Bild
Nästa artikel
Saab tvingas stoppa fabriken – igen

Saab tvingas stoppa fabriken – igen

Nyheter

Saab fortsätter att stå stilla. Produktionen i Trollhättan ligger nere även på onsdagen och nu ryktades det om längre stopp.

Problemen i Saabfabriken i Trollhättan fortsätter. Underleverantörerna menar att de inte fått betalt och stryper därför nya leveranser till Stallbacka.

Bristen på komponenter är nu så stor att Saab även på onsdagen tvingades dra i bromsen och stoppa tillverkningen, rapporterar lokaltidningen TTELA. Fabriken har nu stått stilla vid fyra tillfällen på en vecka.

– Vi kan inte hålla på med stop-and-go, utan vi måste bromsa nu och lösa allt med leverantörerna. Vi jobbar stenhårt med finansieringsfrågorna, säger Saabs informationschef Eric Geers till TT.

Uppgifter om att produktionsbandet inte kan rulla igång på flera dagar cirkulerar nu i svenska nyhetsmedier. Dagens Industri rapporterar att stoppet kan pågå i upp till en vecka och Sveriges Radio P4 Väst uppger att inga bilar kommer byggas under onsdagen och torsdagen.
 
Diskutera: Vad tycker du om Saabs produktionsstopp?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-04-06 10:31

På något sätt känns det ändå lite tragiskt att Saab inte får chansen fullt ut nu när nya 9-5 finns, kombin börjar säljas och andra, nya modeller finns i pipeline. Ett till två år till är vad Saab behöver för att slutgiltigt kunna visa om det finns en framtid eller inte. Att stupa nu - efter alla ansträngningar - skulle kännas snopet.

#2
2011-04-06 10:51

nej det här luktar ju kris lång väg, tycker synd om bolaget och alla anställda. Vore tråkigt om det läggs ner, men det ser ut så nu tyvärr. man måste nog vara en inbiten märkesfantast eller en riktig gambler för att beställa en SAAB idag...

#3
2011-04-06 10:53

Håller med Kapten. Hade det sen inte funkat, då är det en annan sak. Då hade man åtminstone fått löpa linan ut.

#4
2011-04-06 11:07

Enligt Dagens Industri kommer produktionsstoppet vara i en vecka, till och med tisdag 12 april. Eller for ever...

Känns som nästa pressmeddelande från Saab kommer lyda "Saab i KK, Muller åker raket till Mars... "

#5
2011-04-06 11:15

"Nej, nej, inte kan vi stänga Saab nu!, Tänk på den nya XXX och XXX som kommer snart. Dessa bilar kommer bli storsäljare och rädda Saab."

Hur många gånger har man inte hört detta?

Som trogen läsare av biltidningar, kan jag konstatera att ända sedan mitten av 80-talet, har varje ny modell (i.o.f.s. inte så värst många) presenterats av pressen som "Modellen som ska rädda Saab".

#6
2011-04-06 11:16

Vem tror du någonsin kommer ha förtroende för "Den flygande Hålländaren" när han ena dagen meddelar morgonförkylning och nästa dag stänger produktionen i en vecka ...!

#7
2011-04-06 11:47

Audi A5 SB, skillnaden nu mot förr är att GM är bortkopplat och Saab äntligen får leva någorlunda fritt. Dessutom har man faktiskt en ny sedan, en ny kombi på gång och Suvar i pipeline. Av de här anledningarna tycker jag att det vore snopet om Saab inte får chansen fullt ut. Och som jag skrev tidigare: Skulle det inte funka nu med alla de här nya förutsättningarna, funkar det aldrig. Men då vet vi svaret en gång för alla.

#8
Storknut
2011-04-06 12:31

Jag vet att SAAB grejar detta eftersom det dels är en underbar bil samtidigt som jag ser väldigt många, och allt fler, nya SAAB 9-5 och SAAB 9-3 i Stockholmstrafiken och inte minst inom taxi och polisen i Stockholm. Det är naturligtvis trist att produktionen ligger nere just nu men som sagt SAAB reser sig igen, och igen och igen, som vanligt!

#9
2011-04-06 12:42

Undrar hur länge Bagdadbob fasonerna ska påga !
Saab har inge ekonomiska problem lät det för bara dagar sen, bra att de idag erkänner att de har financiella problem, förra året skulle de sälja 60 000 bilar, detta året 80 000.... Trot den som vill men tyvärr tror jag det bara handlar om gossar som ser sin chansatt tjäna stora pengar på att försöka spela räddare av ett egentligen dödsdömt företag.....

