Nästa artikel
13 000 fortkörare smiter från böter
Nyheter

13 000 fortkörare smiter från böter

Publicerad 9 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Trots att de fångats på bild av fartkameror slapp 13 000 fortkörare böter under förra året. Om polisen inte kan identifiera en förare kan bilägaren strunta i att uppge vem som kört.
Rikspolisstyrelsens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll ansvarar för att gå igenom alla bilder från landets över 1 000 fartkameror. Om någon kört för fort är uppgiften att binda föraren till ett namn.

Anders Drugge är chef för enheten:
 
- En förutsättning för att bli fälld för en hastighetsöverträdelse är att man kan bli identifierad. Om vi inte kan identifiera föraren skickar vi en förfrågan till den som står som ägare till fordonet, säger han.

- Den förfrågan är det frivilligt att svara på.

Inget ägaransvar
Under 2008 gjordes ungefär 40 000 sådana förfrågningar och vid 13 000 av fallen fick polisen inte fram något namn.

Fortkörarna gick fria och staten gick miste på uppskattningsvis 22 miljoner kronor.    

Anledningen till att det är frivilligt att svara på förfrågningarna är att det i Sverige inte finns något ägaransvar.

Böter i Danmark
I till exempel Danmark finns en rapporteringsplikt och man kan bli bötfälld om man inte berättar vem som suttit vid ratten.

- När det gäller att fastställa identitet så har vi en tuffare situation än i andra länder, säger Anders Drugge.

Bland de 13 000 fortkörarna är mindre företag med leasingbilar och firmabilar överrepresenterade.

"Värre med angiveri"

En personalchef Vi Bilägare talat med säger att det är polisens sak att utreda fortkörningar.

- Jag skulle bli polisens förlängda arm ända in på arbetsplatsen om jag skulle påbörja en utredning om vem som kört vilken bil, säger personalchefen.

- Det är inte okej att köra för fort, men det är värre för mig att ange mina arbetskamrater till polisen.

"Handlar om säkerhet i trafiken"
Den inställningen har Anders Drugge ingen förståelse för.

- Driver man ett företag och känner ansvar inför sina anställda tycker jag att man ska leva upp till det ansvaret. För det handlar ju i grund och botten om de anställdas säkerhet i trafiken, säger han.

Personalchefen Vi Bilägare talat med håller inte med.

- De anställda har ett eget omdöme och kan själva bedöma risken med att köra för fort, vilket jag dock inte på något sätt sanktionerar, säger personalchefen.

- Hade en anställda kört rattfull hade jag däremot inte tvekat, då handlar det om liv och död och det kan jag aldrig acceptera.

Diskutera: Vad tycker du om att 13 000 fortkörare smiter från böter? Är det rätt eller fel att inte svara på polisens förfrågningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2009-11-21 18:22
Tore (ej verifierad)

Kul att Ni fortfarande inte gett upp denna intressana debatt...
Krister - Du skriver i ett inlägg nedan att du fortfarande påstår att "det är felbeteende som orsakar olyckorna även om hastigheten förstärker". Det är ju sant men du drar fel slutsatser - av ren tjurighet..? Det är knappast svårt att inse att ju högre hastigheten är ju lättare är det att göra sig skyldig till ett felbeteende eftersom allt går snabbare och risken för missar större.. Dessutom blir din eller/och den omgivande trafikens reaktions- och bromssträcka längre vid högre hastighet, samt att konsekvenserna blir större om olyckan ej kan undvikas.. Detta gäller ju även om man "bara" kör 10 km för fort, men naturligtvis i allt högre utsträckning ju snabbare det går... Ibland får man den uppfattningen att Ni som försvarar hög hastighet tycks tro att de som kör för fort och de som gör misstag är två olika kategorier av förare - vilket naturligtvis inte är sant. Alla kan begå misstag och ju högre hastighet man håller ju större är risken att faktiskt göra det. Att hålla laglig hastighet är alltid att köra säkrare än att inte hålla laglig hastighet av ovan nämnda skäl. Att det sedan finns andra faktorer som påverkar också är självklart men en annan diskussion!

#11q • Uppdaterat: 2009-11-21 21:27
Crister (ej verifierad)

TORE:Jag försvarar inte hög hastighet,men säger att det finns det som är MYCKET värre än 10 km/t för fort.Jag snackar om dom som kör mycket för fort och inte klarar av det.Dom som åker bil och inte kör bil.Men om hastighetstalibanerna får som dom vill så är det väl snart 100 på motorväg och 70 på landsväg.Då kommer fortfarande än del köra 10 km/t för fort och du och många andra kommer att säga att ni minsann kör lagligt och är så duktiga,medans andra är så farliga.Nej Tore dom som begår misstag är oftast dom som inte följer trafikrytmen.Dom är ovana eller för kaxiga och är inte dom som kör 10 km/t för fort.Vad anser du är rätt hastighet när inga misstag begås?30 km/t?????????
MVH Crister

