Bild
Nästa artikel
Antonov: Jag ger aldrig upp

Antonov: Jag ger aldrig upp

Nyheter

Vladimir Antonov kastar inte in handduken. På tisdagen är den ryske affärsmannen i Stockholm för att lösa krisen i Saab.

Tillverkningen hos Saab i Trollhättan har nu stått stilla i tre veckor. Än så länge finns ingen lösning på Saabs ekonomiska problem.

Enligt den ursprungliga räddningsplanen skulle Saab sälja fabrikslokaler till den ryske affärsmannen Vladimir Antonov för 270 miljoner kronor, pengar som kan användas till att betala skulder till bilföretagets underleverantörer.

Regeringen har visat grönt ljus för fastighetsaffären, men Europeiska investeringsbanken, EIB, ställer tuffa krav. Banken kräver att Saab säger upp sitt lån till utvecklingsprojekt på 3,8 miljarder kronor samt omgående betalar tillbaka de två miljarder kronor som hittills betalats ut.

Enligt Vladimir Antonovs svenska talesperson Lars Carlström är kraven orimliga.

– Den enda förklaringen till ett sådant krav är att man vill att Saab ska gå i konkurs, säger han till TT.

På tisdagen fortsätter Saab diskussionerna med EIB, samtidigt som Vladimir Antonov kommer till Stockholm för ett möte med Riksgälden om ägarfrågan i Saab och Antonovs strävan om att komma in som delägare.
 
”Jag är en fighter och ger aldrig upp, en utmaning som denna måste till varje pris besegras”, skriver Antonov i ett mejl till Dagens Nyheter.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-04-26 15:04

Jovisst, och hur går det sen när Antonov köpt fastigheten och ska börja ta hyra, då får Saab ännu fler utgifter och vi vet ju att de redan har för mycket idag..... Vad det handlar om är att Antonov vet att pengarna han lånat ut vid köpet av Saab riskerar att gå upp i rök........

Till och med IEB har insett att Saabs affärsidé inte håller....

#2
2011-04-26 15:07

Det är något märkligt med det här.
Om man blir beviljad ett lån har man ju gjort ett avtal och detta måste ju gälla båda parter.
Här försöker tydligen EIB knäcka Saab trots att regeringen och Riksgälden gett klartecken.
Varför?
Samtidigt har Antonov sagt att "Saab är en lysande affär"!
Varför?
Vad vet han som inte andra anser sig veta?

#3
2011-04-26 15:19

Svaret är nog ganska enkelt, EIB ville se en hållbar produktionsplan för att gå med på lånet från början, denna affärsplan har Saab med bred marginal misslyckats infria, då är det högst troligt att EIB anser att Saab brutit sitt löfte.....

#4
2011-04-26 15:33

Så du menar alltså att EIB är fria att knäcka ett ingånget avtal, trots regeringens och Riksgäldens godkännande av Saabs affärsplan?

#5
2011-04-26 15:37

Re Saabnisse

Menar och menar, men som jag skrev, det är högst troligt...

Det är inte EIB som brutit avtal utan Saab som inte hållt sin produktionsplan som de biviljades lånet på och som även vill bryta avtalet och göra om det för att få loss pengar på annat håll....

#6
2011-04-26 17:51

Mycket besynnerliga krav från EIB.
Det är, för mej hur tydligt som helst att Antonov vill in och ha inflytande .... och det är väl, i rimlighetens namn enda chansen för bilfabrikatet Saab?
Har möjligen GM ett inflytande i EIB eller vad vill EIB egentligen, varför beviljades lån från början?

#8
2011-04-26 19:13

Re Leifer

Helt sant och hur ska Saab klara hyran...? Det blir ytterligare en kostnad...!

#9
2011-04-26 21:49

När dessutom varje producerad bil genererar ett underskott på över 50000 och att inte ens hälften av det utpekade säljmålet nåtts, måste väl EIB som långivare ställa krav? Saab har ju inte lyckats att återta sin andel av försäljningen ute i Europa. Det är i stort sett bara i Sverige som Saab säljer någorlunda.
Detta faktum undgår inte IEB som från läktarplats åser spektaklet. Men även jag hoppas att IEB och An tonov löser detta.

#10
2011-04-27 00:22

Fast Saab sålde fler bilar än BMW i UK i mars, vilket var dubbelt så mycket som i Sverige. Tycker jag ändå är någorlunda.

#11
2011-04-27 00:46

Re Henr1k

Tyvärr säljer de på tok för dåligt, om man tar en ganska för oss ovanlig modell Citroen C3 så såldes det över 26 000 bara denna månaden bara i Europa.....

Siffror som Saab knappt kom upp i under hela förra året....???

#12
2011-04-27 08:29

Re Saabnisse
Om du har ett stort lån och har bla satt ditt hus som säkerhet för detta lån så kan du ju inte sälja detta hus och inte räkna med att banken vill ha tillbaka sina pengar och omförhandla lånet.
Samma sak gäller ju här, det enda med något av värde skall säljas av, klart att lånen måste omförhandlas.
Det är ju helt klart så att det är SAAB som bryter ingångna avtal.
I samband med detta så kan EIB granska hur SAAB uppfyllt sin del så här långt.
Men EIB är en bank. ingen välgörenhetsorganisation.

#13
2011-04-27 10:33

Re: Jes_
Kravet från GM vid försäljningen av Saab var att Antonov inte skulle kunna kliva in i bolaget. Det är GM som fått in kraven och nu är det EIB som agerar efter avtalet. Det märkliga är att detta borde Victor M känna till mycket väl, men försöker runda detta genom propaganda via media.

#14
2011-04-27 11:14

Men det är ju kul att man inte ger upp.
Nu är det dags för plan B.
Man söker kinesiska samarbetspartner.

Geely? :-)

#15
2011-04-27 19:36

Simon, C3 ovanlig, europa? Tycker 26.000 låter ganska lite för en bil som kostar typ 100.000.

#16
2011-04-27 20:13

Henr1k: som jag läser simons inlägg om c3 ska det väl betyda "för oss ovanlig" (=för oss i Sverige), 26000 på en månad är väl inte så lite? och vaddå "typ 100000kr"? den kostar väl runt 140-150000? du tänker inte på c1?

#17
2011-04-27 23:21

Re Henr1k

Om du tycker att det låter dåligt att det såldes 26 000 bilar av en enda modell på en månad, vad ska vi då säga om Saab som sålde strax över 30 000 bilar totalt (alla modeller) på ett helt år....?

Då kanske du förstår att det inte är så märkvärdiga försäljningsiffror Saab presterat oavsett om de sålt mer än BMW i England......

#18
Gert Andersson
2011-04-28 19:22

Nu har frugans Avensis kastat in handduken igen. Och cyckelen är stulen. Men någon Saab blire inte!

#19
2011-05-09 14:35

Det har sålts ca 2 miljoner C3:or utav den tidigare modellen. ( 2002-2010 )
Utav den nya modellen så såldes det i fjor 305.000 st och är Citroens mest sålda modell.
Totalt sett sålde Citroen 1460.000 bilar under förra året men för oss Svenskar så är oftast sådana uddabilar inget att ha! ;-)
Nya C3 kostar från ca 130.000 - ca 160.000 i basversion. ( dock möjligt att bryta 200.000kr gränsen! )

Gert; DU har inte funderat på att anmäla Toytan till Guiness rekordbok? ( då denna bil tycks ha fler fel än alla andra tillsammans ;-) )

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.