Bild
Nästa artikel
Topplista november 2010: Mest sålda bilarna

Topplista november 2010: Mest sålda bilarna

Nyheter

Volvo V70, Volkswagen Passat och Volkswagen Golf är Sveriges mest populära bilar. Se hela topplistan för november med 321 modeller.

Volvo V70, Volkswagen Passat och Volkswagen Golf fortsätter att dominera på den svenska bilmarknaden. Trion toppar försäljningen i november och hittills i år.

Under november registrerades 792 exemplar av Saab 9-3. Det gör att bilen kniper åt sig fjärdeplatsen på topplistan för enskilda modeller.

De modeller som sålts i minst 100 exemplar och ökat procentuellt mest sedan förra året är Skoda Superb (+329,2 procent), Suzuki Swift (+279,4 procent) Mitsubishi Outlander (+217,9 procent), Renault Clio (+175,8 procent), Ford Kuga (+175,3 procent) och Volkswagen Polo (+150,3 procent).

Nyregistreringar november:
(Samma månad förra året inom parentes)

1. Volvo V70 2 247 (1 885)
2. Volkswagen Golf 1 244 (793)
3. Volkswagen Passat 812 (579)
4. Saab 9-3 792 (398)
5. Volvo V50 762 (1 042)
6. Ford Focus 736 (600)
7. Renault Clio 694 (165)
8. Renault Megane 618 (410)
9. Kia Cee’d 612 (796)
10. BMW 3-serie 573 (443)


Nyregistreringar hittills i år:
(Förra året inom parentes)

1. Volvo V70 20 925 (18 560)
2. Volkswagen Passat 11 723 (7 669)
3. Volkswagen Golf 11 584 (7 932)
4. Volvo V50 9 493 (10 107)
5. Kia Cee'd 7 548 (5 466)
6. Audi A4 6 213 (4 339)
7. Renault Megane 5 812 (2 560)
8. Ford Focus 5 746 (4 779)
9. Saab 9-3 5 335 (4 229)
10. Renault Clio 5 259 (1 907)

Efter dessa följer i nämnd ordning:

BMW 3-Serie
Volvo XC60
Toyota Yaris
Skoda Octavia
BMW 5-Serie
Toyota Avensis
Volkswagen Polo
Toyota Auris
Skoda Fabia
Mercedes E-klass

Se hela topplistan med 321 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för november?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
789
2010-12-01 16:49

Det är intressant att se att SAAB + över 85%!, Renault +119%!, Volvo och VW +42%! går oerhört starkt framåt liksom Ford och Kia medan Toyota Avensis backar - 40%! och Toyota Prius backar över - 55%! liksom nästan alla Toyotas bilmodeller som fullkomligt kollapsat och rasar i försäljning. Är Toyota på dekis som någon skrev? Det verkar faktiskt så och det är heller inte så konstigt mot bakgrund av alla fel och oändliga rader av återkallelser med avseende på tex bromsar, gaspedaler, styrväxlar, ventiler och ventilstyrningsfel etc mm. Ja, Toyota är verkligen på dekis!!!!

#2
trepipen
2010-12-01 18:25

789. Du kanske skulle titta på helårets siffror så förstår du bättre varför Toyota är Sveriges tredje största bilmärke, Skandinaviens största och sedan 15 år tillbaka även Världens största bilmärke och som dessutom ligger främst i bilutvecklingen med en bunt kommande plugin-hybrider de närmaste åren framöver. Det rullar för närvarande två sådana Priusar här i Sverige och förbrukningssiffrorna är rent förbluffande. Det rullar en i iskalla Skellefteå och vagnen fungerar värmemässigt och aktionsradiemässigt över förväntan. Ställ er i kö mina vänner. Toyota är med rätta revanschsugna efter den amerikanska lögndebatten och bilanalytiker är faktiskt förvånade över hur pass lite Toyota har påverkats av all negativ publicitet. Bäva månde lögnhalsarna.

#3
Efraim
2010-12-01 18:35

Re: Trepipen. Toyota-KONCERNEN är störst f.n, ja, men det mycket pga. av att de säljer billiga Daihatsu´s till tredje världen. Dock beräknas ju VW-koncernen att gå om Toyota inom kort. Troligen kommer även Tata-koncernen att gå om på sikt, och vi kan ej ännu räkna ut GM - så var inte för stursk.....

