Bild
Nästa artikel
Saabs första år på egna ben

Saabs första år på egna ben

Reportage

I februari 2010 kom friheten till Trollhättan, Victor Muller och Jan Åke Jonsson hyllades av de hårt prövade Saabmedarbetarna efter att affären rotts i hamn.

Uppgörelsen blev möjlig genom ett lågt försäljningspris av GM, ett EIB-lån på 400 miljoner euro med säkerheter från svenska staten och, i bakgrunden, lån från den ryske finansmannen Vladimir Antonov till Victor Muller.

Just Antonovs medverkan var kontroversiell, både GM och svenska staten var skeptiska eftersom de hade information om att han varit involverad i penningtvätt och annan kriminell verksamhet. Någon kriminalitet har dock inte kunnat bevisas.

Ekonomijournalister och branschkunniga hade vid tillfället goda skäl att vara skeptiska – Saab hade inte visat vare sig vinst eller vad som då ansågs vara bärkraftiga försäljningsvolymer samtidigt som de nya ägarna var finansiellt svaga. Många misstänkte nog att den svenska regeringens vilja att få bort Saabfrågan från agendan inför det stundande valet var en viktig orsak till både dess ansträngningar att få affären till stånd och viljan att garantera lånen från EIB till Saab.

Trög start
Det första året som självständig tillverkare blev inte lätt, produktionen kom inte igång som väntat, huvudsakligen för att det tog tid att starta om relationen med underleverantörerna, men det allra största problemet visade sig ligga i att återvinna förtroendet hos återförsäljare och slutkunder.

I samband  med övertagandet var prognosen för helårsförsäljningen 60 000 bilar, en prognos som sedan drogs ned till först 45 000 för att en kort tid senare hamna på  30 000–35 000 bilar. När året var slut hade man sålt 31 696 bilar, varav 8 655 såldes i Sverige (3,0 procent av marknaden), jämfört med 7 036  (3,3 procent) året innan.


Saab har alltså inte lyckats ta tillbaka marknadsandelar under det första året som självständigt företag. Samtidigt är båda dessa siffror pinsamt små jämfört med situationen för bara några år sedan, då Saab regelmässigt nådde 25 000–30 000 bilar per år i Sverige, motsvarande ungefär tio procent marknadsandel, och en total årsproduktion på drygt 100 000 bilar.

Flera nya modeller
På modellfronten har det hänt en hel del under det gångna året, det största är naturligtvis lanseringen av nya 9-5 sedan. Vid sidan om detta har ett antal olika samarbetsprojekt initierats, bland annat med BMW beträffande köp av 1,6-liters turbomotorer.

Just denna typ av samarbeten kommer att bli oundgängliga för Saab – man har helt enkelt inte resurser att utveckla all teknik själv utan måste hitta samarbetspartners för att kunna slå ut utvecklings- och verktygskostnader på fler tillverkade enheter.  Men detta är vare sig negativt eller nytt, redan Saab 96 hade en V4-motor från Ford!

Nu står bolaget i startgroparna för att lansera nya crossovern 9-4X, en tyvärr ganska ointressant bil i Europa eftersom den inte verkar kunna levereras med dieselmotor. Desto intressantare är nya 9-5 kombi som kommer under sommaren.

Samtidigt pågår arbetet med utvecklingen av helt nya 9-3 för fullt, och utvecklingen av en mindre bil, Saab 9-2, ligger också i planerna. Det kan därför tyckas som det är en del på gång, men jämför man med de tyska huvudkonkurrenternas enorma produktfyrverkeri – Audi har som ett exempel runt tjugo karossmodeller – är detta ändå att betrakta som en rätt mager uppställning.

Märklig mediestrategi
Saabaffären har bland annat på grund av sin komplicerade struktur och oklarheter rörande vem eller vilka som egentligen står bakom Spyker, varit hett stoff för media under hela det gångna året.

Svenska journalister ställs här inför ett dilemma, å ena sidan är man satt att granska affärens bärkraft i bilköpares och svenska skattebetalares intresse, å andra sidan kan man genom att publicera negativa fakta och åsikter om bolaget faktiskt påverka bolagets överlevnadsmöjligheter negativt.

Dessutom har Saab av tradition haft en kultur av att vara mindre tillmötesgående mot journalister än många andra biltillverkare, kanske på grund av att man alltid varit ifrågasatt som bolag, kanske spelar bakgrunden i försvarsindustrin och uppfattningen om att bolaget därmed är av nationellt intresse en viss roll.

