Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br>Den här bilen ska du köpa, Stig!

Nyheter

Stig Hedman har en budget på 400 000 kronor och vill ha en rymlig bil med högt insteg. Expertpanelen väljer tre bilar och utser bästa köp.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.




Namn:
Stig Hedman
Ålder: 70 år
Budget: 400 000 kronor
Kör: Saab 9-5, 2.0 automat -01
Vill ha: En bil med högre insteg, insynsskyddat bagage för två resväskor och en golfbag. Bekväm, bra utrustning.



NY BIL: Volvo XC60 2,4 D
Pris: 395 000 kronor (inklusive extrautrustning)
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: XC60 är säker, rymlig, bekväm med högt insteg och har bra andrahandsvärde.



BÄSTA KÃ-P!
NÄSTAN NY: Volkswagen Tiguan TDI 140, aut, -09/4000 mil
Pris: 245 000 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 4
Därför: Liknar en suv men känns som en sportcoupé att köra. Bekväma säten, tyst, fin långfärdsvagn, går snålt.




BEGAGNAD: Audi A6 Allroad 3.0 TDI, -07/8000 mil
Pris: 316 400 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, ViB: 5
Därför: Komfortabel bil med långsiktig kvalitet. Service i hela Europa. Lyxklass.

Vill du också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.

Diskutera: Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-03-18 12:49

Visst, Audin är en Allroad, men det var ju högt insteg som var ett av kriterierna och då är Audin rena skämtet jämfört med de andra två. Expertpanel? Självutnämnd, i så fall.
För övrigt slutar jag aldrig att förundras över hur viktigt det är med den där förb-nnade golvbagen - båda att ha en och tala om att man har en. Ibland undrar jag inte snobbagen är viktigare än själva bilen. Runt 1998 var jag (jag har naturligtvis varit där flera gånger) inne hos Mercedes i Malmö och tittade på den då feta 210:an. Och där står försäljaren och "rekommenderar" E-Klassen framför en C-Klass med motiveringen att i E-Klassen gick minsann golfbagen in på tvären i bagageutrymmet - och därför var E-Klassen det rätta valet för mig (som om jag inte kunde avgöra det själv!). Visserligen köpte jag en 210:a ett tag efter, men inte av den pajasen till försäljare och INTE på grund av något golfbagsskäl.

#1
Fredde
2010-03-18 13:22

Antar att man använder en golfbag som måttstock om det är bra bagage utrymme för de flesta kan relatera till hur stor en sådan egenligen är och om den får plats så är det stort. På samma sett som man oftast använder en barnvagn som måttstock på en kombi oavsett om man har barn eller inte.

#1
Lars
2010-03-18 13:47

Undrar vad en annan ska välja då med en budget på 50 000 kr.

#1
Erik F
2010-03-18 14:00

Audi - långsiktig kvalitet... Har svårt att svälja det. En mycket duktig Mercedesmekaniker (också) berättar både det ena och andra för mig om hur VAG:s motorer skär, förvisso mest bensinarna, om jag förstått det rätt. En framvagn av mjukt aluminium där länkarmarna är ett med krängningshämmarstag etc. så att man får byta allt när stagen är nerslitna efter kanske 4000 mil. Det är inte imponerande kvalitet. Att känslan av kvalitet finns där är en annan sak.
XC60 var ett bra val.

#1
Jägaren
2010-03-18 14:18

FREDDE: Det finns en viss sorts överlägsen viktigpetterattityd när den förhatliga golfbagen tas upp som "måttexempel". Det lite "finare" folket talar - och man gör det gärna. Och högt. Ingen ska missa att man har en lite dyrare hobby där nere på "klubben".

#1
Raphael
2010-03-18 14:24

varför inte Renault Koleos? Ok, den ger ju mest för pengarna och har lägsta priset - men varför skulle det vara en nackdel? Mycket utrustning som standard och kan byggas ut ännu lite mer med allt möjligt om det är det man vill. I mitt tycke bästa köp i denna kategori.
Hög kvalitet, hög säkerhet, godkända driftskostnader.

