Bild
Nästa artikel
Nyheter

Miljöpartiets besked: Vill skärpa bonus/malus – igen

Publicerad 9 december 2020
Om några månader höjs straffskatten för vanliga bilar med förbränningsmotor. Sedan kan det snart vara dags igen.

Nästan alla vanliga bensin- och dieselbilar fick rejält höjd fordonsskatt över en natt när det så kallade bonus/malus-systemet infördes 2018.

Drygt två år senare var det dags igen, när bilarnas utsläppssiffror började räknas ut med den betydligt tuffare WLTP-körcykeln.

Under 2021 vill regeringen rulla ut ett ännu skarpare bonus/malus-system. Bonusen för elbilar höjs till 70 000 kr, men vissa laddhybrider får sänkt bonus (eller ingen alls, när gränsen för bonusen sänks från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer).

Samtidigt görs formeln för straffskatten om. Det innebär att bilköpare som väljer en vanlig bensin- eller dieselbil utan någon laddmöjlighet i vissa fall kan få betala över 10 000 kr om året i fordonsskatt under de första tre åren.

Nu flaggar Miljöpartiet för att bonus/malus kommer behöva skärpas ytterligare i takt med att fler och fler köpare väljer en laddbar bil.

– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, sa riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.

Höjningen ska enligt honom ske ”på ett långsiktigt sätt, i en trappa”. Några exakta siffror för hur hög den så kallade malusskatten kan bli i nästa omgång är inte klara.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Nyheterna i bonus/malus

Regeringen vill skärpa bonus/malus-systemet. Tanken är att ändringarna ska träda i kraft 1 april 2021. Ändringarna gäller bara bilar som tas i trafik efter det datumet – om förslaget godkänns.

• Det så kallade koldioxidbeloppet för bilar som inte omfattas av bonus höjs med 25 kronor per gram, och samtidigt skärps gränserna som avgör vilken fordonsskatt bilen får.

• Det så kallade ”miljötillägget” för att höja skatten på dieselbilar blir dessutom kvar.

• Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 95 till 90 gram per kilometer och gränsen för när den högre nivån på koldioxidbeloppet tas ut sänks från 140 till 130 gram per kilometer. Dessutom höjs beloppen.

• Det här får stora konsekvenser för några av Sveriges vanligaste bilar. Uträkningar som Vi Bilägare gjort på 37 olika modeller visar att de får mellan 20 och 120 procent högre skatt än i dag under de första tre åren. I kronor handlar det om mellan 560 och 5 610 kronor mer per år.

Läs mer om nyheterna här

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-09 10:44
Olle_45

Snart säljs inga fossilbilar.

1. "Honda Will Stop Selling ICE Cars In 2022.
According to Autocar, Ian Howells - Senior Vice President of Honda Motor Europe - said that Honda will stop selling ICE cars in Europe in 2022."
https://insideevs.com/news/458243/europe-honda-stop-selling-ice-cars-2022/

2. "Nästa år kommer Volkswagens försäljning i Norge till 90 procent bestå av elbilar. Till 2023 kan elbilarna helt och hållet ersätta all sin försäljning av bilar med förbränningsmotorer i landet. Det skriver Reuters, som pratat med Norges Volkswagenimportör Harald Møller."
https://alltomelbil.se/volkswagens-mal-for-norge-ska-salja-90-procent-elbilar-nasta-ar/

3. "At Hyundai Motor Norway, product and PR manager Øyvind Knudsen confirms that from 1 January 2021, the importer will only market rechargeable, battery-electric and hydrogen-electric cars in this country.
Only electric from New Year
– The government’s proposal for the state budget makes us confident that our strategy is correct. Hyundai already has an electric car share of about 94 percent in Norway, and when we launch the electric family SUV Ioniq 5 early next year, we will strengthen the position of the electric car another notch, says Øyvind Knudsen to Broom.
He emphasizes that electric cars are an important future investment at Hyundai."
https://www.time24.news/2020/10/in-two-months-they-will-cut-out-ordinary-petrol-and-diesel-cars-in-norway-2.html

4. "Volvo chief suggests ban on petrol cars to drive the switch to electric."
https://www.ft.com/content/5c511e5d-404e-45f1-9057-96cc2f947ec9

Lada, Aston Martin och Rolls Royce har slutat sälja fossila bilar i Sverige.
Och det pratas om att Mitsubishi också försvinner från Sverige.

