Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br>Den här bilen ska du köpa, Håkan!

Nyheter

Håkan Bergvall vill ha en något mindre bil med bra säkerhet och komfort för 250 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen



ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:
Håkan Bergvall
Ålder: 66 år
Budget: 250 000 kronor
Kör: Volvo S80 2,4D
Vill ha: Något mindre bil med bra komfort och säkerhet.


Ny bil: Honda Accord 2,0 Elegance
Pris: 246 400 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 2
Därför: En av mellanklassens roligaste bilar att köra, men kosta på den en rostskyddsbehandling i tid.


BÄSTA KÃ-P!
Nästan ny bil: BMW 320d  -08B/4 000 mil
Pris: 236 000 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför: Körglad, fin prestanda och ändå snål - under halvlitern per mil.


Begagnad bil: Mercedes C 220 CDI  -07B/6 000 mil
Pris: 237 400 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför: Bekväm med fint chassi, gedigen kvalitetskänsla.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter
EXPERTPANELEN:<br>Den här bilen ska du köpa, Håkan!

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-26 11:11

Kan ni inte skriva om nåt vettigt? Istället för att spamma om vilka bilar folk ska köpa?

#1
Gösta
2010-03-26 11:28

Håller med Jarl.
Borde inte ViB energi läggas på att göra det ni är bra på, dvs skriva granskande artiklar och reportage?
Köptisen är ju så korta och ser inte till helheten. Exempelvis driftkostnader (service, reservdelar osv.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-03-26 11:35

På inget sätt kommer Vi Bilägare skriva färre granskande artiklar och reportage. Det fortsätter Vi Bilägare med.

Samtidigt tycker vi att det är intressant att hjälpa er läsare med korta, snabba biltips.

#1
Lasse
2010-03-26 11:42

Jag håller med, nu får det räcka.

#1
Lasse
2010-03-26 11:50

Kvantitet framför kvalitet kommer inte att gynna er i längden ViB.

#1
Jägaren
2010-03-26 11:51

Jag var nog den förste att kritisera ViBilägare för denna självutnämnda "expertpanel" i samband med "bil-golfbagtipset". Det ser ut att vara ganska många nu som anser att detta är bara så genomfjantigt.
Fyra tyckare av fyra möjliga (= 100 procent) anser samma sak. Utom ViBilägare, då.

#1
Jes
2010-03-26 13:05

Då vill jag meddela en avvikande uppfattning.
Artiklarna handlar ff om bilar, märkes, ursprungslands och politiskt oberoende.
Det är en biltidning jag prenumererar på och det är en biltidning jag läser ... Perfekt!
.
Ni är en hel del som kommenterar här, som verkar vara märkesfanatiker, nationalister och självutnämnda experter. Gillar ni inte artikelserien så låt bli att läsa den är mitt tips.

#1
CRISTER
2010-03-26 13:13

Jag tycker också det är intressant vad panelen föreslår även om jag inte alltid håller med.Förresten måste man inte läsa om man inte gillar detta,så sluta och gnäll JARL,GÖSTA,JÄGARN och LASSE.

#1
Erik F
2010-03-26 13:34

Håller med JES.

#1
globetrotter
2010-03-26 13:38

Gösta 26 mar 2010
Håller med Jarl.
Borde inte ViB energi läggas på att göra det ni är bra på, dvs skriva granskande artiklar och reportage?
Köptisen är ju så korta och ser inte till helheten. Exempelvis restauranger - spa - stormarknader - badplatser loppisar på Balkan-Medelhavs och andra delar av världen..

#1
Rålle
2010-03-26 15:56

Instämmer i kritiken till era "experttips". Framförallt så framgår ju inte bilköparens behov och krav i tillräcklig omfattning. Att ni sen i detta fall rekommenderar Accord och 3-serien som förvisso är trevliga bilar men inte har klassledande komfort är lite märkligt och ej trovärdigt då just komforten är ett av kraven. 3-serien hade väl inte heller så bra NCAP-resultat va? Idén med dessa råd är bra men ni bör nog utveckla det lite mer.

