Nästa artikel
Juholt kräver krafttag för Saab
Nyheter

Juholt kräver krafttag för Saab

Publicerad 14 april 2011 (uppdaterad 15 april 2011)
Regeringen är passiv i hanteringen av Saabkrisen, det säger S-ledaren Håkan Juholt. Samtidigt står fabriksbandet stilla i Trollhättan.

Frågan om Saabs framtid är återigen på väg att dela regering och opposition. Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt, som själv kör Saab, kräver att regeringen agerar.
 
– Jag har hört rykten om att de ska vara passiva, men jag hoppas att det inte är så. Jag utgår från att de för en dialog med Saab. Man måste skapa förutsättningar för att Saab ska kunna klara sig, säger Juholt till TT.

S-ledaren får medhåll från Rosanna Dinamarca, vice ordförande i Vänsterpartiet, som menar att regeringen inte bryr sig.

– Tusentals jobb är i fara och regeringen gömmer sig. Det är inte acceptabelt, säger hon till TT.

”Besvärlig situation”
Saabs problem med att betala för den dagliga driften behandlas nu av Riksgälden, som garanterar Saabs lån på fyra miljarder kronor från Europeiska investeringsbanken. Finansminister Anders Borg beskrev situationen som ”besvärlig” i SVT:s Gomorron Sverige på torsdagsmorgonen.

– Det är viktigt att vi markerar att här måste Saab klart och tydligt redovisa hur kontrollförhållanden ser ut och att vi inte får bekymmer på ägarsidan, sa Borg.

Riksgälden arbetar dessutom med att utreda den ryske finansmannen Vladimir Antonov som under en lång tid velat pumpa in nya pengar i Saab.

Produktionen i Trollhättan har stått stilla under hela veckan och de anställda har blivit tillsagda att de inte behöver komma till jobbet på fredagen. Det är oklart när tillverkningen kan återupptas. Saabs problem drabbar även leverantörer som nu tvingas permittera personal.

Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen, ger sin bild om storleken på de obetalda räkningarna:

– Med de utländska leverantörerna, som är i majoritet, så handlar det definitivt om flera hundra miljoner kronor, säger han till Reuters.

Diskutera: Hur tycker du att regeringen hanterar krisen i Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-14 15:17
Yarl

S är lika dödsdömda som SAAB. Lägg ner båda, dessa har spelat ut sin roll sen länge.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-14 15:24
Audi A5 SB

Riksgälden har en presskonferens kl 15.45 angående Saab. Kan vara värt att lyssna på denna. Kan höras på webben.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-14 16:08
Kjell 45

Enkelt för S och V att säga att regeringen inte bryr sig. Vad förväntas regeringen göra? Skall skattebetalarna skicka in 2 miljarder per år för den löpande driften? Bilarna säljs ju inte i de volymer som behövs för att få SAAB Automobile att gå runt. Vad som framkommit är det bara hemmamarknaden som har acceptabla säljsiffror, exporten är tydligen kass. Regeringens påstådda nedskrivning av varumärket SAAB tror jag inte påverkat exportmarknaderna. Det finns helt enkelt bilar som européer och andra anser vara ett bättre köp!

#4 • Uppdaterat: 2011-04-14 16:17
Audi A5 SB

Från presskonferensen: "Riksgälden fick ett färdigt avtal på torsdagsmorgonen från Saab och en "utländsk part" och det beslutet ligger nu hos regeringen för slutgiltigt avgörande, enligt Bo Lundgren, direktör för Riksgälden." Vidare: "Han förklarar vidare att Riksgälden inte haft några principiella invändningar mot den konstruktion som finns för att få in pengar till Saab – att man använder de säkerheter som finns på lånen för att få in pengar från utländsk part mot att man minskar det belopp som man kan få lån på från EIB."

#5 • Uppdaterat: 2011-04-14 16:37
Fundersam

Kjell 45: Senast jag såg var att England hittills har sålt mer än Sverige.