Denna attityd verkar ha fortsatt under det senaste året, där framför allt Victor Muller i samband med de ständigt återkommande frågorna runt Vladimir Antonov, provocerats av media så till den grad att han fryst ut de journalister som varit kritiska eller inte accepterat hans ovilja att redovisa ägarförhållandena fullständigt.

Denna mediehantering har tveklöst varit olycklig för bolaget – att inte kommentera eller förklara leder ofelbart till blodvittring hos journalisterna, vilket leder till än mer negativ press.

Fakta Saabaffären:

» Spyker betalade 540 miljoner kronor till GM för aktierna i Saab. Pengarna betalades i två omgångar, 365 miljoner direkt, och 175 miljoner under sommaren 2010. Victor Mullers privata bolag Tenaci Capital BV har lånat ut 175 miljoner kronor till Spyker för en del av betalningen, resten kommer från fonder och andra investerare.

» Dessutom får GM preferensaktier värda 2,4 miljarder i nya Saab-Spyker. Preferensaktierna är konstruerade ungefär som ett mjukt lån och ger ingen utdelning i början, men sedan ökas utdelningen successivt till 12 procent per år fram till 2016, när kapitalet ska betalas tillbaka till GM. Preferensaktierna ger inget inflytande i företagsledningen.

» Europeiska Investeringsbanken, EIB, lånar ut 400 miljoner euro, det vill säga cirka 4 miljarder kronor till Saab. Lånet löper med ränta som ska betalas årligen.

» Den svenska staten, genom Riksgäldskontoret, garanterar i sin tur Saabs återbetalning av EIB-lånet. Det innebär att de svenska skattebetalarna har den egentliga kreditrisken gentemot Saab. Orsaken till att EIB handlade låneansökan trots att svenska staten tar hela risken var att EU vill säkerställa konkurrensneutralitet inom unionen genom att låta alla liknande affärer godkännas av ett sameuropeiskt organ.

» Statens garanti har säkerheter i reservdelsverksamheten, som kommer att leva i flera år efter en eventuell konkurs, samt  produktionsutrustning och fastigheter. Denna säkerhet skulle enligt externa värderare ha haft ett större värde än de 4 miljarderna, i alla fall när affären gjordes upp. Saab måste betala ungefär 200 miljoner kronor årligen i garantiavgift till staten när hela lånet är utnyttjat.

» Eftersom det vid affärstillfället misstänktes att Vladimir Antonov och hans bank Convers skulle vara inblandad i brottslig verksamhet tvingades Spykers ordförande Victor Muller att köpa ut Antonov, både som ägare i Spyker och som finansiär till köpet av Saab. Men Antonov stog ändå bakom Muller med lånefinansiering. Antonov stängdes i låneavatalen ute från ägande i Saab till 2016.

Taggar: Reportage, , Saab

Kommentarer

#1
2011-04-27 11:22

Bilden av två män som skott sig på Saabs olycka, feta bonusar och löften om att man följer produktionsplanen och att allt är som det ska ända tills fabriken står still.......

Nu kan dom leva gott i många år på pengarna de plockat ut.....

Borde nästan vara åtalsbart...!

#2
Raymond K
2011-04-27 11:30

Smarta människor, man kan inte säga annat.

#3
2011-04-27 11:34

Ja, de har ju lyckats lura skjotan av många......:)

#4
2011-04-27 13:06

Lite positiva signaler:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1195915-saab-vander-eib-ryggen

Kanske de fixar det igen. Utan hjälp av regeringen och EIB. Skadan av detta stopp har däremot naturligtvis skadat förtroendet och kan bli svårt att reparera. Jag håller iaf tummarna att de får chansen, och säkert en majoritet av Sveriges befolkning också.

Saabhatarnas högludda protester lär hur som helst tråkigt nog fortsätta. Svenskar som önskar att landets bilindustri dräneras på arbeten och kompetens, ofattbart! Finns ett ord för sådana som jag inte vill sätta på pränt..

#5
2011-04-27 13:12

Re Rålle,

Du måste se spöken, jag har nog ännu inte läst ett hatiskt inläggmot Saab.... Däremot många kritiska med alla rätt...!

