Bild
Nästa artikel
Skattesmäll för nya bilar

Skattesmäll för nya bilar

Reportage

Drygt ett och ett halvt år efter att bonus/malus införts kommer en ny skattesmäll för nyregistrerade bilar. Efter årsskiftet anges bilarnas koldioxidutsläpp utifrån den tuffare körcykeln WLTP. Resultatet blir en betydligt högre malus som kan kosta nybilsköpare flera tusenlappar per år.

När fordonsskatten bonus/malus trädde i kraft den 1 juli förra året väckte den stor debatt. I korthet innebar lagen att de bilar som togs i trafik efter detta datum fick antingen en bonus eller belades med högre skatt (malus) utifrån hur mycket koldioxid bilen släppte ut. Fantastiskt för elbilister, men inte lika kul för säljare och köpare av bilar med konventionella motorer. 

För att räkna ut bilarnas bränsleförbrukning och utsläpp har man i Europa länge använt sig av NEDC-körcykeln (New European Driving cykle). NEDC utformades redan på 80-talet och har under en längre tid ansetts vara föråldrad. Därför tog man fram ett nytt test, som kallas World-wide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Den nya körcykeln är betydligt närmare verkligheten och visar generellt högre förbrukningssiffror än NEDC.

Enligt statistik från vägtrafikregistret visar WLTP i snitt 18,8 procent högre utsläpp av CO2 för bensindrivna personbilar än med den gamla mätmetoden NEDC. För dieseldrivna personbilar ligger siffran på 24 procent och för laddhybrider 15 procent.

Redan i september 2017 började WLTP:s förbrukningsvärden anges för nya bilmodeller och året efter skulle alla nya bilar som registrerades i EU omfattas av systemet. Men fram till 2020 har bonus/malus utgått från den äldre och snällare körcykeln (NEDC), något som nu kommer ändras vid årsskiftet. För många nybilsköpare betyder det en rejäl skattehöjning med flera tusentals kronor per år. 

Exempel: En BMW 520i Touring hade en årlig skatt på 998 kronor innan bonus/malus infördes. Utifrån NEDC-körcykeln har bilen ett koldioxidutsläpp på 140 gram vilket ledde till en årlig skatt på 4 050 kronor efter 1 juli 2018 då bonus/malus började gälla. Men enligt WLTP är siffrorna för bilens utsläpp högre, nämligen 180 gram, vilket gör att en likadan bil som säljs efter 1 januari 2020 kommer att ha en årlig skatt på 8 330 kronor under tre år. Det är en ökning med hela 7 332 kronor på bara 1,5 år. Om man registrerar bilen efter 2020 istället för i år kommer kostnaden alltså bli 4 280 kronor högre per år under de tre första åren.

Den som funderar på att köpa en ny bensin- eller dieseldriven bil bör därför handla snabbt för att undvika en otrevlig överraskning nästa år. Det är registreringsdatumet som avgör beskattningen så även om bilen redan är beställd kan man åka på skattehöjningen om bilen inte är blir registrerad före 1/1 2020.

Fakta fyrhjulsdrift fördyrar

En bil med fyrhjulsdrift kan kosta betydligt mer än en bil utan. Mellan bilarna Volvo XC60 D4 och Volvo XC60 D4 AWD skiljer sig WLTP-värdena med cirka 12 g/km. Det blir en skatteskillnad på 1482 kronor per år.

Införandet av den tuffare
mätmetoden innebär även höjda utsläpp från laddhybrider. Regeringen har dock valt att höja gränsvärdena för vad som räknas som en miljöbil och därmed får bonus från 60 till 70 gram CO2/km. Detta gör att fler laddhybrider får behålla sin bonus. Volvo XC90 T8 Twin Engine vars utsläppsvärde ligger på 67 gram enligt WLTP kommer därför fortfarande vara berättigad till en bonus. 

Många var nog medvetna om bonus/malus effekter och vi kunde se hur antalet bilregistreringar ökade kraftigt månaden innan det infördes den 1 juli 2018. Men det verkar inte finnas samma allmänna kunskap om att man snart byter mätsystem.

–Jag upplever inte att kunderna vet om det här. En del är självklart bra pålästa, men jag tycker att det borde vara en större snackis, säger Percy Bengtsson på Västra bil i Kungsbacka.

Anders Norén som är teknisk chef på BilSweden tycker att det är bra att vi går över till det nya mätsystemet, men han är inte helt nöjd med hur man infört det i bonus/malus.