#4
2010-12-01 19:01

Renault Megane/Clio går starkt fram med hjälp av ytterst aggressiv prissättning. Givetvis måste konkurrenterna reagera. Vi konsumenter av bilar de klasserna blir vinnare. (Hoppas bara inte Renault prisar ihjäl sej. Bolaget blöder ordentligt sedan ett par år.)

#5
trepipen
2010-12-01 19:02

Nej, Bilmärket Toyota har varit störst i minst femton år. Vad gäller koncernen Toyota så består Daihatsu av en försvinnande liten del. Märket folkvagn däremot är en , globalt sett, relativt liten, Vete sjutton om de platsar in på de tio största. Men koncernen med alla sina bilmärken, som hela tiden blir större på grund av uppköp, börjar onekligen bli stor. Men när man tittar i backspegeln vad gäller tyskars kvalitetsproblem så förblir folkvagnarna på den nivå dom befinner sig.

#6
Efraim
2010-12-01 21:18

Re: Trepipen
Fel! Toyota-koncernen gick om GM som värdldens största tillverkare först 2008, och nu räknar man med att VW-koncernen går om inom kort. Sedan har vi Ford, GM, Tata och Hyundai/Kia också. Det ENDA TOYOTA faktiskt leder är ju återkallnings-ligan, vilket naturligtvis beror på den bristfälliga kvaliteten.

#7
j a r l
2010-12-01 21:29

" SAAB + över 85%!" Från 3 till 5 bilar, eller?

Saab säljer inga bilar alls.

Saab är dekis!

#8
2010-12-01 22:23

Re Efraim var får du dina uppgifter ifrån, vore bra med lite mer fakta istället för personliga tyckanden....!

#9
789
2010-12-01 23:04

Simon no 1:
Efraim baserar sina uppgifter på det vi alla läst om under hela senaste året. Toyotas alla fel, fel och åter fel på sina bilar. Sedan läser och ser vi om "Toyota tomtarnas" offentliga gråt och tandagnissel i massmedia. Simon no 1, läser du inte tidningar eller ser på TV? Isåfall borde även du förstått att Toyota definitivt är på ruggig dekis och frånåkt av de flesta stora biltillverkare. Bara det att Toyotas försäljning har rasat mellan 40 - 55% på Toyota Prius och Toyota Avensis talar sitt tydliga språk. Toyota är uträknat och kommer aldrig, aldrig att resa sig igen oavsett vilken "teaterscener" deras chefer ställer till med! Det är snart bara du och lille Jarl som gillar Toyota.

#10
Gottfrid
2010-12-02 00:04

Efraim:
Toyota-koncernen gick om GM-koncernen som världens största tillverkare 2008. Varumärket Toyota har däremot varit största bilmärke i världen sedan minst 15 år, Gm-koncernens största varumärke, Chevrolet, ligger långt efter Toyota globalt sett.

#11
2010-12-02 01:12

Re 789 dröm sött, varför skulle världens största tillverkare vara uträknat....;)

Närmsta märke VW tror själva att de kan komma ifatt Toyota först 2018
och de är nog bättre på bilmarnaden än både du och jag...;)

Dessutom går det bra för Toyota

http://www.dn.se/ekonomi/bors/toyota-gar-med-vinst-igen-1.1091905

De har enorm kassakista... På vilket sätt menar du att de är uträknade...?

#12
789
2010-12-02 08:32

Simon no 1:
Nu har det hänt igen, igen och igen! Toyota återkallar 650 000 Toyota Prius, Japan tillverkade:-O, skriver dagens "DagensIndustri" 2010-12-02. Nu har Toyota Prius dessutom fel på alla sina kylare och kylpumpar vilket gör att bilskrällena kokar - överhettas - vilket gör att de "tappar kraft" och i värsta fall skär.... "Toyota det e´ kvalitet de´"....????

#13
789
2010-12-02 08:34

Simon no 1:
Behöver jag tillägga att det vidare står i dagens tidning att Toyota aktien "stört dyker" på Tokyobörsen?

#14
2010-12-02 11:09

Re 789, att Toyota återkallar har de varit väldigt tydliga med, deras VD gick ju ut och sa att de skulle se till att få sina bilar så felfria som möjligt (trots att de redan idag ligger i topp i alla undersökningar) Så de kommer säkert att återkalla fler gånger, precis som andra fabrikanter gör.....

Vad gäller just Prius vattenpump gäller det årsmodell 2004-2007 hur många har du hört talas om som haft problem med detta...?

Toyota återkallar för att det finns en risk som de vill ta bort....