Fast du kanske är av åsikten att Saab har gjort allt rätt...?

#6
2011-04-27 13:20

ja, om man kritiskt analyserar det som händer betraktas man automatiskt som SAABhatare för att åsikterna inte överensstämmer med fansens...

#7
2011-04-27 14:13

Det som kännetecknar huvuddelen av Saab-debatterna runt om i media, såväl på ledarskribent- som kommenterarnivå, är alla dessa goda råd om vad Saabs ledning borde ha gjort i dåtiden. Konstruktiva förslag på hur man skall lösa dagens situation i nutiden lyser däremot med sin frånvaro. Efterklokhet är ofta en exakt vetenskap men det blir i slutändan ganska tröttsamt och tjatigt - dessutom innebär det enbart slöseri med tid och energi som ingen har någon nytta av. Varför inte komma med lite konstruktiva lösningar istället? Med tanke på de brösttoner som framkommer måste ju flertalet av dessa (självutnämnda?) experter på bilproduktion ha kompetens till att driva och rädda ett företag som Saab - eller?

Att Saab sedan haft en oerhörd motvind förringas ofta helt, trots att det är fullkomligt uppenbart. Är det verkligen så svårt att se att det finns flera sidor av samma mynt och att Saab gjort mycket rätt likaså?

Detta förefaller dock ha gått belackarna fullkomligt förbi vilket får en att ifrågasätta den analytiska förmågan och sakkunskaperna generellt, men det är ju bara min egen slutsats.

MVH AL

#8
2011-04-27 15:04

Om man tittar på Saabs försäljningssiffror, förstår man varför IEB och GM är tveksamma. Saab hade en topp 2004 och 2006, därefter har siffrorna rasat fram till att GM gjorde sig av med Saab. Att siffrorna sjönk i botten under det året, 2010 är ju förståeligt. Men att inte lyckas sälja fler bilar utomlands eller behålla andelen köpare som i Sverige, under 2011, är anmärkningsvärt. Saabfantasterna måste förstå att det finns andra biltillverkare som gör minst lika bra bilar om inte bättre. Det är detta som utländska köpare upptäckt. Det räcker alltså inte att vi Svenskar är märkestrogna, köpare måste värvas utomlands för att det ska gå ihop. 3-4 års nedgång i försäljningssiffrorna bidrog förmodligen till att GM ville lägga ner Saab. Nedgången i USA inleddes omedelbart efter det att Saab öppnade egna säljställen vid sidan av GM. Om det var Saab som valde denna strategi eller om de var tvingade av GM låter jg vara osagt.

#9
2011-04-27 15:07

Jag pratar inte om detta forum. Här har det sällan vädrats sådana åsikter, iaf inte sen inloggningskrav infördes. Däremot på Di.se, E24 och slaskpressens sidor så finns det många sorgliga individer som kräks ut sitt hat.

Att ni är skeptiska respekterar jag, inga problem. Men samtidigt så finner jag att viljan hos vissa att baktala märket och dess företrädare är större än viljan att faktiskt önska att denna historia får ett lyckligt slut. Eller som AL så riktigt påpekar komma med egna konstruktiva ideér istället för att odugligförklara märket och de personer som nu gör allt för att de ska överleva.

#10
Raymond K
2011-04-27 15:15

AL du skrev

"Varför inte komma med lite konstruktiva lösningar istället?"

Saab har haft mer än 10 år på sig att komma med konstruktiva lösningar men misslyckats. Om Saab själva har misslyckats i mer än 10 år har jag svårt att tro att någon annan skall lyckas med att hitta en konstruktiv lösning. Detta är inte Saab hat att tro som jag gör, det är en realistiskt fundering.

