Nästa artikel
Saab hittar nytt samarbete i Kina
Nyheter

Saab hittar nytt samarbete i Kina

Publicerad 16 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Saab och ordförande Victor Muller drar ännu en kanin ur hatten. Nu presenteras ett samarbete med kinesiska Pang Da Automobile.

Efter den kollapsade affären med Hawtai meddelar nu Saab Automobile och moderbolaget Spyker Cars att man träffat avtal med kinesiska Pang Da Automobile angående distribution och tillverkning.

Pang Da är Kinas största distributör av bilar, med ett återförsäljarnät som omfattar 1 100 handlare. Bolaget tillverkar inga egna bilar.

I ett första skede ska Pang Da betala 30 miljoner euro, drygt 270 miljoner kronor, för köp av Saabbilar som ska levereras i höst. Enligt Victor Muller ska pengarna vara Saab till handa inom kort. Ytterligare 15 miljoner euro ska betalas inom 30 dagar.

Parterna har skrivit under en så kallad avsiktsförklaring, men om affären ska genomföras måste upplägget godkännas av kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken, General Motors och Riksgälden.

– Båda parter är övertygade om att detta partnerskap låter Saab Automobile och Pang Da skapa en stark affärsverksamhet, inledningsvis när det gäller distribution och senare om tillverkning av Saabbilar i Kina, säger Victor Muller i ett uttalande.

 – Vi tror att tajmingen är perfekt för Saab att gå in på den kinesiska marknaden. Vår storlek, finansiella styrka och kompetens i tillägg till vår förmåga att agera snabbt kommer att bli avgörande för Saabs framgång i Kina, säger Pang Qinghuq, vd för Pang Da.

Beskedet fick Spykeraktien att lyfta med över tio procent på Amsterdambörsen.

Köper 24 procent
Dessutom köper Pang Da en andel på 24 procent i Spyker Cars för 65 miljoner euro, ett tillskott som enligt Spyker säkrar Saabs verksamhet på medellång sikt.

Upplägget innebär också att parterna planerar att tillverka bilar i Kina i samarbete med ytterligare en tillverkare, som ännu inte är bestämd. Produktionen gäller dels Saabmodeller, dels bilar under ett nytt gemensamt varumärke.

Det är fortfarande oklart när tillverkningen i Trollhättan kan återupptas.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Pressmeddelandet i sin helhet:

Saab Automobile and Spyker Enter Into MOU With Pang Da Automobile On Distribution/Manufacturing Partnership For China And Equity Participation

Trollhättan, Sweden – Spyker Cars N.V. (Spyker) announces today that Spyker and Saab Automobile AB (Saab Automobile) signed a Memorandum of Understanding (MoU) with Pang Da Automobile Trade Co., Ltd (Pang Da), China’s largest publicly traded automobile distributor with over 1100 dealerships nationwide. The MoU includes a strategic alliance consisting of a 50/50 distribution joint venture and a manufacturing joint venture (MJV) for Saab branded vehicles as well as for an MJV-owned brand (the so-called 'child brand') in China. Saab Automobile will have up to 50 percent in the MJV, with Pang Da and a to-be-selected manufacturing partner owning the remaining shares.

Pang Da shall make a EUR 30 million payment for the purchase of Saab vehicles and is expected to make an additional EUR 15 million for the purchase of more Saab vehicles within 30 days subject to certain circumstances. Additionally, Pang Da will take an equity stake in Spyker for a total amount of EUR 65 million at EUR 4.19 per share (the weighted average of the ten last trading days), representing 24 percent of Spyker on a fully diluted basis, and will have the right to nominate a member of the Supervisory Board of Spyker and /or the Board of Saab Automobile.

* Spyker, Saab Automobile and Pang Da signed an MoU on the formation of a joint ventures with respect to distribution and manufacturing in the Greater China market, subject to definitive transaction documentation and certain regulatory approvals.

* Pursuant to the MoU, Pang Da will transfer EUR 30 million to Saab Automobile as payment for the purchase of Saab vehicles and an additional EUR 15 million within 30 days for the purchase of additional vehicles depending on certain circumstances.

* Pang Da will take an equity participation in Spyker for a total amount of EUR 65 million at EUR 4.19 per share representing up to 24 percent of Spyker's outstanding share capital on a fully diluted basis.

The MoU between Spyker, Saab Automobile and Pang Da contains the principles on which the parties will establish a 50/50 joint venture for the distribution of Saab-branded vehicles in China.

The EUR 65 million share subscription by Pang Da will secure Saab Automobile’s medium term funding.

Some of the transactions following the MoU are subject to agreement on definitive transaction documents and certain conditions, which include consents from certain Chinese governmental agencies, the European Investment Bank, GM and the Swedish National Debt Office.

With the receipt of Pang Da's EUR 30 million initial payment, Saab Automobile aims to come to an agreement on payment and delivery terms with its suppliers as it secured the liquidity that is required to restart production as soon as possible. In order to improve lead times to customers and dealers on existing and future orders, Saab Automobile will work together with its suppliers to minimize any impact from the recent production stop.

