Bild
Nästa artikel
Saab börjar betala leverantörer

Saab börjar betala leverantörer

Nyheter

Saab har nu stärkt kassan med 270 miljoner kronor och börjat betala sina skulder. Det uppger styrelseordförande Victor Muller.

Lånet på 30 miljoner euro, drygt 270 miljoner kronor, från Bahamasregistrerade fonden Gemini har nu trillat in på Saabs bankkonto. Gemini är delägare i moderbolaget Spyker Cars och har kopplingar till ryske affärsmannen Vladimir Antonov.

Pengarna ska nu användas för att betala leverantörer som strypt leveranser till fabriken i Trollhättan, vilket redan påbörjats enligt ordförande Victor Muller.

– Det är klart vi har. Vi har inte lånat för att ha pengarna på banken, säger han till TT.

Victor Muller befinner sig nu i Washington för presslanseringen av Saab 9-4X. Vi Bilägare kommer att provköra den nya crossovermodellen den här veckan.

Produktionen på Stallbacka har nu stått still i fem veckor. Först nästa vecka väntas bandet rulla igång igen.

Mer pengar på ingång
Inom kort ska även Europeiska investeringsbanken betala ut 29,1 miljoner euro till Saab. Pengarna är öronmärkta för olika utvecklingsprojekt, men kan användas för att betala leverantörer med anknytning till dessa.

Dessutom ska nya kinesiska delägaren Hawtai låna 30 miljoner euro till Saab. Det är dock oklart när de här pengarna kan betalas ut. Allt som allt gör lånen att Saab får tillgäng till 89,1 miljoner euro, motsvarande 800 miljoner kronor.

I ett senare skede ska Hawtai investera ytterligare 120 miljoner euro i den svenska biltillverkaren, under förutsättning att det kinesiska företaget blir godkänt som ny ägare. Samtidigt fortsätter processen om att få in Vladimir Antonov som delägare.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-10 10:08

Om Saab skall ha någon framtid vilket jag hoppas att dom får så måste dom nog bygga bilarna i Kina eftersom det blir avsevärt billigare att bygga dom där och då kanske förlusterna för varje såld bil försvinner.
Man behöver inte vara ekonom för att förstå att om man förlorar nästan 19000 på varje såld bil som man gör just nu blir det knappast tal om någon vinst även om de nu kan betala en del av sina skulder.

#2
2011-05-10 10:18

Om Saab inte längre tillverkas i Sverige, vad finns det då för anledning att köpa en Kinesisk bil? Vi vet inget om den Kinesiska kvalitén. I och för sig kan det bli bra i Kina om några år, liksom den Japanska.
Det är dessutom trist för Saab, att man förlorat många teknier till Opel! För det är nämligen så att ett flertal Svenskar har stannat kvar i GM powertrain.

#3
2011-05-10 10:19

Fel, av mig, det heter Opel powertrain numera.

#4
Raymond K
2011-05-10 10:23

Gunnar!
Så du skulle inte köpa en Saab bara för den är tillverkad i Kina. Är du rasist eller. Varför förutsätter du att dom skulle vara sämre för att dom är tillverkade i kina?
Dom får väl som alla andra biltillverkare ha kvalitetskontroller på de byggda bilarna. Om priserna går ner skulle inte jag ha något emot att köpa en 9-5. Jag gillar den nya modellen men i Sverige är den på tok för dyr som ny. Kanske jag köper en begagnad om några år.

#5
Storknut
2011-05-10 10:33

Gunnar:
Jag håller med dig fullt ut. Jag hoppas och tror liksom de flesta att SAAB kommer att utvecklas väl inte minst mot bakgrund av att de nu verkligen är på "G" med många nya spännande bilmodeller tex SAAB 9-4, nya SAAB 9-5 nu också i kombiutförande och nästa år även den nya SAAB 9-3. Att SAAB 9-3 även i Sportkombiutförande finns som "119 grammare" är helt fantastiskt i sig. Nä, SAAB kommer starkt!

#6
2011-05-10 12:21

Gunnar , var har du fått det där om att svenskarna inte följde med hem till saab?

#7
2011-05-10 12:44

Lån!?
Dessa lån, liksom tidigare lån måste väl betalas tillbaka?

#8
2011-05-10 13:14

Håller med dig Jes, vad håller de på med?
Undrar vad Lyxfällan skulle säga om detta upplägg?
Låna pengar för att betala av lån?

#9
Storknut
2011-05-10 13:30

LC4ever:
Lyxfällan? Lån? Säger? Jag undrar i mitt stilla sinne hur mkt ekonomi du läst? Har du hört talas om "Aktieägartillskott" resp "Nyemission"? Troligen inte.

#10
2011-05-10 13:38

Re Storknut du kanske ska läsa artiklen en gång till, Saab lånar...!

