Nästa artikel
Saab 9-3 diesel - nu miljöklassad
Nyheter

Saab 9-3 diesel - nu miljöklassad

Publicerad 9 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Saab 9-3 SportSedan med dieselmotor blir skattebefriad i fem år. Nu presenterar Saab uppdaterade motorer som klarar gränsen för miljöbilar.
Saab kan nu erbjuda modellen 9-3 SportSedan med dieselmotor som miljöbil.

Med uppdaterade motorn 1,9 TTiD stannar CO2-utsläppet på 119 gram/km.

Det innebär att bilen blir skattebefriad i fem år och Saab får en viktig konkurrensfördel.

12 lägre förbrukning

Dieselmotorn på 1,9 liter får 12 procent lägre förbrukning efter en lång rad uppdateringar.

Saabs motortekniker har bland annat monterat turboaggregat av tvåstegstyp, programmerat om motorstyrningen och optimerat kontrollen av bilens elförbrukning.

Dessutom har rullmotståndet reducerats med lättrullande däck, aerodynamiken finslipats med luftriktare under bilen och vikten bantats med lättare ljuddämpande material.

Resultatet blir en förbrukning för Saab 9-3 SportSedan, med sexväxlad manuell låda, som stannar på 0,45 liter/mil.

Men samtidigt som förbrukningen sjunkit har effekten skruvats upp.

Motorerna som tidigare levererade 120 och 150 hästkrafter har höjts till 130 respektive 160 hästar.

Effekten för starkaste dieseln på 180 hästkrafter förblir oförändrad.

Kombin klarar inte gränsen

Den för Sverige viktiga kombivarianten Saab 9-3 SportCombi tar också del av uppdateringarna - men faller på mållinjen.

CO2-utsläppet vid blandad körning anges till 122 gram/km med en förbrukning på 0,46 liter/mil.

Bensinmotorerna tar i sin tur del av vissa av modifieringarna, vilket innebär en sju procent lägre förbrukning i genomsnitt.
 
Andra nyheter för Saab 9-3 är en ny instegsmotor för fyrhjulsdrift, treekrade lättmetallfälgar, nytt emblem baktill och en växlingsindikator.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs nya motorer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-09 12:56
leif med l (ej verifierad)

Körde 180 hästaren, kändes mer som 140. Besviken.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-09 13:49
janne (ej verifierad)

@Leif med L
du har säkert bara glömmt att gasa!
undrar vilka löjliga kommentarer du skriver denna gång...vill inte du grunda en familj med "JARL", han känns ochså ensam och ledsen...

#3 • Uppdaterat: 2010-09-09 14:21
carl (ej verifierad)

Ska inte de passa på och ändra utseendet på bilen också. Denna ser för jävlig ut!

#4 • Uppdaterat: 2010-09-09 15:01
Q (ej verifierad)

Äntligen en rejäl miljöbil!!! :)

#5 • Uppdaterat: 2010-09-09 16:16
Per (ej verifierad)

Snyggaste mellanklassaren nu även som miljöbil = kan inte bli bättre.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-09 16:45
pandan (ej verifierad)

Fiat motor? FIAT?

#7 • Uppdaterat: 2010-09-09 16:59
lraj (ej verifierad)

Fulaste bilen i klassen med FIAT-motor... Tappar 75% av värdet första året. Sämsta köpet.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-09 17:22
Helmut (ej verifierad)

Saabs motortekniker?
Är det inte Fiat:s motortekniker som fått till denna
maskin?
Men det är klart detta är ju en svensk tidning och då
låter det bättre att skriva så. Mig veterligen är det Fiat och Lancia hightech "all the way" i den maskinen,
Och Fiat vet hur bränsleförbrukningen skall motas.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-09 17:39
Q (ej verifierad)

Helmut.
Jag tycke Fiat skall ha en eloge för en sådan fin motor. Men man kan ju inte bortse från att Saabteknikerna faktiskt också har varit inne och pillat och justerat motorn så att man fått ner förbrukningen i saabmått sett. Det säger en hel del om kompetensen bland saabfolket.
Om jag inte missminner mig så har samarbetet mellan Saab och Fiat varit lyckat historiskt. 9000 och Croman byggde ju på samarbete.

#a • Uppdaterat: 2010-09-09 18:10
Henrik (ej verifierad)

Fråga till Vi Bilägare:
Hur tycker ni den står sig mot konkurrenterna?
Är det 180hk, 400nm, 119gram co2?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.