Bild
Nästa artikel
Nya bonus/malus: Så mycket höjs skatten för vanligaste modellerna

Nya bonus/malus: Så mycket höjs skatten för vanligaste modellerna

Stor genomgång

Regeringen vill göra om bonus/malus-systemet och höja straffskatten för alla som köper en bil utan hybridteknik. Vi Bilägare har granskat fordonsskatten för 37 vanliga bilmodeller och kan avslöja att den i vissa fall blir flera tusen kronor dyrare per år.

Det är drygt två år sedan bonus/malus-systemet infördes, där de flesta vanliga bensin- och dieselbilar fick betydligt högre fordonsskatt under de första tre åren.

Systemet har kritiserats från olika håll, bland annat i en rapport från Riksrevisionen, men ett av målen var också att öka försäljningen av elbilar och laddhybrider, något som också skett.

Inför nästa år vill regeringen tillsammans med samarbetspartierna göra om och skärpa bonus/malus. Alla som köper en elbil får 70 000 kronor i bonus, en höjning med 10 000 kronor, och även laddhybrider får fortsatt bonus som i dag.

Gränsen för vilka bilar som får bonus skärps dock från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Här kan du se en lista över bilmodellerna som blir av med bonusen 2021. Förslaget innebär att de nya reglerna träder i kraft den 1 april 2021.

Det så kallade koldioxidbeloppet för bilar som inte omfattas av bonus höjs med 25 kronor per gram, och samtidigt skärps gränserna som avgör vilken fordonsskatt bilen får. Det så kallade ”miljötillägget” för att höja skatten på dieselbilar blir dessutom kvar.

Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 95 till 90 gram per kilometer och gränsen för när den högre nivån på koldioxidbeloppet tas ut sänks från 140 till 130 gram per kilometer. Dessutom höjs beloppen.

Läs också: Bonus/malus görs om – både bonusen och straffskatten höjs

En BMW 3-serie med dieselmotor kostar över 7 000 kronor om året att skatta enligt det nya förslaget, under de första tre åren. Ökningen jämfört med i dag är 1 600 kronor om året.
En BMW 3-serie med dieselmotor kostar över 7 000 kronor om året att skatta enligt det nya förslaget, under de första tre åren. Ökningen jämfört med i dag är 1 600 kronor om året.

Stor höjning för populära suvar

Det här får stora konsekvenser för några av Sveriges vanligaste bilar. Uträkningar som Vi Bilägare gjort på 37 olika modeller visar att de får mellan 20 och 120 procent högre skatt än i dag under de första tre åren. I kronor handlar det om mellan 560 och 5 610 kronor mer per år.

Läs också: Här är laddhybriderna som blir av med bonusen

Den största procentuella höjningen i vår jämförelse står Ford Focus för. Där höjs fordonsskatten med 127 procent, men den blir ändå inte högre än 560 kronor per år.

Då märks skillnaden i plånboken betydligt mer för några av Sveriges mest sålda suvar. Kia Sportage, Honda CR-V, Mazda CX-5 och Subaru Forester får fordonsskatten höjd med över 3 000 kronor om året. Mazdan är ”värst” med en fordonsskatt på över 15 000 kronor per år, eller 1 250 kronor i månaden.

För Volkswagen Tiguan och Volvo XC60 är höjningen inte riktigt lika stor men fordonsskatten ligger ändå på omkring 11 000 kronor per år.

Mazda CX-5 med dieselmotor blir en riktig ”malusbil” med fordonsskatt på 15 000 kronor om året.
Mazda CX-5 med dieselmotor blir en riktig ”malusbil” med fordonsskatt på 15 000 kronor om året.
Så räknas fordonsskatten ut

• Alla bilköpare betalar 360 kr i grundavgift per år.

• Elbilar och vätgasbilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får bonus på 70 000 kronor enligt förslaget.

• Bilar med utsläpp på upp till 60 gram är berättigade till bonus, som blir lägre ju högre utsläppen är. Grundbonusen för dessa bilar ligger på 45 000 kronor och sedan får bilen ett avdrag på 583 kr per gram upp till 60 g/km. Maxbonusen är 25 procent av inköpspriset. 

• Bilar med utsläpp på 61–89 gram får varken bonus eller malus.

• Bilar med utsläpp på 90–129 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram över 90 gram.

• Bilar med utsläpp på mer än 130 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram plus 132 kronor per gram för utsläpp över 130 gram.

• Dieselbilar betalar dessutom en miljöavgift på 250 kronor plus 13,52 kronor per gram.

Taggar: Reportage

Det är drygt två år sedan bonus/malus-systemet infördes, där de flesta vanliga bensin- och dieselbilar fick betydligt högre fordonsskatt under de första tre åren.

Systemet har kritiserats från olika håll, bland annat i en rapport från Riksrevisionen, men ett av målen var också att öka försäljningen av elbilar och laddhybrider, något som också skett.

Inför nästa år vill regeringen tillsammans med samarbetspartierna göra om och skärpa bonus/malu

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-14 16:57

Jävlar vad bra! Vår planet kommer bli en underbar plats att vara på tack vare bonus/malus och plastpåseskatten. Skönt att veta att det vi gör här i besserwisserland påverkar allt och alla.
OBS! Ironi om det var någon som missuppfattade det.