Klarar de att hålla igång Saab nåt år till behöver de förmodligen inte jobba en dag till i livet, jag tror girigheten lyser igenom deras ädla fasader som räddarna...:)

Tråkigt men högst troligt......

#10
2011-04-06 12:50

Saab har fått både en och två och flera chanser, vilket även underleverantörerna ju säger nu efter att ha börjat tröttnat på alla löften om att nu snart kommer det börja gå bra igen, sedan får man omvädera sina försäljningsprognoser både en och två gånger och ändå lyckas Saab inte uppnå sina försäljningsprognoser... Tidigare hette det att bara nya 9-5 hinner presenteras så kommer det att vända och bli helt annorlunda, eller när 9-3 presenterades med sin miljödiesel, nu ska vi vänta på nästa modell som ska frälsa Saab...

Sen kan man såklart tycka att det är synd för Saab och för Sverige vilket även jag gör men bara för det vill då åtminstonde inte jag vara med och betala ett företag som inte går runt ekonomiskt gång på gång och man måste vara realist i detta.

Då är det bättre att satsa alla våra pengar på andra nya saker som vi är bättre på och som vi verkligen kan få att gå runt.

#11
2011-04-06 14:53

Det är jobbigt för SAAB flera gånger både bra och dålig nyheter om pengar och osäker köp. Varför inte köpa svensk VOLVO eller någon annan märke istället för förtroende framtid och driftsäkerhet.

#12
2011-04-06 17:18

In med den Ryska hjärt-lungmaskinen innan liket kallnar..

Kanske kan repa sig då, vem vet?

Defiblerator.. Vem har en sån?

#13
2011-04-06 18:11

Uppriktigt sagt, så känner jag inget störrre förtroende för Victor Muller.
Även om jag kommit från Saab på senare år, så tycker jag definiivt att förtaget är värt ett bättre öde än vad som nu verkar bli fallet. De kan inte alltid hålla på och resa sig ur askan.

#14
2011-04-06 18:17

Nä förtroende för honom kan väl ingen ha när det gäller ekonomi Killen har väl aldrig varit involverad i något som gått plus, som jag fattar det iaf
Men en hejare på att "ruska fram" resurser har han ju varit trots alla ständiga minussiffror... fattar inte hur det gått till.
Men nånstans går ju gränsen även för honom.

#17
Storknut
2011-04-06 20:51

Leifer:
Väl talat, jag håller med dig!

#18
2011-04-06 21:02

Jag finner mig "tvingad" repetera det jag skrev tidigare (appropå leifer och Storknut):

"Nej, nej, inte kan vi stänga Saab nu!, Tänk på den nya XXX och XXX som kommer snart. Dessa bilar kommer bli storsäljare och rädda Saab."

Hur många gånger har man inte hört detta?

#19
2011-04-06 21:04

Man blir bra upprörd över SAAB och deras agerande. Hela tiden rör man sig i en grå zoon med ursäkter som i vissa fall är fullständiga lögner. Att sen lura människor att köpa en produkt som med största sannorlikhet är historia om ett par år borde vara åtalbart. Jag skulle skämmas att överhuvudtaget befatta mig med märket

#20
2011-04-06 21:09

Jag tror inte de "nya" modellerna är någon "räddning".
Saabs problem är tydligen mycket stora.
Att Antonov fortfarande är intresserad betyder kanske att han har andra planer .. kanske bra sådana. Jag tror mer på halmstrået Antonov, om han tänker som jag tror, Ryssland är nämligen en stor marknad!

#23
2011-04-06 22:06

"Saab har aldrig haft bättre bilar än nu." Riktigt, leifer. Men om man jämför med omvärlden blir det inte riktigt så, vilket kan utläsas både här och där.

"Och dessutom har man nu börjat ta ut svängarna allt mer när man slipper oket av GM." Vilka svängar? En 2-tonskoloss på 5 meter som hittar mycket få köpare? Jag kan svära på att teknikerna på Saab gnisslar tänderna över att blivit pådyvlad detta schabrak.

I övrigt kan jag hålla med dig i det mesta.

