Nästa artikel
Färre dör i trafiken
Nyheter

Färre dör i trafiken

Publicerad 9 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Under första halvåret dödades 126 personer i den svenska trafiken. Inte sedan 1930-talet har antalet döda varit så lågt.
Första halvåret 2009 omkom 150 personer i trafiken.

Hittills i år har antalet dödsoffer 126 personer, enligt Trafikverkets preliminära siffror.

Det är en minskning med nästan 20 procent jämfört med i fjol.

- Det är också ur ett internationellt perspektiv ett enastående resultat, säger Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör, till TT.

Långsiktigt arbete
Medeltalet för årets första sex månader har under de senaste fem åren varit 190 döda.

Orsakerna till utvecklingen är enligt Gunnar Malm mötesfria vägar, anpassade hastighetsbegränsningar, säkrare fordon och fler cykel- och gångvägar.

Dessutom har samarbetet förbättrats mellan bilfabrikanter, myndigheter och intresseorganisationer.

- Det är viktigt att se det långsiktigt. Det kommer säkert att bli hack i kurvan uppåt, men det viktiga är att man har en långsiktigt uthållig trend, säger Gunnar Malm.

Under juni i år omkom dock 32 personer i trafiken, ungefär lika många som förra året.

Diskutera: Vilken metod är bäst för att minska antalet trafikdöda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-10 14:02
Tommy (ej verifierad)

Fartbegränsare. Det borde inte gå att köar fortare än rådande hastighetsbegränsning.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-10 19:37
Robert (ej verifierad)

"Färre dör i trafiken" tro fan det när alla Toyota står på verkstaden återkallade pga kvalitetsbrister.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-10 19:56
Jes (ej verifierad)

Anmärkningsvärt egentligen ... Hur mycket trafik hade vi på 30 talet?? De flesta förolyckade var kanske sådana som ramlade ur bilarna .. ?? :o)
Kan vi komma lägre än 3-400 döda/året. Är det inte ett ganska bra resultat egentligen?? Är inte många alkoholrelaterade .. och vad hjälper räcken och hastighetsbegränsningar mot det ??
Ska man jämföra med tågtrafiken (hur många döda? 200 ?), som ständigt får höjd maxfart tycker jag 400 är en bagatell ..

#4 • Uppdaterat: 2010-07-11 13:15
Erik (ej verifierad)

Förr när det nästan bara var volvo och saab på vägarna fick många sätta livet till. Det mesta glappade i hjulupphängningarna precis som idag på v70, klonkar över varje gatsten och 2or på beriktningen. Nu när det säljs så många japanska och koreanska bilar slipper man livsfarliga fel och olyckorna sjunker!

#5 • Uppdaterat: 2010-07-11 18:31
Gösta (ej verifierad)

De nya sänkta hastighetsbegränsningarna har verkligen hjälpt. Nu kanske det blir tyst från alla belackare av hastighetssänkningarna. För att spara ytterligare liv bör man se över begränsningarna ytterligare. Exempelvis 70km/h på landsväg och max 90 km/h på motorväg är lämpliga hastigheter, tidsvinsten att köra fortare är ytterst marginell. Tycker Tommys förslag nedan om fartbegränsare också är en idé att beakta. Eller varför inte en begränsning av hästkraftsantalet, t.ex max 100 hk. Det finns mycket mer att göra för att främja trafiksäkerheten.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-11 18:50
Jes (ej verifierad)

Hur vet du Gösta .. att det skulle vara de nya hastighetsgränserna som är anledning till dagens siffra?

#7 • Uppdaterat: 2010-07-11 22:38
Emme - den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Skrota miljökamerorna och sätt ut fler poliser och kontroller på vägarna. De nya skyltarna var även det ett stort slöseri på pengar som kunde gått till vägarna.
Gösta: Kolla upp dig hos doktor, för säkerhets skull.

#8 • Uppdaterat: 2010-07-12 18:37
Hunk Golden (ej verifierad)

hmm sänka farten på motorväg. Det kommer att bli fler olyckor isf. Förarna kommer att somna och köra av vägen. Jag skulle tro att regelbundna förarprov och att läkare tog körkortet för äldre i större utsträckning skulle minska dödsolyckorna. INTE mera fartsänkningar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.