Bild
Nästa artikel

Samtliga Porsche Panamera återkallas

Nyheter

Porsche Panamera återkallas på grund av att säkerhetsbältena kan öppnas. Alla 11 300 bilar som hittills sålts omfattas.

Återkallelser drabbar även bilmodeller som kostar över en miljon kronor.

Nu meddelar Porsche att alla exemplar av Porsche Panamera som hittills sålts ska återkallas.

Problem med säkerhetsbältena
Orsaken är att säkerhetsbältena i framstolarna oavsiktligt kan öppnas.

Problemet kan uppstå vid kollision om framstolarna är långt framskjutna.

Porsche Panamera introducerades förra hösten och har sålts i 11 300 exemplar.

Alla bilar omfattas av återkallelsen.

Bilägarna kommer nu att kallas till verkstad där en extra låsdetalj ska monteras i bälteslåset.

Prislapp på över miljonen
Porsche Panamera är en lyxig sportbil som i sitt enklaste utförande kostar ungefär 1,1 miljoner kronor.

När Vi Bilägare testade Porsche Panamera beskrev testchef Marianne Sterner bilen som en "racerlimousine som klarar det mesta".

Diskutera: Vad tycker du om Porsches återkallelse?

Kommentarer

#1
sushi
2010-04-29 16:58

Jaha, vart tog gaphalsarna vägen som hyllat tyska bilar och klagat på Toyota?

#1
monsieur
2010-04-29 17:40

11300 är litet för en små volyms tillverkare kör hellre tyskt än sushi riskokare.

#1
Krille
2010-04-29 17:59

Jag kör också en Hitlerkälke, inte en riskokare. Tyska biltillverkare gör i princip aldrig fel, och om det blir fel så är det bara otur. Ha ha ha.

#1
Gösta
2010-04-29 19:13

Inte ofta Porsche hamnar i media pga återkallelser. Lite skadeglad blir man dock ska väl erkännas, med tanke på företagets mörka historia.

#1
TFAN
2010-04-29 19:58

Jaha det drabbar tydligen tyska bilar också Porsche törs man ju inte åka i och Opel fryser motorn ihop.

#1
Jarl
2010-04-29 20:19

Livsfarligt! 1000000 miljarder i böter - BITTE

#1
Jarl
2010-04-29 20:35

Riskokare ska det vara, sushi är senaste trenden. Bratwurst äter bara neandertalare...

#1
TFAN
2010-04-29 21:13

Ja tust det gaphalsar visa lite stake nu!

#1
Sushii
2010-04-29 22:27

Gör som mig! Kör Toyota och ät rå mört. Det hänger ihop som ett koncept. Vill du dra det längre så slutar du att duscha också.

#1
Dman
2010-04-30 09:31

Jag gillar både Toyota och Porsche dvs jag äter bratwurst-sushi:)
Apfelknödel-Opel och Saurkraut-Audi år dock ingen favorit.

#1
monsieur
2010-04-30 11:05

vad är det för fel på audi och opel? de har iaf senaste teknik än toyota som det är alltid med europiska bilar leder utvecklingen japanska amerikanska kommer alltid efter det är fakta!

#1
D-man
2010-04-30 11:59

Nej Audi har inte "vorsprung durch technic" även om det står så i reklamen.

#1
Seken
2010-05-02 23:44

PS. Sebastian föreslår Bentley som statusbil. Sällsynt dåligt förslag. Ger bara intryck av nyrik som hysteriskt försöker skrika "här kommer jag". I Sverige duger bara en del Porsche-modeller. I min smak Carrera. Men om jag skaffar några åksugna vänner, och kan växla ner till hundmat, så är också Panamera ok.

#1
Adam
2010-05-03 01:19

Mycket gaphalsar här ...
Till saken hör väl att Porsche aldrig påstått att de håller högst kvalitet i världen.
Sen kan väl Porsche alltid ta o göra som Toyota, dvs skylla på underleverantörerna. Det är ju knappast Porsche själva som tillverkat dessa utan Autoliv eller ngn annan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.