Bild
Nästa artikel
Saab: Fabriken igång om två veckor

Saab: Fabriken igång om två veckor

Nyheter

Bandet i Trollhättan kan startas om två veckor, uppger Saab. På tisdagen var Victor Muller på plats för att be de anställda om ursäkt.

Margaretha Högström på Saabs pressavdelning säger till TT att tillverkningen kan återupptas om ”i storleksordningen två veckor”. Produktionen har hittills stått stilla i sex veckor.

Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen, säger sig dock tvivla.

– Det är rätt tufft att starta upp efter ett sådant här stopp. Först ska man komma överens om alla betalningar efter förfallna fordringar. Röret i leveranskedjan är tomt. Att fylla det brukar ta tid. Saab måste börja med att få ett grepp om det, säger han till TT.

Talade till personalen
Vid lunchtid på tisdagen var styrelseordförande Victor Muller tillbaka i Trollhättan efter blixtbesöket i Kina där avtalet om samarbete med bildistributören Pang Da roddes hem.

Under ett informationsmöte på fabriksgolvet bad Muller, för dagen klädd i jeans och munktröja, de anställda om ursäkt och förklarade affären med Pang Da som inom kort ska fylla på Saabs kassakista med 270 miljoner kronor.

– Han bad så väldigt mycket om ursäkt för att han satt Saab i den här situationen och utsatt oss för den här turbulensen. Det ska aldrig hända igen lovade han. Vi är glada att ha Victor nu när vi inte har Jan Åke. Han ger inte upp i första taget, säger Börje Askhem, tjänsteman på Saab Powertrain sedan 1978, till TT.

Jan Åke Jonsson avgår formellt som vd på torsdagen när Saab håller bolagsstämma. Victor Muller kliver in som tillförordnad vd innan en ersättare utses.

Diskutera: Kommer Saab att överleva på lång sikt?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-18 09:14

Denne Muller verkar vara ett allt starkare kort i uppbyggnaden av Saab:s produktion.
Energisk man som vet vad han vill, tänk om fler kunde agera som han.

#2
2011-05-18 09:47

Hmm, man tar alltså pengar för ej byggda bilar för att betala den förlust som de redan byggda bilarna genererat. Hur skall man då finansiera de bilar som man skall bygga?

#3
2011-05-18 12:14

Det lite märkliga är att denne man gått från att förneka att de har problem till att erkänna att de har 800 miljoner i skulder, pengarna de får in lär inte räcka ens för att betala dessa, sen ska de starta produktionen igen och den går ju redan med förlust, undrar när nästa stopp blir, om 1 månad eller 2....?

Ja, man kan bara vänta och se...

#4
2011-05-18 15:46

This is the end Beautiful friend This is the end My only friend, the end Of our elaborate plans,...

#5
2011-05-18 16:40

Jag är inget orakel och just nu återstår väl inte så mycket annat än hoppet.

#6
2011-05-18 17:34

Ja, så länge det finns liv finns det väl hopp. Men vad Müller egentligen håller på med är väl lite svårt att förstå ... så den som lever får ju se

#7
2011-05-18 19:29

Saab ska göra som Toyota brukar göra (återkalla)... Alltså återkalla bilproduktionen! :-)

#8
2011-05-18 20:34

Till en Saabfantast råkade jag säga att "Saab är här för att stanna." Han fick något svart i blicken - men jag tyckte det var lustigt. F'låt!

#9
2011-05-18 23:46

Kan inte annat än hålla med LC4ever och Simon, Hur ska man finansera alla de Saabar man ska bygga i höst då man får betalt för de bilarna nu för att betala gamla skulder? De bilarna får man ju så att säga bygga gratis då vilket lär ge ett rejält bakslag då i stället...
Sen är det lite komiskt att Saab först blånekade att man ens hade det minsta problem med sin ekonomi och påstod att man hade gott om pengar i företaget medans sanningen sedan kom i kapp Saab och man tvingades inse att man blivit blottade för hela världen med att man var skyldig både den ena och den tionde underleverantören ett antal miljoner här och ett antal miljoner där och Saabs agerande känns bara oseriöst vilket inte lär öka förtroendet bland kunderna...

#10
2011-05-19 07:44

Personalen har gått hemma med lön och kommer få jobba över utan att få övertidsersättning framöver. Så säger avtalen så chansen finns nog att man kan bygga bilar rätt länge.

#11
2011-05-19 07:45

Jäklar så snygg nya 9-5 är! Kan inte se mig mätt på den.

#12
2011-05-19 07:56

Car-lsson: det är inte bara lön till personalen som kostar, man måste ju ha pengar att köpa in komponenter för också... så att personalen får jobba "gratis" gör inte så stor skillnad.

#13
2011-05-20 09:45

@Hanzzon, LC4ever och Simon, visst kan man fundera på att det verkar konstigt att betala gamla skulder genom att leverera nya bilar senare som ju kostar nya pengar.
Men man måste också komma ihåg att förskottet på leveransen gäller ca 1300 bilar och det är ju ett litet antal av de bilar som man räknar med att producera.
Dessutom räknar Pang Da med att sälja minst 10000 Saab och betalar man även dessa i förskott blir det ett betydande tillskott.
Nu tror jag dock att inte att detta är tillräckligt, man måste naturligtvis få upp försäljningen rejält på övriga marknader och man måste säkert öppna en fabrik i Kina tillsammans med någon etablerad inhemsk tillverkare för leveranser till den asiatiska marknaden,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.