Bild
Nästa artikel
Saab hittar nytt samarbete i Kina

Saab hittar nytt samarbete i Kina

Nyheter

Saab och ordförande Victor Muller drar ännu en kanin ur hatten. Nu presenteras ett samarbete med kinesiska Pang Da Automobile.

Efter den kollapsade affären med Hawtai meddelar nu Saab Automobile och moderbolaget Spyker Cars att man träffat avtal med kinesiska Pang Da Automobile angående distribution och tillverkning.

Pang Da är Kinas största distributör av bilar, med ett återförsäljarnät som omfattar 1 100 handlare. Bolaget tillverkar inga egna bilar.

I ett första skede ska Pang Da betala 30 miljoner euro, drygt 270 miljoner kronor, för köp av Saabbilar som ska levereras i höst. Enligt Victor Muller ska pengarna vara Saab till handa inom kort. Ytterligare 15 miljoner euro ska betalas inom 30 dagar.

Parterna har skrivit under en så kallad avsiktsförklaring, men om affären ska genomföras måste upplägget godkännas av kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken, General Motors och Riksgälden.

– Båda parter är övertygade om att detta partnerskap låter Saab Automobile och Pang Da skapa en stark affärsverksamhet, inledningsvis när det gäller distribution och senare om tillverkning av Saabbilar i Kina, säger Victor Muller i ett uttalande.

 – Vi tror att tajmingen är perfekt för Saab att gå in på den kinesiska marknaden. Vår storlek, finansiella styrka och kompetens i tillägg till vår förmåga att agera snabbt kommer att bli avgörande för Saabs framgång i Kina, säger Pang Qinghuq, vd för Pang Da.


Beskedet fick Spykeraktien att lyfta med över tio procent på Amsterdambörsen.

Köper 24 procent
Dessutom köper Pang Da en andel på 24 procent i Spyker Cars för 65 miljoner euro, ett tillskott som enligt Spyker säkrar Saabs verksamhet på medellång sikt.

Upplägget innebär också att parterna planerar att tillverka bilar i Kina i samarbete med ytterligare en tillverkare, som ännu inte är bestämd. Produktionen gäller dels Saabmodeller, dels bilar under ett nytt gemensamt varumärke.

Det är fortfarande oklart när tillverkningen i Trollhättan kan återupptas.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Pressmeddelandet i sin helhet:

Saab Automobile and Spyker Enter Into MOU With Pang Da Automobile On Distribution/Manufacturing Partnership For China And Equity Participation

Trollhättan, Sweden – Spyker Cars N.V. (Spyker) announces today that Spyker and Saab Automobile AB (Saab Automobile) signed a Memorandum of Understanding (MoU) with Pang Da Automobile Trade Co., Ltd (Pang Da), China’s largest publicly traded automobile distributor with over 1100 dealerships nationwide. The MoU includes a strategic alliance consisting of a 50/50 distribution joint venture and a manufacturing joint venture (MJV) for Saab branded vehicles as well as for an MJV-owned brand (the so-called 'child brand') in China. Saab Automobile will have up to 50 percent in the MJV, with Pang Da and a to-be-selected manufacturing partner owning the remaining shares.

Pang Da shall make a EUR 30 million payment for the purchase of Saab vehicles and is expected to make an additional EUR 15 million for the purchase of more Saab vehicles within 30 days subject to certain circumstances. Additionally, Pang Da will take an equity stake in Spyker for a total amount of EUR 65 million at EUR 4.19 per share (the weighted average of the ten last trading days), representing 24 percent of Spyker on a fully diluted basis, and will have the right to nominate a member of the Supervisory Board of Spyker and /or the Board of Saab Automobile.

* Spyker, Saab Automobile and Pang Da signed an MoU on the formation of a joint ventures with respect to distribution and manufacturing in the Greater China market, subject to definitive transaction documentation and certain regulatory approvals.

* Pursuant to the MoU, Pang Da will transfer EUR 30 million to Saab Automobile as payment for the purchase of Saab vehicles and an additional EUR 15 million within 30 days for the purchase of additional vehicles depending on certain circumstances.

* Pang Da will take an equity participation in Spyker for a total amount of EUR 65 million at EUR 4.19 per share representing up to 24 percent of Spyker's outstanding share capital on a fully diluted basis.

The MoU between Spyker, Saab Automobile and Pang Da contains the principles on which the parties will establish a 50/50 joint venture for the distribution of Saab-branded vehicles in China.

The EUR 65 million share subscription by Pang Da will secure Saab Automobile’s medium term funding.

