Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br>Den här bilen ska du köpa, Roland!

Nyheter

Roland Fransson har en budget på 200 000 kronor och vill ha en tyst bil med vettig förbrukning. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen
ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad. Dessutom utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:

Roland Fransson
Ålder: 58 år
Budget: 200 000
kronor
Kör: Audi A6 och Citroën C4
Vill ha: Tyst bil med vettig förbrukning, automatlåda och gärna högre insteg.


Ny
bil:
Renault Scénic 1,6 Eco2 Flexifuel Expression
Pris: 185 900
Euro
NCAP:
5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför:
Skattefri miljöbil, bekväm, rymlig och trevlig att köra. Dock ej automat.


BÄSTA KÃ-P!
Nästan
ny:
Toyota Prius Business -09 4 000 mil
Pris: 173 000 kronor
Euro
NCAP:
5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 2
Därför:
Tyst, snål, gott kvalitetsrykte men lägg en slant på en rostskyddsbehandling.


Begagnad: Volvo V70 2,0 D -07 8 000 mil
Pris: 187 200 kronor
Euro NCAP: 5
stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: Tyst, bekväm, praktisk, säker, tryggt köp.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Sam
2010-03-22 10:48

Oj oj!
Vilket urbota dumt råd av en "seriös" tidning att för det första byta ut en Audi mot en trist, ful Toyota där varken gaspedal, broms eller styrning fungerar.... Nä, köp en snål diesel istället tex Volvo, Passat eller VW. Först då blir man helt nöjd!

#1
Patrik...2
2010-03-22 11:53

Sam: vilken urbota dum kommentar

#1
JAN
2010-03-22 11:55

Prius är en bra bil, Toyota tar ansvar för sina kunder = Prius är en bra rekommendation.

#1
Robban
2010-03-22 12:05

Håller med Patrik och Jan. Priusen är en helt fantastisk bil och vill man ha ett problemfritt bilägande så är det ett helt rätt val!

#1
Sigge
2010-03-22 12:21

Prius är aldrig ett vettigt köp för en privatperson. Enda fördelen är att den är väldigt förmånlig som tjänstebil.
Hoppas ViB följer upp och ser om någon följer deras råd.

#1
JAN
2010-03-22 12:24

Varför inte Sigge? Jag kör inte Prius, men det är väl perfekt med en tyst bil som är snål i stan?

#1
Emme
2010-03-22 13:23

Ett råd innan köp vore dock att titta till så både bromsar och gaspedalen fungerar :)

#1
Sigge
2010-03-22 13:49

Jan...pga Value for money är sällsynt dåligt för en Prius och miljövinsten är mycket tveksam. Köp en snål diesel istället.

#1
Gustav
2010-03-22 14:03

Experterna visar på tre vettiga exempel. Jag har ett till tips Beg. Volvo V50 1,6D. En bil som har tillräckligt stark motor för normal körning och klarar sig med mindre än 0,55 l/mil. Erkänner att det är ett tveksamt förslag då det tyvärr kan vara svårt att hitta en begagnad volvo med denna motor.

#1
Sake
2010-03-22 14:15

Ett mycket bra val utav experterna.
Prius är en mycket komfortabel bil med utmärkta utrymmen och hög tillförlitlighet. Också mycket snål och utan en diesels knattrande och höga partikelutsläpp. Skönt med automat dessutom.

#1
robert
2010-03-22 14:50

Ett väldigt bra val vem vill ha en volvo med dålig kvalitet ? Förutom emme så

#1
Sigge
2010-03-22 15:20

Robert...väldigt många vill uppenbarligen ha Volvo eftersom V70 är mest sålda bilen både till privatpersoner och företag. Betydligt färre vill däremot ha Toyota....

