Nästa artikel
13 000 fortkörare smiter från böter
Nyheter

13 000 fortkörare smiter från böter

Publicerad 9 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Trots att de fångats på bild av fartkameror slapp 13 000 fortkörare böter under förra året. Om polisen inte kan identifiera en förare kan bilägaren strunta i att uppge vem som kört.
Rikspolisstyrelsens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll ansvarar för att gå igenom alla bilder från landets över 1 000 fartkameror. Om någon kört för fort är uppgiften att binda föraren till ett namn.

Anders Drugge är chef för enheten:
 
- En förutsättning för att bli fälld för en hastighetsöverträdelse är att man kan bli identifierad. Om vi inte kan identifiera föraren skickar vi en förfrågan till den som står som ägare till fordonet, säger han.

- Den förfrågan är det frivilligt att svara på.

Inget ägaransvar
Under 2008 gjordes ungefär 40 000 sådana förfrågningar och vid 13 000 av fallen fick polisen inte fram något namn.

Fortkörarna gick fria och staten gick miste på uppskattningsvis 22 miljoner kronor.    

Anledningen till att det är frivilligt att svara på förfrågningarna är att det i Sverige inte finns något ägaransvar.

Böter i Danmark
I till exempel Danmark finns en rapporteringsplikt och man kan bli bötfälld om man inte berättar vem som suttit vid ratten.

- När det gäller att fastställa identitet så har vi en tuffare situation än i andra länder, säger Anders Drugge.

Bland de 13 000 fortkörarna är mindre företag med leasingbilar och firmabilar överrepresenterade.

"Värre med angiveri"

En personalchef Vi Bilägare talat med säger att det är polisens sak att utreda fortkörningar.

- Jag skulle bli polisens förlängda arm ända in på arbetsplatsen om jag skulle påbörja en utredning om vem som kört vilken bil, säger personalchefen.

- Det är inte okej att köra för fort, men det är värre för mig att ange mina arbetskamrater till polisen.

"Handlar om säkerhet i trafiken"
Den inställningen har Anders Drugge ingen förståelse för.

- Driver man ett företag och känner ansvar inför sina anställda tycker jag att man ska leva upp till det ansvaret. För det handlar ju i grund och botten om de anställdas säkerhet i trafiken, säger han.

Personalchefen Vi Bilägare talat med håller inte med.

- De anställda har ett eget omdöme och kan själva bedöma risken med att köra för fort, vilket jag dock inte på något sätt sanktionerar, säger personalchefen.

- Hade en anställda kört rattfull hade jag däremot inte tvekat, då handlar det om liv och död och det kan jag aldrig acceptera.

Diskutera: Vad tycker du om att 13 000 fortkörare smiter från böter? Är det rätt eller fel att inte svara på polisens förfrågningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-09 12:43
Jürgen Hundt (ej verifierad)

Ändra lagen till att fordondägaren är ansvarig! HÄPP! Oavsett om företag eller privatperson är ägare så lär nog dessa i sin tur ta ut böterna av respektive fordonsförare! För hastighetsöverskridande över 30 km/tim faller under allmänt åtal.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-09 13:20
Svensson (ej verifierad)

Svar till Jürgen Hundt.
Ta och läs KG Bergströms artikel i Vi Bilägare om hur MYCKET polisen satstar på trafikövervakning för att dra in pengar och hur LITE polisen satsar på knark o vardagsbrottslighet! Skrämmande. Men Du kanske vill villbaka till det östtyska DDR och angivirisystemet där? Det vill inte jag!

#3 • Uppdaterat: 2009-11-09 13:37
Emanuel Hagman (ej verifierad)

Det är väl inte ingå i statens budget, att gå miste om 22 miljoner. Det är väl trafiksäkerhet som allt handlar om. Inte att så eller så mycket bötesbelopp inte kommer in.
O.V.E.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-09 13:38
MG (ej verifierad)

Jaha, så polisen tycker det är jobbigt att identifiera
föraren av den fortkörande bilen ... Jag unnar dem
det arbetet eftersom de INTE syns till på vägarna för
att kontrollera de riktigt allvarliga överträdenserna.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-09 13:58
Jörgen Berglund (ej verifierad)

Enligt principen " Likhet inför lagen" ; Återbetala samtliga fartböter för det gångna året!
Detta stärker min uppfattning om hur dumt trafikövervakningssystemet med kameror är!
Det finns bättre metoder som är billugare, men som dessvärre inte tillför statskassan medel.
Trafiksäkerhet! Ett stort skämt!

