Bild
Nästa artikel
Svag aprilförsäljning för Saab

Svag aprilförsäljning för Saab

Nyheter

Krisen kring Saab sätter spår i försäljningssiffrorna för april. Under månaden sålde Saab endast 560 nya bilar i Sverige.

Samtidigt som bilbranschen noterar den bästa aprilmånaden på 22 år rasar försäljningen för Saab Automobile, från 888 registrerade bilar under mars till bara 560 i april. Försäljningen ökade visserligen med sex procent jämfört med i fjol, men Magnus Hansson, chef för Saab Sverige, är inte nöjd.

– Resultatet ligger inte i linje med de ambitioner vi hade inför månaden. Speciellt inte med tanke på den positiva trend vi hade under andra halvan av förra året och den lovande start vi haft hittills i år, säger han i en kommentar.

Produktionen i Trollhättan har nu stått stilla i fyra veckor och Saab fortsätter att leta nytt kapital i väntan på att affärsmannen Vladimir Antonov tillåts komma in som delägare och eventuellt får köpa företagets fabrikslokaler. Denna process gör att kunderna avvaktar i bilhallen, uppger Saab.

– Vi står dock tillsammans med våra återförsäljare redo att svara upp mot den i grunden positiva respons på våra produkter vi får från både kunder och företag, speciellt på de nya modeller vi har på väg in på marknaden, säger Magnus Hansson och syftar på 9-5 SportCombi och 9-4X.

Hittills i år har Saab sålt 2 626 bilar i Sverige, en ökning med 60 procent jämfört med 1 648 under samma period 2010. I synnerhet har modellen 9-3 ökat, särskilt sedan den miljöbilsklassade dieselvarianten lanserades tidigare i år.

Nu återfinns 9-3 på åttondeplatsen över mest sålda bilarna i år. Nya Saab 9-5 säljer långt ifrån lika bra, bara 128 exemplar registrerades under april.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs aprilförsäljning?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
adandersson
2011-05-02 15:34

Är väl inte så konstigt, då Saab inte har kunnat leverera några bilar.

#2
2011-05-02 16:13

Såg jag på mrf hemsidan endast år 2011 mars och april. Saab 9-3 sålde 708 st nu sjönk 432 st -38,9%.
Saab 9-5 sålde 180 st nu sjönk 128 st -28,9%.
Därför många människor köper väldigt lite SAAB istället annan bilmärke ökar försäljningstatistik :-)

#3
2011-05-02 17:16

Saab bygger måhända entusiastbilar, men är inte så speciella som de varit, så därför vill det till att hålla uppe försäljningen. En tappad kund kan innebära tappad för alltid - det finns ju liksom konkurrenter.
Schabblet som pågår just nu är mycket olyckligt.

#4
2011-05-02 17:26

Nu är det slut...
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1200800-saabs-produktion-kan-starta

#5
Raymond K
2011-05-02 17:29

Saab måste igång i Kina om dom skall sälja mer bilar men då vill det till att dom kan leverera.

#6
2011-05-02 17:40

Raymond K; om man ska sälja bilar i Kina så måste man nog bygga dem där.....

500 MSEK lär väl räcka till att betala förfallna leverantörsskulder och löner för maj. På intäktssidan har man i princip fått 0:- i april och så många sekiner lär det inte bli i maj heller, så jag förstår faktiskt inte hur detta ska gå ihop.

Kinaspåret kan kanske vara något om nu Great Wall är intresserade av att köpa något från ett företag utan tillsatt vd.

Tvivlar...

#7
Raymond K
2011-05-02 17:51

Självklart skall Saab byggas i Kina då. Det behöver väl knappast nämnas. Bilarna kommer att anpassas för den kinesiska marknaden men det är inte säkert att dom kommer att heta Saab där. Kan bli Baic eller Baw beroende på vad uppköparna vill med Saab.

#8
2011-05-02 18:06

Varför i hela världen skulle BAIC vilja köpa något av Saab? Man har ju redan pröjsat för att kunna göra förra generationens Saab där? Produktionen lär ju komma igång 2012, så det tog alltså 2 år att sätta igång denna. Hur lång respit tror du Saab har?

#9
Gert Andersson
2011-05-02 18:34

Medelbilar med massvis kvalitetsmissar till premiumbilspris. Dessutom extremt osäkert andrahandsvärde.

#10
2011-05-02 21:43

Men nu är det ju klart med samarbete med Hawtai.

