Bild
Nästa artikel

Lågkonjunkturen minskar dödsolyckor

Nyheter

Antalet omkomna i trafiken minskar. Det visar färska siffror från Vägverket. Anledningarna till framgången ska vara lägre hastigheter, säkrare vägar och lågkonjunkturen.

42 människor omkom på de svenska vägarna i den intensiva semestertrafiken i juli. Det innebär att totalt 200 personer fått sätta livet till under årets sju första månader, en påtaglig nedgång från 244 döda under motsvarande period ifjol.

- Lägre hastigheter och säkrare vägar är en del av förklaringen. Det är mycket glädjande att dödstalen har minskat med 18 procent på ett enda år, konstaterar MHF:s VD Tom Bjerver.

Det är inte endast lägre hastigheter och säkrare vägar som ligger bakom minskningen av omkomna i trafiken. I lågkonjunkturens spår har den tunga trafiken minskat med hela 6,3 procent hittills i år. Detta ska enligt Vägverket ha påverkat antalet omkomna.

Räknat på den senaste tolvmånadersperioden omkom 350 personer i den svenska trafiken. Vägverkets nollvision siktar på högst 220 omkomna i trafiken inom en tioårsperiod.

- För att få ned dödstalen till nollvisionens nivå krävs det nya krafttag mot alkohol och droger bakom ratten, konstaterar Tom Bjerver på Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

- Varje år dör 100 personer i trafiken av dessa orsaker. Vi tror att alkolås i alla nya bilar på sikt kan sänka dödstalen drastiskt.
Taggar: Nyheter
Lågkonjunkturen minskar dödsolyckor

Kommentarer

#1
Emme
2009-08-13 19:18

"- För att få ned dödstalen till nollvisionens nivå krävs det nya krafttag mot alkohol och droger bakom ratten, konstaterar Tom Bjerver på Motorförarnas Helnykterhetsförbund." Kan vägverket börja förstå detta också?

#1
Rickard Grave
2009-08-15 13:08

Ja det stämmer med väg förbättringar o.s.v.
efter att kört 240 tusen mil med personbil vill jag betämt påtala att mina medtrafikanter kör betydligt lugnare samt dessutom visar mer hänsyn i trafiken.Tycker dock inte att trafiken minskat.
MVH. Rickard

#1
Kjell-Åke
2009-08-16 12:24

Lågkonjunkturen kom lägligt för Vägverket. Mindre trafik måste ju med automatik innebära mindre antal olyckor. Detta nämns sällan, istället slår man sig för bröstet och påstår att det är deras åtgärder som är anledningen. Ett exempel: Utökat antal hastighetsbegränsningar (40, 80, 100 och 120 utöver de som fanns, 30, 50, 70, 90 och 110).
Kan någon klok människa förklara vad detta skulle gynna trafiksäkerheten. Istället skapar det osäkerhet och i många fall böter förtrafikanten som har svårare att veta vilken hastighet som gäller. Detta är bara ett exempel, fler finns.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.