Bild
Nästa artikel
Saab startar fabriken efter sju veckor

Saab startar fabriken efter sju veckor

Nyheter

Efter stoppet på sju veckor återupptar Saab produktionen i Trollhättan. Samtidigt är kinesiska Pang Da på besök.

På fredagen startade Saab produktionsbandet i Trollhättefabriken. De anställda finns på plats och man har laddat upp med komponenter för att kunna bygga ungefär 100 bilar innan helgen.

Första bilen att rulla av bandet sedan 6 april var en Saab 9-5 Aero XWD i silver följd av en orange Saab 9-3 Independence Edition.

Normal takt är 224 bilar per dag, en nivå dit Saab hoppas nå nästa vecka. Stoppet på sju veckor har inneburit att Saab tappat en tillverkning på 8 000 bilar. Samtidigt uppger Saab att det finns 8 100 bilar i orderboken. Då räknar man också med 1 600 Saab 9-4X som tillverkas i Mexico samt 1 300 bilar som nya kinesiska partnern Pang Da betalat 30 miljoner euro för.

"Saab är tillbaka"
Produktionsstarten kommer att ske inför ögonen på en delegation från Pang Da som på fredagen besöker fabriken. Ordförande Victor Muller tar emot.

– Vi har haft en tuff väg hit, men nu är Saab tillbaka. Jag vill utrycka min djupa tacksamhet till våra fantastiska leverantörer som arbetat så hårt för att göra detta möjligt och vår lojala personal som hela tiden funnits vid vår sida, säger Muller i en kommentar.

– Under den kommande perioden kommer vi att arbeta hårt för att återvinna förtroendet och visa vår förmåga att bli en framgångsrik biltillverkare. Vi är lyckligt lottade som är inne i den största produktoffensiven i företagets historia, fortsätter Muller och syftar på 9-4X och kommande 9-5 SportCombi.

Betalningen från Pang Da på 30 miljoner euro har tillsammans med lån från fonden Gemini möjliggjort återstarten. Saab väntar fortfarande på en utbetalning från Europeiska investeringsbanken på 29 miljoner euro.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-05-27 10:37

Äntligen! Hoppas att det går vägen denna gång.Vi behöver SAAB

#2
2011-05-27 11:28

Å nu börjar även kombin tillverkas :)

#3
2011-05-27 12:43

Det är ändå lång väg kvar...Under tiden kan ni väl dödgrävare samla ihop era argument och ånyo dödförklara SAAB. Jag väntar på kända signaturer i detta forum som innerligt hoppas att de får rätt när det gäller konkurs, lägg ned skiten etc. Jag gläder mig däremot med medarbetarna i Trollhätten som varit mycket lojala mot företaget trots alla snåla vindar och negativa kommentarer från sk. experter och andra forumhuliganer!

#4
2011-05-27 14:01

Så morgonförkylningen är över nu, så trevligt. Hoppas Saab kan sälja bilarna också. 80.000 sa Muller för året. Saab har tillverkat?

Nya "förkylningstider" väntar till hösten ...

#6
2011-05-27 15:18

Hur naiv får man vara...? Enda anledningen till varför Saab tillverkar bilar idag är att dem har besök från Kina. En fabrik som står still ser inte bra ut... Nästa vecka är det business as usual: dvs stängt igen.

#7
2011-05-27 15:47

Om nu alla företagare tar sig i kragen och köper in ett antal bilar för att stötta SAAB och samtidigt sin egen rörelse så kommer detta kanske att lyckas.
Service, reservdelar och andrahandsvärde kommer aldrig att bli ett problem här hemma i Sverige eftersom det finns en stor efterfrågan på andrahandsmarknaden oavsett utgång.

#8
2011-05-27 16:42

"keoh" ... menar du att företagare ska syssla med socialhjälp också?
:o/

#10
2011-05-27 18:13

Först fick patienten hjärtslag. Sen så tog elen till respiratorn slut, sen satte man in elchocker, men även där tog strömmen slut. Nu är sista chansen direkta adrenalinsprutor i hjärtat. Men jag tvivlar på att det går väl. I augusti är det nog hjärndött....