Det kanske kommer att ge lika mycket tillskott som Volvos ägare Geely?

#11
2011-05-02 21:58

saabnisse, du kanske skulle fråga dig vilken förhandlingsposition Saab hade när man kom överens med kineserna. Stark? Svag?

Dyrt blev det, garanterat.

#13
2011-05-03 01:17

Info från Text-TV (SVT).
----------------------------------------
Kinesisk partner ska rädda Saab

Saab Automobile meddelade på måndags-
kvällen att man slutit ett avtal med
kinesiska Hawtai Motor Group om ett
"strategiskt partnerskap". En press-
konferens hålls i Peking på tisdagen.

Dagens Industri erfar att Hawtai ska
sätta in ett betydande antal miljarder
i Saab, vilket skulle lösa Saabs
finansiella problem på lång sikt.

Uppgörelsen mellan bolagen, som de
kinesiska myndigheterna har godkänt
enligt DI, innebär att Hawtai får
tillgång till Saabs teknik och kunskap
om att utveckla bilar i det dyrare
så kallade premiumsegmentet.

Fakta om Hawtai Motor Group

Det kinesiska företaget Hawtai Motor
Group tillverkar bland annat stads-
jeepar, vanliga personbilar, bussar
och motorer.

Företaget som bildades år 2000 och
har sitt huvudkontor i Peking.
Produktionen sker i fabriker i det
inre av Kina.

Enligt Saab Automobiles informations-
avdelning har Hawtai Motor Group
ambitionen att bli en världsledande
biltillverkare.

----------------------------------------
Svårt val för mig framöver...
9-5 SportCombi eller 9-4X ?

#14
2011-05-03 01:56

Skönt att kunna köpa riktiga premium-bilar framöver! :-)
Att slippa förklädda folkvagnar (läs Audi) med "kass-hållare" från Skoda... Hehehe! ;-)

#15
2011-05-03 07:56

@Erik N: Klart du ska ha en 9-4X, har kört den en liten sväng och den känns fantastisk :)

#16
2011-05-03 11:20

Saab 9-4X en fantastiskk bil med en bränsleförbrukning som en amerikansk bil på 80-talet.......:)

Är det verkligen Saabs framtid....? Jag skulle säga att det mer är ytterligare ett bevis på hur fel i tiden Saab är......

Dessa nya finansieringar ska godkännas av samtliga parter så än så länge är inget klart, bara att det finns en ny öppning.....

Fortsättning lär följa......

#17
2011-05-03 13:01

Äsch, bränsleförbrukning är det bara fattighjon som bryr sig om, huvudsaken är bara att man har en stor tank! ;)

#18
2011-05-03 13:16

Re amoC

Jag tror tyvärr inte det är så, denna bilen kommer att bli straffbeskattad på många marknader och är ingen framtidsbil överhuvudtaget i dess nuvarande utförande, tror det blir en riktig flopp tyvärr...!

Den som har pengar att köra denna bilen köper inte en Saab, finns så många mer eteblerade statustillverkare.....

#19
2011-05-03 13:16

Re amoC

Jag tror tyvärr inte det är så, denna bilen kommer att bli straffbeskattad på många marknader och är ingen framtidsbil överhuvudtaget i dess nuvarande utförande, tror det blir en riktig flopp tyvärr...!

Den som har pengar att köra denna bilen köper inte en Saab, finns så många mer eteblerade statustillverkare.....

#20
2011-05-03 13:16

Re amoC

Jag tror tyvärr inte det är så, denna bilen kommer att bli straffbeskattad på många marknader och är ingen framtidsbil överhuvudtaget i dess nuvarande utförande, tror det blir en riktig flopp tyvärr...!

Den som har pengar att köra denna bilen köper inte en Saab, finns så många mer eteblerade statustillverkare.....

#21
2011-05-03 13:33

RE: Simon no1
"Saab 9-4X en fantastiskk bil med en bränsleförbrukning som en amerikansk bil på 80-talet.......:)"

Du som är "bilkunnig". Namnge en amerikansk bilmodell från 80-talet med samma vikt och effekt som 9-4X och samma bensinförbrukning.