#11
2011-04-27 15:51

Det är smått tröttsamt att läsa inläggen från de flesta här. Nästan ingen kan skriva ett inlägg och klaga på det "nya" Saab utan att samtidigt dra upp hur dåligt det alltid har gått. Ska det vara så förb-nnat svårt att få in i huvudet att Saab har startats om, släppts fritt? Ska det också vara så förb-nnat svårt att förstå de enorma och tillika naturliga problem som Saab har tvingats hantera under ansträngningarna med att få igång produktionen igen efter att i princip ha varit nedlagt?
Det Saab vi ser nu är INTE det gamla Saab med idioter till amerikaner bakom ratten. Glöm den svarta historien som vi känner den sedan GM:s vanstyre - den är slut. Det står ett nytt, självständigt Saab där i Trollhättan med nya modeller och ytterligare modeller i pipeline. Det är för mig en gåta hur folk kan basunera ut sitt dödsresonemang om det nya Saab med ett helt nytt och närmast unikt modellprogram med stöd av det som har varit under GM.
Jag säger inte att Saab kommer att lyckas (det blir tufft), men situationen är ny och närmast unik för Saab. Därför vore det trist om det här nya Saab ska dö i sin linda utan att få typ fem år på sig att visa om det bär eller inte (och bevare oss för typer som Simon, som skadeglatt har meddelat att han minsann med "sunt förnuft" kunde räkna ut att det inte skulle gå - fullsketen med pessimism, ingrodd långt in i hypofysen sedan GM:s misshandel av Saab). Och inte f-n blir det bättre med alla dessa belackare som inte ens kan se att något nytt har hänt med Saab, utan i det närmaste sitter och hoppas att det ska gå åt skogen. Usch!

#12
2011-04-27 16:21

Nu är det inte riktigt så enkelt Gunnar44 och åter tittar du i backspegeln framför att komma med något nyskapande. Att Saab tappat i försäljning är helt i linje med det då ålderdomliga produktprogrammet och den trenden kan enbart vändas genom att man har nya produkter som inte ligger i slutet av sin PLC, inte genom att avveckla verksamheten. Detta förhållande ser man även hos andra biltillverkare, oavsett det är tyska eller japanska modeller man studerar och det är också en välkänd egenskap inom den företagsekonomiska teorin.

Sedan är det svårt att hitta enskilda orsaker till att försäljningen viker. Vanligen är detta en konsekvens av olika samverkande variabler som i allmänhet är svåridentifierbara inom den statistiska dataanalysen. Men det är en mera teknisk fråga som jag inte skall tråka ut er med på denna sida men det kan vara bra att känna till.

MVH AL

#13
2011-04-27 16:40

Raymond K menar att Saab "själva har misslyckats i mer än 10 år" och att det därför inte är någon ide att komma med konstruktiva lösningar. Hur han kommit fram till denna dramatiska ståndpunkt framgår inte. Såvida inte Raymond K har grundlig insyn i Saabs historiska räkenskaper och finansiella status samt nutida långfristiga finansiering att han entydigt kan formulera denna slutsats förefaller detta utlåtande just vara ett resultat av ett "Saab (-) hat" mer än något annat, eller?

I min värld låter det oerhört polariserat och i det närmaste fanatiskt. Utan att vara lika motsvarande tvärsäker ställer jag mig tvivlande till att Raymond K har dessa kunskaper varvid substansen i slutsatserna också får anses grundlösa - eller i bästa fall ogenomtänkta.

Men i sedvanlig ordning är det också en tillbakablick det är frågan om, inte framåtanda och ambition. Tänk om Iacocca resonerat så med Chrysler i början av 80-talet (som var så illa ute att de inte ens fick handla lunchsmörgåsar på kredit )! Då hade förmodligen heller inte Chrysler överlevt den krisen och ej heller fått några lån beviljade av den amerikanska kongressen.

MVH AL

#14
Raymond K
2011-04-27 16:50

Al du är fanatiskt positiv till Saab och silar mygg och sväljer kameler. Ingen ide att diskutera detta mer.
Vi har olika åsikter och kommer aldrig att enas.

#15
2011-04-27 16:57

Nej då Raymond K. Även jag tror att detta är slutet för Saab - tyvärr. Detta insåg jag redan 2008 då jag skrev lite artiklar i ämnet i en annan tidning med anledning av subventionerna till biltillverkarna. Men jag föredrar att hålla mig till fakta, inte lösa spekulationer och eget tyckande.

MVH AL

#16
Raymond K
2011-04-27 17:05

Jag spekulerar inte och tycker inte från tomma luften.
Jag läser boksluten och följer media och ser vad industri experterna anser.

#17
2011-04-27 17:17

Om Raymond K har tillgång till Saabs bokslut sedan tio år tillbaka skulle jag gladligen vilja ta del av dem. Eller så kanske han kan svara på lite frågor?