#1
Lasse
2010-03-22 15:29

Vilket underligt val man har gjort åt stackars frågeställaren! betänk alla säkerhetsproblem som Toyota har. Trasiga eller osäkra bromsar, gaspedaler, styrning, hackande motorer etc. Betänk sedan det försämrade rykte Toyota har fått. Kan berätta att jag hade en Toyota Avensis -07 där styrväxeln sprack. Visserligen bytt på goodwill men ändå.... Jag har sedan läst att Toyota Prius bara är bra i stadstrafik och hur mkt kör man där? Inte många mil per år... Vidare har Toyota Prius blivit sågad av TeknikensVärlds test där man hellre ville se en snål diesel. Läs och begrunda länken. Toyota Prius? Nej tack!!!
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Tom
2010-03-22 16:10

Jamenvisst är det en Toyota Prius Roland ska köpa! Finns det något annat vettigt val? Fast det är klart: är man Volvoraggare och vill slita bort grillen och gasa upp hela månadslönen på soppa och nya däck så är det väl inget alternativ.

#1
Jarl
2010-03-22 16:14

EMME: moget...

#1
Jag
2010-03-22 17:08

För 200000 skulle jag köpa en semesterbil för max 8000 för sommarbruk. Måste jag ha bil på vintern skulle jag ge det dubbla för den. Då har jag fortfarande 176000 kvar. Någon gång nästa år gör jag om affären, torde vara 20 % mer då, dvs. ung 40000. Forfarande 136000 kvar. Säg att 20000 gick åt i bensin och nödlagningar. 106000 kvar.
Hur skulle det blivit om jag köot en begagnad Volvo för 200000?
Förslag?

#1
Sigge
2010-03-22 17:33

JAG...du glömmer alla pengar du måste lägga på reparationer och tiden du väntar på bärgningsbilen....

#1
Kenneth
2010-03-22 17:56

Sigge:
Precis, det är därför man inte ska köpa en Toyota där man riskerar bärgning pga fel på gaspedal, styrning och bromsar mm....

#1
Lasse
2010-03-22 18:18

Mycket enkelt, provkör en Prius så inser du att det inte är mycket till bil.

#1
Micke
2010-03-22 18:28

Tyst bil med högre insteg, varför inte en begagnad Mercedes B-klass?
Den finns väl säkert med någon liten Diesel och torde ha bra ljudisolering. Finns även begagnad. Hittade en -06 på blocket för 17x.000:-
Eller kanske en snål 2wd-variant av X1? Finns nya s18d från 310.000:- med aut. Man får nog tyvärr vänta ett tag innan det går att hitta en sån begagnad med aut.

#1
Styrbengt
2010-03-22 18:38

Jaha, ViToyotaägare är i gasen igen alltså.

#1
Sigge
2010-03-22 18:58

"JAG"...fler spartips...lämna lägenheten och flytta ut i tält i skogen massor av pengar att sparar. Du kan läsa tidningen på biblioteket...pengarna du sparar kan du lämna i arv till allmänna arvsfonden. Vi tackar dig.

#1
Jarl - the one and only
2010-03-22 19:18

Han borde köpa en Golf 1.4 TSI Masters.
- Tyst
- Rimlig förbrukning
- Lagom stor

#1
albert
2010-03-22 20:30

hej alla EXPERTER, har haft 28 bilar kört 5-6000 mil pr/år.
Dom sämsta WW Passat, Golf, Saab.
hyfsade Ford, Volvo.
driftsäkrast Toyota, Nissan, Citroen.

#1
Brynolf
2010-03-22 22:22

Re: Albert
Tillåt mig att ställa mig tvekande till dina fabler!

#1
norrsken?
2010-03-22 23:28

Ä ha sagt de för,ä sej de ei gång te- köp opel zafira 2,2 och du blir inte besviken !!!!!!!!

