Bild
Nästa artikel
Utsläppsbovar kan få 500 000 kronor i straffskatt

Utsläppsbovar kan få 500 000 kronor i straffskatt

Nyheter

Frankrikes nya lagförslag får det svenska bonus/malus-systemet att blekna.

Här i Sverige finns sedan några år ett bonus/malus-system som innebär att bilar med högre utsläpp har en förhöjd fordonsskatt under tre års tid. Systemet har fått kritik för att skatten blir onödigt hög på många av Sveriges populäraste bilar.

Nu förbereder Frankrike ett lagförslag som får den svenska straffskatten på törstiga förbränningsbilar att blekna, skriver Automotive News.

Planen är att höja malusskatten, alltså den förhöjda straffskatten, till 40 000 euro nästa år och sedan 50 000 euro 2022. Den straffskatten ska gälla bilar med högre koldioxidutsläpp än 225 gram per kilometer.

Den högsta skatten drabbar därmed de allra törstigaste bilarna som exempelvis Ferrari, Bentley, Porsche, Lamborghini och Mercedes AMG-modeller.

Redan i dag har Frankrike en högsta malusskatt på 20 000 euro och med det nya förslaget skulle den alltså mer än fördubblas. Regeringens mål är att driva köparna mot bilar med betydligt lägre utsläpp, och det är därför köpare av elbilar och laddhybrider får bonus.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-09 13:44

Inte en dag för tidigt, borde införts för länge sen.

#2
2020-10-09 13:48

Norges system producerar väl liknande summor i avgift vid köp av törstiga bilar. Det har de ju haft i decennier och är anledningen till att motorstarka bilar är relativt sällsynta där.

Nu säljs väl inte dessa modeller i några större volymer, men det finns väl egentligen ingen nackdel med sådana avgifter. Det är ju endast för nöjes skull dessa bilar finns.

#3
2020-10-09 13:59

K_klabbe,
Ska inte folk med mindre plånbok ha möjlighet att ha nöjen?

#4
2020-10-09 14:26

Zlatan bör nog inte flytta till Frankrike..

#5
2020-10-09 15:44

Problemet är ju att vi försöker applicera samma syn och struktur som vi haft på fossilbilar även framåt när vi pratar elbilar. Inte många idag är beredda på att förändra sitt sätt att använda bilen. Jag skall minsann fortsätta att använda bilen på samma sätt framåt i tiden som jag gjort bakåt. Varje förändring protesterar jag emot, höjd malus, försämrade villkor för förmånsbil, kan inte köra lika långt med elbil som med fossilbil. Ja, det är ju bara att fortsätta rabbla upp. Ni förstår.
Kunde vi trycka på resetknappen i hjärnan och komma ut med en ny syn på bilanvändning hade varit skönt. Men nu får vi ta omvägen med straffskatter av olika slag för att komma dit som regeringarna vill. Tyvärr.

#6
2020-10-09 16:10

Optimus, jag trodde att regeringarna skulle göra som folket vill, är det inte det som kallas demokrati? ;)

#7
2020-10-09 16:12

Är det rättvist.

#8
2020-10-09 16:30

Ja Petta det har du rätt i. Ibland förstår inte folk sitt eget bästa ;-)

#9
2020-10-09 16:25

L. Mäkinen, jo såklart, men problemet är ju att de släpper ut alldeles för mycket, alltså måste de begränsas på något sätt. Alternativet är väl totalförbud, även om det luktar lite "det ska vara lika dåligt för alla"-politik. Eller kanske ett kösystem, eller kanske någon slags koldioxidbudget för alla där man kan välja att lägga den på det man gillar? Skatter och avgifter är ju bara ett sätt att minska saker på, men det har ju såklart nackdelar.

#10
2020-10-09 17:17

Förbud , straffavgifter , malus ..blaha blaha.
Det folket vill...det är dom som skriker högst som dom tar notis om , klimatnördarna dominerar.

Vanligt "folk" törs inte säga nåt utan knyter näven och betalar sina straffavgifter.

Det här har inget som helst att göra med demokrati !

Ren och skär tyranni..

#11
2020-10-09 17:34

Å andra sidan Kodiaq - de som styr har ju liiiite annat att ta hänsyn till än ägare av stora och törstiga bilar. Det är nog inte så enkelt som en del vill göra gällande att sitta på regeringsmakten. En balansakt på den högre nivån - oavsett vilka som sitter där.

#12
2020-10-09 17:39

Kodiaq, på vilken planet har du varit de senaste åren?
Har inte du sett och tagit några som helst intryck om vad som händer med miljön. Vad är ditt förslag då?

#13
2020-10-09 18:03

Miljön och klimatet ska vi hålla isär.
Klimathysterin har nåt proportioner som är hysteriska den hysterin gagnar ingen.