Some of the transactions following the MoU are subject to agreement on definitive transaction documents and certain conditions, which include consents from certain Chinese governmental agencies, the European Investment Bank, GM and the Swedish National Debt Office.

With the receipt of Pang Da's EUR 30 million initial payment, Saab Automobile aims to come to an agreement on payment and delivery terms with its suppliers as it secured the liquidity that is required to restart production as soon as possible. In order to improve lead times to customers and dealers on existing and future orders, Saab Automobile will work together with its suppliers to minimize any impact from the recent production stop.

Victor Muller, CEO of Spyker and Saab Automobile said: "Both parties are confident that this partnership allows Saab Automobile and Pang Da to create a strong business, initially in the distribution and subsequently in the manufacturing of Saab vehicles in China."

“Pang Da is a forward-looking, profitable and well-capitalized public company that, as the single largest automobile distributor in China, sees enormous potential for our brand in their home market. We will work hard to finalize the relevant agreements and firmly establish Saab in the world’s fastest growing car market. Pang Da taking a substantial equity stake in Spyker underlines their confidence in our plans for the future and China in particular."

Mr. PANG Qinghua, CEO of Pang Da, said: “This partnership allows us not only to distribute Saab, the iconic European premium brand, in China but also to set up a manufacturing joint venture which will further enhance the competitive position of the Saab brand in China."

“With the new products Saab has launched since it became an independent car manufacturer early last year, such as the all new Saab 9-5 and the Saab 9-4X which have been widely acclaimed, and not in the least the upcoming successor to the current Saab 9-3, we believe the timing is perfect for Saab to enter the Chinese market. Our size, financial strength and competence in addition to our ability to move fast will be crucial to Saab’s success in China."

“Having just gone public ourselves three weeks ago, we are delighted to have the opportunity to become a substantial shareholder in Spyker, Saab's parent.  We very much look forward to collaborating with Saab's management to successfully enter our promising home market.”

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-05-16 09:41

Jaså? Tjing Tjong Automobile är också en stark kandidat. Dem tillverkar 1 000 000 bilar per år (skala 1:50, leksaksbilar alltså) så det kan nog bli riktigt bra. Precis vad Saab behöver. Hoppas bara att Muller kan ro hem affären!

http://di.se/Default.aspx?tr=288388&rlt=0&pid=235714__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

#2
Raymond K
2011-05-16 09:43

PANG, där satt den :D
Roligt nu blir det full fart på Saab igen

#3
2011-05-16 10:56

Hoppas verkligen att denna affär går i lås.
Så att arbetarna på SAAB behåller sina jobb även i framtiden. Tillverkningsindustrin är viktig för landets välfärd.

Bara nu inte regeringen sätter klokben igen.

#4
2011-05-16 11:25

Vi får väl se hur det går den här gången. När Victor Muller säger något vet man inte om skall skratta eller gråta.

#6
2011-05-16 11:54

Hur menar du Gösta? Regeringen ska väl ändå inte stötta privat industri så länge de inte är delägare i företaget? Att pumpa in pengar i Saab vore en skam för regeringen, men skulle inte förvåna, eftersom det är aktieägarna som tjänar på det hela. Regeringen borde satsa så samhällsnytta istället. Sjukvård, äldreomsorg och skola för att ta några exempel. Det skulle generera mångdubbelt fler arbetstillfällen en ett Kinesiskt Saab. Ett Saab, som när man väl fått sina pengar, läggs ner. Antonovs utspel mot regeringen är inget annat än utpressning!!

#8
2011-05-16 12:06

En mycket intressant artikel gällande den borgerliga regeringens försök att utplåna SAAB. Se länken nedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13032037.ab

#10
2011-05-16 12:37

Min personliga åsikt i SAAB-frågan är fortfarande att vi ska hoppas på det bästa för SAAB framöver. För så länge som kineser, holländare och ryssar vill satsa sina pengar i SAAB flyter det in skattepengar till staten. Det är när en eventuell konkurs inträffar som vi får vara med och betala kalaset.
Så håll tummarna för SAAB så att vi får mer pengar till vård,skola och omsorg.