#22
2011-05-03 13:44

Glömde...
Saab 9-4X kommer ju snart med den "nedersta" diesel-motorn här:
http://en.hawtaimotor.com/powertranin.html

#23
2011-05-03 16:01

Re Erik N

Det är faktiskt svårt eftersom de oftast är större tyngre men drar mindre soppa..... Men här har du två representanter Chevrolet Suburban och GMC Yukon tillverkningsår mellan 1973-1991

Stor törstig V8 som drar som Saaben...

#24
Storknut
2011-05-03 16:27

Simon:
Som vanligt har du fel info. Tex Chevrolet Suburban tillverkas än idag och kostar från 558 000 kr och uppåt och körs på bensin och etanol. Chevrolet Suburban har etanolmotorer sedan 2005. Chevrolet Suburban är verkligen en glidarkärra med kaptensstolar, Nav, dvd skärmar etc som standard mm mm mm mm. Det är annat än en skramlig slö Toyoooootaaaa.

#25
2011-05-03 16:36

Re Storknut

Du är lite för snabb att svara, läs först vad Erik N frågade innan du gör bort dig mer....!

Erik ville ha exempel på en bil från 80 talet och det var därför jag tog exemplet modellserie 1973-1991.....:)

Sen måste man tydligen upprepa sig, håll dig till ämnet och försök inte dra igång en smutskastarkampanj för Toyota igen...!

#26
2011-05-03 16:45

RE: Simon no1
"Chevrolet Suburban och GMC Yukon"
Ehh... Du "glömde" att redovisa bränsleförbrukningen och effekten!

En maxutrustad tung Saab 9-4X AERO XWD med 300-hästars V6:a, (0-100 på 7,8 sekunder) drar 1,3 liter/mil vid blandad körning...

Brorsan hade en Pontiac (V8:a) som drog 1.8 liter/mil vid landsvägskörning!

#27
2011-05-03 17:17

Re Erik N

Nej jag glömde inte men det finns inte mycket information från dessa bilar, däremot så uppger många ca. 1,3-1,5 liter blandat (inte fabriksuppgift) och det stämmer ganska bra med dom Vans jag kört med Cheva 350 motorer i....

Jag är ingen USA bilspecialist men vet att det fanns flera motorstorlekar att välja på effekt från ca 250 hkr och uppåt.......

Fast detta är ju ganska ointressant eftersom det nu är 2011, om vi jämför Saaben med Lexus RX450 blir det ännu mer tydligt, den har en V6:a på 249 hkr och hybridteknik, 0-100 på 7,8 sekunder och en förbrukning på 0,63 blandad körning......:)

Det är framtid...!

#28
Storknut
2011-05-03 17:44

Simon:
Här har du faktiskt rätt. Jag läste ditt svar om Chevrolet alldeles för fort. Sorry!

#29
2011-05-03 18:20

Re Storknut

Din ursäkt uppskattas och accepteras, om du tycker jag tog i så ber jag dig med om ursäkt......

#30
2011-05-03 19:55

RE: Simon no1
En Lexus RX450 för 704 400:- med hybridteknik får till så låga siffror p.g.a. att körcykeln stad/landsväg blir gynnsam för den... I stan används elmotorerna, men på landsvägen bara bensinmotorn! Då kan man glömma en förbrukning på 0,63 liter/mil. Den blir avsevärt högre i landsvägskörning! (Då är det inte lika roligt längre...)

#31
Gert Andersson
2011-05-03 21:33

http://www.dn.se/ekonomi/antonov-varnar-saab-i-konkurs-om-fem-dagar

#32
2011-05-03 23:18

RE: Gert Andersson
"Publicerad 2011-03-10 09:32"

Bäst före på den nyheten var för ca: en månad sedan!
Vad vill du ha sagt med det?

#33
2011-05-03 23:34

Re Erik N

Inte lika roligt kanske, men betydligt roligare än dubbel förbrukning i en Saab.....:)

#34
2011-05-03 23:52

RE: Simon no1
Sorry! Öva på din läsförståelse. Lexus:en drar nästan lika mycket i landsvägstrafik som Saab:en. Sedan så kostar den mycket mer p.g.a. att det är en hybridbil...
Slutligen så kostade bensinen i USA när min brorsa var där i vintras, motsvarande 4,88 kr litern! 9-4X är ju tänkt för USA-marknaden...

#35
2011-05-04 00:39

Re Erik N

Jag behöver inte öva på läsförståelse eftersom du kommer med osanning, visa ett ända test där Lexus RX450h drar 1,3 liter vid normal körning, det är inget annat än ren lögn och väldigt dumt av dig att försöka påstå......