#6 • Uppdaterat: 2009-11-09 15:26
B-O Andersson (ej verifierad)

Ändra lagen, bilägaren måste kunna uppge vem som förfogat över bilen och ha ansvar det. Man får ju inte hur som helst låna ut vapen till omdömslösa eller obehöriga. Höj bötena väsentligt, dubbla dem för varje överträdelse. Återkalla alltid körkortet efter tre fortkörningar och kräv ny uppkörning.
Inför 0-tolerans, böja med 5 Km/tim sänk med 1 varje månad, efter 5månader har vi 0-tolerans. Jag har haft körkort i 50 år och hat aldrig behövt böta. Det går bra att hålla laglig fart, jag har hållt mej med snabba bilar
tagit banlicens och är inte farträdd. Utomlands står jag gärna på har flera bokförda körningar där det gått undan tex norra Tysklad- Köln ca 600 km snittfart 160 km/tim trots vägarbeten med max 80. Svårslaget?Farthållaren på 220 sedan plattan i botten när det går. Ytterligare en behövlig lagändring, det behöver inte vara poliser som kollar fartdårarna, uppgifter kan skötas av andra, gärna genom anbud och provision . / B-O

#7 • Uppdaterat: 2009-11-09 15:52
Christer Eng (ej verifierad)

Ska polisen sitta bakom skrivbord och jaga fortkörare bara för att någon råkat köra för fort just förbi en stolpe? Typisk byråkrati. Lägg i stället resurser ute på fältet där allting sker. Visa er. Håll koll på korta avstånd, rattfylla, idiotiskt framförda fordon, grov vårdslöshet och sist men inte minst de förarna som markant skiljer sej från mängden. De som dels kör mycket förfort men ännu värre de som inga backspeglar har, eller pratar io telefon och glömmer att de är på vägen. De som gör 10-20 km saktare aä tillåtet. De idiotena ställer till mest fara i trafiken. Men de fastnar aldrig i fartkamera. Polisen: Ut och visa er i trafiken. Där kan ni både stävja brott och hjälpa trafikanterna.

#8 • Uppdaterat: 2009-11-09 16:07
SMT (ej verifierad)

Jag tror att grundproblemet är att vi är så få som verkligen upplever hastighetsgränser som meningsfulla. Och det är inte konstigt. Internationellt sett är våra gränser mycket låga. Sedan införandet av 120 blir det ändå konstigare. Huxflux blir det 120 för att sedan återgå till 110. Jag kan inte lägga märke till någon skillnad på vägstandard, trafikmängd, sikt mm.
Om man till det lägger det faktum att hastighetsgränsen sätts för det absolut värsta scenariot, blir det väldigt svårt att acceptera dem när förutsättningarna är de bästa. 90 km/h på trefilig motorväg en sommarnatt. Lätt att ligga 15 km/h över där.
Lös grundproblemet - inför lagar och regler som majoriteten är beredda att följa!
Vad är det för samhälle man vill ha med obligatorisk angiveri? För att likställighet alltid ska råda, måsta alla alltid anmälla allting som alla andra gjort eller inte fått lov att göra. Usch.
Jag tycker fortfarande att det är beklämmande att man ska sova med skalskyddat hus och ens fru inte kan ta kvällsprommenad utan sällskap samtidigt som polisen står med laserpistol och ser till att ingen kör 5 km/h för fort. Vad är trafikpolisen annat än beväpnade lapplisor - mycket dåligt utfall på samhällets investering när det gäller rekrytering, utbildning och avlöning av poliser.

#9 • Uppdaterat: 2009-11-09 16:36
Totte (ej verifierad)

BO Andersson. Bra att du kan stava ditt namn rätt. Du är en idiot i trafiken, det förstår jag när jag läser ditt inlägg. Du kan ju inte stava rätt så du har väl gått i hjälpskola o ska inte ha körkort.

#a • Uppdaterat: 2009-11-09 17:21
Jürgen Hundt (ej verifierad)

Svar till Svensson!
Om man är läskunnig(och skrivkunnig) kan man förstå att mitt förslag inte har något med angiveri att göra!! Så glöm det forna DDR! Vad Du nu vet om det?
Med bilen följer ägaransvar precis som med parkeringsböter eller avgifter som det ibland kallas! Vad är skillnaden?
Förresten...sedan när blev en extra insatt kåsör, K-G Berström, någon auktoritet på området?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.