Du skriver att Toyotaaktien störtdyker, enligt en rapport idag har de sjunkt 1%......:) Du får nog lugna ner dig lite om du ska tas på allvar........

Länk till dagens Aktierapport: http://www.borstjanaren.se/article/index/id/6706

#15
apan2
2010-12-02 11:28

Det är rätt så fascinerande att se hur det kan finnas ett sånt agg mot Toyota, jag vet inte om det är rädsla för deras höga konkurenskraft eller vad det kan vara. Känns lite som alla som förnekar allt vad klimathot heter, man vill liksom inte veta av det. Men tänk om det är så att Toyota faktiskt har hög kvalitet och klimathotet faktiskt existerar. Det vore som att åk tillbaks 300 år i tiden och säga att jorden är rund! Vilken hädelse.

#16
789
2010-12-02 11:47

Simon no 1:
Toyotas aktie föll INTE med 1%. Kan du inte läsa? Läs dagens DagensIndustri och se vad det verkliga "raset" på Toyota aktien som DagensIndustri skriver i dagens tidning. Aktien föll betydligt mer än ynka 1%. Få se om du klarar "hemläxan"?

#17
Efraim
2010-12-02 11:53

Re: Apan2
Problemet är ju att de Toyota i sin reklam försöker få det att framstå som att deras bilar skulle vara bättre än exempelvis Seat eller Dacia, men den nivån kommer de ju inte upp till. Om du försöker saluföra Alvedon som ett bot mot HIV/Aids/Cancer så kommer du också att få elaka motreaktioner. Jag har full respekt för Toyota, bara de säger som det är att "Vi tillverkar bilar med en kvalitét lägre än SEAT men till ett pris som motsvarar Volkswagen". Då är det nog inga problem!

#18
2010-12-02 12:45

Toyota-aktien steg i november ca. 20%. Att det häromdagen kom en rekyl på dryga procenten är inget att koka soppa på. Signaturen 789 syns för mej vara en kombination av mytoman och rättshaverist. Det är inte svårt att föreställa sej hur han lyckades komma i konflikt med sin Toyota-verkstad. All tillgänglig statistik visar att de flesta kunder är mycket nöjda med Toyotas verkstäder. (För egen del är jag dock något skeptisk till de som påstår att Toyota gör betydligt hållbarare bilar än alla andra. Möjligen ligger dom fortfarande något över snittet, när det gäller tillförlitlighet.)

#19
Efraim
2010-12-02 12:51

Re: Pender
Toyota har ALDRIG legat över snittet.

#20
2010-12-02 13:22

Re Efraim
Du har tydligen aldrig någonsin läst en kvalitetundersökning, dom har aldrig någonsin legat under snittet.....!

#21
789
2010-12-02 13:53

Simon:
Jo, nu ligger Toyota inte bara under snittet utan också under isen...

#22
789
2010-12-02 13:53

Simon:
Jo, nu ligger Toyota inte bara under snittet utan också under isen...

#23
Efraim
2010-12-02 14:20

Re: Simon
Det är just dessa undersökningar (ofta producerade a´v Bilprovningen) som har lurat folk - för de har utgått från felstatistik. MEN, hur många fel kan det bli på en bil som körs 200 mil per åv av farbror Styrbjörn, 84 år? Värre då med andra tillverkare vars köpare är flerbarnsfamiljer i nedre norrlands inland som kör 3000 mil per år på dåliga vägar och i kallt väder......

#24
2010-12-02 14:27

Re Efraim du läser undersökningarna dåligt eftersom även miltalen redovisas i flertalet undersökningar, tror du att Peugeote och Renault som ligger i botten skulle rulla mer mil...?

Nej bättre kan du...!

#25
Efraim
2010-12-02 14:40

Re: Simon
Nej, antalet fel per rullad mil anges ICKE, bara felstatistik vid ett visst antal mil. Dessutom framgår ej heller antalet besök på märkesverkstad.... Fast nu kan vi strunta i statistiken - man kan läsa i vilken tidning som helst om den katastrofalt usla kvalitetn hos återkallar-Toyota....

#26
2010-12-02 15:51

Re Efraim
Jasså, ska vi strunta i statestiken plötsligt....:) Jag ska vara snäll mot dig, det räcker med att du länkar till ett par tidningar som skriver att Toyota har katastrofalt usel kvalite på sina bilar, då kommer jag att tro på dig....

