Nästa artikel
Nu ska dubbdäcken av
Nyheter

Nu ska dubbdäcken av

Publicerad 12 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Om det inte råder vinterväglag ska dubbdäcken av på torsdag - två veckor tidigare än förra året.
I höstas beslutade Transportstyrelsen att förkorta perioden då dubbdäck är tillåtet.

Bakgrunden är de rapporter om hälsofarliga partiklar som dubbdäcken uppges slita upp från vägbanan.

Två veckor kortare
Tidigare har perioden sträckt sig mellan 1 oktober och 30 april.

Den tiden har nu krympts med två veckor till 16 april.

Det betyder att dubbdäcken ska av på torsdag om det inte råder vinterväglag.

"Behåll på"
Men polisen råder bilister i mellersta och norra Sverige att behålla dubbdäcken på om det krävs.

- Mitt råd här är att behålla dubbdäcken på ett tag till, säger Bengt Stadin, länsvakthavande polisbefäl i Ã-stersund, till TT.

- Man kan köra även efter den 15:e om det förväntas vinterväglag.

Enligt Bengt Stadin kommer polisen inte dela ut böter vid tveksamma fall.

- Vi måste vara ganska toleranta och flexibla och vi kommer att vara försiktiga med att bötfälla folk. Trafiksäkerheten måste gå i första hand, säger han.

Definitionen av vinterväglag är om det finn snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Diskutera: Vad tycker du om den nya lagen? Kör du vidare med dubbdäck efter torsdag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-04-15 12:31
Pettersson (ej verifierad)

Dubbdäck minskar antalet olyckor och antalet trafikdödade tills motsatsen är bevisad!

#9 • Uppdaterat: 2010-04-15 20:34
PECE (ej verifierad)

Vad många glömmer bort, särskilt dubbmotståndare, är att olycksstatistik just handlar om olyckor. Alla de gånger vi "räddats" av dubbdäcken syns ju inte där. Så AL och alla andra som tror att statistik bevisar allt, tänk om! Möjligen bevisar statistik vad som helst.... med lite anpassning.

#a • Uppdaterat: 2010-04-15 21:34
AL (ej verifierad)

Denna debatt har jag haft innan men för att uppdatera nya debattörer på forskningsrönen kan följande studier användas. För att undersöka de säkerhetsmässiga skillnaderna och upplevelserna av dubbdäck och dubbfria vinterdäck genomförde TØI (Transportøkonomiskt institutt) en undersökning bland 300 bilister i Trondheim under vinter 1996/97 (Vaa, 1997). Denna visade bl.a. att 90 % av de som använde dubbfria däck inte hade några problem på snöföre, medan 75 % av dubbdäcksanvändarna angav att de inte hade några problem.
Förhållandena var omvända då det gällde is, där 23 % av de som körde dubbfritt inte hade problem, medan 48 % inte hade problem bland dubbdäcksanvändarna. Det framkom även att de som använde dubbfria däck körde mer defensivt och höll större avstånd. Inga skillnader i rapporterade olyckor förekom mellan grupperna. TØI har även visat att endast ca 4 procent av olyckorna i trafiken är relaterade till däckvalet.
Fosser och Sætermo (1995) redovisar resultat från en så kallad case-control studie. Cases har varit fordon inblandade i olyckor vintertid och control de som inte varit inblandade. Inga signifikanta skillnader för sannolikheten att bli inblandad i olycka mellan fordon med dubbade däck och med odubbade kunde påvisas.
Elvik (1999) redovisar resultat från en meta-analys, vilket innebär att man med statistiska metoder väger samman resultat från flera olika undersökningar. Drygt 10 dokumenterade studier har analyserats. Inga signifikanta samband mellan bruket av dubbade däck och sannolikheten för olycka kunde påvisas.
Fridstrøm (2000) beräknar att det inträffar ungefär 1 procent fler personskadeolyckor om dubbdäcksanvändandet halveras i Norges fyra största städer. Motsvarande för försäkringsanmälda olyckor är mindre än 0,2 procent.
Under sommaren 1999 kom den svenska regeringen med förordning som anger att personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton under perioden 1 december till 31 mars vid färd på väg skall vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Motivet var att förbättra trafiksäkerheten. Resultaten tyder, som väntat, på att förordningen har störst betydelse vid vinterväglag. I den trafiksäkerhetsanalys som Öberg et al (2002) gör går det inte att särskilja eventuella skillnader mellan dubbade och odubbade vinterdäck.
Vägverkets djupstudie, "Halkolyckor med dödlig utgång", där 192 dödsolyckor vintertid studerats mellan åren 2000-2004 kunde heller inte finna stöd för att dubben är mindre förekommande i olyckorna än vanliga friktionsdäck.
Sammanfattningsvis är trafiken ett komplext system med många samverkande variabler varvid enkla och svepande formuleringar liknande dem som förekommer fån Pettersson mfl får betraktas som okunniga. Hade relationen mellan dubb och ökad säkerhet varit så obestridbar som en del skribenter försöker göra gällande (oklart varför egentligen, de har ju inget vetenskaplig stöd för sina uttalanden) torde vi ju lyckats läsa ut det vid det här laget. Så är dock inte fallet. MVH AL