Nästa artikel
Kinesisk miljardinvestering i Saab
Nyheter

Kinesisk miljardinvestering i Saab

Publicerad 13 juni 2011 (uppdaterad 14 juni 2011)
Saab ingår i samarbete med kinesiska Youngman om biltillverkning i Kina. Affären är värd motsvarande 2,2 miljarder kronor.

På måndagen presenterade Spyker Cars, moderbolag till Saab Automobile, ett nytt avtal med en kinesisk partner. Tillverkaren Youngman bildar tillsammans med Saab och distributören Pang Da en allians för produktion av Saabbilar i Kina.

Parterna har skrivit under en så kallad avsiktsförklaring, som inte är bindande. Först måste olika myndigheter godkänna upplägget.

Som en del i affären satsar Youngman 136 miljoner euro och får för det en aktieandel i Spyker som uppgår till 29,9 procent. Därtill höjer Pang Da sin tidigare insats från 65 till 109 miljoner euro. Distributören får en ägarandel på 24 procent.

Därmed äger de kinesiska bolagen en majoritet av aktierna i Saabs moderbolag. Totalt är investeringen värd 245 miljoner euro, drygt 2,2 miljarder kronor.

– Det här avtalet stärker Saabs finansiella position och säkrar finansieringen på medellång och lång sikt, säger Victor Muller i ett pressmeddelande.

”Tilltalar kinesiska kunderna”
Pang Qingnian, vd för Youngman, berättar i samma pressmeddelande att företaget under en lägre tid varit i kontakt med Saab.

– Vi känner att Saab som en europeisk premiumtillverkare starkt tilltalar de kinesiska kundernas smak, säger Qingnian.
 
I dag tillverkar Youngman personbilar under eget märke, lastbilar från tyska MAN och reservdelar till bilmarknaden.

– Våra toppmoderna anläggningar är anpassade för att bygga Saabbilar av högsta kvalitet, säger Pang Qingnian.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs nya Kinaavtal?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2011-06-14 17:55
Erik N

@Lars58
"ända sen 50-talet har man kämpat med årliga ägartillskott"
Nästan lika bra, som Rödluvan!

Länk/ar till den infon tack! :-)

#m • Uppdaterat: 2011-06-14 18:57
Hamsterhjärta

Avsiktsförklaring, som med BMW-motorerna alltså, och gick det med dem eg?

#n • Uppdaterat: 2011-06-14 22:13
Lars58

ErikN. /Rålle .
Finns väl oändligt med artiklar om Saabs oändliga förlustsvit.
Saxat från denna artikel:
http://www.svd.se/naringsliv/motor/saab-berattelsen-om-en-svensk-underdog_3858945.svd

"För nu kommer vi in på nästa fråga: Hur kan Saab ha överlevt i drygt 60 år trots snudd på konstanta förluster för ägarna?
Så länge som Saab Personbilar ingick i Wallenbergägda flygplanstillverkaren Saab, med Marcus Wallenberg i spetsen, sågs ­personbilarnas förluster med ett överseende av företagsledningen och ägarna. Med ­undantag för några enstaka utspridda vinstår och så 1983, då vinsten med hjälp av kron­devalveringen året innan blev 900 miljoner kronor, har Saabs personbilar aldrig gått med vinst.
Många har försöket räkna på de samlade förlusterna. Ingen har lyckats, men det rör sig om många miljarder kronor."

Rålle
Kan bara konstatera att säljer man 1.2milj bilar per år och är på väg uppåt så har man nog bättre förutsättningar än den som säljer noll bilar och fabriken står still.

#o • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

@Lars: Visst hoppas jag att Opel klarar sig, liksom Saab. Men som jag skrivit tidigare så tror jag att tyskarna har bättre chans om de blir sålda eller självständiga, GM har jag inget som helst förtroende för. Deras inkompetens är häpnadsväckande.

Hur många bilar man säljer är rätt ointressant. Det viktiga är att man tjänar pengar på varje såld kärra. Opel har ett rätt hyggligt modellutbud och borde kortsiktigt nu kunna tjäna pengar iaf. Saab framtid är ju oviss men samtidigt så har de faktiskt ett bredare utbud än någonsin. Kan de reda ut problemen med underleverantörerna och om EIB till slut lämnar ett positivt besked så har de god chans att finnas kvar framöver. Som svensk och bilintresserad så hoppas man att vi kan ha kvar biltillverkning framöver i landet. Tyvärr finns det många som inte bryr sig, regeringen inräknad.

#p • Uppdaterat: 2011-06-14 22:48
saabnisse

Instämmer helt med Rålle.

#q • Uppdaterat: 2011-06-14 22:58
Kalas (ej verifierad)

Saabnisse:
Instämmer helt med både dig och Rålle G. Jag har läst en del inlägg från dig och du verkar vara väl insatt i det du skriver. Vilken bakgrund har du?

#r • Uppdaterat: 2011-06-14 23:19
Rustan Werling

Lars

Saab har alltså nästan konstant gått med förlust i 60 år? Du kan inte tro på det själv ens. Det finns hur många uppgifter som helst på hur GM flyttat pengar med hjälp av interndebiteringar. Bara en sådan fundamental sak som att om man har alla kostnader för att tillverka bilen hos Saab i Trollhättan men alla intäkter för att sälja samma bil hamnar hos GM i USA tycks inte rubba din övertygelse om att detta skulle påverka Saab:s resultat. Vidare finns det flera exempel på hur brutala överpriser Saab fick betala för delar från Opel jämfört med vad Chevrolet debiterades för likadana delar.
Jag är så obeskrivligt trött på det slentrianmässiga påståendet att Saab aldrig gått med vinst.

#s • Uppdaterat: 2011-06-14 23:27
Lars58

Visst vill väl alla ha Saab kvar som tillverkare .Men att försäljningsvolymen är ointressant kan jag inte hålla med om. Utvecklingskostnader mm inom bilindustrin är idag astronomiska så att komma upp i försäljningsvolymer är nödvändigt.
Med en försäljning på 30000 , 80000 eller kanske 150000 bilar kan man aldrig nå lönsamhet. Detta talar tyvärr emot Saab.
Sen förstår jag inte allt gnäll på GM. Visst , dom ska ha en del av kakan, även av Opel. Men har också stora resurser och har tex hållit Saab vid liv i 20 år.(18 miljarder kostade det läste jag någonstans)
Teknikmässigt har väl Saab aldrig varit bättre än nu, med hjälp av GM/Opel teknik. Så lite kred till GM, tack.

#t • Uppdaterat: 2011-06-14 23:47
Lars58

Rustan

Jag påstår/tror ingenting själv om Saabs förluster, det finns så många artiklar/fakta från dom som vet att citera.
Nu blev det gnäll på GM igen. Faktum är väl att Wall-Enberg mfl drev Saab i 40år innan GM kom med i bilden. Enl artiklar som den jag hänvisade till så blev det vinst nåt enstaka år(83) bla med hjälp av en devalvering. Förlusterna täcktes av flyg/lastbilstillverkningen.
Hade Saab varit en vinstmaskin skulle nog GM behållit det, eller?

#u • Uppdaterat: 2011-06-14 23:57
Rustan Werling

Nu skrev jag ingenting om att Saab varit en vinstmaskin så jag skulle uppskatta om du inte belade mig med påståenden jag inte har framfört.
Det jag ville påvisa är att jag är oerhört trött på det slentrianmässiga basunerandet att Saab aldrig gått med vinst, något som är felaktigt och som många vittnat om. Fackordförande Paul Åkerlund är en av många som beskrivit detta och han har nog lite mer insikt än de flesta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.