Så jag väntar med spänning på alla dessa tidningar som skrivit detta... För jag hoppas inte att du har drömt altihopa....:)

#27
Efraim
2010-12-02 19:34

Re: Simon
Det är svårt att länka till endast 2. Har du missat de miljontals återkallningarna? Skräpbilar säger jag. Falsk marknadsföring......

#28
Giannakis
2010-12-02 20:43

Gäller statistiken tjänstebilar eller privatbilar?

#29
2010-12-02 21:56

Det faktum att Toyota har de mest nöjda ägarna i Norden, beror antagligen på att såna som Efraim och 789, får orättvist liten vikt i Autoindex. (Leksaksbilar borde absolut få vara med.)

#30
Christer W_.
2010-12-02 22:02

Giannakis, både och. Läser du sista sidan här så kan du se hur många bilar respektive tillverkare har sålt till fysisk och juridisk person.

http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/nyregistreringar_2010-11_1.pdf

#31
2010-12-03 01:35

Re Efraim
Varför skulle det vara svårt att länka till 2 tidningar när du säger att man kan läsa om i vilken tidning som helst om den katastrofalt usla kvalitetn..???

Jo jag kan hjälpa dig på traven, du ljög och då är det ju inte så lätt att länka till nåt som inte står i tidningarna, så enkelt var det med den saken...:)

Ett tips är att hålla dig till sanningen i dina inlägg, det blir så mycket lättare då.....

#32
Efraim
2010-12-03 11:26

Re: Simon
Håll till godo:
http://www.vibilagare.se/nyheter/650-000-toyota-prius-kan-overhettas-28859

Inte ens min Fergusson-traktor från 1964 har sådana här basic-fel.... Skräp säger jag!

#33
2010-12-03 11:37

Re Efraim
Var i den länkade artiklen ser du att det står om den katastrofalt usla kvaliten...???

Jag har läst den 2 gånger och det nämns inte någonstans...! Det är bättre att du erkänner att du tog i lite för mycket och att ingen tidning skrivit det du påstår...;)

#34
Efraim
2010-12-03 13:00

Re: Simon no1
Kan du inte "läsa mellan raderna"...

Låter det som en kvalitetsbil som utmålas i artikeln, tycker du?

#35
2010-12-03 13:18

Efraim.

Vad har du själv för erfarenhet av Toyota? Berätta det.

#36
Efraim
2010-12-03 13:35

Jag har bärgat ca. 150 stycken. Långt fler än andra bilmärken som sålt mer alt. gått längre....

#37
2010-12-03 13:46

Re Efraim
Läsa mellan raderna, ja du det förklarar ju hur mycket sanning det finns i dina uttalande, börja läs det som står på raderna istället, det blir mycket mindre pinsamt för dig, ser att du nu kommer med en ny lögn, du skulle altså har bärgat 150 Toyotor....??????

Tror du vi är hur lättlurade som helst här på sidan...?

#38
Efraim
2010-12-03 14:25

Ja, jag driver firma inom bärningsbranschen - något konstigt med det?

#39
anonymus
2010-12-03 16:27

Efraim då faller det sig naturligt att du anklagar Toyota för att göra dåliga bilar. För du vill inte att folk ska köra Toyota eller japanska bilar för då får du mindre att göra på jobbet om fler och fler köper Toyota eller andra japanska bilar då dessa har högre driftsäkerhet och behöver bärgas mindre ofta än flertalet europeiska tex.

För de jag känner som kör bärgningsbilar håller Toyota och japanska bilar som de med minst driftstörningar som behöver bärgas. Och jag litar mer på dom än dig när jag läst vad du skrivit här på flertal platser.

#40
2010-12-03 21:50

Re Efraim
Inget konstigt i att du driver en bärgningsfirma, men desto mer konstigt att du ljuger och inte talar sanning, du verkar vara en högst oseriös företagare......

#41
2010-12-03 21:58

Efraim, om du dels påstår dej äga ett företag i "bärningsbranschen", vad det nu är, och dels påstår att Toyotor är av mer bärgningsbehov än andra märken, så framstår du som av flera kommentatorsmytomaner. Du gör dej bara löjlig. All statistik visar att Toyota-bilar får färre driftstopp än medelbilen.