–Vi är positiva till både WLTP och bonus/malus rent generellt, men vi tycker att det är olyckligt med tajmingen och hur man inför det. Regeringen har i 73-punktsprogrammet aviserat att man kommer göra om bonus/malus-systemet nästa år. Då hade det varit smart att avvakta till dess. Det här gör att det blir en väldigt ryckig bilmarknad vilket skapar osäkerhet för både kunder och branschen, säger han.

Från början var tanken att bonus och malus skulle ha en balans. Men när man nu kommer utgå från WLTP-körcykeln kommer malus bli rejält mycket högre än bonus. Något som Anders Norén anser att man borde kollat på inför årsskiftet. 

–Principiellt hade vi gärna sett att man justerar malusen. Det är ingen skillnad på bilens miljöpåverkan, den är ju samma den 31 december som den 1 januari. Det här medför att det blir kraftigt överfinansierat, det var inte riktigt så man tänkte med systemet.

Utöver nämnda punkter tycker Anders Norén också att man borde förlänga malus till sju år och fördela ut den på denna period. I nuläget skattar man bara malusbeloppet under tre år efter att bilen köpts och sedan går man tillbaka till den vanliga skatten. En förlängning hade enligt Norén varit ett ytterligare stöd till förnyelsen av fordonsflottan.

Han vill också att man utformar systemet teknikneutralt. I nuläget får gasbilar en bonus på 10 000 kronor, men Anders Norén hade gärna sett att fordon som till exempel går på E85 och HVO också hade omfattats.

Några av de som kommer att drabbas värst av att WLTP förs in i bonus/malus-systemet är köpare av lätta lastbilar. Mellan de två körcyklerna skiljer sig utsläppsvärdet för lätta lastbilar med över 30 procent. En Volkswagen Crafter 35 2.0 TDI kommer efter årsskiftet att gå från att årligen kosta 13 303 kronor till hela 21 258 kronor. Även här tycker Anders Norén att man borde tänkt annorlunda och ta hänsyn till skillnaden i transportnytta mellan till exempel en mindre personbil och en större lätt lastbil. Samtidigt menar han att utbudet för hel- och halvelektrifierade lätta lastbilar i nuläget är starkt begränsat.

–Där finns det i dagsläget väldigt få alternativ på marknaden. Det börjar komma lite elbilar och vi hoppas på att fler kommer att köpa dessa.

På Västra Bil är man orolig över hur den nya skatten kommer påverka bilförsäljningen efter årsskiftet. Samtidigt tycker Percy Bengtsson att det är viktigt att kunderna är medvetna om den kommande skattehöjningen.

–Jag hade skämts om jag inte förklarat för våra kunder hur det kommer bli. Jag vill kunna se dem i ögonen även efter första januari, säger han och fortsätter:

–Men Q1 (första kvartalet) kommer inte vara roligt. Tappar man Q1 är det svårt att ta ikapp det senare.

»Det blir en väldigt ryckig bilmarknad vilket skapar osäkerhet för både kunder och branschen.«
Skattesmäll för nya bilar
Fakta bonus/malus framtid

I 73-punktsuppgörelsen som är en skriftlig överrenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna står det i punkt 35 att klimatbonusar och -avgifter på persinbilar ska förstärkas och förenklas. Vi kan därför förvänta oss att bonus/malus-systemet kommer att göras om ytterligare inom en snar framtid.

Skattesmäll för nya bilar
Skattesmäll för nya bilar
Skattesmäll för nya bilar

När fordonsskatten bonus/malus trädde i kraft den 1 juli förra året väckte den stor debatt. I korthet innebar lagen att de bilar som togs i trafik efter detta datum fick antingen en bonus eller belades med högre skatt (malus) utifrån hur mycket koldioxid bilen släppte ut. Fantastiskt för elbilister, men inte lika kul för säljare och köpare av bilar med konventionella motorer. 

För att räkna ut bilarnas bränsleförbrukning och utsläpp har man i Europa länge använt sig av NEDC-körcykeln (New European Driving cykle). NEDC utformades redan på 80-talet och har under en längre tid ansetts vara föråldrad. Därför tog man fram ett nytt test, som kallas World-wide H

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-12-11 16:14

Förloraren är låginkomsttagaren som inte har råd att köpa en ny bil, istället väljer att leasa en ny bil i 3 år ... och sen leasa ännu en ny bil igen i 3 år, etc! Vad sa sossen Mona Sahlin en gång, det är häftigt att betala skatt!