#2 • 2020-12-09 10:54
bgl

Allt tydligare att Miljöpartiet tillämpar "den brända jordens taktik"!

#3 • 2020-12-09 11:23
Styggavargen

Verkligen på tiden, vi ligger pyrt till och utsläppen måste drastiskt minska fram till 2030. Dock tror jag inte elbilar kommer göra så stor nytta för klimatet generellt eftersom elen måste produceras med CO2 utsläpp. Men luften blir bättre med tiden, både inne i städerna och även ute på landet. Idag är det ett ständigt "dis" när man tittar ut en sommardag av alla partiklar i luften. Vi måste fokusera mer på att minska utsläppen ifrån flyg och industrier. Kärnkraften kanske blir räddningen om vi nu skall öka våran energianvändning så mycket.

Lade till denna, såg den precis:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/fn-jorden-ar-pa-vag-mot-tre-graders-uppvarmning-trots-pandemin/

Det är nog tyvärr kört.. för många människor och företag som inte jobbar mot samma mål, risk för att ekonomin kraschar i hela världen. Vi har ingen återkoppling till naturen och vad vi kan plocka ut för resurser utan att påverka biosfären. En sak är säker, jordklotet blir nog bättre utan oss människor. Allt har bara handlat om "tillväxt" och att göra rika...rikare utan någon som helst hänsyn.

#4 • 2020-12-09 11:57
LeifV

Bra! Dock en mycket viktig sak och det är att täppa till hålen så man slipper miljöbonusfiffel där leverantörer som t ex VW försöker stoppa hela bonusen i egen ficka istället för att bonusen fungerar som tänkt, dvs skall uppmuntra att välja eldrivet.

#5 • 2020-12-09 12:02
Stefan Eriksson

Planeten Jorden är ca 4.5 miljoner år, Industrialiseringen i världen började i mitten på 1800 talet. På mindre än 200 år har vi människor lyckats skada och i viss mån fördärva Jorden, Undrar hur det ser ut om 200år?

#6 • 2020-12-09 12:56
Styggavargen

4,5 miljarder år... inte miljoner..

#7 • 2020-12-09 13:17
A.L

Lägg ner hela bonus-malus. Det har enbart varit ett enda stort misslyckande med massiv kritik från både akademiskt håll, remissinstanser som riksrevisionen.

Och när någon nämner miljarder här i tråden kan tilläggas att Chalmers beräknat att vi pumpar iväg motsvarande 45 miljarder kronor till utländskt bilåkande fram till år 2030 om dagens bonus/malussystem kvarstår.

Samtidigt är nu kön till Helsingborgs akutmottagning överfull med sjuka, personalen går på knäna och vi tar effektivt livet av våra gamla och sjuka ute i åldringsvården.

Det är så religiösa sekter fungerar, och i det här fallet uppenbarligen uttryckt via någon slags offerritual där gamla och sjuka ligger på altaret. Koldioxidbeskattningen kan sedan jämföras med avlatsbreven som förekom på 1500-talet. Också dessa saknade både vetenskapligt grund som påvisbara effekter och underbyggdes med rent religiösa argument.

Det är lustigt hur historien upprepar sig även om alla inte reflekterar över det. Den har i princip bara bytt skepnad.

MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2020-12-09 13:34
stonebreaker

... och vad säger sossarna om det, får dom sitta på makten accepterar dom vilken politik som helst, från vänster till höger!

#9 • 2020-12-09 13:40
Kodiaq

Ja man orkar knappt reagera på idiotin.

Sen så har vi Greta som chefredaktör...tihi..

#a • 2020-12-09 14:29
Prestigelös

Ni som hoppas att mp försvinner med en borgerlig regering ska nog sänka era förväntningar en smula.

Mp säljer sig åt lika enkelt åt vänster som höger, visar det sig att högern vinner nästa val och de måste ha hjälp av mp i form av en vågmästarroll så ställer de självklart upp.
Givetvis mot diverse motprestationer och ministerposter så klart.

Viktigast för mp är nämligen inte höger/vänster utan den gröna ideologin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.