#2
2020-09-14 17:11

Jag håller mig till bilar från slutet av 80 talet... Det duger för min del... Så slipper man betala skatt överhuvudtaget. :)
Kommer aldrig någonsin att lägga mina surt förvärvade slantar på en ny bil.

#3
2020-09-14 17:19

Vilket kraftfullt slag i luften!
Vad vår kära (nåja) regering "glömmer bort" är att Sverige inte längre är ett särskilt rikt land. Fattigast i Norden faktiskt. Hushållen är Europas högst belånade och väldigt få (som inte har en tjänstehoj) lär ens överväga ett skaffa en elbil för hundratusentals kronor.

#4
2020-09-14 17:23

Man får tacka de ansvariga politikerna för höjda skatter.

#5
2020-09-14 18:13

He he
Tack för kaffet..
Det är ju vi själva som väljer in politiken.

Snacka om att kontraproducera.
Funderat på att köpa en ny (trumvirvel) Kodiaq men som det ser ut nu så lönar det sig avsevärt att fortsätta köra på enbart bensin.
Kan faktiskt tänka mig en hybrid , enbart för skatten , men även det verkar ju dom nu förstöra.

När får svensken nog , jag har fått nog för läääänge sen , visa hur man ska göra. !

Säg det åt sydamerikanen afrikanen eller tom medelkinesen..alla kommer skaka på huvudet...

Köra enbart på el ..ge er för...

Kommer fortsätta tjata om att vi kastar pengar i ett stort svart hål till ingen nytta som skulle behövas till så mycket viktigare.
Ja..skola sjukvård äldreomsorg rätt omställning som starters.

#6
2020-09-14 18:29

Fascinerande med alla förändringsfientliga kommentarer. Det är inte ändringen nu som är galen utan den som gjordes för ett år sen. Det finns bilar som klarar gränserna och de som inte gör det har valt att inte göra det som går.

#7
2020-09-14 19:51

Detta lär leda till att bilparken blir äldre och äldre. Jag betalar mellan 1400 och 1400 kr i skatt för en Dacia Duster -17 och byter jag till en ny som har lägre utsläpp får jag betala ca 8500 kr. Bedrövligt.

#8
2020-09-14 20:36

Man kan tycka detta är löjligt, men verkligheten är att vi måste minska utsläppen och vi vet att folk köper större och tyngre bilar än de behöver. Jag tycker det är lite bra på ett sätt...men tyvärr tror jag inte sådana här reformer biter och gör större skillnad. Jag har nog sagt det förr, redan i tillverkningsbandet skall det avgöras om modellen skall släppas ut på vägarna... endast där kan vi uppnå skillnad eftersom man aldrig kan tvinga in folk i modeller som är bra för miljön och klimatet.

#9
2020-09-14 21:19

Jag är nöjd med min 2018 bensin familjebil med 360:- i skatt och som man kan köra på 0,5.

#10
2020-09-14 22:41

Tror vi kommer se mer av den gröna omställningen, som är nödvändig. Se bara på Portugal, som verkligen har lagt manken till i flera år och nu mer eller mindre leder omställningen inom EU. Har implementerat vindkraftverk av rejält större mått än något annat land inom EU, likaså med solceller. De har redan överskott av el vissa tidpunkter på året, som de måste bli av med till andra länder. Men tyvärr är inte elnätet mellan länderna tillräckligt utbyggt, så då får de "elda för kråkorna". Men när näten är sammankopplade på ett bra sätt kan elen flöda mellan länderna på ett mer effektivt sätt.
Så jag tror att den gröna omställningen har kommit för att stanna, så skattehöjningar på saker (såväl till privatpersoner som inom industrin) som förbrukar för mycket fossilt bränsle, är ett styrmedel vi kommer få känna av mera framöver. Men vi är inte ensamma om denna omställning, som vissa i denna tråden försöker göra gällande. Med dåliga kommentarer om politiker eller liknande. Ni verkar inte ha fattat något, eller helt missat vad som pågår. Ni gör ert stora ego gällande istället, sorgligt.

#11
2020-09-15 03:54

Tur man hann köpa ny Golf 1.0 som har 360:- i skatt...

#12
2020-09-15 15:42

Skatt borde även baseras på inköpspris. Ny Tesla för en miljon borde lätt ha 10000kr år

#13
2020-09-15 17:45

Hur ska nån kunna veta vad som gäller när dom ändrar reglerna varje år? Det fantastiska är att om jag byter min Auris som jag hittills inte betalat nån skatt för till en ny Corolla som är ännu snålare, så får jag plötsligt betala 2700 i skatt.
Laddhybriderna kommer ändå löjligt billigt undan. Att man bytt bokstavskombination på körcykeln spelar ju där ingen roll eftersom man verkar basera körcykeln på ett optimistiskt körmönster där alla kan ladda hemma och har max 2-3 mil t.o.r. jobbet.Ingen ska inbilla mig att t.ex. en Mercedes E300de Kombi av en normalägare körs på i snitt 1,6 l/100 km

#14
2020-09-16 10:31

Det gör att det blir större efterfrågan på begagnade bilar som inte har malus.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.