Bild
Nästa artikel
Fortsatt bra fart i svenska bilhallar

Fortsatt bra fart i svenska bilhallar

Nyheter

Trots kylan är det högtryck hos landets bilhandlare. I november ökade antalet sålda bilar med nästan 33 procent.

Under november registrerades 26 752 nya personbilar i Sverige, visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Det är en ökning med 32,9 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Det här visar att det är bra fart i den svenska ekonomin och att den goda bilkonjunkturen i Sverige rullar på med oförändrad styrka, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Hittills i år har registreringarna ökat med 34 procent.

– För att inte bryta den positiva trenden på bilmarknaden är det hög tid att politikerna äntligen lämnar klara besked om vilka regler som kommer att gälla efter 2011 på den betydelsefulla tjänstebilsmarknaden, säger Bertil Moldén.

Miljöbilar och diesel ökar
Svenskarna köper inte bara fler bilar, utan också fler modeller med lägre CO2-utsläpp. Under november ökade registreringar av bilar som släpper ut max 120 gram/km med 99,9 procent och bilar som släpper ut högst 140 gram/km med 96,3 procent.

Andelen miljöbilar under november var 43,3 procent.

Dieselbilarna fortsätter också att öka. I november ökade antalet registreringar med 66,8 procent, vilket innebär en andel på 54,2 procent. Samma månad i fjol var andelen dieselbilar 43,2 procent.

Diskutera: Vad tycker du om bilmarknadens siffror för november?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-01 12:40

Jag VILL byta bil men.....jag är arbetslös.
Tur att jag har världens bästa bil Vw Passat.

#2
789
2010-12-01 17:01

Javisst! VW är väldigt bra bilar. Hoppas att du får ett arbete snart!

#3
B lah
2010-12-01 18:57

Det mesta är ju tjänstebilar som säljs. >70%

#4
j a r l
2010-12-01 21:30

Vilken fin bil på bilden, måste vara en Toyota, dom säljer som smör!

#5
789
2010-12-02 09:51

Jarl:
Nu har det hänt igen, igen och igen! Toyota återkallar 650 000 Toyota Prius, Japan tillverkade:-O, skriver dagens "DagensIndustri" 2010-12-02. Nu har Toyota Prius dessutom fel på alla sina kylare och kylpumpar vilket gör att bilskrällena kokar - överhettas - vilket gör att de "tappar kraft" och i värsta fall skär.... "Toyota det e´ kvalitet de´"....???? Behöver jag tillägga att Toyota aktien "störtdök" på Tokyobörsen? Läs dagens DagensIndustri och se efter själv, eller du kanske inte har DagensIndustri på dagis, eller ännu troligare, Jarl kan inte läsa och - eller - förstå det som står i tidningen... Du Jarl, glöm inte att ta din morgonmedicin och sätta på dig din staniohatt. Det är minusgrader ute, liksom hos ALLA Toyota bilhallar....

#6
2010-12-02 11:32

Re 789 om du läser dagens industri så ser du kanske att Volvo återkallar 19 000 bilar i kina, det glömde du visst att nämna och söker man på nätet efter dina uppgifter så går dom inte att hitta.....

#7
789
2010-12-02 11:49

Simon no 1:
Visst det är rätt med den skillnaden att de Volvo som säljs i Kina ÄR kina tillverkade. Inte konstigt att det är fel på dem!

#8
2010-12-02 13:43

Re 789, Jag är ledsen men det är bara S40 och S80 som tillverkas i Kina, så du har fel igen...!

#9
789
2010-12-02 16:53

Simon no 1:
Läs i DagensIndustri och beskyll sedan dem för att fara med osanning. De skriver att de Volvos som säljs i Kina är kinatillverkade. Det är därför som de är defekta. Kineserna har inte lika höga "toleranser" mm i materialval som de svensktillverkade Volvobilarna har. Alltså köp ej en Kina Volvo som säljs i Kina. Kina är ett extremt protektionistiskt land och det straffar sig nu. De Volvobilarna som säljs i Sverige är Torslanda tillverkade tex V60, V70, XC70, XC90 samt Volvo S80. Köp en av dem så är man - du - safe!

#10
789
2010-12-02 16:54

Simon no 1:
Läs i DagensIndustri och beskyll sedan dem för att fara med osanning. De skriver att de Volvos som säljs i Kina är kinatillverkade. Det är därför som de är defekta. Kineserna har inte lika höga "toleranser" mm i materialval som de svensktillverkade Volvobilarna har. Alltså köp ej en Kina Volvo som säljs i Kina. Kina är ett extremt protektionistiskt land och det straffar sig nu. De Volvobilarna som säljs i Sverige är Torslanda tillverkade tex V60, V70, XC70, XC90 samt Volvo S80. Köp en av dem så är man - du - safe!

#11
789
2010-12-02 16:54

Simon no 1:
Läs i DagensIndustri och beskyll sedan dem för att fara med osanning. De skriver att de Volvos som säljs i Kina är kinatillverkade. Det är därför som de är defekta. Kineserna har inte lika höga "toleranser" mm i materialval som de svensktillverkade Volvobilarna har. Alltså köp ej en Kina Volvo som säljs i Kina. Kina är ett extremt protektionistiskt land och det straffar sig nu. De Volvobilarna som säljs i Sverige är Torslanda tillverkade tex V60, V70, XC70, XC90 samt Volvo S80. Köp en av dem så är man - du - safe!

#11
789
2010-12-02 16:54

Simon no 1:
Läs i DagensIndustri och beskyll sedan dem för att fara med osanning. De skriver att de Volvos som säljs i Kina är kinatillverkade. Det är därför som de är defekta. Kineserna har inte lika höga "toleranser" mm i materialval som de svensktillverkade Volvobilarna har. Alltså köp ej en Kina Volvo som säljs i Kina. Kina är ett extremt protektionistiskt land och det straffar sig nu. De Volvobilarna som säljs i Sverige är Torslanda tillverkade tex V60, V70, XC70, XC90 samt Volvo S80. Köp en av dem så är man - du - safe!

#12
2010-12-02 17:07

Re 789, hemskt vad du upprepar dig...:)

Åter till saken, du ska inte lite på DI om dom påstår det, XC60 är en av bilarna som återkallas i Kina och den tillverkas inte där...;)

#13
2010-12-04 11:14

Jag ser att spammaren/mytomanen/rättshaveristen "789" även härjar i denna tråd, med det egenfantiserade påståendet att Toyota-aktien stördykt. Sanningen är att Toyota-aktien steg ca 20% i november. Därmed i topp bland fordonsaktier.

#14
Uno Lööv
2010-12-05 23:45

Läskig bild att se några mindre begåvade människor kanske är påväg att bli pålurade en Toyota.

#15
Raymond K
2010-12-06 13:49

Stackare

#16
Greger
2010-12-06 16:36

Hela Volvo är ett fett Kinesmärke.

#17
2010-12-06 21:12

Det ända vi med säkerhet kan bevisa som mindre begåvat är nog Unos inlägg...... nåt av det sämsta jag läst....!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.