#1
Bisarre Ormsalataren
2010-03-26 16:17

Att rekommendera BMW med dieselmotor är någonting som jag är lite skeptisk till med anledning av att jag läst lite för mycket om dyra motorhaverier på sådana bilar.
När det gäller Mercedes-Benz C220 CDI så har jag däremot inte hört någonting ont om motorn, men märket har däremot fått en enorm badwill hos mig för gigantiska rostproblem, varför jag ratar detta märke numera.
Vill man ha en något begagnad tysk premiumbil i den klasssen så är jag personligen mer förtjust i Audi A4 som har ett bra rostskydd.
Men så kan man ju även köpa en Skoda Octavia med likvärdig motor och teknik i övrigt, och hur mycket man sparar då beror då på årsmodellen, och till på köpet får man dessutom ett rostskydd som ägaren av högstatusmärket Mercedes-Benz bara kan drömma om.
Ett generellt problem med alla nyare bilar är risken för komplicerade fel i elsystemen och modern elektronik i dagens bilar är synnerligen lömsk och i mina ögon så är det på (minst) samma låga nivå som Lucas elsystem för några decennier sedan.

#1
Markus
2010-03-26 16:59

Att ge personer bra råd i vissa segment är helt okej, men är dessa råd verkligen bra? Två av tre bilar är ju "körglada" bilar med lite sämre komfort.
Detta stinker ViB. Intrycket är att journalisterna bakom artikeln mera vill hitta svepstjäl för att marknadsföra sina favoriter, vilket verkligen inte är jobbet för en seriös journalist!
Gör om, Gör rätt ViB!

#1
Citran
2010-03-26 17:03

En ny Misubishi outlander för ca 220K? Miljöklassad och trevlig att köra, bra pris (OBS 2WD). Nya Accord (2009, 0 mil) för 219K? C5 diesel, kanon trevlig bil men dyr, en Citra bör inte kosta över 220 oavsätt motor! Ny Mondeo 2010 kombi 2,2 tid för 219 inkl metalic, taklucka, titanium pkt, mm (finns i Sthlm)?

#1
Erik
2010-03-26 17:08

Ett bättre val är en MB c-klass av 2008 års modell, då du får en helt ny förbättrad bil. Du får en sådan lågmilare för 250 tusen. Den kommer att ha ett mkt bättre andrahandsvärde också när den ska säljas. Bättre komfort jämfört med BMW´s bil som kom redan år 2005

#1
Conny Karlsson
2010-03-26 17:58

Håller med JES och Erik F.

#1
CRISTER
2010-03-26 18:08

Jag tycker forfarande att detta med EXPERTPANELEN är bra.Om man vill få fart på tröga svenskar så säg då något om ett ishockeylag eller om ett bilmärke och det tar "hus i helvetet".Det här med bilmärken engagerar och ingen ska kritisera "mitt bilmärke" ostraffat.YES har rätt att det är gott om bilmärkesfanatiker och nationalister och självutnämda experter.Mycket tyckande och lite fakta.Detta med bilköpsförslag är verkligen vettigt,tydligen.

#1
Jägaren
2010-03-26 19:23

Det är som att svensken behöver en "statlig kontrollant" som talar om för honom/henne vad han/hon behöver. Svensken är van vid detta. Så "expertpanelen" kanske behövs - trots allt...

#1
CRISTER
2010-03-26 19:56

Jag tror du har helt fel JÄGARN.Om någon"statlig kontrollant"talar om för oss vilken bil vi skall köpa då blir vi rebeller för ingen jävel skall tala om för oss vad vi skall köpa.Om du hade rätt skulle vi bara ha SAAB och VOLVO i Sverige.

#1
Seken
2010-03-26 22:03

Sällan får man sej till livs så mycken omedveten komik, som när man man läser de mest magsura kommentarerna. Stå på er gubbar (Jägarn, Gösta,Jarl, Lasse och Globetrotter.) Ni gör min kväll. Och delvis håller jag med er. ViB bestämmer plötsligt vilka bilar vi ska köpa. Som nåt slags mini-Kuba. För det är säkert så, att deras förslag ska uppfattas som tvingande. Jag blir jättearg, nu när jag inte får välja bil själv.

