Bild
Nästa artikel
Kinesiskt miljardavtal ger Saab hopp

Kinesiskt miljardavtal ger Saab hopp

Nyheter

Saab inleder ett samarbete med kinesiska Hawtai. Med 1,3 miljarder kronor från Kina hoppas Saab starta fabriken i Trollhättan inom en vecka.

På tisdagsmorgonen svensk tid presenterade Victor Muller, styrelseordförande för Saab Automobile, ett strategiskt partnerskap med den kinesiska biltillverkaren Hawtai vid en presskonferens i Peking.

Hawtai satsar 150 miljoner euro i Saabs moderbolag Spyker Cars, varav 120 miljoner är en ren investering och 30 miljoner ett lån. Totalt motsvarar det drygt 1,3 miljarder kronor. Hawtai får i sin tur maximalt 29,9 procent av aktierna i Spyker Cars.

– Samarbetet med Hawtai säkrar vår mellanlånga finansiering, är en ingång för Saab till den kinesiska bilmarknaden och etablerar ett teknologiskt partnerskap med en stark kinesisk biltillverkare, säger Victor Muller i ett uttalande.

Innan transaktionen kan genomföras måste avtalet dock godkännas av kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken och Riksgälden.

”En ikon som Saab”
Alliansen med Hawtai omfattar samarbete om teknik, tillverkning och distribution i Kina. Exakt hur upplägget kommer att se ut är ännu oklart.

– Det här är en stor dag för vårt relativt unga företag som grundades för tio år sedan, kommenterar Richard Zhang, vice ordförande i Hawtai.

– Partnerskap med en ikon som Saab ger oss tillgång till innovativ teknik och ett internationellt nätverk som annars hade tagit decennier för oss att bygga. Vi har en stark infrastruktur för tillverkning och distribution som vi gör tillgänglig för vår nya partner.
 


Hawtai är en privatägd biltillverkare med två fabriker i Kina, en i Ordos nära gränsen till Mongoliet och en i Rongcheng i kustprovinsen Shandong. Bolaget har tidigare byggt bilar på kontrakt åt Hyundai, men tillverkar i dag egna personbilar, suvar, bussar och motorer.

Den årliga kapaciteten uppges vara 350 000 fordon, 300 000 dieselmotorer och 450 000 automatiska växellådor. Enligt ett pressmeddelande siktar Hawtai på att tillverka en miljon bilar år 2015 och etablera sig som en global spelare inom bilindustrin.

Fabriken snart igång
På måndagen säkrade Saab dessutom ett lån på 30 miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, från Bahamasbaserade investeringsfonden Gemini. Enligt Victor Muller ska lånet säkra företagets kortsiktiga finansiering.

– Jag vill be om ursäkt till vår engagerade anställda, leverantörer, återförsäljare och kunder för störningarna under de senaste veckorna. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att återställa förtroendet, säger Victor Muller.

Gemini äger i dag åtta procent i Saab och har tidigare rapporterats ha kopplingar till ryske affärsmannen Vladimir Antonov, som sedan länge velat komma in som delägare.

Victor Muller uppger nu att fabriken i Trollhättan – som stått stilla i fyra veckor – kan startas på nytt inom en vecka. Leverantörer som strypt leveranser till Trollhättan ska nu få betalt.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-03 12:03

Detta är en god nyhet. Hoppas det kommer att funka

#2
2011-05-03 12:45

Mycket bra för SAAB. Nu har de köpt sig tid för att sälja 9-5 sedan och kommande kombin, 9-4X och förhoppningsvis nästa generation 9-3 om 1,5 år. Nu har SAAB chansen. Fungerar det så gratulerar jag och blir glad för oss alla som bor i Trollhätteregionen. Fungerar det inte så kommer inget annat att fungera heller.

Men jag tror att SAAB har en god chans nu. Fria att göra som de vill och de har pengar till det.

#3
2011-05-03 13:09

Ett stort problem kvarstår.....: Innan transaktionen kan genomföras måste avtalet dock godkännas av kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken och Riksgälden.

Blir ingen start än på ett tag om jag får gissa..... Sen är ju frågan hur länge dessa pengar räcker, Saab har ju stora skulder att börja med att betala och med tanke på att de lyckats bränna snart 2,5 miljarder på EIB-lånet så kommer ju inte 1,3 räcka speciellt länge särskilt eftersom de nu har ännu mer lån att betala på....

Nja.... Jag är skeptiskt...

#4
Storknut
2011-05-03 13:37

Simon:
Det största problemet är ett: DU! Jag tror inte att det finns ngn värre pessimist än just du. Att du sedan är blind för Toyoooota gör det inte mindre beklämmande. Gläd dig med Sverige och SAAB med alla dess arbetare och tjänstemän som sliter för att föda oss i Sverige med sina skattekronor! Jag glädjer mig med SAAB´s framgångar och dess kämparglöd! Heja SAAB, Keep up the good work!

#5
2011-05-03 13:39

Det här är säkert en utmärkt lösning för Saab.