#11
2011-05-10 13:43

Men här är det tydligen inte, i första hand tal om aktieägartillskott (hmmm, vilket då) eller nyemission utan lån.
Saab behöver Nytt kapital, inte lån Storknut. Jag vet inte hur du har det med lån men för resten av världen betyder det vanligtvis en återbetalningspliktig och tillfällig resurs.
Lån är i regel ett dyrt sätt att spara ihop till vad som behövs :o)

#12
2011-05-10 14:38

Det blev en lång "morgonförkylning"

5 veckor senare och fabriken står fortfarande still. Inte undra på att VD avgick när han gjorde...

80.000 bilar sa Muller, hur många blir det?

Några tester av 9-5 (ej färgade av svenska tidningar)

http://www.whatcar.com/car-reviews/saab/9-5-saloon/summary/25877-2

http://www.youtube.com/user/autocar#p/search/0/5po_SdOcRCo

http://www.youtube.com/watch?v=KKbwCgMHf_4

#13
2011-05-10 15:08

"Allt som allt gör lånen att Saab får tillgäng till 89,1 miljoner euro, motsvarande 800 miljoner kronor."
Inget tal om ägartillskott eller nyemission här inte.
Och dessa skall betalas tillbaka någon dag, för vilka pengar då?

#15
2011-05-10 16:04

Jag har sett nya 9-4X på motormässan i Karlstad. Men vågar man köpa en SAAB? Med Muller vid rodret?!

#16
2011-05-10 19:31

Ibland vet man inte om folk skämtar eller är okunniga, men för säkerhets skull förtydligar jag här: ni förstår väl att de Saabar som Hawtai kommer att tillverka är för kinesiska marknaden medans tex europa kommer att förses från Stallbacka. Precis som alla andra tillverkare gör. Det gör varken VW, Volvo eller Saab till Kina-bilar. Dock kan man vara ganska säker på att tex de europeiska tillverkarna har lika höga krav på sina fabriker oavsett vart i världen dom står.

#17
2011-05-10 21:53

Henr1k, är du helt säker på vad du skriver?

http://www.gp.se/ekonomi/1.623151-muller-redo-salja-kina-bilar-i-usa

#18
2011-05-10 22:43

Sluta dalta med Saab! Varför skall Saab få så många chanser,vilka andra företag får det?Det är inte förnuftig företagsamhet att försöka hålla liv i Saab.
Stäng av respiratorn!
Stefan Eriksson

#19
2011-05-11 00:03

Stefan Eriksson med flera kanske skall tänka på att det är få stora företag som faller under företagsekonomiska spelregler. Till dessa hör exempelvis:

EONs, där den största enskilda ägare är delstaten Bayern (framför ett knippa andra delstater).

Fortum, som till hälften ägs av finska staten.

Scania, vars största ägare är VW som till 1/5 del kontrolleras av delstaten Niedersachsen.

AB Volvo, där dess största ägare är Renault vars största ägare i sin tur är franska staten. Renaults andra största ägare är Nissan som ägs till hälften av Renault. :-)))

Volvo PV ägs till hälften av den kinesiska provinsen Daqing.

Nordeas största ägare är numera SAMPO vars största ägare är finska staten.

StoraEnso och OutoKumpu:s största ägare är finska staten.

Transportbolaget Schenker ägs till 100 procent av tyska statsjärnvägarna.

MTR (stockholms tunnelbana) ägs till 100 procent av staden HongKong.

General Motors och Chrysler - hur klarade dessa finanskrisen utan hjälp från - just det - amerikanska skattebetalarna.

Så det är uppenbarligen svårt för ett företag som Saab att klara sig utan hjälp från svenska staten, därom råder det inga som helst tvivel. Biltillverkning är därför ingen traditionell konkurrensneutral marknad, tvärtom!

MVH AL

#20
Raymond K
2011-05-11 00:44

Kan bli bråk nu i Kina eftersom Baic anser sig ha rättigheten att tillverka 9-3 i Kina.

"”Nonsens”, säger Victor Muller till SvD. Avtalet som slöts mellan Saab och BAIC i slutet av 2009 gällde endast 50 procent av den gamla 9-3-modellen som rullar på vägarna nu. Den 9-3 som samarbetet mellan Saab och Hawtai berör är en helt ny generation som bygger på den så kallade Phoenix-plattformen. BAIC:s uppröra känslor tycks alltså bero på att de inte har förstått att Saab har en ny 9-3 på gång."

Vilken pina för Baic. Deras äldre 9-3 blir ointressant i samma stund de nya 9-3:orna börjar säljas i Kina.

Skall bli intressant att se fortsättningen.

#21
2011-05-12 09:04

Slutet är nära. Kina-affären kommer förmodligen att spricka. Muller är bara ute efter mina skattepengar.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=288281&rlt=0&pid=235512__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

#22
Konrad Bärnevik
2011-05-12 13:54

Muller borde märkas och bortföras till fälten utanför Mjölby där han kan handrensa ogräs...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.