Nästa artikel
"Nu måste nya 9-5 bli en succé"
<b>NILS-ERIC FRENDIN:</b>

"Nu måste nya 9-5 bli en succé"

Publicerad 26 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Affären är klar, nu behöver Saab nya modeller - först måste nya 9-5 bli framgångsrik. Det säger Nils-Eric Frendin, Vi Bilägares chefredaktör.
Nils-Eric Frendin är  ansvarig utgivare och chefredaktör för Vi Bilägare.

Vad är din första reaktion?
- Det är jätteroligt att beskedet nu kommer att det trots allt kanske
finns en framtid för Saab, men den är säkert förenad med en mödosam
omställning för biltillverkaren och dess anställda, säger Nils-Eric Frendin.

Du har länge trott på en lösning för Saab, varför?
- Det har verkligen sett mörkt ut för Saab, men jag är en optimistisk person och har hela tiden haft känslan av att det här trots alla kommer att lösa sig.

- Några verkligt rationella skäl till det kan jag inte rada upp, men det har känts som ett oerhört slöseri att slänga bort all den tekniska kunskap och den gedigna bilbyggartradition som finns i Trollhättan.

Hur ska Spyker få Saab på rätt köl?
- Produktionsvolymerna kommer säkerligen att behöva dras ner kraftigt för att hitta en rimlig och lönsam nivå för Saab. Det kommer att leda till att många ändå får gå från sina jobb, men givetvis inte i samma utsträckning som vid en total nedläggning.

Varför lyckades Spyker och inte Koenigsegg?
- Spyker Cars eller Koenigsegg som partners till Saab är väl ungefär sak samma bilbyggarmässigt sett, vad det handlade om var till syvende och sist om vilken partner som kunde lägga upp mest pengar.

- Den nya ägaren kan säkert bidra till att stärka Saabs sportiga image och det behövs nu när intresset och förtroendet för märket ska återupprättas.

Hur kommer Spyker att påverka Saab?
- Om det här går i lås, vilket det nu ser ut att göra, ska det bli väldigt intressant att se i vilken nisch man hittar Saab som om några år.

-Med Spyker som ägare talar det mesta för att det blir exklusivare, sportigare och förmodligen bra mycket dyrare familjebilar.

Vad blir första steget?
- Nu handlar det i första hand om att sätta fart på produktion och få ut den nya 9-5:an på marknaden och det säger sig självt att den modellen nu bara måste bli en succé.

- Sedan måste den raskt följas av fler nya intressanta och miljövänliga modeller. Saab har ju ett krav på sig från långivarna att utveckla nya miljövänlig teknik.

Diskutera: Blir nya Saab 9-5 en succé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-26 20:55
Jannicke Lindqvist (ej verifierad)

till CEO men det vet ni kanske redan. Det blir ytterligare en strålande affär. Vad hände med GEELY och den slående lika BMW loggan. sniss. Tror mer på JUSEK och WRX STI

#2 • Uppdaterat: 2010-01-26 22:50
hercul poirot (ej verifierad)

VIB: Hur ska Spyker få Saab på rätt köl?
Damma av SONET !

#3 • Uppdaterat: 2010-01-27 17:39
BosseM (ej verifierad)

Tycker att SAAB borde återgå till att göra en extremt miljövänlig liten bil. Varför inte återuppliva 93-96 modellerna som var stabila och personliga. Ta grundkonceptet och bygg en modern bil av detta, ta exempel av BMC och "Hundkojan".
En stor och dyr modell som 9-5 har för svåra konkurrenter i Volvo, Audi, BMW, Mercedes m.fl. och kan aldrig bli någon volymmodell om man inte lyckas hitta en egen nisch.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-27 18:01
B-boy (ej verifierad)

Min nästa bil blir en SAAB, jag känner starkt för märket numera och alla anställda !
Lycka Till SAAB !

#5 • Uppdaterat: 2010-01-27 18:10
Niotre (ej verifierad)

JANTELAGEN
Ovanstående lag kommer med all säkerhet att drabba nya 9-5. Svenska biljournalister kommer att såga den jämte navkapslarna. Antalet knappar på instrumentpanelen och ev. handbromsens utformning jämte bilnycklens placering kommer att bli stora nummer!

#6 • Uppdaterat: 2010-01-27 20:09
Seken (ej verifierad)

"det säger sig självt att nu bara måste den modellen bli en succé"
Lyckligtvis var det bara motorjournalist som sa så.
GM:s 9-5 kommer att bli ett svidande fiasko. Typ BLS. Men man får hoppas att Spyker har focus på annat håll, och längre fram. Helst förbi 9-4, som blir nästa flopp. Heja SAAB, säger jag. Det gamla GM-skräpet får inte bli nåt avgörande hinder. Hoppas man.

#7 • Uppdaterat: 2010-01-27 20:27
albert (ej verifierad)

om man har sådana eminenta kunskaper att bygga bilar förklara för mej varför man har gått med fårlust sedan 1978.
nej du Nils-Eric detta kommer inte att bli någont vinstföretag framöver, tyvärr.
att vara duktiga tekniker är inte samma sak som att vara duktiga säljare.

#8 • Uppdaterat: 2010-01-27 21:48
Sigge (ej verifierad)

Seken...journalister som kört 9-5 hyllar bilen...undrar vad du har för grund att såga? Du har på sin höjd sett den på bild...pajas!

#9 • Uppdaterat: 2010-01-27 22:05
Leif ÅE (ej verifierad)

En SAAB Sonett som kan bli konkurrent till MX 5 Miata tror jag kommer.

#a • Uppdaterat: 2010-01-28 11:07
Pelle (ej verifierad)

Om Saab ställer alla förhoppningar till den stora otidsenliga (och fula) 95, så lär bolaget inte gå med vinst. Nää satsa på medelstora, nishade, miljövänliga, moderna, fiffiga,sportiga gärna sportkombistuk - då kommer affärerna att ta fart - tro mig!
Sen kan Saab dessutom göra 'en Hästens sängar', dvs höja priset (dubbla det) utan eg något mera7bättre innehåll!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.