#1
Arthur Dent
2010-03-18 14:30

Jag tycker "Jägaren" borde låta dubbelpipan tysta munnen så vi slapp höra hans trötsamma kackel! Du är inte lite fräck! Att håna en folksport som golf, samtidigt som du noga understryker att du minsann köpt en Mercedes!

#1
Paul
2010-03-18 14:31

Jägaren skjuter inte precis mitt i prick med sina kommentarer. Komplex?

#1
Mikael Andersson
2010-03-18 14:39

Köp Mazda CX7 kanonbil till ett bättre pris med en överlägset bättre kvalitet än konkurenterna.
Känner igen det där med VAG bilar. Urusel kvalítet.. Undvik dem. De är fina nya men intenär krånglet börjar:återigen väl Mazda !

#1
Jes
2010-03-18 17:26

Ett utmärkt val, en härlig bil och tycks uppfylla kriterierna Stig har ställt.
Läser övriga kommentarer och förundras över att golfbagen i sej diskuteras. Själv gissar jag att Stig spelar golf och vill ha bagen med sej till golfbanan.

#1
Saabnisse
2010-03-18 17:28

He-he Jägaren, du blev förmodligen inte godkänd i golfklubben!
Men jag håller faktiskt helt med dig, den här snobbsyslan som vissa vill kalla sport, fast det egentligen bara är en primitiv form av jordbrukarbandy, behöver verkligen inte användas som måttstock på utrymme.
Det är ju helt riktigt att en presumtiv köpare naturligtvis själv kan bilda sig en uppfattning om utrymmet är tillräckligt.
Sedan tycker jag att det är underligt att låta ViB utse bästa bilen åt sig, det finns ju massor av kriterier som man inte känner till.
Personligen skulle jag nog hellre köpa en beg Rolls Royce för de här stålarna, den har betydligt högre status än en golfbag.
Golfbagen får gott och väl plats i en Golf.

#1
Krister
2010-03-18 18:10

Varför en begagnad Volkswagen Tiguan när de övriga är nya??
Varför är denna så dåliga ny så man skall köpa en begagnad????

#1
Jägaren
2010-03-18 18:26

ARTHUR DENT: Två frågor:
1) Tillhör du den på tårna trampade "eliten"?
2) Underströk jag noga? I mitt tycke var det bara en snabb, svepande kommentar.
Angående köpet av Mercedesen: Jag ville ha en bil med största kombiutrymmet på marknaden samt den oslagbart bästa komforten. Golf är och förblir den värsta sorten av sprättaktiviteter. Den prestige som många tilldömer denna moderatbandy står inte på något sätt i paritet med förhållandet person/bilval. På få människor regnar det in i näsan som på golfare. Sorry.

#1
Haubits77B
2010-03-18 20:49

Tanken med denna panel var ju att lämna förslag på 1 ny bil, 1 nästan ny (det är ju allmänt känt att den bästa bilaffären är att köpa en lätt begagnad pga det stora prisfallet så fort någon kör ut bilen hur bilhallen första gången) och sedan skulle det även läggas förslag på 1 helt begagnad bil. Och de har de väl gjort, eller?

#1
Poshpanda
2010-03-19 08:00

Han behöver väl golfbägen för att han spelar golf. Lite tråkigt om man måste han den på taket.

#1
Jens
2010-03-19 08:43

När man skriver "bra andrahandsvärde" så undrar jag genast vad det betyder. Är det den procentuella minskningen av värdet sett på 3 år eller är det i kronor räknat på 3 år (ex.vis)? För mig är bra andrahandsvärde en bil, som i kronor räknat, förlorat minst på 3 år. Alltså bör väl alla småbilar ha "bra andrahandsvärde". Eller?