#1
Jes
2010-03-26 22:25

"Expertpanelen ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses det bästa köpet."
.
Jag tycker inte detta låter tvingande.
Är det lönt att bemöta er? Ni verkar hätska mot biltidningen ni frivilligt läser, eller upplever ni er tvingade även där?

#1
Seken
2010-03-26 23:29

PS. Jag har inte bara kommentar till kommentarerna. Utan även till panelens förslag. Hellre än att välja den BMW och MB föreslår skulle jag välja den miljöbilsklassade BMW:n på 163 hk, eller den inkommande MB 220D, också miljöbilsklassad, på 400 Nm. Visserligen går jag då långt över Håkans budget. Men när det gäller totalekonomi tror jag mina förslag blir väl så bra. (Tom bättre om man bor i Gbg, och får gratis parkering värd ca 6000 kr/år)

#1
Jes
2010-03-27 01:59

SEKEN, du har missat poängen där. Håll dej till kriterierna och diskutera vad du tycker om Vib;s förslag och ge gärna ett, eller flera egna förslag.
Jag tycker inte dina kommentarer hör hemma i en diskussion om bilar! Vart finns ordet "mini-Kuba" i bilsammanhang?

#1
Seken
2010-03-27 08:40

JES, Håller helt med dej. Termer som "politiskt oberoende" och "mini-Kuba" bör lämpligen undvikas i detta sammanhang.
PS. JES, Du har skrivit 3 kommentarer i denna tråd. Utan att med ett enda ord nämna vad du tycker om ViB:s förslag. Nu vet vi vad du tycker om oss andra. Men vi är även nyfikna på vad du tycker om bilar och bilköp.

#1
Saabnisse
2010-03-27 10:57

Utan att på något sätt kritisera de föreslagna bilarnas kvalitet eller egenskaper i övrigt så blir jag ändå lite undrande över expertpanelens val.
Håkan Bergwall har ju kört S80 och förmodligen vant sig vid den.
Att sedan gå till en bakhjulsdriven bil med dess egenheter på gott och ont måste nog kännas väldigt annorlunda.
Jag tror nog att av de föreslagna är det nog bara Hondan som gäller.

#1
Jes
2010-03-27 12:31

SEKEN, jag skulle, av de 3 föreslagna valt BMWn vilket endast är en smaksak.
Jag är dock lite nyfiken på om en lill-volvo varit med i beaktandet och, i så fall varför den föll bort.

#1
Kent Åke Nilsson
2010-03-28 00:39

Bästa köp en BMW 320d??
Okej visst det är fina bilar att köra och bränsle
effektiva med bra väghållning.
Men varför sjunker alltid priset på beg. BMW efter 20000 mil som en gråsten i söderhavet?
Varför har BMW oftast dubbelt dyrare reservdelar, service och underhåll än medelbilen?
Varför är en exlusiv svindyr BMW 750 V8 inte vatten värd efter 15år 23000 mil??
Varför är en Amerikansk muskel bil från 60-70 talet värd en mindre förmögenhet om man hållit den i orginalskick (trots allt skitsnack om amerikansk pisskvalitet och dålig väghållning som delvis är sant) ???

#1
Saabnisse
2010-03-28 16:46

Jag har ett förslag som slår alla andra ,speciellt när man blir lite äldre och inte vill krypa in i bilarna.
Min favorit är Toyota Land Cruiser, hög, man går upp i bilen och sätter sig och man glider elegant ut ur den.
Den är komfortabel, mycket rymlig och den går snålt och tyst även med stora dieseln.
Och du behöver aldrig sitta fast och den är säker.
Det negativa är ju nypriset och däckskostnaderna, men en beg bör att få tag på inom budgeten.
Men det finns ju flera i samma klass som kanske är lika bra.

#1
Egil
2010-03-28 22:27

Farasans BMW 2,0 liters BMW diesel sprack i vevaxeln efter 18.000 mil..... Kostade skjortan....
'
Mitt val 1 är definitivt MB C-klasse här, och ni som snackatr om rost - glöm det, absolut inga problem med 07:orna, därtill 2-3 decenniers rostskydd. MB:n i detta test håller eldigt i 30.000mil till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.