Nästa artikel
Miljöbilspremien väck
Nyheter

Miljöbilspremien väck

Publicerad 1 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
I dag är det inte längre möjligt att få miljöbilspremien. Istället kommer miljöbilar befrias från fordonsskatt i fem år.
Det är i dag dags att sammanfatta perioden mellan 1 april 2007 och 30 juni 2009. Under denna period har en premie på 10 000 kronor delats ut till alla bilister som köpt en ny miljöbil och sedan ägt den i minst sex månader.

När premien infördes fanns det ungefär 68 000 miljöbilar i Sverige, bilar som tillhörde någon av de strängare miljöklasserna, använder alternativt bränsle eller underskrider en gräns för mängd koldioxidutsläpp per kilometer. Nu två år och två månader senare har det antalet ökat med 298 procent - till 228 000 miljöbilar.

Avvecklad i förtid
Fram tills årsskiftet beräknar Vägverket ha betalat ut 70 000 premier.

Ursprungligen var miljöbilspremien tänkt att gälla hela 2009. Men regeringen, med miljöminister Andreas Carlgren (C) i spetsen, aviserade i september förra året att premien skulle avvecklas tidigare än väntat. Man ansåg sig nöjda med att fått igång miljöbilsförsäljningen och tyckte samtidigt att projektet blivit för dyrt.

Ingen fordonskatt i fem år
För att ersätta miljöbilspremien föreslår Regeringen att nya miljöbilar befrias från fordonsskatt i fem år. Tanken är att förslaget ska införas från och med 1 januari 2010, men också gälla retroaktivt från och med 1 juli 2009.

Bilister som köper nya miljöbilar innan den nya befrielsen börjar gälla kommer att få tillbaka fordonsskatten nästa år.

Oklokt menar kritiker
Branschen, som så klart gillar subventioner för att sälja fler bilar, är kritisk.

- Det är beklagligt att den svenska regeringen ännu inte kommit med några
klara besked om hur man i framtiden vill få de svenska bilköparna att
välja en ny bil som belastar miljön mindre. I vår omvärld har vi sett
den ena regeringen efter den andra införa kraftfulla premier för den
som skrotar sin gamla bil. I Sverige är det knäpptyst, säger Thomas
Andersson, vd för svenska Volvo Personbilar.

Föreningen Gröna Bilister, som flertalet gånger argumenterat för högre miljösubventioner, anser att skattebefrielsen är "snäppet sämre än premien".

- Fordonsskatten fäller knappast avgörandet i bilhallen, så den styrande effekten blir mycket svagare, säger ordförande Jakob Lagercranz.

Vad tycker du om miljöbilspremien? Hur kommer försäljningen av miljöbilar nu att påverkas? Kommentera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-07-01 22:16
Henkan (ej verifierad)

De värden för koldioxidutsläpp som presenteras för en bil som kan köras på E85 gäller vid körning på vanlig bensin. Det är inte tillåtet att presentera utsläppsvärdena för ett bränsle som inte är certifierat.
Koldioxidutsläppet för en SAAB 9-5 BioPower har jag för mig ligger runt 100g/km vid körning på E85, men jag kan ha fel. Rätta mig gärna den som har mer koll på detta.

#9 • Uppdaterat: 2009-07-01 22:19
S-E S (ej verifierad)

Se till att "miljöbilar" endast kan framföras på miljöbränsle, inga flexifuelkombinationer av någon sort. Då blir den nuvarande miljöbilsbranchen självsanerande. Den återuppstår när riktiga miljöbilat finns att tilgå.

#a • Uppdaterat: 2009-07-01 22:22
Henkan (ej verifierad)

Lite googlande ger svaret att koldioxidutsläppet vid körning på E85 är ca 40g/km inklusive den del som är bensin. En SAAB 9-5 BioPower drar ca 1,3 l/mil vilket alltså ger 52g/km.
Varför skulle det vara fel att köra på E85?!?