#2
2019-12-11 16:31

Jag undrar om en "låginkomst-tagare" verkligen leasar en ny bil - det kostar ju i verkligheten knappast mindre än att köpa den ny även om man slipper det direkt utlägget för hela bilen. Och så billigt är det inte att leasa när man lägger till ens det allra nödvändigaste.

#3
2019-12-11 19:56

Pi, det finns de som inte har en möjlighet att få undan pengar mer än till ett gammalt vrak, även om de klarar månadskostnaden för leasing. Jag har en sådan granne, han har leasat i två omgångar nu, efter att tidigare bara kört gamla billiga väl begagnade bilar, men tydligen har han fått ihop lite mer nu så den senaste är köpt på avbetalning, men jag tvivlar på att han har räknat med någon skattehöjning.

#4
2019-12-11 20:55

Folk får väl backa av på motorstorlek om de tycker att det är dyrt. Såvitt jag vet är det ingen mänsklig rättighet att ha en stark bil.

#5
2019-12-11 21:12

saabnisse - han behöver inte oroa sig för den bil han har f n eftersom skattehöjningen bara gäller bilar registrerade fr o m 2020-01-01.

#6
2019-12-11 21:30

Pi, det är riktigt, men det här är bara början och han har nog inte räknat med skattekostnaden oavsett vad den är.
Men vad jag ville framhålla var att privatleasing ofta är enda utvägen för de som inte kan pynta upp något för att köpa ny bil.
Då gäller det ju att få skattesatsen med i kontraktet, alltså en totalkostnad där endast bränslet tillkommer.

#7
2019-12-12 07:37

Jag håller med Mäkinen.
Har aldrig fattat att en normal familjebil helst måste ha 200hk + för att far skall vara nöjd.

#8
2019-12-12 09:56

Nu känner jag att jag behöver nyansera saker en smula. Jag har full förståelse för att folk vill ha massor av effekt, men som det mesta här i världen så kostar sånt som är roligt. "Inga armar, ingen kaka" som det heter...

#9
2019-12-12 12:42

saabnisse - man klarar man inte av denna merkostnad så skall man nog fundera över om man verkligen har råd med en ny bil eller om man som många andra får hålla sig med en begagnad istället.

#10
2019-12-12 19:32

Det handlar som vanligt inte om miljön utan att staten måste få in pengar.
Går du till en bilhandlare så sänker de oftast inköpspriset med summan du måste betala i skatt de första tre åren.
Magdalena får sina pengar och nybilsägarna tror de gjort ett klipp.
Det planeras 1200 nya kolkraftverk i Asien de närmaste åren. Det ger stor sysselsättning och billig el.

#11
2019-12-12 22:26

Kolkraften är själva kärnan i klimatkrisen. Ändå planeras 1 600 nya kolkraftverk i 62 länder de närmaste åren, varav nästan hälften i Kina. Det faktum att koldioxidutsläppen ökar beror till stor del på nybyggda kolkraftverk i Asien.

#12
2019-12-13 10:12

Det handlar bara om att få in mer skattemedel, inte om klimat eller miljö överhuvudtaget, det vet politikerna själva, men ingen vågar säga emot för då blir man demoniserad som klimatförnekare, ett öde värre än dåden för dagens ryggradslösa politiker

#13
2019-12-13 13:15

Svenne, allt är inte svart eller vitt, jag tillhör det grå mellansegmentet. Jag förstår att utsläppen av CO2 är dåligt för klimatet, men jag tycker inte att man ska bestraffa bilisterna så hårt när den största boven, i alla fall i Sverige är industrierna. Där gör regeringen istället tvärt om och låter de få så låg skatt och elkostnad som möjligt. Alltså helt omvänt mot vad som behövs göras.

Jag är inte villig att bli av med min bekvämlighet för att släppa ut lite mindre CO2, en så ofantligt ofantligt liten mängd att det inte kommer göra det minsta lilla skillnad på klimatet när vi samtidigt ser hur det är fritt fram för de stora miljöbovarna att tuffa på. Nej, ingen får kalla mig klimatförnekare och samtidigt tycka att industrierna får fortsätta som de gör.

Tänker resa utomlands med flyget också, så det så! Spelar ingen roll det heller dels för att jag inte har något val om jag vill ta mig utomlands, men också för att flyget kommer gå även utan mig och min lilla vikt är väl knappast mätbar i CO2 utsläpp från planet jämfört med om det flyger utan mig.

#14
2019-12-13 21:35

Jo, vi åker till Mexico över jul/nyår och jag tänker inte känna flygskam.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.