#24
2011-04-06 22:42

Jag tror att Saab är betydligt bättre än vad du Audi A5 tror. Åtminstone när det gäller tekniken, en teknik som aldrig varit bättre. Men bilarna ska ju skruvas ihop, och delar ska nu införskafffas från leverantörer som tillverkar delarna på licens av GM.
Opel t.ex har ju många underleverantörer som under en längre tid varit knutna till företaget. Men Saab tvingas söka andra leverantörer av motsvarande utrustning.
Men klarar Saab krisen och tar sig igenom den kan Saab bli ett märke att räkna med. Men vägen dit är lång och jag tänker inte vara försökskanin genom att köpa Saab.
Kvalitetsproblem blir det nästan alltid med nya modeller och ett nybildat/ombildat företag gör saken inte bättre på den punkten.

#25
2011-04-06 22:42

9-3, om den hinner komma, är väl dock första bilen de gör utan detta ok från GM vilande på deras axlar. 9-5 känns som något de fick göra det bästa de kunde med.

#26
2011-04-06 22:52

Gunnar 44, jag har ingen djupare åsikt om Saabs kvaliteter, mer än mina egna upplevelser mellan 94 och 04. Däremot kan jag jämföra vad fackpressen skriver och det var det jag syftade till. Saabs bilar har aldrig varit bättre än idag. Men jämför man med omvärldens produkter, så blir betyget inte så gott. och det gäller särskilt tekniken.

#28
2011-04-06 23:13

Tyvärr får jag säga att vi nog nu ser början på slutet på Saabs personbilstillverkning. Kan bara beklaga detta, men man måste nog vara realist också. Hur ska man få lönsamhet i detta?

#29
2011-04-06 23:17

leifer, i ditt första sy´tycke håller jag med dig.

I det andra; 9-5 (som testats i de bägge konkurrerande tidningarna) är över 5 meter lång och har en tjänstevikt över 2 ton. Vidare är sedanens bagageutrymme minst av de testade bilarnas. Vad gäller kupeutrymmen, så finns det både bättre och sämre i testerna. 220 hk? Jaha?

#31
2011-04-07 08:03

det är väl inte bara hur stark motor den har som avgör om den är bra? som att titta på hur högt hastighetsmätaren är streckad för att se hur fort den går...

#32
1 Tysken
2011-04-07 08:14

Om SAAB gör bra eller dåliga bilar kan diskuteras i det oändliga så länge de finns kvar som biltillverkare.
Men detta är inte problemet.
Det tragiska i alla diskussioner för och emot tappar ofta huvudproblemet och det är att man har högre kostnader än intäkter.
Står fabriken stilla som den gör nu, så eskalerar problemet.
Något ytterligare man bortser i från är att kunderna inte köper SAAB, man har förmodligen inte rätt produkter som attraherar de stora kundgrupperna
Hur många av er som säger att alla har fel som inte tror på SAAB, har beställt en ny SAAB det senaste året?
Om ni inte har gjort detta , fundera varför ni inte gjort detta, då har ni förmodligen svaret varför SAAB står inför en konkurs

#33
2011-04-07 08:32

leifer, bilarna som testats i de bägge andra tidningarna var diesel med 4WD. Tjänstvikt 2010 kg. Man kan där även läsa vad testarna anser om viktskillnaden mellan 9-5 och A6. 9-5 är trots 4-cylindrig motor och manuell låda tyngre än A6 med 6:a och aut.

#34
2011-04-07 09:06

Det är egentligen inte konstigt alls att likviditeten blir lidande samtidigt som man ökar tillverkningstakten pga av ökad försäljning. Man hinner inte få betalt för det man säljer innan materialet man köper ska betalas. Detta beror på att Saab inte har lika bra betalningsvillkor som t.ex. Volvo som sällan eller aldrig har mindre än tre månader på sig att betala sina fakturor. Saab har efter omstarten 1-2 månader på sig att betala sina leverantörer. När takten i fabriken ökar måste man ligga ute med pengar vilket tillsammans med den lilla buffert med likvida medel som finns gett nuvarande situation. Att man stoppar fabriken några dagar ger andrum och chansen att få in pengar och stärka likviditeten.

#35
2011-04-07 11:44

Re Car-lsson
Det är nog inte det stora problemet, det sägs att Saab går back 65 000:- per bil.... Där är problemet...!

Dessutom kommer de att behöva mer lån vilket ger mer kostnader så hur de någonsin ska kunna ta sig ur detta är en gåta...