Industriexperterna, oklart vilka som avses, har vidare knappast heller någon konkret data att hänvisa till utan utgår från den nationalekonomiska mikroteorin, som mycket riktigt säger att subventioner ger osund konkurrens (läs, de som inte får bidrag går under). Det är också detta jag grundar min bedömning på och eftersom de svenska ideologerna på Rosenbad prioriterar andra saker än industriell produktion ligger Saab också pyrt till. Det behöver man inte vara expert för att inse, det räcker med att ha läst lite ekonomi.

Det enda konstruktiva i nuläget är alltså att stödja Saab med statliga pengar, någon annan lösning finns inte.

MVH AL

#18
Raymond K
2011-04-27 17:34

Vet inte hur många gånger jag behöver säga detta, aktieföretags bokslut är officiella och kan läsas för de som är intresserade, var dom hittas får ni själva leta upp.

#19
2011-04-27 17:46

Nu handlar det väl inte om att läsa ett bokslut enbart Raymond K utan lika mycket om att tolka innebörden i vad man läser. Uppenbarligen har då Raymond inte lyckats utläsa att Saab varit en del av GM:s räkenskaper och den del som redovisats sedan några år tillbaka enbart bygger på den svenska verksamheten - därtill med en ABC-kalkylering på högsta nivå. De svenska boksluten är således inte särskilt representativa för ett företag som Saab.

Som sagt, presentera gärna ett trovärdigt underlag för dina slutsatser så skall jag mer än gärna lyssna. Men läs med förstånd.

MVH AL

#20
2011-04-27 17:48

Re Kapten Oberkomm

Du är rätt rolig att läsa, så här skriver du...: "Ska det vara så förb-nnat svårt att få in i huvudet att Saab har startats om, släppts fritt? Ska det också vara så förb-nnat svårt att förstå de enorma och tillika naturliga problem som Saab har tvingats hantera under ansträngningarna med att få igång produktionen igen efter att i princip ha varit nedlagt"

Nej jag tycker inte det är svårt att förstå och har aldrig gjort, desto svårare att förstå att inte Muller o Jan-Åke förstog detta.....!

Jag skrev det sist det var kris och med facit i hand så var det som du säger inte svårt att förstå ens för en gröngöling som mig.....:)

#21
2011-04-28 10:54

Det har visst funnits nytänkande hos Saab, men faktum är att deras egna teknikers råd till ledningen helt ignorerats. Jag fick kännedom om missförhållandena redan 1999 när jag träffade en av Saabs testförare. Det visade sig att han hade en chef som jag tidigare arbetat tillsammans med. Jag fick då tillgång till GM powertrains hemsida och kunde där följa turerna.
Det var så, att Saabs "gamla" motorer 2 och 2,3 liters skulle utfasas eftersom det skulle bli svårt att anpassa dem till de nya avgaskraven. Det var det svar jag fick när jag ställde frågan om kamkedjebrotten vi hft på våra bilar. Den nya 2 litersmotorn som idag sitter i 9-3 an började då utvecklas av Saabs tekniker tillsammans med¨Opels.
Men varför i herrans namn vägrade Saabs ledning att byta ut de "gamla" motorerna på 9-5 modellerna, när rådet från teknikerna var att skrota dessa motor till förmån för den nya sk. Opelmotorn.
Sak samma med den 5 växlade lådan, som teknikerna ville byta ut. Varför fortsätter man ändå med gamla lådan som skulle fasas ut, på 9-5 an när man bytte ut den på 9-3 an.
Teknikerna hos Saab har stor kunskap men tydligen passar inte samarbetet med Opel in i Saabs ledning?

#23
Gert Andersson
2011-04-28 19:17

Grannens Saab 90 från 85 måste ha blyersättning!
Fars 242 som äro 11 år äldre tål blyfritt. Och äro extremt mycket krocksäkrare mm mm.

#22
Gert Andersson
2011-04-28 19:19

Egna ben? De har ju fortsatt att gå dåligt trots att Maud lånade ut sina pengar till dem.
Antonov och Muller äro två sycken gråsåssar som borde gå med i Mats-Bergmans orkester.

Men så byggs ju deras automobiler utaf ICA-Jerry. (Se killen i bakgrunden.)

Föressten? Varför knackar alla 9-5-motorer? Går de äfven att köra på diesel trots att det står bensin i dess instruktionshäfte?

#24
Gert Andersson
2011-05-03 22:30

Egna ben? Bara en massa gamla 3e sorterings Opeldelar ju...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.