Enda chansen för Saab att hålla igång produktionen är lite att likna vid "mun mot mun metoden"; måndag kör man linan baklänges. Tisdag som vanligt. Onsdag baklänges, o.s.v.

#12
2011-05-27 18:45

Saab bygger bilar, och monterar sen ner dem igen för att bygga nya som sen monteras ner - Muller är ett geni!

#21
2011-05-28 16:37

Leifer, nä, ingen skadeglädje. Saab mer bil för pengarna? Ja idag är det troligen så, eftersom du kan köpa en ny 9-5 för reapriser som trotsar allt förnuft. Men nu är ju inte det faktiska bilvärdet allt, för då skulle ju i princip alla välja en Dacia, eller hur.

För övrigt anser jag att Saabs senaste dikeskörning gjort att "det är för sent" oavsett vad som händer. Därav min liknelse. Kundkretsen är nu ännu mindre än förut och då ska man veta att den var på tok för liten renad tidigare.

Inte nog med det, pengarna räcker inte. 30 MEUR från GEM och 3 MEUR från Gemini räcker inte juni ut. Stålarna från Pang Da var ju bara ett förskott, så de kan man inte ta av. Jo, det kan man ju, men då faller allt när bilarna ska tillverkas i augusti. EIB? Saab måste slanta upp lika mycket som dom vill låna och då är dessa pengar i slutändan öronmärkta till utveckling av ny grön teknik (t.ex. Saabs jobb med eldrift på bakhjulen).

Så, jag tror att patienten dör, men att många organ går att donera och det är ju kanske inte så illa.

#23
2011-05-28 17:16

Vad underbart att man i fortsättningen kan köpa sig en ny Saab. De är ju så otroligt snygga och har en fantastisk körglädje! Man blir lika glad varje gång man ser en snygg Saab jämte en ful Audi, där det enda man ser är en gigantisk grill! :-o

#24
2011-05-28 18:48

Leifer:

"1. Bilmarknaden har återhämtat sig och globalt finns nu ett större behov än tidigare, det finns alltså utrymme för Saab på den marknaden."

Ändå säljer man inte ens i närheten av vad som behövs. Gällde före sista krisen, gäller mycket sannolikt i högre grad nu.

"2. Man har nu två nya bilmodeller i och med 9-4x och 9-5. Dessutom 9-5 kombin på g."

9-4X ger vilket TB/bil? Tror du GM skänker bort dessa vagnar? 9-5 kombi storsäljare? Ja, i jämfört med sedanen, men i övrigt?

"3. Saab har redan nu sitt starkaste produktsortiment nånsin liksom att man bygger de bästa bilarna nånsin."

Vilken biltillverkare har inte det? Vilken biltillverkare bygger inte de bästa bilarna nånsin just nu?

"4. 9-5 har nu funnits snart 1 år och man har väl fått ordning på de flesta barnsjukdomar, flera kunder vågar då köpa bilen."

Vi får verkligen hoppa det. Men vad skiljer ut Saab från andra i detta? Har Saab 9-5 fler barnsjukdomar?

"5. 9-3, låt vara en äldre modell, finns nu i 120g (miljöklassad) utförande både som sedan och sportkombi. Dessutom i 180 hästars variant!"

Skulle ha sålt bra i Sverige och något annat land, men nu kom så att säga en viss händelse i mellan. Gammal? Ja. För gammal? Troligen.

"6. Man har ett avtal med Bmw och att köpa motorer från dom, dvs det Bmw gör allra bäst."

Vilka skulle BMW neka som kunder på sina motorer, bortsett från VAG och MB? Ingen.

Så vad är då unikt och åtråvärt med Saab? Varumärket. Punkt. Men det tål inte vad som helst.

#25
2011-05-28 18:53

Erik N; Vad bra att man kan köpa en ny Saab. Har du själv gjort det nyligen? Troligen inte.

Eftersom du är inne på spåret, så tycker jag att en 9-5 sedan likar en Schäfer. Du förstår nog.

