Nästa artikel
GENÈVE: Porsche 918 Spyder
Nyheter

GENÈVE: Porsche 918 Spyder

Publicerad 2 mars 2010 (uppdaterad 16 maj 2012)
Nya hybridkonceptet Porsche 918 Spyder klarar sig med lika mycket bränsle som en liten stadsbil men kan samtidigt prestera som en supersportbil.

Noll till hundra på 3,2 sekunder, toppfart på 320 km/t och imponerande tider på klassiska racingbanan Nürburgring.

Förbrukning på 0,3 liter per mil och CO2-utsläpp på 70 g/km.

Det låter som två olika bilar, två olika bilar som är så långt ifrån varandra som man bara kan komma.

Men det är en bil och den heter Porsche 918 Spyder.

Salongens överraskning
Det nya hybridkonceptet står just nu vid Porsches utställningsområde på bilsalongen i Genève.

Inför salongen har inga bilder eller uppgifter om bilen läckt ut, därmed är Porsche 918 Spyder en av salongens absolut största överraskningar.

Bilen är en av tre hybridmodeller som Porsche visar i Genève, inte ens sportbilstillverkarna kan nonchalera miljötrenden längre.

Plug in-hybrid
Förutom en mittmonterad 3,4-liters V8 på 500 hästar driver också två elmotorer, en fram och en bak.

Elmotorernas samlade effekt uppgår till 218 hästkrafter.

Kraften levereras genom en sjustegad dubbelkopplingslåda och energin fås från ett paket med litiumjonbatterier som är placerat bakom bilens sportstolar.

Fyra körprogram
Batterierna laddas upp med sladd och genom en knapp på ratten kan föraren bestämma vilket av de fyra körprogrammen som ska användas.

I det första läget drivs bilen enbart av elektricitet, räckvidden blir då 25 kilometer.

Dessutom finns ett hybridläge, ett sportläge och ett raceläge.

Bilen låg, öppen och vikten har pressats ned till 1 490 kilo med hjälp av kolfiberförstärkt plast.

Huruvida bilen kommer att nå serieproduktion är ännu oklart.

Klart är dock att bilen orsakar många höjda ögonbryn i Genève.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche 918 Spyder?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-02 17:32
jan (ej verifierad)

ruggigt läcker. habegär... Men det blir väl dryga millen den kommer kosta kan jag tro, lite över budgeten :)

#2 • Uppdaterat: 2010-03-02 17:34
Kent Borgström (ej verifierad)

Om nu Porsche kunde bli ett ännu större namn för mig under rubriken "ha-begär" så skulle det väl vara för 918 Spyder då...

#3 • Uppdaterat: 2010-03-02 18:03
Roy (ej verifierad)

En Porsche som inte riktigt ser ut som en Porsche! Vad har hänt? Läcker är den hur som helst.
Undrar under vilka förhållanden den uppgivna bränsleförbrukningen stämmer...

#4 • Uppdaterat: 2010-03-02 18:44
Rattmuff (ej verifierad)

Bryr köpare av 10 miljon-kronors-bilar sej om bränsleförbrukning ?
Men läcker är den, fast den påminner mer om en Königsegg än om en Porshe

#5 • Uppdaterat: 2010-03-02 19:05
Sonett (ej verifierad)

Porsche är och förblir den ledande sportbilstillverkaren. Kockrent!

#6 • Uppdaterat: 2010-03-02 19:05
Sonett (ej verifierad)

Porsche är och förblir den ledande sportbilstillverkaren. Kockrent!

#7 • Uppdaterat: 2010-03-03 00:13
Haubits77B (ej verifierad)

Sonett: Hört talas o m Aston martin?

#8 • Uppdaterat: 2010-03-03 15:43
Saabnisse (ej verifierad)

Vilken kundkrets vänder man sig till med den här bilen?
De som har råd att köpa den struntar väl i om den tar 0,5 eller 2 l/mil !
Och samma gäng struntar fullkomligt i CO2-utsläppen.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-04 13:59
Pelle (ej verifierad)

Bra exempel på vad vi tekniker kan åstadkomma om vi får / vill - en extrem miljöbil t ex !! Bra 'imorn' har vi bara mkt bränslesnåla / rena fordon och vad ska Miljöpartiet o Co klaga på då?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.