Man får tillgång till nya motorer och växellådor och man får en enastående möjlighet att marknadsföra 9-5 Sedan i Kina.
De enda ändringar som den behöver är väl en förlängning, den är ju lite väl kort för kinesiska förhållanden samt att den måste förses med lite mer glitter i fronten.
En nackdel kan ju vara att liksom för Volvo kommer säkert antalet kinesiska underleverantörer att öka så småningom.

#6
2011-05-03 13:48

RE: Simon no1
Ehh... Jag kollade med EIB. Saab har använt 2 miljarder. Inte 2,5 miljarder...

#7
2011-05-03 13:50

Simon "Pessimisten" no1 ...

Man får hoppas att pappersarbetet klaras av snabbt och att upplägget får en chans att fungera.

#8
2011-05-03 15:44

Re Erik N

Jag skrev snart..... de har tagit ut 217 m euro och begärt ut ytterligare 29,1 m euro... Totalt 246,1 m euro

Beroende på hur valutan står så är de ganska nära 2,5 miljarder särskilt om vi räknar med skulder på över 200 miljoner...... Så jag är tyvärr inte så fel på det...

Dessutom har de bränt pengarna de fick både vid köpet och dessutom de pengar som kom in vid försäljning av verktygen till China..... Så i verkligheten har de kanske bränt det dubbla sen Muller kom in i bolaget.....!

Bara sista kvertalet då de ändå sålde rekordbra gjorde de 700 miljoner i förlust.... Då kan du ju börja räkna på hur länge de nya pengarna de får in nu kommer att räcka.....

För övrigt är jag ingen pessimist utan realist.....:)

#12
2011-05-03 16:51

RE: Simon no1
"Dessutom har de bränt pengarna..."

Saab har inte bränt några pengar!

Du blandar ihop Saab med Gudrun Schyman (FI), som brände upp 100 000:- som hon fått av Benny Andersson! :-o

#13
2011-05-03 16:58

Re Erik N

du förstår nog mer än väl vad jag menar, andvänd vilket ord du vill....:)

#14
2011-05-03 17:33

När jag får lön den 27e varje månad tänker jag i alla fall att det är något bra och positivt.
Killar som Simon tänker att de är snart slut ändå och att det bara var jobbigt att få den där lönen. ;)

Hoppas du kan ta skämtet Simon, vi har alla rätt till en åsikt även om jag kan tycka att man kan se saker lite positivt ibland.

#15
2011-05-03 18:16

Re Rustan Werling

Tyvärr är jag inte ekonomiskt oberoende ännu och kommer nog aldrig bli även om jag har det oförskämt bra, så jag ser fortfarande fram emot lönen....:)

Det är inte att Saab får fram investerare som vill pytsa in pengar som är ett bekymmer utan det fakta att de inte kommer att räcka speciellt länge och att alla berörda parter ska godkänna affären först vilket visat sig inte vara så enkelt som det vill verka i media......

#16
2011-05-03 18:28

Jag kan bara säga ett varmt grattis till Saab. För en månad sedan var jag mer än bombsäker på den enda frågan var om man kunde räkna märkets framtid i veckor, månader eller kvartal. Ibland är det väldigt kul att ha fel.

#17
Gert Andersson
2011-05-03 20:59

Varför försöka konkurrera med automobiler från Mercedes? Svårt.

Vore mer lönsamt om Kineserna konkurrerade med japanerna genom att bygga vanliga bilar men kanske till lägre pris? Finns mest billiga småbilar. Varför inte en "Toyota" från Kina fast lite mindre lyxig och till ett lägre pris? Men självklart med vettig krocksäkerhet.

#18
2011-05-04 11:00

Grattis Kina och Hawtai som köpt märket SAAB och dess teknik.
Precis som Simon säger kommer dessa pengar räcka några månader till, sedan är de slut.
Då kan Hawtai köpa upp resten av bolaget billigt vid konkursen och flytta tillverkningen till Kina.
För så länge man gör förlust på varje såld bil kommer det aldrig att fungera.

#19
Raymond K
2011-05-05 12:01

Hawtai hinner knappt börja med samarbetet förrän Robert Collin genast spekulerar i att Hawtai är inkopplade i kinesiska maffian. Har Collin sån insikt i Kina att han vet vilka som är i kinesiska maffian?
I många kinesiska företag (de flesta kanske) är staten involverade och då skulle ju staten med vara involverade i maffian. Ja jag säger då det. Det!

#20
2011-05-05 15:38

Raymond K
Jag tror inte nån uttalar sig så utan att det finns nåt som ger misstanken, Hawtai har tex. bytt VD 6 gånger på 8 år, de startade för 10 år sedan men har bara producerat bilar i ett år, dessutom har svenska ambassaden i China granskat företaget och funnit fler lustigheter så det kan det finnas nåt i det Collin säger....

Det lär väl visa sig......

#21
Raymond K
2011-05-05 21:41

Skall man uttala sig i media om man har en misstanke?
Detta kan ju skapa en misstro som är ogrundad.
Finns det klara bevis för att dom är med i maffian så kommer nog affären att stoppas. Kan inte tänka mig att Saab skulle strunta i att bli involverade.

#22
2011-05-05 22:08

Re Raymond K

Det gör väl media dagligen, misstänkta hit och dit..... Så det kommer vi nog att få stå ut med....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.