#1
Jens
2010-03-19 08:50

Förresten skulle jag nog välja en Kia Sorento om jag hade de kraven och den budgeten. Kia lämnar bra garantier och Sorento är en riktigt bra bil som dessutom är snygg. Det enda jag kan se som talar emot Kia (för de flesta) är namnet. Inget som jag själv bryr mig om dock.

#1
Jan Andersson
2010-03-19 09:09

Tiugan är en trevlig bil, men som alla SUV:ar i den här storleken är bagaget för litet, bilen är för kort. Gäller även Skoda Yeti, Subaru Forester, m.fl. Kan fyra vuxna ta bilen till Arlanda för en utlandsresa med varsin stor resväska och varsitt handbagage? Det går med nöd och näppe i en V70.

#1
Göran
2010-03-19 09:25

Hur kan det komma sig att ingen rekommenderar en ny Honda CRV. Budgeten räcker ju till värstinmodellen med X-tra allt. Desutom blir det ju pengar över till både ny golfbag och resväskor....

#1
marre
2010-03-19 10:06

den nya saab suven som kommer kanon bil till stig,,,

#1
Jarl
2010-03-19 10:42

Håller med Jägaren, skippa golfklubborna som "måttstock"

#1
ToE
2010-03-19 14:05

Hur dumma får ni vara? ViB har inte tagit golfbagen som måttstock. Bilköparen Stig ville ha en bil med bl.a. "insynsskyddat bagage med plats för två resväskor och en golfbag". Det är alltså kundens egen önskan. Bemöda er om att försöka begripa artikeln och bespara oss andra era korkade kommentarer.

#1
Jimmy
2010-03-19 16:00

Hehe "Högt insteg"... Det är ju också ett sätt att säga att man vill se ner på alla andra och vara den som mosar, och inte mosas vid krock. Nej, skippa ditt höga insteg och hämta ut en Jaguar XF...

#1
FH12-24m
2010-03-19 17:39

Många av er som kommenterar här kan inte få på en mössa utan att skruva på den ..
.
Till Her Hedman vill jag önska en underbar golfsäsong och en funktionell bil utifrån dina behov med insteg och utrymme för dina saker.
.
70 bast är banne mig bara att repektera!!

#1
norrsken?
2010-03-19 19:43

Faaaan!!!!!!!!!!!!!, köp en beg. opel zafira 04 för 60´ fäll baksätena oc ni har plats för en jäkla massa golfbagar och annat skit.
Bilskrället funkar i vått och torrt, dessutom billig och trevlig att äga och att köra.

#1
SLAM
2010-03-21 01:10

Expertpanelen har gjort ett bra val.
En jag känner driver en bilelektrisk verkstad, han berättade att utan franska bilar skulle lönsamheten på verksamheten gå dåligt.

#1
monsieur
2010-03-23 08:57

bla bla bla vad har franska bilar i artikeln göra, dessutom känner jag igen komentaren att lönsamheten i den elektriska verkstaden skulle gå förlorad ljug! är inte ens din komentar, har haft flera bilar de värsta var svenska,tyska och japanska riskokare heller fransk än virrvarr av el som man inte vet hur det är kopplat. typisk svenne kommentar hahha

#1
Micke
2010-03-24 14:43

Inte lätt att välja.....
Stackars oss bilköpare. Så många förslag på fabrikat och modeller. Förvirringen är stor.
Mitt förslag: Kolla in högst tre modelller i beghallar och bestäm dig för vilka som du tycker motsvaratr dina krav med samma ålder (minst 7 år gammal) och i samma prisklass. Gå in på Google och kolla alla biltester i Sverige och utomlands som gjorts på dessa bilar. Sist men inte minst kolla bilprovningens statistik och du har ett bra underlag där du SJÄLV har avgörandet. En stor fördel är om bilerns modellrelaterade fel har åtgärdats. Det här ger dig ett skapligt modernt och säkert bilägande med ett antal sköna kronor till annat än bilen. Att du sedan kan få problem med ett måndagsexemplar har vi ju förstått är inget som har med logik att göra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.