Förbud och pålagor utan eftertanke som vi sett också i efterhand varit helt förkastliga och inte gett/ger ett skit .

Miljarder används till stora svarta hål bara för att människorna tror dom ska kunna styra eller ställa tillrätta klimatet. Helt vansinnigt.

Tänk om tänk rätt , långsiktigt.
Dra inte flosklerna om att det finns ingen tid , det är planterat..

Levt nära naturen hela mitt liv och ansett miljöförstörelse och försurning av haven som ett stort problem.

Ända sedan man fiskade i Umeälven som barn och hittade dumpat avfall lite här och där har man funderat på varför vi tillåter förstöring och förfulning av naturen.

Städa upp skiten vi ströslat omkring oss ger inga pengar men när folk skriker om klimatet , som vi inte kommer kunna göra något åt , finns det obegränsat med pengar eller rättare sagt pengafördelning.

Ja..det har blivit bättre i tex Östersjön men det har inget med klimatet att göra.
Så dra inte upp om att världshaven klarar sig om vi räddar klimatet..

#14
2020-10-09 18:38

Världshaven försuras ju genom att de mättats med koldioxid. Så visst hänger klimat och miljö ihop.

#15
2020-10-09 19:11

I fantasins värld går allt att lösa med skatt, köp en lastbil eller buss från 80 talet, problemet löst.
Bara att köra på, finns ändå ingen genuspolis att tala om på våra vägar, de är lika sällsynta att hitta/se som tryffelsvamp.
Corona/klimat bluffen är mänskligheten största svek genom tiderna för att lura folket till mera skatter.

#16
2020-10-09 19:12

Eller sätt i batteridrift/hybriddrift i två mil sen är de miljöbilar?
Om en Rolls Royce går från 4.6 mille till 4.9 så kommer de att sluta säljas?
Bara man betalar så är det okay att smutsa ner.

#17
2020-10-09 19:44

Enkelt; Varför sälja bilar som inte håller måttet? Otroligt att bilar kan köpas i ett land som straff skattar bilar med för höga utsläpp.. Politikerna är för veka - antingen ingen regel eller inga straff.. Nu får bilägare betala dyra löner till okunniga politiker..

#18
2020-10-09 19:54

Va bra miljön kommer bil i Frankrike nu.

#19
2020-10-09 19:58

Ehm, om man tror att miljö och klimat inte hör ihop kanske man bör hänga på hemsidor för flat-earthers

#20
2020-10-09 20:13

Kom ihåg att det var CO2-hysterin som drev fram dieselhaveriet.

#21
2020-10-09 20:31

Axa
Kom igen..bättre kan du.
Försök åtminstone försöka förstå..!

Nedlåtande kommentarer från sekten hör till vardagen.

#22
2020-10-09 20:22

Nej du saabium, det var VAG som klarade av det. Diselmotorer var frälsaren för inte alls för länge sedan.

#23
1
2020-10-09 20:58

Det är ju fantastiskt nu, att en kan köpa bil som är jättesnål och går mjukt, tyst och fint och inte kostar nåt i skatt. Töntar som bara klagar på förändringar. Bäst vore att förbjuda fel bilar helt, näst bäst med jättedyr malus, lite bra med svensk malus men den är alltför tandlös.
Den som inte vill förbättra klimatpåverkan försämrar miljön. Ingen klimatförnekare förklarar varför hen (dock alltid en han) vill fortsätta förstöra miljön i sin iver att förneka klimatpåverkan, det är märkligt. Om du ger dig på det, förklara även varför du vill vara beroende av arabisk olja, intressant då du oftast även är anhängare av tokhögern.

#24
2020-10-09 21:24

Hm
Nu tog jag inte åt mig av flummigheten.
Vill bara klargöra att swe inte är beroende av arabisk olja men desto mer av nysovjetisk olja.

Dessutom går en viss pipe in på swe teriotalvatten som kan få ödesdigra konsekvenser i förlängningen.

(Tillgång till dockning Visby )

Mja..tål ju att tänkas på för klimatnördarna..

#25
2020-10-09 21:33

Men VAG i Sverige med fusket med diesel de gick utan straff!

#26
2020-10-09 22:23

Ehm, nu förstår jag inte? Ska vi vara glada för att oljan kommer från Ryssland istället för Mellanöstern? Eller menas egentligen att det i själva verket är korkat att vara oljeberoende och man bör övergå till renare energialternativ snarast, både ur miljöperspektiv men även säkerhetspolitiskt?

#27
2020-10-10 03:22

Ägarna till smutsiga bilar idag får nog gräva ner dom själva

#28
2020-10-10 12:34

225 gram fossilt CO2/km motsvarar 0,96 l/mil bensin eller 0,85 l/mil diesel (sökte på www.spritmonitor.de där förbrukning även redovisas i CO2/km, diesel är ett tätare bränsle än bensin och därför mer kol per liter) så inte allt för länge sedan ganska vanliga bilmodeller hade varit i farozonen för dessa skatter, t.ex. en XC70 bensin.