#11
2011-05-16 13:14

Jag har nu tagit bort en rad inlägg som inte höll god samtalston eller tillförde något till debatten.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#12
2011-05-16 14:02

Gösta: Du refererar till en vänstertidning och innehållet i artikeln kretsar HELT UTAN objektivitet kring Lars Carlströms "uppfattning" (Carlström som är svensk representant för Saabs inofficiella storägare Vladimir Antonov). Endast Carlströn kommer således till tals. Hur f-n kan du, Gösta, utan minsta kritiska tänkande hoppa på denna smörja? Jo, därför att du är sosse!
Och om man läser artikeln ända till slutet står det faktiskt något väldigt intressant: Carlström kan INTE redogöra för på vilket sätt regeringen skulle tjäna på att Saab konkar eller vilken nyttan skulle vara överhuvudtaget. Snacka om pajasartikel! Och vad jag tycker om de läsare som köper allt detta utan kritiskt granskande ska jag inte låta gå i tryck ...

#13
2011-05-16 14:41

Att Saab fortfarande finns kvar är otroligt och man undrar ju hur Saabfolkets löner betalas numera. Via Spyker och Samoaöarna??? Synd om det skulle sluta såhär för Saab har alltid gjort snygga bilar förutom Saab 90 som var gräslig.

#14
2011-05-16 14:53

Saab bilen med 9 liv TV 4 Fakta i kväll 21.

#15
2011-05-16 16:27

Intressant, att se om detta samarbete räcker längre än 2 veckor, inte dåligt att de lyckats sälja bilar till förskottsbetalning som kineserna antagligen aldrig får i höst... Lurade....:)

#16
2011-05-16 17:27

Kläm ur er något bättre! Kära Domedagsprofeter!

#17
2011-05-16 19:24

Heja Saab, med Muller vid rodret kan det inte bli annat än succé! Skit i att fabriken står still samt noll efterfrågan. Saab är bäst. Så det så!

#18
Konrad Bärnevik
2011-05-16 19:54

Jag håller med herr .nef

Saab äro bäst.

Med herr Muller vid rodret kommer Saab att bli en unik bil.

MVH Bärnevik

#19
2011-05-16 20:11

Huruvida de pengar som pumpas in genererar skattepengar vill jag se innan jag tror på det. De flesta större företag flyttar sin verksamhet från Sverige. Produktionen utfasas till låglöneländer, eftersomd det är billigare att tillverka bilar där. Det är billigare att tillverka en Saab i Kina och frakta den till Sverige än att tillverka den här. Att Antonov vill ha kvar tillverkning i Sverige av sk. premiumbilar är bara ett svepskäl.

#21
2011-05-16 20:25

Gunnar44: Men de pengar som pumpas in går väl bl.a till löner och på dessa löner betalas det skatt. Alternativet är ju konkurs och då kan vi vara säkra på att det kostar oss alla skattepengar. Enkel matematik för mig.

#28
2011-05-16 21:40

Saab ligger illa till - igen, men finns dock kvar. Hade det inte varit för Muller så hade Saab varit historia för 1½ år sedan.

Holländare har i hundratals år varit skickliga affärsmän, och jag tycker att Muller ännu en gång visat sin skicklighet på detta område. Vad hade en svensk gjort? Ingenting? Ropat "Hjälp." till Antonov?

Ge Muller en fet chans nu och sluta gnäll!

#29
2011-05-16 21:42

Inom ekonomi brukar man prata om förädlingsvärdet, d.v.s hur mycket det nedlagda arbetet och kapitalet bidrar till att öka värdet på en produkt (eller komponent etc). I fallet Saab finns detta återgivet i BNP:n i posterna nettoexport samt investeringar. Därtill har vi såväl privat som offentlig konsumtion i anslutning till Saab:s produktion.

Slår man ut dessa poster vet man att bilproduktion skapar sysselsättningseffekter med en faktor fyra per arbetstillfälle, alltså, 3000 Saab-anställda skapar arbete åt cirka 12 000 andra personer i stödjande verksamheter. Det ökar också kunskapsspridningen i samhället (genom FoU) och stärker den generella industriella konkurrenskraften. Dessutom kan Saab tillgodose (delar av) den inhemska marknadens transportbehov så att vi slipper importera denna, något som gynnar oss.

Det är alltså dyrt att lägga ner Saab, i alla fall på kort sikt. Sedan kan man förstås inte driva verksamheten med förlust i all evighet, men företaget behöver få en ärlig chans att hävda sig utan regeringens belackarfasoner. Tyvärr är det nog dock för sent...

MVH AL

#31
2011-05-16 21:49

Jag bad om en seriös diskussion och snacka om att det var ett seriöst inlägg AL.
Här höjdes nivån rejält minsann :)
Såg Muller på Aktuellt innan jag zappade över till dokumentärserien om SAAB på TV4 Fakta och han verkade ju glad i alla fall. Hur orkar karln hålla ett sånt tempo hela tiden?