#6 • Uppdaterat: 2011-04-14 16:51
Tekstrand

Juholt riktar sig till fel instans, det är inte regeringen dvs skattebetalarna som skall rädda Saab. Det är företagsledningen hos Saab med "marknadsgyklaren Mueller i spetsen som skall rädda SAAB om det nu går att rädda.. Hittills har Mueller mest visat inkompetens när det gäller att driva företag. Saab skulle ha lagts ner för länge sedan eftersom syftet med att driva företag är att det skall gå med vinst och inget annat. Adderar man resultatet av alla Saabs alla bokslut så betvivlar jag att det visar en ackumolerad vinst.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-14 17:03
KaptenOberkommando

S fortsätter att göra bort sig i parti och minut - och inte mig emot!

För det första är det enkelt för oppositionen att kasta ur sig det den gör, och det mest förvånande är att man inte kan tala om vad man i stället SKA göra. Att klaga och kritisera utan att själv komma med förslag är bara så uselt.
Sedan kommer det där j-vla V och pratar om att regeringen "inte bryr sig". Jaa V, vad är alternativet? Att pumpa in miljarder efter miljarder för den löpande driften? Och hur länge?
V påstår också att tusentals jobb är i fara, men icke: Med så låga volymer som Saab säljer är de flesta redan arbetslösa och marknaden har i stort sett redan intecknat Saabs ickeexistens. En slutgiltig och definitiv nedläggning kommer inte att skapa någon större oreda - särskilt inte som konjunkturen är på kraftigt uppåtgående. Dessutom skulle marknaden faktiskt tjäna på att turbulensen kring Saab får ett slut - om patienten nu inte råkar återhämta sig av egen kraft. Men den här berg-och-dalbanan gynnar ingen.

För det andra vill Juholt HÖJA bensinskatten! Ett av skälen till att S förlorade valet var just snacket om skattehöjningar och återinförande av t.ex. förmögenhetsskatten och höjda inkomstskatter. Men tro det eller ej: S fortsätter att prata om skattehöjningar!!! Och nu inte om vilken skattehöjning som helst, utan om den som vi svenskar hatar mest av alla, nämligen bensinskatten. Har S ingen strategi längre eller ens sunt förnuft i behåll? Svaret är nej!

Men som sagt, låt dem hållas. Det är bara bra att de redan nu ser till att förlora även nästa val. Fortsätt så Juholt och S. Fortsätt =)

#8 • Uppdaterat: 2011-04-14 17:54
Storknut (ej verifierad)

Staten kan mkt väl driva eller om man så vill skjuta till skattemedel till SAAB precis som den tyska, franska, amerikanska och Japanska staten gör. I Japan går det t o m så långt att man ser till att hålla valutan så låg som möjligt för att gynna bla bilindustrin och exportindustrin i stort läste jag på ett inlägg härom månaden. Svenska staten driver många rörelser tex SBAB, SSAB, Nordea, Vattenfall en stor del av SAS etc. Så vad är problemet?

#9 • Uppdaterat: 2011-04-14 17:55
Storknut (ej verifierad)

Glömde säga att det är inte mer än drygt 10 år sedan som staten räddade SEB banken och hela Wallenbergsfären. Man räddade Carnegie förra året från konkurs etc etc.

#a • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

USA: Chrysler och GM räddades av staten. Detta i kapitalismens högborg!

Tyskland: Opel fick mkt fördelaktiga statliga lån. VW har förut fått bidrag.

Frankrike: Staten stödjer aktivt sina tillverkare.

Italien: Får också stöd.

Japan. Höga importtullar gynnar deras egna märken.

Kina: Där satsar staten hårt på bilindustrin.

Finns åtskilliga fler exempel där staten gått in och stöttat. Här I Sverige anser regeringen uppenbarligen att biltillverkning är något vi inte behöver och applåderade när Volvo såldes för en spottstyver till kineserna. Vår kära näringsminister står i rutan och flinar när hon säger att de Saab-anställda hellre borde bygga vindkraftverk!

Jag citerar Arne Anka: "Ibland undrar jag om vi lever i ett land eller i ett skämt". Ridå..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.