Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Olle!

Nyheter

Olle Ström vill ha en rymlig och bekväm bil för 180 000 kronor som klarar att ersätta de två tidigare. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen

ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:
Olle Ström
Ålder:  67  år
Budget: 180 000
kronor
Kör: Peugeot 107 och Volvo V70
Vill ha: En rymlig, snål och bekväm bil som klarar att ersätta de två tidigare.


BÄSTA KÃ-P!
Ny
bil:
Kia Venga 1,4 CRDi komfort
Pris: 169 900 kronor
Euro
NCAP:
4 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: Praktisk, snål, hyfsat bekväm, 7 års garanti.


Nästan
ny:
Peugeot 308 SW MCP HDI -09 4 000 mil
Pris: 153 800 kronor
Euro
NCAP:
5 stjärnor
Rostskyddsbetyg: 3
Därför: Rymlig, bekväm, snål, kvalitetslyft, robot-låda.


Begagnad:
Mercedes B180 CDI -05 8 000 mil
Pris: 138 900 kronor
Euro
NCAP:
5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 3
Därför:
Högbyggd, tyst, rymligt baksäte, låg förbrukning.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-24 10:59

Vi Kiaägare?
VW Polo 1.4 Masters säger jag.
Under 150', grym komfort, bra size och lagom snål.

#1
Volvoiten
2010-03-24 11:17

Man får ju inte glömma när det gäller betygen i krocksäkerhet, att Venga testades efter nyår då kraven höjts. Förut fick ju i princip alla bilar 5.a i betyg.
Jävligt tuff bil det där. Men är lite skeptisk då motorn tydligen ska vara lite slö...
En 1,6 liters hade nog suttit som en sportmössa i den....

#1
Raphael
2010-03-24 11:54

En Kia Venga har ingen chans mot Citroën C3 Picasso, som med 1.6 HDI och fullutrustad ligger på 169 900 kr. Picasson är rymligare, bekvämare, har fler finesser, erkänt goda vägegenskaper och skön komfort. Jag har en själv!

#1
Emme
2010-03-24 12:06

Raphael provkör kian först innan du uttalar dig.

#1
Seken
2010-03-24 12:51

Polon: För liten i detta sammanhang.
C3 Picasso: Trots att den är förvånansvärt snål, sett till höjd och rymd (körde 1 vecka i Frankrike), handikappas den av att missa 5 års gratis skatt (dessutom missar man 6000 kr/år i gratis parkering i Gbg.)

#1
Tobbe
2010-03-24 12:54

VW Polo är på tok för liten och trångt. Citroën C3 har kvalitetsmissar. Har provkört bägge två. Kia Venga där emot tror jag är ett bra val. Den känns rymligare i kupén. Dock håller jag med om att Polon är tyst och bekväm för att vara en småbil., åtminstone för föraren.

#1
Gösta
2010-03-24 13:34

Kom ihåg att en katalysator till Venga kostar 40 000:-. Kanske går på garanti eller inte, är det värt att chansa?
KIA vill inte lämna ut vilka delar som ingår i 7-åriga garantin. Det är lite flytande från gång till gång.

#1
Rålle
2010-03-24 13:49

Raphael är helt rätt ute. Citroën C3 Picasso uppfyller alla kriterier: Rymlig = absolut, snål = yes, dieseln drar under halvlitern, bekväm = klassisk fransk komfort. En kanonbil till ett mkt bra pris dessutom. Plus att den har lite karaktär vilket Kian helt saknar. 308:an är också ett bra köp om man kan leva med det i mitt tycke gräsliga utseendet.

#1
Raphael
2010-03-24 14:29

Emme, Vengan må vara en av de bästa som Kia någonsin har gjort men jämfört med den franska komforten i C3 Picasso, dragkraften från 110 hästars dieseln, den låga ljudnivån, den fina körställningen, den goda sikten - Picasson har tunnare A stolpar och breda B stolpar istället så den har närmast panorama utsikt, och flexibiliteten i baksätet och bageutrymmet (skjutbart baksäte individuellt för varje del, ställbart ryggstöd i lutning bak, dubbla bagagerumsgolv, enormt smidig fällning av ryggstöd med ett enkelt handgrepp) - gör helt klart Picasson till vinnare.
Under vintern har jag snittat min Picasso HDI på 0,48 l/mil, inklusive både landsvägs och stadskörning. Det är lägra än många miljöklassade dieselbilar som är gjorda för EU:s körcykel och därmed drar betydligt mer i verklig trafik. Så i realiteten så är min C3 Picasso mer miljöbil än många miljöklassade dieslar.
Kvalitetsmissar? Min C3 Picasso fungerar utan mankemang och jag upplever den har en närmast lyxig känsla inuti med hög kvalitet på alla material och najs touch med kromringar omkring detaljer som ventilationsgaller. Mycket tyg i kupén och en mjuk, softad yta ovanpå den stora frampanelen. Digitalinstrumenten är lättavlästa och synbara under alla förhållanden. Farthållare, fartbegränsare, ESP, parkeringsassistans vid backning, MP3-kompatibel stereo med USB/AUX uttag, läderratt, regnsensor, smidig styrning och skön värme. Har startat på första nyckelvridet även när det var neråt -30 och det tycker jag är bra för en diesel!

