 -7,7%
15.Seat 50449 -27,3%
16.Mazda 46210 -23%
17.Kia 36624 -33,9%
18.Suzuki 32549 -45.%
19.Honda 30432 -32,6%
20.Smart 29069 -14,5%
21.Volvo 25795 -1%

#92
Carl-Rally Gaam
2011-01-11 14:28

Nu kör jag inte Mercedas av statusjäl utan för att den tilltalar mig av andra anledningar.

Men när grannen köpte sin V70 med extra allt var det ingen som brydde sig.

Men min betydligt billigare Mercedes från 2004, ( i typ nyskick dock) verkar folk mer nyfikna på. Lite mer udda och ser dyrare ut. :)

#93
2011-01-11 20:35

Tack z28. Här ser man vilken gigant VW är jämför med övriga. Och här ser man också hur stora Mercedes är som tvåa. Större än BMW och Audi.

#94
Jalle E
2011-01-12 09:08

Och där ser man hur små Volvo är till skillnad mot vad en del svenskar verkar tro :)

#95
789
2011-01-12 10:41

Jalle:
Det är väl inte så konstigt att Sverige säljer färre bilar och då färre antal Volvo än man gör i Tyskland eftersom Tyskland är ca 10 gånger större än Sverige. Att sedan de tyska biltillverkarna är störst på hemmaplan är väl naturligt? I Japan är det extremt lijala som den inhemska bilindustrin där Toyota, Honda etc har 93,67% av markanden under 2009 / 2010!!!

#96
Jalle E
2011-01-12 21:04

789, har inte sagt att det är konstigt. Däremot är det konstigt med alla Volvofanatiker som verkar tro att Volvo är större än de är.

#97
789
2011-01-13 08:44

Jalle:
Självfallet är inte Volvo som isolerad biltillverkare särskilt stor men det betyder ju inte att Volvo som arbetsgivare är betydelselös för det, åtminstonde inte för oss här i Sverige samtidigt som om man tittar på andra välrenommerade biltillverkare som tex Rolls Royce. Hur stora är de? Nä, det är inte par ce, storleken som räknas... ; - O

#98
VardHändeMedToyota?
2011-01-14 12:16

Gå tillbaka till år 2000 vilket inte var så länge sedan. Toyota byggde de mest driftsäkra bilarna. Halva karossen var inte av plast. Återkallning visste man inte vad det var. De var prisvärda. Enkla och robusta men ändå moderna och för sin storlek säkra. Modellerna hade själ och åtstrålning, inte minst charmiga Corollan. Visst, inga sportbilar men Toyota var ett klokt val för vanligt folk. I en 2000 års Corolla sitter man som en kung. I årsmodell 2002 sitter man som en ihotryckt bäver. Idag är Toyota dött skit utan själ och känsla. Byggda för att återkallas. Inse det Jarl.

#99
2011-01-14 15:44

Re VardHändeMedToyota
Du har tydligen missat att Toyota fortfarande trots rekoråterkallningar är det minst återkallade bilmärket de sista 10 åren, sorry om du trott nått annat.......;)

Då ska man även veta att de tvingats till återkallelser som senare visat sig vara felaktiga....

Ps. Läsa på lite innan man uttalar sig är inte fel....

#100
789
2011-01-14 16:25

Intressanta länkar:

Miljöbluffen:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/article179696.ab

Toyota medger bromsfel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article267214.ece

En stackare med fel på bilen:
http://www.consumeraffairs.com/automotive/toyota_prius.html

Bojkotta:
www.hamsterpaj.net/diskussionsforum/fritid/motor/bojkotta_toyota_prius/s...

etc

#101
2011-01-14 16:49

Re 789
Du är för rolig, du lägger in länkar från nya Prius 2003...:)
Det är nog bara du som är intresserad av din smutskastarkampanj mot Toyota..... Det mest komiska är ju att du ljuger om att du äger en själv....

Så desperat att du till och med länkar till hamsterpaj....))))))

#102
VardHändeMedToyota?
2011-01-15 12:16

Toyota återkallar mest. Står ju om det jämt...

#103
MBfreak
2011-01-15 13:06

trots att jag äger en nyare toyota som andrabil får jag nog hålla med om att toyotas modeller dog lite runt 2002...

#106
VadHändeMedToyota
2011-01-15 13:58

Jo, vi får hoppas det MBfreak. Man kan inte hata sitt favoritmärke p g a några år med misstag.

#107
789
2011-01-15 17:22

Anonymous:
Du har inte funderat på att införa censur? Det vore väl underbart att få ha det som i ..... ? Tack och lov lever vi, fortfarande, i ett fritt land med åsiktsfrihet. Toyota -Taliban!

#108
2011-01-15 23:20

Re VadHändeMedToyota
Du får söka lite nyare artiklar, trotrs massåterkallningar har de minst återkallningar de sista 10 åren av alla märken....

Hämtat från Auto motor:

Det är också Toyota som intar den föga smickrande förstaplatsen i listan med totalt sju miljoner återkallade bilar under 2010, fördelat på 18 separata återkallelser. Sett i ett längre perspektiv är dock Toyota fortfarande bäst, under de senaste tio åren har man haft den lägsta andelen återkallade bilar av alla bilmärken i USA.

#112
2011-01-18 22:15

Re Uno Lööv
Egentligen skulle jag inte ens bemöda mig att svara dig efter ditt fula inlägg, men jag tar dig för vad du är och givetvis ska du få länken du frågar om.......

Här är landet som återkallar mest bilar över hela världen, intressant läsning....

http://www.automotorsport.se/news/22016/19-miljoner-bilar-%C3%A5terkallade-i-usa/

#113
skodaprisvärd
2011-02-09 15:12

skoda ökade med nästan 80000 bilar 2010 till 762000 tusen i världen

#114
skodaprisvärd
2011-02-09 15:13

volvo sålde bara 380000st

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.