#11r • Uppdaterat: 2009-11-22 13:19
Tore (ej verifierad)

Crister - du försöker fortfarande att dela in bilisterna i 2 konstiga kategorier, de som kör 10 km för fort (=ofarligt) och de som begår misstag (= farligt)
Jag har aldrig påstått något annat än att det naturligtvis finns riskablare trafikbeteenden än att köra 10 km för fort. Jag har heller aldrig påstått att man automatisk blir felfri och säker förare bara för att man håller laglig fart... Det är inte det diskussionen handlar om...
DU påstår dock något intressant när du skriver att dom som oftast begår misstag är de som inte följer trafiktrytmen...? Vet du egentligen Crister vilka de är som inte följer trafikrytmen..? Visst finns det långsamkörande bilister som kan irritera en, men faktum är att om man håller laglig fart blir man själv omkörd mycket oftare av de som kör för fort än de man själv behöver köra om p g a att de kör för sakta..., naturligtvis bortsett från lastbilar och andra långsamtgående fordon.. De som skapar ryckig trafikrytm är definitivt fortkörarna i första hand..! Prova så ska du få se. Och omkörd blir man oavsett om det står 30, 50, 70, 90 eller 110 på skylten. Många fortkörare struntar helt enkelt i hastighetsbegränsingarna oavsett - just därför att de anser att de är bättre skickade att i alla lägen avgöra vilken hastighet som passar bäst. Att denna attityd skulle gynna trafiksäkerheten tror jag inte ett ögonblick på...
Crister - det finns självklart en kategori bilister som betér sig riktigt klumpigt, okoncentrerat och riskabelt i trafiken, men den gruppen innefattar lika gärna fortkörare som "långsamtkörare", och deras farliga beteende blir ju ännu farligare p g a att de kör för fort...
Jag tror att det bästa sättet att undvika nya hastighetssänkningar på våra vägar är att faktiskt respektera de gränser vi har. På det sättet så sjunker snittfarten och därmed olyckstalen och gör nya sänkningar mindre nödvändiga! Jag har inga önskningar om sänkt hastighet på våra vägar, men jag tycker att det är rimligt att kräva av alla trafikanter att faktiskt respektera de regler som finns, inkl hastighetsbegränsningarna. Det finns inget bättre sätt att hålla riskerna på en så låg nivå som möjligt.
Vi mera erfarna bilister är dessutom viktiga attitydskapare för de yngre förarna som ofta överskattar den egna förmågan och som älskar farten, och blir de itutade sedan barnsben att "hastigheten har inte så stor betydelse bara man är en skicklig förare" så kommer de när de fått körkort att själva göra likadant, med en skillnad, de kör inte 10 km för fort utan mycket mycket mer... för; "det är ju inte hastigheten som är farlig utan felbeteenden... och sådana gör inte jag"...

#11s • Uppdaterat: 2009-11-22 20:38
Crister (ej verifierad)

TtORE:Det jag försöker säga är ordspråket,sila mygg och svälja kameler.Myggen är medelsvensson som följer trafikrytmen som ibland är 10km/t för fort och ibland under hastighetsskyltarnas maxfart.Kamelerna är dom som verkligen behövde stoppas och bötfällas (som hög hastighet och andra stora fel som stopplikt,rödljuskörning,farliga omkörningar m.m)men det är för svårt och man får in för lite pengar i böter och till det krävs riktiga poliser.Felet är fokuseringen på hastighet bara, när felbeteenden är farligare enligt mig.När du sänker farten på vägar med 90 till 80 km/t och du inte har folk med dig blir det definitivt fiasko med efterlevnaden av hastighetsbestämmelserna.Det hjäper inte att bara få ned medelhastigheten när du inte får stopp på dom med felbeteenden och som skiter i allt annat i trafiken,som bara riktiga poliser kan.
MVH Crister

#11t • Uppdaterat: 2009-11-22 23:52
Tore (ej verifierad)

Nej jag är beredd att hålla med dig Crister om att nackdelen med kameror är att de inte tar de riktiga busarna och att de aldig kan ersätta riktiga poliser. Enligt min mening får de gärna ligga i diket och spana... För jag blir vansinniga på alla ögontjänare som blåser förbi mig snabbt som sjutton och över ett backkrön - för att sedan tvärbromsa just förbi en fartkamera. Dessa bilister kan inte ens stava till respekt för vare sig trafiksäkerhet eller hänsyn.
Så lite mer dold övervakning av riktiga poliser skulle kanske ta några kameler också...
Sedan är det fortfarande så att "medelsvenssons" fart är viktig - inte minst p g a att felbeteenden alltid kommer att inträffa oavsett hur många poliser du än skickar ut på vägen.. Till och med du och jag kan nämligen göra oss skyldiga till sådana... Och då Krister har vår fart betydelse...

#11u • Uppdaterat: 2009-11-23 09:59
Crister (ej verifierad)

TORE:Instämmer till 100% i vad du skrev sista gången.
MVH Crister

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.