#32
2011-05-16 22:12

Det skrivs om att 3000 arbetstillfällen genererar 12000 arbetstíllfällen på stödverksamheter. Nog är det väl att ta i! Underleverantörerna finns inte bara i Sverige utan är spridda över ett stort antal länder. Och de leverantörer som levererar till Saab, levererar även till andra märken.
Vad behöver vi i framtiden? Ett skattefinansierat Saab där varje bil genererar en förlust. Eller ska vi använda skattemedel till att förbättra sjukvård, äldreomsorg, skola, barn med särskilda behov. I dessa områden behövs både kapital och arbetskraft, långt fler än vad Saab kan erbjuda.
Alltså inte en enda skattekrona till Saab. Rädda istället allla pensionärer och sjukskrivna som riskerar att hamna på fattigstugan på grund av regeringens jakt på pengar. Ge till ett fåtal rika på bekostnad av låginkomstpensionärer.
DET finns alltså större problem i Sverige än Saaab.

#34
2011-05-16 22:15

Men Gunnar, det har ju inte gått några skattekronor till SAAB och ingen har väl heller föreslagit det?
Men vid en eventuell konkurs kan du räkna med att det kostar skattekosing

#36
2011-05-16 22:44

NJa, de arbetstillfällen som eventuellt går förlorade är försumbara men två aspekter känns viktigare. Den ena är att produkten också exporteras och den andra är att det alltid är tråkigt när ett bilfabrikat försvinner. Det sistnämnda måste väl ni Saabhatare hålla med om? Vart ska ni rikta ert bilhat om det inte finns några Saabar att hata? :o)

#42
2011-05-16 22:54

Mellan 4 och 5 jobb brukar man prata om per bilindustriarbete Gunnar och eftersom jag likt de flesta seriösa ekonomer, alltså inte dem som arbetar åt regeringen, tillämpar minsta värdets princip använde jag den lägsta siffran.

Skatter är sedan ointressant i sammanhanget. Det är bara en omfördelning av kapital. Vad man brukar studera är förändringen av produktionen (som ger skatteinkomster, s.k skattebas) och denna kommer att påverkas negativt av en konkurs - i alla fall på kort sikt.

Så skilj på äpplen och päron, annars blir det galet:-)

MVH AL

#52
2011-05-17 07:21

Pang Da har alltså köpt 1300 bilar, dvs en veckas produktion om man ska gå på Mullers 80 000 bilar detta år (för att gå runt) vilket Saab inte kommer komma upp till. Det är kört.

#53
2011-05-17 08:26

http://www.tv4play.se/dokumentarer/bilen_med_nio_liv?title=bilen_med_nio_liv_del_1&videoid=1641873

#54
2011-05-17 09:03

Man kan bara undra hur desperata Saab är, att ny få pengar som man kan betala skulder med innebär ingen räddning, det är ett förskott och innebär att i höst ska altså Saab bygga 1300 bilar som de redan fått betalt för.....

Hur mycket pengar har Saab i höst tro, det kommer att bli dödsstöten, men visst, de kan ju alltid låna mer... Fast nån gång ska det ju betalas tillbaka....

#55
2011-05-17 09:21

Jag har nu rensat bort kommentarer som är inte höll sig till ämnet eller inte uppfyllde kravet om god samtalston.

Upprepat missbruk kommer att leda till avstängning.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#56
2011-05-17 11:36

Jag föreslår att Fredrik börjar tillämpa avstängningarna redan nu. Sedan tycker jag också att alla vi andra ska få veta vilka som är avstängda: Sätt upp en ruta på startsidan med en lista över de som är avstängda. Avstängningarna behöver inte gälla på livstid, men låt oss säga avstängning i typ 3 månader? Återfaller vederbörande i sina gamla vanor blir det livstidsavstängning.

#57
Raymond K
2011-05-17 11:53

Det är väl inte så viktigt att veta vem som blivit avstängd så ViB skall hänga ut dom? Man märker väl ganska snart vem som inte kommenterar mer.

#58
2011-05-17 12:06

Saabs framtid är mycket osäker. Om det verkligen är sant att Muller har fått kineserna att betala i förskott så är det konststycke i den högre skolan. Jag är mycket imponerad.