#42
Toyotahataren Uno
2010-12-04 16:24

Volvo var förr de säkraste och bästa bilarna på marknaden. Idag finns det bättre och lika bra alternativ till ett lägre pris. Volvo kan tacka 240 för ryktet de har idag och att många svenskar vill ha "svenskt." Men hellre Volvo än Toyota. ;)

#43
Almir K
2010-12-04 16:27

Jo, känns som att svenskar måste ha exakt samma bil som grannen och inte vill sticka ut. Och har grannen en ett år yngre bil, då måste svensson byta upp sig. Själv köpte jag min Mazda ny, för tio år sedan. Slipper värdeminsknig då jag sällan byter och bilen går riktigt fint. Ser inget behov av att ha en V70 i grannens färg, silver.

#44
Uno Lööv
2010-12-04 16:30

Almir: Och inte heller kul att äga och sköta en bil om man ändå ska byta ut den. En bil blir som en vän med tiden.

#45
Uno Lööv
2010-12-04 16:30

Och man får många minnen med bilen. :)

#46
Stefan I
2010-12-04 18:40

http://www.reliabilityindex.com/

#47
Alex Roslund
2010-12-05 16:58

SAAB is back!!!
Kul med SAAB 9-3 som 4.e mest sålda bilen
i november och nya SAAB 9-5 23:a i november.
När kombin av 9-5:an kommer och den nya 9-4X
kommer det att bli mycket bra! : ) Köpte min nya
9-5 Turbo sedan precis och är supernöjd!!!

Grattis SAAB!

#48
Uno Lööv
2010-12-05 23:57

Skönt att svenskarna insett vad Toyota är för något. Återkallningar, döljer fel för kunderna, dyra att köpa, dyra att äga osv...

#49
2010-12-06 15:37

Re Uno Lööv
Tänk vad lögner man får rum med på ett enda inlägg.... Eftersom Toyota till och med talar om vad som ska åtgärdas på service och har gått ut med mest återkallningar av alla så döljer de defenetivt inga fel...!

Dyra att köpa skriver du, har du överhuvudtaget sett prislappen på en tysk bil...?

Du får en bil billigare i inköp, men med ett högre andrahandsvärde än jämförande tyska märke = billigare för ägaren, däremot dyr för den som vill köpa en begagnad eftersom de har så högt andrahandsvärde....

Mycket du har missat och man kan ju fundera på om du läst någon biltidning efter 1970....?

Läs på lite innan du kommer med såna här felaktiga påståenden....!

#50
Uno Lööv
2010-12-06 16:43

Men Simon! Mercedes t ex är dyrare p g a att de är mindre plastiga, bättre köregenskaper, dyrare tillverkningsland, bättre reservdelshållning t o m när de blir äldre. Det var nyligen ett fel Toyota hållt hemligt då det kunde döda massor männsikor, tror t o m några hade dött. Finns säkert mer de hållit hemligt. Mogna för faan, när du blir 18 kan du börja skriva här.

#51
2010-12-06 17:43

Lille Uno, 18 år... He, he.... Jag är fortfarande 48 och vore glad om du kunde lära dig det... Kanske för mycket begärt med tanke på vilka fantasier du bjuder på...

#52
2010-12-06 17:43

Lille Uno, 18 år... He, he.... Jag är fortfarande 48 och vore glad om du kunde lära dig det... Kanske för mycket begärt med tanke på vilka fantasier du bjuder på...

#53
2010-12-06 17:43

Lille Uno, 18 år... He, he.... Jag är fortfarande 48 och vore glad om du kunde lära dig det... Kanske för mycket begärt med tanke på vilka fantasier du bjuder på...

#54
anonymus
2010-12-06 20:54

Kolla in denna artikel på länken nedan.

http://automotorsport.se/news/21868/varför-ger-ni-inte-saab-en-ärlig-chans/

Då kommer frågan. Finns det ett Toyota hat på denna sida från vissa personer? Dum fråga egentligen, klart det finns! Men hur friska är dessa personer? Och hur mycket sanning är det i det de skriver? Eller väljer dessa personer att bara skriva och förstora upp Toyotas problem och blundar för de positiva egenskaperna som trots allt finns?! Fundera på det ett slag.

#55
Kjell Karlsson
2010-12-17 11:35

Hat det finns överallt. och folk håller sig inte updaterade om vad som händer och sker med bila och kvalitet T;E;X volvo det är fina bilar men dom har stora problem

#56
Vet bäst
2010-12-18 21:31

Nya Opel Kapitän kommer snart och då har Volvo inte en chans!
Alla kinesiska partibossar kommer välja Kapitän framför S80 som transportmedel till dagens avrättning!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.