Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Mattias!

Nyheter

Mattias Wahl vill ha en snål bil med rymlig förarplats för 100 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen





ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom
utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:
Mattias Wahl
Ålder: 36 år
Budget: 100 000 kronor
Kör:
Saab 9-3, 1999
Vill ha: En snål bil som klarar kyla, med gott om plats för benen.


Ny bil:
Peugeot 107
Pris: 93 900 kronor
Euro NCAP: 4
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 2
Därför:
Snål och fungerar förbluffande bra för långbenta.


BÄSTA KÃ-P!
Nästan ny bil: Seat Leon 1,6 -08/4 000 mil
Pris: 95 500 kronor
Euro NCAP: 4
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför: Underskattat märke med Volkswagen-kvalitet. Bra rostskydd, rymlig, utmärkt resultat hos bilprovningen.


Begagnad
bil:
Ford Focus FFV -07/4 000 mil
Pris: 91 000
kronor
Euro NCAP: 5
Rostskyddsbetyg, Vi
Bilägare:
3
Därför: Fina köregenskaper, rymlig förarplats, säker.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Malin
2010-04-09 12:08

Suck. Men hallå hej, vem vid sina sinnens fulla bruk kan rekommendera en Seat överhuvudtaget?

#1
JAN
2010-04-09 12:29

Jag vet knappt ingenting om Seat, mer än att de ingår i VW-koncernen. Men Malin du kan väl åtminstone lägga fram ett vettigt argument till varför Seat inte är en bra rekommendation?

#1
gmo
2010-04-09 12:34

Seat är ett kanonmärke. Hade en Toledo utan problem i 6 år.
Har numera, en V70, tyvärr. Skitbil.

#1
Raphael
2010-04-09 12:50

Dacia Sandero är den rymligaste nybilen i prisklassen. Miljöbilsklassad. Klarar kyla bra!

#1
Markus
2010-04-09 12:50

Jag ger Malin lite hjälp här. Kör själv Seat och det är jättefina bilar att köra, men nästa bil blir inte en Seat.
Anledningarna: Bristande återförsäljarnät, bristande detaljkvalité, bristande utbud tillvalsutrustning, generös bullernivå.
Vad är det för fel med en Toyota Agyo föresten om nu Peugeoten är ett bra val? Snarare den än Seaten skulle jag säga.

#1
Anders
2010-04-09 12:55

Har själv haft 2 st Cordoba (köpta nya) under senare delen av 90-talet. Bra bilar med få fel och bra service. Ingen lyx men dom fungerade. Malin, dags kanske - som Jan säger - att presentera faktiska argument i stället för att dra upp fördomar...?

#1
patricia jenelin
2010-04-09 12:59

Skulle aldrig i livet köpa en Seat igen!
Våran Seat Alhambra var inne på verkstad varannan till var tredje månad. Bl.a. slutade bromsarna att fungera under färd, och det berodde inte på att bromsarna var slitna.
Det sista som hände med våran lilla "pärla" var att det blev något elfel i den och den började brinna... Måndagsexemplar???

#1
Saabnisse
2010-04-09 13:02

Men Hallå!
Han har en Saab.
Om han är nöjd med den bilen kommer han knappast att bli nöjd med de här förslagen, det blir att byta ner sig för mycket när det gäller främst komfort.
Prova de här föreslagna bilarna väldigt noga, jämför med Golf och Astra och jämför med en nyare Saab 9-3 i samma prisläge.
Du kan förmodligen få en bra beg Saab eller Volvo för bara lite mer utöver din budget.

#1
Malin
2010-04-09 15:27

Dåligt: Rost, återförsäljare/service, komfort, andrahandsvärdet katastrof, vinteregenskaper och allmän b-känsla.
på plus-sidan kan man sätta inköpspris och standardutrustning. Men å andra sidan finns samma utrustning överallt som standard nuförtiden.

#1
bear
2010-04-09 15:53

Patricia:
den bilen du haft är en VW/Ford/Seat och det som gör den till en Seat är i princip ett par kosmetiska detaljer. Din bil hade betett sig exakt likadant om den haft en grill från någon av de 2 andra. Dessutom är den bilmodellen ökänd för alla brister så det var nog ett nerköp i vilket fall. Andra Seatbilar är förmodligen avsevärt bättre då det är mer egna modeller. Övriga brister som åf-nät och VAG-verkstäder stämmer säkert, men jag tror inte de är sämre än motsvarande (vw-baserade) Skoda. (nej, jag har aldrig ägt en Seat och kör heller inte VW...)

#1
mctar
2010-04-09 16:01

Malni: "Dåligt: Rost, återförsäljare/service, komfort, andrahandsvärdet katastrof, vinteregenskaper och allmän b-känsla." Rost - fel, mycker bra rostskydd. Återförsäljare/service - Möjligt, det är olika. Komfort - buller; ja annars nej. Andrahandsvärdet - Just det, det är ju i andrahand hand köper isf, alltså bra ller hur? Allmän B-känsla - kanske är lite godtyckligt, eller?
Bättre argument måste du nog upp med...

