Nästa artikel
Färre döda i trafiken under krisår
Nyheter

Färre döda i trafiken under krisår

Publicerad 27 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Under 2008 omkom 397 personer i trafiken, det är 74 personer färre än året innan. Minskningen uppges bero på ett år med lågkonjunktur.
Sika, Statens institut för kommunikationsanalys, presenterar nu 2008-års rapport om vägtrafikskador. Totalt under 2008 omkom 397 personer i trafiken, vilket är 17 procent eller 74 personer färre än året innan.

Färre dör tack vare kris
Främsta anledningen till detta uppger Sika vara lågkonjunkturen och pekar på att antalet körda kilometer på svenska vägar minskade under 2008, för första gången sedan 1993. Dessutom minskade antalet nyregistrerade fordon, vilket Sika ser som en konsekvens av finanskrisen.
 
- Det återstår att se om 2008 års låga nivå på antalet dödade är en permanent lägre nivå eller en tillfällig följd av en sämre konjunktur, säger Saman Rashid, statistikchef på Sika.

Lägre risk på vintern
Av dem som omkom i trafiken under 2008 dödades 40 procent under vinterhalvåret. Sika skriver i rapporten att det är lägre risk att dödas i trafik under vinterhalvåret med tanke på att vi reser mindre, trots sämre väglag.

Skillnader kan även urskiljas mellan män och kvinnor under vinterhalvåret. Sedan två decennier tillbaka har kvinnor varit procentuellt överrepresenterade i statistiken för omkomna under vinterhalvåret. Medan 38 procent av männens dödsolyckor sker under vinterhalvåret är motsvarande siffror för kvinnor 44 procent.

Geografiska skillnader
Det finns också stora skillnader mellan olika delar av landet. I Jämtlands län har flest personer dödats per invånare, tre gånger fler än i Stockholms län som har längst antal dödade per invånare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-27 20:30
Ingo (ej verifierad)

Jag skulle vilja veta, om det finns statestik på vad de fordon som varit inblandade i dödsolyckorna under vintehalvåret, har haft för däcksutrustning? Det är ju många som hävdar att fler människor kommer att mista livet om dubbdäck förbjuds och ersätts med friktionsdäck.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-28 14:32
Kjell-Åke (ej verifierad)

Attans. Då var det inte alla nyinförda hastighetsbegränsningar som var orsaken som vägverket har påstått.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.