#36
2011-04-07 13:42

Saabs 220 hk bensinmotor och de manuella lådorna som Saab har gemensamt med Opel/vauxhall med flera, håller en betydligt högre kvalite, och är modernare än vad somliga tycks tro.
Däremot är jag mera tveksam till Dieslarna, och möjligen där kan jag hålla med Audi A5 SB.
Men en betydande uppgradering av den dieseln är på gång till 2012 enl. GM powertrain. Denna diesel kommer att bli avsevärt bränsle effektivare och tystare än dagens. De kommer även att klara co värdena utan dubbelturbo i alla modeller utom AWD.

#37
2011-04-07 17:24

Saabs motorer och växellådor är ett stort skämt. Törstiga och sega. Urk.

#41
2011-04-08 08:19

De jobbar på det i alla fall... http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1176671-saabs-finansiering-kan-losas-i-dag

#42
2011-04-08 09:08

Vansinnigt att låta saab fortsätta, det ligger en hund begraven och nu förstår nog snart alla att loppet är kört.......

Nya pengar tar slut snart dom också och skulle Antonov gå in så hjälper det inte ändå, pengarna tar slut inom ett år och då står Saab där igen med ändå högre skulder...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12849932.ab

#43
2011-04-08 09:37

Jag tycker man borde få chansen och se hur det går med de nya modellerna. Det vore synd om det blev nedläggning innan man har provat alla utvägar, det tjänar ju ingen på. Dessutom borde man inte vända sig till lill-Pravda om man vill ha seriös journalistik (i den mån den alls existerar), oavsett ämne.

#44
2011-04-08 10:13

Re amoC hur många miljarder tycker du vi ska riskera på ett företag som nästan aldrig gått med vinst...?

Gillar du inte pravda så tar vi Expressen som synat herrarna i sömmarna....

http://www.expressen.se/nyheter/1.2394979/snart-kan-saab-vara-historia

#45
2011-04-08 10:25

Hehe, jag menar ju såklart både AB, Expressen och GT men det hör inte hit. Självklart tycker jag inte att staten ska göra om samma sak som vid varvskrisen, men om Saab kan få in pengar genom Antonov eller på annat sätt som inte riskerar skattebetalarnas pengar så ser jag inget fel i det, Det var så jag menade.

#46
2011-04-08 10:34

Re amoC
Okey men problemet är ju att det påstås att Saab har 250 miljoner i skulder redan idag, om man släpper in Antonov med sina 500 miljoner hur länge tror du att det går då innan det är stopp igen, 3 månader, 6 månader...? För helt klart är att detta är dömt att misslyckas och det sa jag redan förra gången.....

Vem som helst kan räkna ut att mer lån är lika med mer kostnader, saab klarade inte förra årets säljmål och gick back ordentligt, i år ska de sälja 80 000 bilar men har bara lyckat sälja 10 000 hittils, vem som helst förstå att de inte kommer lyckas sälja några 80 000 bilar.....

När varje såld bil går back 65 000:- så finns ingen chans i världen att rädda detta bolag tyvärr.....

Bättre att satsa på en omställning till nåt de kan tjäna pengar på.....

#47
2011-04-08 10:45

Tanken är ju att lånet ska vara säkrat så att inte skattebetalarna riskerar några pengar. Man får väl anta att Riksgälden har räknat på det på ett seriöst sett. Och lyckas man sen att låna upp pengar för att lösa de dyra EIB-lånen ser ju saken annorlunda ut. Jag hoppas i alla fall att de ska lyckas, det tjänar ju som sagt alla på.

#48
2011-04-08 10:49

Det är ju en dröm så klart, men har företaget inte gått med vinst på 25 år så är det svårt att tro på att det skull gå att ändra på nu, man har mer skulder, större förluster per såld bil, helt fel modellutbud och kronofogden efter sig.....

Sagor finns ju förstås, men de är inte på riktigt.....

#49
2011-04-08 11:04

Ja, inte ser det bra ut, det håller jag med om. Men jag hoppas ändå :)

#50
2011-04-08 11:25

leifer, i testet var Saab törstigast och skitigast av alla. Trots 4:a och manuell låda.

I testet vägde man bilarna 9-5 var tyngre (+50kg) än A6 med 6:a och automat.

Vart vill du komma?

Jag konstaterar bara att 9-5 är störst och tyngst. Inget annat. Bra eller dåligt, döm själv.