#1
Emme
2010-03-24 14:30

Gösta: Var det inte 27000kr? Hur som helst så har de sänkt reservdelspriset sen det togs up i Vibilagare. Av de som rekommenderas så skulle jag helst ta Kian. Helt klart. Testa provkör bilen ni som inte håller med.

#1
Auris
2010-03-24 14:46

Prova Toyota Auris en av de rymligaste innan de blir bussar (då menar jag framsäten och framför allt baksätet) körglad, fin komfort även i baksätet och bra ekonomi även om man köper nytt

#1
Micke
2010-03-24 14:49

Inte lätt att välja.....
Stackars oss bilköpare. Så många förslag på fabrikat och modeller. Förvirringen är stor.
Mitt förslag: Kolla in högst tre modelller i beghallar och bestäm dig för vilka som du tycker motsvaratr dina krav med samma ålder (minst 7 år gammal) och i samma prisklass. Gå in på Google och kolla alla biltester i Sverige och utomlands som gjorts på dessa bilar. Sist men inte minst kolla bilprovningens statistik och du har ett bra underlag där du SJÄLV har avgörandet. En stor fördel är om bilerns modellrelaterade fel har åtgärdats. Det här ger dig ett skapligt modernt och säkert bilägande med ett antal sköna kronor till annat än bilen. Att du sedan kan få problem med ett måndagsexemplar har vi ju förstått är inget som har med logik att göra.

#1
Seken
2010-03-24 16:56

Den C3 Raphael beskriver kostar dryga 190.000 kr. Om man räknar in LM-fälgar och metallic i begreppet fullutrustad. Och då har jag ändå räknat bort "Teknik-rabatten" på 7.000 kr. När det gäller Citroen är det nog på sin plats att komplettera med 3 års garanti. Och då är vi uppe i nära 200.000 kr.
Auris: Tokdyr med miljöklassad 90-hk diesel. Underlig prissättning på bensinvarianterna. Den trötta 99 hk-motorn är endast 4500 kr billigare än 132 hk?? Den starkare kanske är hyfsat köp, för den som inte behöver miljöbilens gratis-parkering.

#1
Jarl
2010-03-24 17:36

"Cittoträngs" ska man undvika. Dålig kvalité på dessa åk.

#1
Lars Johansson
2010-03-24 17:58

Det bör påpekas igen, en katalysator till Kia kostar vansinniga 40 000:- (sic). Helt sanslöst...

#1
Henry Nordling
2010-03-24 18:27

På grund av eftefrågan är Avensis lite dyr kan tyckas men sen har du en bekymmerfri bil i minst tio år om du önskar.

#1
Jarl
2010-03-24 19:57

Kia Venga känns ju ungefär lika kul som en rostig S40 från börjat av seklet...

#1
Jarl
2010-03-24 20:02

7 års garanti, va fint.
Men bara om man server den hos Kia, till hutlösa priser.
Kia är blodsugare av rang. 40 papp för en katt också, heja ViBilägare, har ni fått 5 milj för att skriva bra om Kia, eller?

#1
albert
2010-03-24 20:53

Teknikens Värld som är stor tysklandsvän när det gäller bilar, tycker att C4 Picasso är ett bättre köp än MB 180 CDI !!!

#1
Ebbe
2010-03-24 21:27

Varför inte en Dacia Sandero. Fullutrustad för strax över 100 000:-

#1
Jes
2010-03-24 21:55

Är det inte lite väl många som är, bara för inskränkta på ett visst fabrikat?
Saklighet efterlyses!

#1
cimbula
2010-03-24 22:59

Skoda Octavia 1,4 tsi eller diesel, utan konkurrens

#1
Seken
2010-03-24 23:21

CIMBULAS Octavia är ett bra val. Förutsatt att man ids köra med hörselkåpor. Eller att man kör mest utomlands på släta vägar. Eller man är döv.

#1
Torsten
2010-03-25 15:40

Har expertpanelen glömt bort Skoda Roomster? Mycket rymlig, och testvinnare i Vi Bilägare!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.