Kan det bero på att fransk bilindustri huvudsakligen producerar små/mellan stora bilar och de sätter skattegränsen strax ovanför för att inte drabba dem själva? Exempelvis länder utan egen bilindustri har ofta konstigt höga skatter på bilar.

De drabbade modellerna idag kommer nog i olika former av laddhybrid utföranden optimerade för att passera aktuell mätmetod, sedan släpper de i praktiken ut mellan 40 och 400 g/km beroende på var och hur de körs.

#29
2020-10-10 15:04

Optimus: Miljö och utsläpp är två olika saker. Finns inget i miljön som blir bättre av att fler människor på planeten vill ha fler bilar, oavsett om det är elbilar eller inte. Varken produktionen av el eller tillverkning av nya elbilar är guds bästa barn. Har du två barn och två bilar och byter ut den ena bilen mot en elbil har du kanske bidragit med 2% minskning av ditt klimatavtryck för din familj och det är inte ens omedelbart, utan bara när den nya elbilen kört ikapp och förbi den gamla bilen i miljölast.

Hela sättet med att vara en modern människa belastar planeten. Kläder. Mat. Plaster. Prylar. Sjukhus. Skolor. Transporter. Vägar. Tåg. Flyg. Listan är fanimej halvt oändlig. Bilen är bara en del av den. Och det blir inte mycket bättre för att man byter en bil mot en annan. Det gör inte att allt annat magiskt försvinner.

Ett fånigt exempel. Ta och titta i Youtube på alla filmer på havslevande varelser som fastnar i allsköns skit vi dumpar i haven. På vilket sätt blir det bättre av att man skaffar elbil? Mitt stora problem är inte att man skaffar elbil. Elbil är bra. Elbil är framtiden. Problemet är att folk tror att det gör någon relevant skillnad för utgången av vår framtid.

#30
2020-10-11 11:22

Milky
Utsläpp påverkar miljön. I övrigt så handlar det inte om att en familj ställer om till miljövänligare alternativ, det handlar om att man behöver göra det globalt. Sedan är det ju som du säger, EN elbil minskar på sikt elavtrycket försvinnande lite.

#31
2020-10-11 17:03

Ja här har ni helt rätt. Vår konsumtion påverkar både miljön och andel växthusgaser som släpps ut. För att komma till rätta med det krävs dels intensiv teknisk utveckling men också och framförallt en minskad konsumtion.

Och det är inga småsmulor vi pratar om. Ungefär 50% behöver vi minska vår konsumtion med.

Frågan kvarstår därför; vem eller vilka skall få det sämre i framtidens Sverige?

MVH AL

#32
2020-10-11 17:59

Eller, om intellektet tillåter, så kommer konsumtionssamhället leda till att vi alla får det rejält mycket sämre genom den försämrade miljön. Det borde inte undgått att den aktuella pandemin är ett resultat av konsumtionssamhället...

#33
2020-10-11 20:11

Det Franska lagförslaget vill Miljöpartiet säkert införa!

#34
2020-10-11 23:00

"Vem eller vilka skall få det sämre i framtidens Frankrike p g a Frankrikes nya lagförslag?"

#35
2020-10-11 23:44

John. Öppna och läs de franska tidningarna så ser du.

MVH AL

#36
2020-10-12 08:06

Axa: Det kommer inte spela någon roll överhuvudtaget vad vi gör.
På 100 år har mänskligheten gått från typ 1,5 miljard till 8 miljarder.
Och då är det bara någon miljard som haft det "bra".
Helt poänglöst att begränsa bilar när det finns människor som avlar som kaniner.

#37
2020-10-12 08:09

Jag förstår inte vitsen med alla dumheter, räcker väl att höja punktskatten på bränsle och ta bort fordonsskatt, bonus/malus och allt annat trams. Det skulle minska administrationen och och bli billigare för oss skattebetalare. Betala för det du släpper ut helt enkelt, det är det enda rimliga.

#38
2020-10-12 09:06

Milky
Ja, jag håller med om att överbefolkningen är ett problem. Ja, det kan tänkas att begränsa bilar men poängen att förändring behöver ska på alla områden, även vad gäller fordon och transporter.

#39
1
2020-10-12 12:05

Dåraktigt att skylla på att annat är sämre, självklart måste vi bättra oss på alla sätt som är möjliga att bättra oss på, och bilarnas påverkan kan förbättras.
Att bara låta folk betala mer för att skita ner är inte någon bra ide, hela världen består av folk med för mycket pengar som i så fall bara betalar och fortsätter skita ner. De betalar ju ändå inte för sig, de betalar i så fall bara en summa men det förbättrar ingenting.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.