Victor Muller, CEO of Spyker and Saab Automobile said: "Both parties are confident that this partnership allows Saab Automobile and Pang Da to create a strong business, initially in the distribution and subsequently in the manufacturing of Saab vehicles in China."

“Pang Da is a forward-looking, profitable and well-capitalized public company that, as the single largest automobile distributor in China, sees enormous potential for our brand in their home market. We will work hard to finalize the relevant agreements and firmly establish Saab in the world’s fastest growing car market. Pang Da taking a substantial equity stake in Spyker underlines their confidence in our plans for the future and China in particular."

Mr. PANG Qinghua, CEO of Pang Da, said: “This partnership allows us not only to distribute Saab, the iconic European premium brand, in China but also to set up a manufacturing joint venture which will further enhance the competitive position of the Saab brand in China."

“With the new products Saab has launched since it became an independent car manufacturer early last year, such as the all new Saab 9-5 and the Saab 9-4X which have been widely acclaimed, and not in the least the upcoming successor to the current Saab 9-3, we believe the timing is perfect for Saab to enter the Chinese market. Our size, financial strength and competence in addition to our ability to move fast will be crucial to Saab’s success in China."

“Having just gone public ourselves three weeks ago, we are delighted to have the opportunity to become a substantial shareholder in Spyker, Saab's parent.  We very much look forward to collaborating with Saab's management to successfully enter our promising home market.”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-16 09:41
.nef

Jaså? Tjing Tjong Automobile är också en stark kandidat. Dem tillverkar 1 000 000 bilar per år (skala 1:50, leksaksbilar alltså) så det kan nog bli riktigt bra. Precis vad Saab behöver. Hoppas bara att Muller kan ro hem affären!

http://di.se/Default.aspx?tr=288388&rlt=0&pid=235714__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

#2 • Uppdaterat: 2011-05-16 09:43
Raymond K (ej verifierad)

PANG, där satt den :D
Roligt nu blir det full fart på Saab igen

#3 • Uppdaterat: 2011-05-16 10:56
Gösta_L

Hoppas verkligen att denna affär går i lås.
Så att arbetarna på SAAB behåller sina jobb även i framtiden. Tillverkningsindustrin är viktig för landets välfärd.

Bara nu inte regeringen sätter klokben igen.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-16 11:25
Peter i Sydney

Vi får väl se hur det går den här gången. När Victor Muller säger något vet man inte om skall skratta eller gråta.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-16 11:54
Gunnar 44

Hur menar du Gösta? Regeringen ska väl ändå inte stötta privat industri så länge de inte är delägare i företaget? Att pumpa in pengar i Saab vore en skam för regeringen, men skulle inte förvåna, eftersom det är aktieägarna som tjänar på det hela. Regeringen borde satsa så samhällsnytta istället. Sjukvård, äldreomsorg och skola för att ta några exempel. Det skulle generera mångdubbelt fler arbetstillfällen en ett Kinesiskt Saab. Ett Saab, som när man väl fått sina pengar, läggs ner. Antonovs utspel mot regeringen är inget annat än utpressning!!

#6 • Uppdaterat: 2011-05-16 12:06
Gösta_L

En mycket intressant artikel gällande den borgerliga regeringens försök att utplåna SAAB. Se länken nedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13032037.ab

#7 • Uppdaterat: 2011-05-16 12:37
Rustan Werling

Min personliga åsikt i SAAB-frågan är fortfarande att vi ska hoppas på det bästa för SAAB framöver. För så länge som kineser, holländare och ryssar vill satsa sina pengar i SAAB flyter det in skattepengar till staten. Det är när en eventuell konkurs inträffar som vi får vara med och betala kalaset.
Så håll tummarna för SAAB så att vi får mer pengar till vård,skola och omsorg.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-16 13:14
Fredrik Diits Vikström

Jag har nu tagit bort en rad inlägg som inte höll god samtalston eller tillförde något till debatten.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#9 • Uppdaterat: 2011-05-16 14:02
KaptenOberkommando

Gösta: Du refererar till en vänstertidning och innehållet i artikeln kretsar HELT UTAN objektivitet kring Lars Carlströms "uppfattning" (Carlström som är svensk representant för Saabs inofficiella storägare Vladimir Antonov). Endast Carlströn kommer således till tals. Hur f-n kan du, Gösta, utan minsta kritiska tänkande hoppa på denna smörja? Jo, därför att du är sosse!
Och om man läser artikeln ända till slutet står det faktiskt något väldigt intressant: Carlström kan INTE redogöra för på vilket sätt regeringen skulle tjäna på att Saab konkar eller vilken nyttan skulle vara överhuvudtaget. Snacka om pajasartikel! Och vad jag tycker om de läsare som köper allt detta utan kritiskt granskande ska jag inte låta gå i tryck ...

#a • Uppdaterat: 2011-05-16 14:41
ragata

Att Saab fortfarande finns kvar är otroligt och man undrar ju hur Saabfolkets löner betalas numera. Via Spyker och Samoaöarna??? Synd om det skulle sluta såhär för Saab har alltid gjort snygga bilar förutom Saab 90 som var gräslig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.