#27
2011-05-28 19:19

Leifer; jo visst är det så. Men om man nu vill måla fan på väggen kommer här två akuta frågor som gäller nu:

1. Om man lyckas få igång produktionen med ännu mer lånade stålar, så skall dessa betalas ränta för och slutligen återbetalas. Minns hur VM själv tog 10% i ränta på "sitt" lån. EIB tar samma nivå. GEM lär vara ännu dyrare. Bara räntebördan torde idag ligga på runt 25 MSEK/månad. Det motsvarar ett kostnad på ca 5.000:-/bil vid 60.000 bilar/år. Bara i ränta! Sen ska man börja amortera...

2. Hur länge kan finansiärerna vänta på utdelning på sina investeringar? 5, 10, 20.... år?

Jag skulle inte skicka mina surt förvärvade stålar in ett riskprojekt av denna klass. Hoppas bara att andra är villigare.

#29
2011-05-28 20:05

Leifer, vad väntar du på? Köp aktier nu idag! Finns på börsen i Holland. What is the problem?

#36
2011-05-29 14:50

Men majoriteten av Sveriges bilägare tycker som jag, det är min erfarenhet när det gäller nya 9-5ans utseende. Däremot tycks det som att Saabfantasterna anammat shabraket.
Det går visserligen ganska bra i Sverige men ute i Erupa minskar föräljningssiffrorna för Saab Detta samtidigt som ex Opel ökar sin försäljning med över 7%.
Saab måstehelt enkelt komma med nya modeller. Först då, och om ca 3-4år kan Saab bli intressant.

#37
2011-05-29 15:08

Har ärligt talat inte hört någon som tyckt den är snygg heller. Jag känner dock att jag förstår hur Saab tänkt. Den ser SJUKT modern ut. Nästan så att man kan tänka sig att den skulle kunnat vara framtagen för en sci-fi-film som utspelar sig en 10-20 år in i framtiden. Som Audi'n i I Robot, men mer realistisk.

Faller dock på att den ser ut somen övergödd val och har konstiga detaljer. Fattar fortfarande inte tanken bakom det OTROLIGT plastiga jalusit som sitter mellan mätartavlorna. Små detaljer som de orangea rektangulära blinkersarna (?) som sitter i nederkant fram, som ser ut som sidoblinkersn från en släpvagn som någon monterat dit efteråt (lite som när folk sätter röda cykelreflexer bak på USA-bilar för att dessa saknar det från början). Och mittkonsollen med dess enorma tomma yta precis bakom ratten där. Ser ut som billigaste sortens hårdplast, och kvaderatdecimter av det, tomt och öde.

Inredningen i 9-4X ser bättre ut. Så man kan ju hoppas att de tar efter den mer sen när och om 9-3 kommer.

#38
2011-05-29 17:00

Re. Gunnar 44
"Men majoriteten av Sveriges bilägare tycker som jag, det är min erfarenhet när det gäller nya 9-5ans utseende."
Lägg upp länken till det (typ SIFO-undersökning)..

79% på min arbetsplats tycker att nya 9-5 är snygg! (OBS! Bara 55 anställda dock)

Nya 9-5 är inte lika snygg som en BMW 5-serie, men betydligt snyggare än en Audi A6..

Har du varit hos någon optiker nyligen?

#39
2011-05-29 17:27

@ Gunnar 44:

"Fulare bil än 9-5 får man leta efter".
Opel Corsa 2-d sedan av 1:a gen. är ju en klassisk skönhet med harmoniska linjer. Vunnit otaliga designpriser och hyllats av bilentusiaster världen över.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Opel_Corsa_2_door_notchback.jpg

Obs. Ironi för den som inte förstår!

#40
2011-05-29 17:34

Man kan tycka vad man vill om utseendet på 9-5. Fakta är dock att alldeles för få köper den. Undrar varför?

#41
2011-05-29 17:36

Några bilder på ett bilmärke som försöker att bygga Världens Fulaste Bil. Men man kommer bara 3:a efter Audi och Opel...

http://3.bp.blogspot.com/_0cALmuDDi_o/TS92l4dRhqI/AAAAAAAAAdk/RB_8n_SfG5A/s1600/Bugatti-Veyron-1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_0cALmuDDi_o/TS922qwBrPI/AAAAAAAAAdo/-BjjU21EW5c/s1600/bugatti-veyron-pur-sang-3-big1.jpg

Versionen för Damer...

http://www.motormaniac.se/wp-content/uploads/2011/01/bugatti_veyron_pink.jpg

#42
2011-05-29 17:44

@Audi A5 SB
"Fakta är dock att alldeles för få köper den. Undrar varför?"
Alla som läst tidningar och tittat på TV det senaste året om Saab:s situation, har nog kunnat räkna ut varför!