#59
2011-05-17 16:09

Om det vore så, att alla delar till Saaben tillverkas i Sverige så skulle jag kanske kuna hålla med till en del, när det gäller arbetstillfällen per anställd vid Saab. Nu är ju inte detta fallet, för stordelen av komponenterna kommer från Tyskland, dessutom tillverkar de som finns i Sverige delar till andra märken än Saab.
Dessutom finns det en vääldigt stor risk att produktionen flyttar utomlands.
Saab har bitit sig själv i svansen genom att inte anamma GM s planerade tillverkning av kombibilar för Opel i Sverige. Man ville trots samarbetet med Opel inte kännas vid märket.
Var det Saabs själviska inställning som fick GM att vilja lägga ner märket Saab?

#60
2011-05-17 17:13

Jag hoppas verkligen för Saabs och alla dess anställdas skull att detta verkligen komme att ros i hamn. Det vore så tråkigt om Saab fick lägga ner, det är ändå något speciell och svensk med Saab - och jag vill mer än gärna att det ska leva kvar.

 

Spel på detta online casino kommer att överraska de mesta erfarna spelarna på grund av de många bonusomgångarna på spelautomaterna.

#61
2011-05-17 22:26

Siffran härstammar från Bilsweden Gunnar 44 men även andra källor ger samma utfall. Anledningen är att bilproduktion är en förhållandevis komplex produkt med många aktörer runt om i samhället. Det handlar inte bara om underleverantörer, där det för övrigt förekommer en hel del svenska varianter och där modern produktion förutsätter ett logistiknät och närhet mellan sammansättning och lagerhållning. Det handlar också om stödjande verksamheter, exportinkomster som skall transfereras och redovisas, transporttjänster och distribution samt utveckling och forskning.

Kapitalet som driver detta, d.v.s bilköparna, är för övrigt så stort att om man slår samman all världens fordonsindustri i en enda enhet skulle den omsätta lika mycket pengar som världen sjätte största ekonomi (som är England). Biltillverkning sysselsätter också över 50 miljoner människor

Inom ekonomisk teori brukar man också kalla det för det ekonomiska kretsloppet, något den som är lite extra intresserad av ekonomi kan googla fram mer information om.

MVH AL

#62
2011-05-18 10:23

Vad är speciellt Svenskt med Saab. De bilar av märket som säljs idag är ju inget annat än förklädda Oplar. De har utvecklats i Tyskland av exakt samma team hos GM powertrain och där har betydligt fler Tyskar än Svenskar jobbat. Givetvis har de Svenska teknikerna påverkat resultatet, men om det är tilll det bättre eller sämre, är för tidigt att uttala sig om.
Men om Saab överlever och får ett antal år på sig, så kanske får Saab en genuin Svensk framtoning. Idag är Saab i mitt tycke allt för lik Opel för att vara ett alternativ för mig.
Hela drivlinan köps från Opel GM-powertrain, liksom bromsar och hjulupphgängningar.
Stolarna till Ex Opel Insignia och Saab 9-5 tillverkas i Sverige,Tyskland och England och är av exakt samma fabrikat. Stolen i Saab kan alltså lika gärrna vara Svensk som Tysk.
Om det vore så lyckligt att alla komponenter som sitter i bilen vore Svenska, och att dessa endast vore avsedda för Svenska bilar, kan din formel vara tillämpbar. Men du tycks glömma bort att biltillverkning är mera en global företeelse än lokal.
Detta gäller samtliga bilmärken mer eller mindre.

#63
2011-05-18 11:50

Läste du verkligen in dig på modellen Gunnar? Om underleverantörerna är belägna utomlands har dessa komponenter importerats (ibland har dessutom leverantörerna köpt sin teknologi och material från Sverige). När de sedan sätts samman till en bil som därefter exporteras ökar värdet på komponenten. Differensen (mellan inköpskostnaden och försäljningspriset) återinvesteras därefter i nya produkter, vilket skapar jobb och det högre värdet administreras av den finansiella sektorn - vilket skapar än fler jobb. Likväl att en del av värdeökningen beskattas och driver en offentlig sektor - som har folk anställda och andra servicenäringar - som också behöver personal.

Bland de fordonen som säljs inom landets gränser innebär detta i sin tur att den färdiga produkten inte behöver importeras för att tillgodose behovet, eftersom fordonet byggs och administreras här vilket minskar läckaget och således ökar BNP:n. Vinsten som detta genererar konsumeras och skapar på så vis - just det jobb.

Slår man ut detta ser man raskt att bilproduktion ger positiva sysselsättningseffekter oavsett att det är en global industri eller inte. Anledningen är uppenbar men om det inte vore så skulle biltillverkning vara oerhört lönsam eftersom bilföretagen inte skulle ha några större kostnader att tala om (lönekostnaden är ett företags största kostnadspost). Så någonstans tar kapitalet vägen, eller hur?

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.