Nästa artikel
Högst miljöbilsandel på Gotland - Stockholm backar
Nyheter

Högst miljöbilsandel på Gotland - Stockholm backar

Publicerad 17 april 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Stockholms län hade länge den högsta andelen miljöbilar i Sverige. Men nu är det nya tider och Stockholm återfinns numera på nionde plats - samtidigt som Gotland är i topp.
- Det är mycket positivt för miljön att miljöbilsandelen har ökat i så gott som alla län under första kvartalet i år. Däremot är det olyckligt att miljöbilsandelen sjunkit i Stockholms län, som är en stor och viktig marknad med påverkan även på övriga delar av landet, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, och fortsätter:

- Vi anser att politikerna bör tänka om och återinföra trängselskattebefrielsen för nya miljöbilar och den fria boendeparkeringen för miljöbilar. Det skulle vara bra för miljön och stimulera den ekonomiska utvecklingen både i Stockholm och övriga delar av landet.

Gotlands län hade den högsta miljöbilsandelen i landet under perioden januari-mars i år.  49,6 procent av alla nyregistreringar i länet var miljöbilar. Ã-stergötlands län kom på andra plats med 40,9 procent miljöbilar, följt av Västra Götalands län med 38,9 procent.

Stockholms län, som haft den högsta miljöbilsandelen till och med 2008, hamnade på nionde plats i länsrankingen med en miljöbilsandel på 35,6 procent. I fjol var miljöbilsandelen i Stockholm län 37,6 procent under perioden januari-mars.

Minskning i Stockholms kommun

I Stockholms kommun minskade miljöbilsregistreringarna med drygt 41 procent under perioden januari-mars i år. Något som kan jämföras med ett minus på drygt 18 procent i hela landet.

I Göteborg ökade miljöbilsandelen från 40,7 procent till 43,3 procent och i Malmö kommun ökade den från 26,1 procent till 34,2 procent under perioden januari-mars i år.

Mer statistik från BIL Sweden om länen, kommunerna och fördelningen av miljöbilarna finns i länken uppe till höger.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-17 14:02
CL (ej verifierad)

Självklart att andelen miljöbilar sjunker med tanke på det politiska sveket! Så typiskt, ingen kan lita på en politiker. Dessutom ett etanolpris som ligger för högt relativt bensin. Sen bidrar nog också alla motorjornalisters vurm för, i mitt tycke, rätt skitiga dislar. De är som bekant inte miljöklassade!

#2 • Uppdaterat: 2009-04-17 17:54
göinge (ej verifierad)

Ja, jag förstår inte heller varför alla biljournalister älskar fossil diesel. Många av de är ju dessutom klimatskeptiker och därför känns deras prat om låga koldioxidutsläpp ganska falskt. Istället bör fossil diesel vara det första drivmedlet som fasas ut på grund av dess utsläpp av svaveldioxid, kväveoxid och partiklar.
Gång på gång tjatar bilmedia om vilken succé det är för dieselbilar och sett till den totala bilförsäljningen säljs det flest dieselbilar, men listan över de mest sålda bilarna toppas ändå av tre etanolbilar, följt av två dieselbilar och första bensinaren på sjätte plats. Gasbilarna som alla älskar, men ingen vill köpa, hamnar lååångt ner på listan.
Kanske inte så förvånande att miljöbilsandelen rasar i just Stockholm då miljöbilsförmånerna har gjort att det säkert känts som ett tvång att köpa miljöbil. På andra håll utan förmåner blomstrar fortfarande miljöbilsförsäljningen.

#3 • Uppdaterat: 2009-04-17 18:36
Sird Kj (ej verifierad)

Nog verkar min S60 D5 vara
Miljöklass 2005 eller betyder det något annat?

#4 • Uppdaterat: 2009-04-18 13:03
S-E S (ej verifierad)

Det finns de som tar reda på fakta och de som tror på vandringshistorier, t.ex historier som att E85 har mindre skadlig miljöpåverkan än bensin och diesel. T ex har etanol ur majs mer än 2 gånger så stor skadlig miljöpåverkan som bensin och det är majsetanol som USA kör på! Jag tar mig för pannan!

