Nästa artikel
Bilfrågan: Svårstyrd Peugeot i kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Svårstyrd Peugeot i kyla?

Publicerad 30 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vi får räkna med att servon på vår Peugeot 407 SW krånglar när det är kallt. Man får verkligen ta i för att svänga. Vanligt fel?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vi köpte en Peugeot 407 SW -06 för hösten 2008. På våren började styrningen att krångla.

Bilen var trög att styra och ibland fick man verkligen ta i för att kunna svänga. På verkstaden sa man att det var fel på servon.

Den byttes för ett antal tusenlappar. I januari i år började servon att krångla igen.

Verkstaden sa då att hela systemet är felkonstruerat.

Det blir luft i systemet när det är kallt vilket gör att styrningen krånglar.

Vi får räkna med att servon krånglar varje år och att då lämna in den för luftning.

Är detta ett vanligt fel på Peugeot 407? Bilen är i värsta fall trafikfarlig när det är riktigt kallt ute.

Helene och Torsten Grafman, Falun


SVAR:
Bilen har så kallad elektrohydraulisk servostyrning vilket betyder att en elmotor driver hydraulpumpen istället för motoraxeln.

En hydraulisk servo ska inte behöva luftas för att fungera tillfredsställande.

På Vi Bilägare känner vi inte igen detta fel från våra långtestbilar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-30 12:40
Raphael (ej verifierad)

Jag har en Citroën med elektrisk servo och den är lika lättstyrd på vintern som på sommaren. Och det är mig veterligen samma styrgrejjer mellan Pega och Cittra...

#2 • Uppdaterat: 2010-08-30 12:40
Raphael (ej verifierad)

Jag har en Citroën med elektrisk servo och den är lika lättstyrd på vintern som på sommaren. Och det är mig veterligen samma styrgrejjer mellan Pega och Cittra...

#3 • Uppdaterat: 2010-08-30 13:38
Johnny (ej verifierad)

Jag ägde en 407 SW 06:a som efter en 1500-2000 mil blev mycket trögstyrd. Väldigt otrevligt då jag höll på att köra rätt fram i en skarp kurva. Besökte verkstad som konstaterade att styrservon var trasig och den byttes mot en ny vilket gick på garantin.
Efter att styrservon var bytt, upplevde jag ändå bilen som trög att styra, jämfört med andra bilar.
Vid lågfartsmanövreringar, tex. på parkeringar, kändes det som om det var punktering fast det inte var det.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:25
Gustav (ej verifierad)

Det är bra att VIB tar upp den här typen av frågor, som varnar för dåliga bilmodeller.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:29
Emme (ej verifierad)

Franskt skit.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:08
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Ännu en gång, inte jag som har skrivit kommentaren här under.
Nog tycker jag att franska bilar inte är de mest hållbara med de är roliga och köra ändå.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:12
Hunk Golden (ej verifierad)

Många bilägare fyller på vanlig "röd" servoolja i bilar med el-servo. Tex peugeot ska ha en specialolja, fyller man i röd olja så skummar det. Det märkliga är att ingen har en aaaaning om hur den hamnat i behållaren. det måste dom fylt på på tappen eller nått.. hmm

#8 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:20
Anders Wilde (ej verifierad)

Hmm var håller alla Toyotahatare hus? De som brukar klaga på skitbilar? I denna tråd bör ni vara och spy galla över riktiga skitbilar!

#9 • Uppdaterat: 2010-08-30 18:01
Raphael (ej verifierad)

Jag har haft franska bilar i 20 års tid och ingen har haft fel på servon någonsin. Jag har haft Peugeot, Citroën och Renault och kör nu Citroën igen. Alla har fungerat utmärkt.

#a • Uppdaterat: 2010-08-30 18:20
Bruno (ej verifierad)

Nu väntar vi bara på Helmuts obligatoriska inlägg också...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.