#51
Raymond K
2011-04-08 12:14

Saab säljer helt enkelt för lite bilar för att det skall gå runt. Det hjälper inte att bara kasta in mer pengar, dom tar ju med slut så småningom. Hur Saab skall sälja mer bilar är ingen lätt uppgift att klara av. För mig och många andra är nya Saab en trevlig bil designmässigt och säkert körmässigt MEN, Saab är inte premium och har därför ett lite för högt pris för att den skall vara intressant att köpa. Ett pris på runt 260-270.000 skulle vara mer attraktivt.

#52
2011-04-08 14:48

9-5:an har inte en chans mot bmw 5 serie eller audi a6. 9-5 borde kosta som skoda superb...

http://www.youtube.com/watch?v=KKbwCgMHf_4

#54
2011-04-08 18:55

Detta är ju otroligt. Man har ju ingen likviditetskris enligt Muller. Varför betalar man inte räkningarna till underleverantörerna då? Varför ljuger man och vill påskina att leverantörerna rår för stoppet av leveranserna? Nej, ett företag som inte kan agera på marknadsmässiga grunder med att konkurrera med andra utan lever på bidrag, har inte på marknaden att göra. Märk väl, bidrag har man alltid levt på, det är inget nytt. Wallenberg, Scania, GM med flera har pumpat in massor av pengar under alla år. Till vilken nytta? Varför får inte Saab gå i konkurs. Vilket annat företag stöttas på detta sätt? VARFÖR?

#55
Storknut
2011-04-08 20:46

BST:
OM SAAB går i konkurs blir mellan 12 000 och 15 000 personer arbetslösa i SAAB med dess underleverantörer. Vilket är billigast att "hålla SAAB under armarna" eller att göra dess arbetare arbetslösa. Hur mycket kostar det staten med ytterligare15 000 personer som går på A kassa?

#59
2011-04-09 00:06

Re leifer
Man kanska ska tillägga var bra på att betala, nu 100 miljoner obetalt....

#60
2011-04-09 00:31

leifer, köp tidningen eller håll.....

Märkligt hur folk kan argumentera kring saker man bara har " en uppfattning om".

Bilarna var DIESEL och 4WD.

Om du inte vet skillnaden mellan en V6 och en rak 4:a och samma skillnad mellan en manuell och en automat när det gäller vikt, ja då kan du ju alltid gaffla om att man inte har "öppen diff".

Jidder.

I övrigt, så har jag inte "försvarat " A6, jag har bara påtalat vissa skillnader.

Panik?

#61
2011-04-09 09:58

Något är på gång ändå.
Nu fundrar tydligen regeringen på att ingripa
http://www.dn.se/ekonomi/ingen-losning-pa-saab-krisen

#62
2011-04-09 10:10

Gamla nyheter, nuppe. Kolla här i stället: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1177921-ja-till-lan-men-ovisst-om-agarfragan

#64
2011-04-09 10:29

leifer, sluta nu att vinkla vad jag skriver. Jag har aldrig påstått att A6 var "miljövänlig". Jag har bara skrivit att 9-5 var skitigast och törstigast = sant. Och att 9-5 var tyngst och längst = sant. Allt annat är broderier från din sida.

Alu eller ej, om inte A6 får 5 stjärnor i krocktestet så skrotar man nog bilen.

F.ö. så kör jag Quattro, apropå diffar.

#66
2011-04-09 16:39

leifer, sista kommentaren från mig i ämnet.

Så här såg det ut:
A6 4WD 3,0 V6 aut 245 hk
SAAB 9-5 4WD 1,9 R4 manuell 190 hk

Sverigecykeln: 0,75 och 0,92
EU: 0,60 och 0,67
Testet: 0,77 och 0,82

A6 siffror först. Tolka det hur du vill. Marginellt om du vill.

#68
2011-04-09 18:22

leifer, ÄNTLIGEN.

Jag har skrivit att det är diesel i 3 tidigare inlägg...

#69
2011-04-09 18:52

Storknut och leifer:
OK då. Ett företag behöver inte tjäna sina egna pengar och Saab är jätteduktiga på att betala sina räkningar. Varför vill andra företag det motsatta? Och lyckas mycket bättre än Saab? De överlever av egen kraft. Så fel de måste ha!

#72
2011-04-09 20:11

leifer, jag bryter mitt löfte bara för att du faktiskt tar priset.

"Jag har bara skrivit att 9-5 var skitigast och törstigast = sant. Och att 9-5 var tyngst och längst = sant."

OCH DU FÖRSTÅR INTE POÄNGEN? I rest my case.....