#1
Simon
2010-03-23 00:19

Re: LASSE du var ju väldigt trovärdig, en Avensis 07:a som styrväxeln sprack på...:) Ha, ha... För det första har den ingen styrväxel utan den har kuggstång som alla moderna bilar, dessutom har Toyota 3 år nybilsgaranti så varför skulle de ta det på godwill..??
Ha, ha.... Du är avslöjad....;)

#1
Jes
2010-03-23 07:47

Expertpanelens förslag är väl helt okay men får man högre insteg?
.
Vi har tydligen olika erfarenheter av våra bilar och bilägande. Tur och otur kan man ju ha med alla fabrikat och modeller men generellt är det ju uppenbart att Toyota kännetecknas av hög driftsäkerhet.
.
Jag skulle nog lagt slantarna på Prius'en eller möjligen V70'n

#1
Lasse
2010-03-23 09:14

SIMON:
Det är DIN okunskap som är avslöjdad! Detta fel med trasiga - spruckna - styrväxlar är faktiskt inte alls ovanliga fel på Toyota Avensis. Ring Toyota i Rissne, Stockholm, där de reparerade felet. DIN Toyotafanatism är avslöjad!!! Byt bort DIN Toyota och bli en GLAD bilägare. Det har jag gjort!!!!

#1
Milton
2010-03-23 10:05

Hur kan en utbyte av styrväxel gå på goodwill när man har gällande nybilsgaranti? Fullständigt obegripligt!

#1
Sigge
2010-03-23 11:52

Milton...nybilsgarantin gäller bara till 10 000 mil.

#1
Per
2010-03-23 14:14

Den mest prisvärda bilen är fortfarande en nyare beg FORD NONDEO alt FOCUS ! Utan tvekan.

#1
Per
2010-03-23 14:15

...MONDEO... (jag slant)

#1
Milton
2010-03-23 14:59

Hur långt har hade den aktuella Avensisen gått?
Om bilen försäkrats genom Toyota så gäller ju maskinskadeförsäkringen 15000 mil, om bilen köpts beg. så gäller ju Kvalitetsförsäkringen (också till 15000 mil). Inte många 2007:or som gått över 15000 mil (Taxi undantaget).

#1
Simon
2010-03-23 16:06

Re: Lasse, varför byta bort nått man är nöjd med...? Jag är mer eller mindre uppväxt hos en Toyotahandlare, därför var det inte svårt att förstå att du bluffar, om inte annat syns det med all tydlighet på ditt sista inlägg, du har aldrig ägt en Toyota Avensis...:)

#1
Albert
2010-03-23 20:55

Brynolf, tro mej. Passaten spricka i topplock, framfjädrar av, ett fäste till motorhuv av, byte bromsskivor efter 4000 mil, växelspak av !, hast.mätare slutade fungera, sålde den efter 8000 mil.
Golf, läck vattenpump, läck värmepaket under inst.brädan, ljuddämparbyte 2ggr ( 7000mil ),
framfjäder, motorerna blårökte efter 7000mil (ventilstyrningarna).
TYSK KVALITE ???

#1
Jes
2010-03-23 22:23

Tja, ALBERT.
Min Passat har gått 45.000 mil ... Framvagnsdelar, en drivknut och nåra bromsbelägg ... That's it !
Vad kan det bero på ??

#1
MM
2010-03-24 08:41

JES, Kan det bero på tur?

#1
Jes
2010-03-24 10:35

Med bilfabrikat och olika modeller spelar den ursprungliga byggkvalitén en stor roll, likaså kvaliten på service och underhåll allt eftersom tiden går och milen rullar.
Tur och otur kan man naturligtvis också ha, sk måndagsbilar finns och rullar av banden hela veckan.
Min tidigare bil var också en Passat tdi som också rullat nästan 50.000 mil

#1
Micke
2010-03-24 14:35

Inte lätt att välja.....
Stackars oss bilköpare. Så många förslag på fabrikat och modeller. Förvirringen är stor.
Mitt förslag: Kolla in högst tre modelller i beghallar och bestäm dig för vilka som du tycker motsvaratr dina krav med samma ålder (minst 7 år gammal) och i samma prisklass. Gå in på Google och kolla alla biltester i Sverige och utomlands som gjorts på dessa bilar. Sist men inte minst kolla bilprovningens statistik och du har ett bra underlag där du SJÄLV har avgörandet. En stor fördel är om bilerns modellrelaterade fel har åtgärdats. Det här ger dig ett skapligt modernt och säkert bilägande med ett antal sköna kronor till annat än bilen. Att du sedan kan få problem med ett måndagsexemplar har vi ju förstått är inget som har med logik att göra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.