Dessutom ljuger du om priset, en RX450h kostar i businessutförande 579 000:-

Vad kostar din fullutrustade Saab tror du då...?

#36
2011-05-04 08:45

RE: Simon no1
"Jag behöver inte öva på läsförståelse eftersom du kommer med osanning..."
"...betydligt roligare än dubbel förbrukning i en Saab..."

Helt otroligt! Du tror på fullt allvar att en Lexus RX450, vikt 2.280kg! V6:a & 249 hk. under landsvägskörning, när hybridtekniken inte ens är inkopplad drar 0,63 liter/mil...

Kan du förresten den om Rödluvan också!

"en RX450h kostar i businessutförande 579 000:-"
Det är inte den maxutrustade modellen! Den kostar 704 400:-

#37
2011-05-04 11:18

Re Erik N

Vem mer än du har pratat om landsvägskörning..? 99% av alla bilar rullar i blandad trafik och det är det vi får gå efter, då drar Saaben 1,3 och Lexus 0,63

Om du har lite mattekunskaper så ser du att Saaben drar mer än dubbelt.....:) Dessutom kommer den aldrig någonsin komma ner i så låga siffror som Lexus, inte ens på landsväg....!

Varför försöker du tala om hur dyr en Lexus är genom att välja den dyraste du kan hitta...?

Rödluvan är det du som står för, för inte ens priset på den maxutrustade Executive lyckas du klara av att pricka in sanningen om, den kostar 714 900:-

Du kan kolla priset här så slipper du komma med mer trams....:

http://www.lexus.se/Images/Prisblad%20Web%20RX%20450h_tcm612-900818.pdf

#38
Gert Andersson
2011-05-04 17:57

Saab har alltid varit törstiga.

#39
2011-05-04 18:22

RE: Gert Andersson
"Saab har alltid varit törstiga."

Ja, det är jättetrist! Min 9-3 TTiD 180 hk surplar i sig 0,45 liter/mil blandad körning, så ni har så rätt så rätt...

#40
2011-05-04 19:08

Re Erik N

Nu tycker jag det börjar bli väl märkligt, inte ens Saab själva uppger att den drar så lite och du påstår altså att din drar mindre än fabriksuppgift........

Kör du 70 på 90 väg också eller hur gör du...?

#41
2011-05-04 22:34

RE: Simon no1
Sorry! Fel av mig... :-/

Saab 9-3 SportSedan = 0,45 liter/mil blandad körning.
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-3sport-sedan/overview/features-view/ttid/

Saab 9-3 SportCombi = 0,45 liter/mil blandad körning.
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-3sport-combi/overview/features-view/ttid/

#42
2011-05-07 10:45

Det finns fler bilar än Saab som klarar miljögränsen.
De har kanske inte 180 hk under huven men näst intill. Dessutom inte den komplicerade dubbelturbon som Saab har. Övriga bilafabrikat har valt enkelturbo av den enkla anlednïngen att risken för haverier i turboaggregat näst intill halveras.
Dessutom ska ju bilen sälja bra utomlands och som situationen ser ut idag skulle inte jag satsa på Saab. Det är ett alltför osäkert kort.
Det kommer att ta tid innan alla leverans/kvalitetskontroller fungerar. Men vill man dra på sig en bil med måndagsproblem så är det ju upp till var och en.
För med en ny ägare, blir det omorganisationer, var så säker. Dessutom kommer man att jaga billigare leverantörer än de 800 man har idag. Särskilt gäller det de leverantörer som idag äv tveksamma till att återuppta leveranserna.
Det kommer med andra ord att ta sina år innan Saab återfår den kvalitet som märket haft de senste åren!

#43
Raymond K
2011-05-08 12:00

Insiktsfullt inlägg Gunnar.
Jag tror du har rätt.

#44
2011-05-09 11:35

Saab 9-3 TTid drog 0.67 vill jag minnas när TV testade den mot Bmw 320d ....mycket bra med tanke på effekten men långt ifrån 0.45!

Bara tanken på att jämföra Dinosaurien 9-4X med Lexus är så påfallande dumt att man saknar ord.
Senast jag såg ett test med Rx450 så drog den strax under litern i verkligheten.
Den som köper en Saab idag tycker jag synd om.
Med tanke på rubriken så förstår jag inte hur det kan finnas ordrar på 5.000 bilar? .....står folk i kö i smyg?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.