Nu sitter dock Saab säkrare i sadeln, så vi får se hur det utvecklar sig nu...

#43
2011-05-29 17:53

Erik N; Saab sitter säkrare i sadeln nu? Hur fick du till detta? Jag förutspår ett nytt stopp innan veckan som kommer är slut. Man har inte tillräckligt med stålar, vilket även VM erkänt.

Skrev detta igår: "Inte nog med det, pengarna räcker inte. 30 MEUR från GEM och 3 MEUR från Gemini räcker inte juni ut. Stålarna från Pang Da var ju bara ett förskott, så de kan man inte ta av. Jo, det kan man ju, men då faller allt när bilarna ska tillverkas i augusti. EIB? Saab måste slanta upp lika mycket som dom vill låna och då är dessa pengar i slutändan öronmärkta till utveckling av ny grön teknik (t.ex. Saabs jobb med eldrift på bakhjulen)."

Men efter ny info från omvärlden, bedömer jag att "juni ut" skall bytas mot "veckan ut".

#44
2011-05-29 18:31

@Audi A5 SB
Ehh! Om "man" följer med lite i media, så kan man lära sig att Pang Da inte bara ska Beställa Bilar! De ska även bli Delägare! Likväl ska Antonov bli Delägare (om inte Regeringen i Sverige "lyckas" stoppa det, vilket de vill...)!

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=289000&rlt=0&pid=236866__ArticlePageProvider&epslanguage=sv
http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=288995&rlt=0&pid=236717__ArticlePageProvider&epslanguage=sv
http://di.se/Default.aspx?pid=236596__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

= Saab Sitter Säkrare I Sadeln!

#45
2011-05-29 19:00

Erik N; ja, du har naturligtvis rätt. Jag ber om ursäkt.

#46
2011-05-29 19:27

@Audi A5 SB
"Jag ber om ursäkt."
OK - Ursäkten accepterad (oavsett om den är på riktigt eller ironi?). ;-)

Endast framtiden kan dock utvisa, om Saab kommer att sitta "Säkert I Sadeln"..?

#48
2011-05-30 09:31

Jag har nu rensat bort ett dussin kommentarer från den här tråden samt stängt ned ett konto för en användare som inte höll sig till våra regler.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#49
2011-05-30 10:14

Men Jocke, är det bara Saabägare på ditt jobb, eller pratar du ine med andra? Alla som jag genom mitt jobb kommer i kontakt med tycker att formgivarna misslyckats när det gäller Saab 9-5, bara några enstaka tycker den är acceptabel. Dessutom fanns en enkät ute i någon motortidnng för ett halvår sedan, där majoriteten sågade 9-5ans utseende.
Visst finns det fula bilar även hos Opel, ex Tigra, men så blev den ju en flopp, vilket även 9-5an riskerar att bli.

#51
2011-05-30 10:21

9-5:an är för stor, ser klumpig ut. Chassit är dock helt okej fast motorer och växellådor lämnar en del att önska. Jag gillar 9-3:an bättre. 9-5 är inget solklart val på något sätt, speciellt inte i dess prissegment.

#52
2011-05-31 13:04

Ta av dig nattmössan innan du skriver Nef! Är det inte exakt samma drivlina i 9-5 som 9-3an?
Så vitt jag vet har 9-3 haft denna drivlina från -04, och sedermera utvidgats med 6 vx. man låda. Den nya generationen 2 litersmotor har i årets modeller uppgraderats till 220 hk, och saab använder nu Opels växellådor, och motorer i både 9-3 och 9-5, och enda skillnaden därvidlag är att Saab lyckats fixa en miljöbil genom dubbelturbotekniken. En teknik som OMpel är tveksamma till

#53
Raymond K
2011-06-04 22:57

Nej han behöver inte ta av nattmössan men kanske dra upp den över ögonen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.