#1
patricia
2010-04-09 16:18

Angående att Seat Alhambran var en VW/Ford/Seat:
Vi har även haft en VW Sharan. I stort sett samma modell som Alhambran men med den stora skillnaden att den nästan aldrig var på verkstaden...

#1
Rolf
2010-04-09 16:33

Det är inte bara andrahandsvärdet som är katastrof på SEAT. Även tredjehandsvärdet är rekorddåligt :)
Och efter det är nog bilen redo för skroten.

#1
Fh12-24m
2010-04-09 16:51

Ni är för roliga .. det var ett jäklans nedrackande på SEATan. Må vara rätt eller fel vet jag inte .. men det är då ett betydande antal Peugeot;ar som står utmed vägarna och väntar på bärgare. Jag vill påstå att den viktigaste utrustningen i en Peugeot är varningstriangeln.
Av de 3 föreslagna tror jag Forden är bästa valet ... men varför inte en begagnad Golf eller rentav ett byte till en nyare 9-3;a.
Jag vet inte mycket om bräsleförbrukning men driftsäkerhet är väl lika viktigt?

#1
Daniel
2010-04-09 17:08

Håll inte på att hacka på tjejerna nu när dom engagerar sig för en gångs skull! Feta gubbar kanske fokuserar på andra saker än snygga tjejer men alla är potentiella kunder trots allt. Vissa Seat är snygga (lite som Alfa Romeo) och annars vet jag inget heller om dom.

#1
Jarl
2010-04-09 17:15

Tre bullerburkar av rang. Vill ViB att deras läsare ska bli döva, eller vad?

#1
Fh12-24m
2010-04-09 17:33

DANIEL, Syftar du på stereotypen av chaffisar ...? Begriper att din kommentar riktade sig mot mig.
Personligen är jag 180/80 ... och jag hoppas du förstår att jag inte mäter 80 på höjden.
Så fet gubbe må du va´själv ... jävla pucko !!

#1
Bear
2010-04-09 17:44

Patricia:
Så du menar då att felen beror enbart på att det satt ett Seatmärke i grillen när de byggs av samma komponenter? Det är garanterat exakt samma bromsar till bägge modellerna. om det varit omvänt att VW:n stod på verkstaden, hade du då sågat det märket helt och hållet? Den kanske byggdes på en tisdag... Mekaniska komponenter på de bägge är samma, det som skiljer är lite inredningsprylar och karossdetaljer. även Ford har någon av motorerna från VW om jag minns rätt. Hur "vet" bromsarna att de sitter på en Seat och inte en VW när de kommer ur samma låda och monteras dit på samma monteringslina...? märkligt...

#1
Seken
2010-04-09 18:24

Var det nån som sa Aygo, istället för 107?
Visst, den har bättre garantier, dels på pappret, men framför allt i praktiken. I Peugeot har Kia sin överman i grenen att klassificera garantifel som handhavandefel. (Men där Kia´s garanti är lång och snål, så är Peugeot´s kort och snål.)
Dessutom har Aygon bättre säkerhet.
Men tyvärr faller väl Aygon bort. Den kostar över 100.000 kr. Även netto, då Toyota fortfarande ofta låtsas att det inte finns prutmån på Aygon. (dock runt 5% på övriga modeller, numera.)

#1
Emme
2010-04-09 18:36

Seken: En begagnad Aygo vore ett bra köp i sådana fall. De ligger I samma prisnivåer som beg. C1 och 107.

#1
olle
2010-04-09 21:47

Bra val! C1/107/Aygo är samma bil och byggs på samma fabrik på samma band. 107 och Aygo har i alla fall samma säkerhet med 6 kuddar. Kanske C1 fortfarande inte har huvudairbags som standard. Jag är 184 cm och sitter ensam rymligare än i min V70. Min 107 drar ärliga 0,47 men minus för buller och bagage. Kanske snål garanti. På 2500 mil har bakrutan repats av orginaltorkaren och gick inte på garantin.

#1
Seken
2010-04-10 01:34

Som OLLE skriver, så har Peugeot 107 och Toyota Aygo samma säkerhetsutrustning. Jag hade fått för mej att Aygon även har knäkrockudde. Men det var nog nåt jag drömt.

#1
wacom59
2010-04-12 12:46

Att Seat ingår i VW garanterar inte felfrihet. Somliga säger att Seat får de dåliga delarna men när det står VW på delarna så undrar man ju. Min sambos Cordoba har råkat ut för följande: 6000 mil mottagare fjärrlås lade av, (ej åtgärdat, har ju nyckel). 8000 mil avgssystem slut, (bytt till rostfritt då det är billigare än orginal). 8500 mil . servopump och fördelare slut i lager, (bytt båda). 9000 mil växelådan havererade, (vanligt fel enl. växelåde renoverare, bytt låda). 9500 mil dörrlås förarsida kass. 10000 mil dörrlås passargerarsida kass, (använt nyckel för mycket?). Ivinter kröktes nedre hörnet av passargerardörren av is som frusit i dörrspringan, (á la golf iViB).
Kanske så får Seat de "dåliga" delarna från VW eller så är inte VW bätre än så här. Har talat med flera VW/Seat ägare som känner igen flera våra problem.
VAG, nej tack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.