#74
2011-04-09 21:01

Du skriver :"Japp och du använder nåt visst motoralternativ som exempel för att bevisa nånting, fortfarande oklart vad dina motiv är. Men nu skiter jag faktiskt i det. "

Jag har inte försökt bevisa något ö.h.t. Jag har vidare inga motiv, igen, ö.h.t.

Fakta är det som jag framfört. INGET ANNAT.

Kan man inte läsa, så kan man inte. "DIESEL" med versaler borde har ringt en klocka, men inte...

Vet du vad, nu skiter jag i folk som inte kan läsa VERSALER.

#76
2011-04-10 12:04

leifer, du skriver: "Dina resonemang baseras inte på nån fakta."

Det är ju ta mig f-n märkligt att du inte kan läsa vad jag skriver. Ta nu och ställ dig frågorna:

1. Vad vägde 9-5 i testet?
2. Hur lång var den?
3. Drog den mest bräsle?

Jämför sedan dina svar med vad jag har skrivit.

#78
2011-04-10 17:56

leifer har ju rätt.
Det finns ju ingen som helst anledning att ha en debatt om vilken bil som är bäst i anslutning till den här artikeln, det hör ju hemma på forumet.
Dessutom är det ju omöjligt att avgöra vilken bil som är bäst, det är ju ytterst individuellt.
För mig har det ingen betydelse om en bil klarar sig på 0,1l/mil om jag sitter som en punkterad anka i den.
Eller om den klarar 0-100 på 2 sekunder.
Om jag inte trivs med bilen är den ju värdelös och det gäller oavsett märke.

#79
2011-04-10 18:16

nuppe, det är ju märkligt, jag har inte lagt några som helst egna värderingar i det jag har skrivit. Jag har bara refererat till två tidningstester och vad man där kan läsa ut som fakta.

Jag har sedan mitt inlägg om att Saabs tekniker nog inte var helt lyckliga över vad GM ålade dem att fixa som ny 9-5 (vilket kan hållas som mycket troligt) inte skrivit ETT ORD om huruvida Saab är en bra eller dålig bil. Jag har bara hänvisat till vad två tidningar mätt fram.

Är detta svårt att läsa? Svårt att förstå? Uttrycker jag mig otydligt?

#81
2011-04-10 21:19

leifer, tack.

#82
2011-04-12 00:11

Leifer är lika halsstarrig som vanligt. Synd. Det enda Audi A5 SB påvisat är tester som visar det lite märkliga förhållandet att en 6:a med automat drar mindre bränsle än en 4:a med manuell låda. Inget annat. Sen finns det en hel massa andra faktorer som är av betydelse när man väljer bil. Men stämmer siffrorna som redovisats här i spalten, så blir åtminstone jag lite undrande över just den Saab- (Fiat-) motorns effektivitet.
För övrigt så lär jämförelsen mellan just dessa två bilmodellsvarianter vara av ringa intresse för Saabs överlevnad - som ju är vad den här tråden handlar om.

Att Saab tidigare skött sina betalningar ovanligt exemplariskt kan säkert vara ett av skälen att leverantörer legat lågt en tid med sina fordringar. Men alldeles uppenbarligen har Saab stora likviditetsproblem och Antonovs eventuella bidrag kan endast hjälpa en kortare tid. Det är absolut essentiellt att omedelbart få upp försäljningen. 9-5 är konkurrenskraftig nog - så länge folk vågar köpa den. Annars spelar det ingen som helst roll hur bra produkterna än är som väntar runt hörnet.
Tröskeln är jättehög och måtte Saab orka över den!

#83
2011-04-12 13:05

Roy J, tillverkarnas egna siffror (EU-norm)

Saab: 8,9 - 5,5 - 6,7

Audi: 7,2 - 5,3 - 6,0

#84
2011-04-12 17:19

Aha, tillverkarnas egna siffror!
Ja, de vet vi ju hur bra de brukar stämma.
Förr stämde i och för sig Saabs siffror ganska bra med dem uppmätta i tester, men katten vet hur det är med det idag.
Förvånansvärt att inte bränsleförbrukningsnormerna utvecklats till något användbart.

#85
2011-04-12 19:27

Roy J, de siffror som redovisade i testen stämmer naturligtvis inte med verkligheten. Däremot var förhållandet mellan bilarna detsamma. Saaben drog kart mest. Intressant är att Audi har en snåltrimmad 204 hk A6 med lika stor motor, Quattro och automat som är ännu snålare: 6,7 - 5,0 - 5,7. Även en opartisk betraktare borde finna dessa siffror imponerande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.