#5 • Uppdaterat: 2009-04-18 19:25
johan (ej verifierad)

själkvart har stockholmarna slutat att bry sig om miljöbilar nu när förmånerna har försvunnit, detta vsar bara att männiksor inte bryr sig om miljön utan om de eventulla förmåner man kan roffa åt sig. kör sjlv en etanol golf, bor i västeårs och har gratis parkering i centrum, det var anledningen varför jag köpte en etanol bil, jag kör bilen ca 500 mil per år och då spelar inte bränsle kostanden så stor roll, ett parkeringskort skulle kosta mi 900 kr i månaden om jag itne hade miljöbilen....så det är alltid pengar i slutklämmen som styr......

#6 • Uppdaterat: 2009-04-18 21:33
S-E S (ej verifierad)

JOHAN, om det är E85-bilar eller fåniga bensinslukare med en micro-elmotor du anser vara miljöbilar, så har vandringshistorierna lurat även dig. Dessa bilar är INTE skonsamare mot miljön än normala bensinbilar. Fråga tekniskt kunniga, inte dogmatiker eller redan uppkörda politiker.

#7 • Uppdaterat: 2009-04-19 12:53
Mythbuster (ej verifierad)

S-E S den enda majsetanolen du kan köpa i Sverige finns på bolaget. Från 400 sek/liter, Skål! Snacka om vandringsägner. Dessutom stämmer inte datan med två gånger miljöpåverkan för majsetanol. I värsta fall (då processenergin kommer från stenkol) ligger majsetanol något högre än bensin. Denna metod användes under experiment på bl.a. 70-talets oljekris. Men det har ju ingen betydelse då den inte går att köpa som fordonsbränsle.

#8 • Uppdaterat: 2009-04-19 19:42
S-E S (ej verifierad)

MYTHBUSTER, jag tycker att jag skriver rätt tydligt att det är i USA de kör på majsetanol.(Jag har kollat för säkerhets skuld). Bli inte så upphetsat över att andra inte delar din åsikt att du slarvar med inläsningen. Om inte data om majsetanols miljöskadlighet stämmer med vad du har kommit fram till så hänvänd dig till redaktionen för tidningen "Science" där jag har hämtat min införmation. Enligt samma publikation är etanol ur sockerrör endast 25% mera miljöskadligt än bensin! Sämst är etanol ur potatis som är 4,5 gånger mer miljöskadlig an bensin, men det bryr du dig väl inte i om du bara ska ha en sup. Skål på dig själv.

#9 • Uppdaterat: 2009-04-20 10:50
Mythbuster (ej verifierad)

S-E S det är väldigt tråkigt när man faller så lågt att personliga påhopp och nedvärderande stil. Sånt där kan vi hålla oss ifrån tycker jag. Eller vad tycker du?
25 % mer skadligt har även jag sett. Även om det i de flesta fall inte är så är det helt korrekt att vissa studier pekar på att i värsta fall kan man hamna på nivåer som är sämre än bensin. Varför nu man skulle använda stenkol som processkälla när det finns massor av biprodukter även från majs att använda som processenergi. Det är dock långt från 100% mer skadligt (2 gånger mer skadligt) som du skrev.
Helt sant är även att du skrev att i USA har de majsetanol och inte här. Det har dock liten betydelse eftersom det är här som gäller för oss. VI använder som bekant i första hand etanol från sockerrör odlat i södra Brasilien. I vissa delar av världen används olja från oljeskiffer (rejält mycket sämre än olja) och det finns även fall med bränsle från stenkol. Dock inget som används i Sverige (och Europa) vilket gör att diskutera det inte heller är relevant.

#a • Uppdaterat: 2009-04-20 12:41
göinge (ej verifierad)

Varför ens nämna majsetanol när det är miljöbilsförsäljningen i Sverige vi pratar om? Vi kan ta upp ett annat bränsle istället: Biogas. Alla älskar detta bränsle och kallar slarvigt bilarna för biogasbilar, fastän pumparna i genomsnitt bara innehåller 58% biogas och resten naturgas. Men ingen vill ha bilarna! Kom nu inte dragandes med att det beror på att Volvo lade ner sin gasbilstillverkning, för nu finns det efterkonverterade Volvogasbilar, men bilen finns knappt med i statistiken ändå.
För övrigt är det i Stockholm miljöbilsförsäljningen har minskat. I övriga Sverige ökar miljöbilsförsäljningen, inklusive etanolbilsförsäljningen, men eftersom den sjunkande stockholmsförsäljningen är så stor syns inte detta i riksstatistiken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.