Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Stefan!

Nyheter

Stefan Lindbäck vill ha en fyrhjulsdriven, sjusitsig bil för en familj med fyra barn för max 250 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen









ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom




utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:

Stefan Lindbäck
Ålder: 41 år
Budget: Mellan 200 000 och 250 000 kronor.
Kör: Honda CR-V -06 och Mazda MPV -00
Vill ha: Fyrhjulsdriven, sjusitsig bil för familj med fyra barn.


Ny
bil:
Hyundai Santa Fe 2,4, fyrhjulsdrift
Pris: 249 900
kronor
Euro
NCAP:
4
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 3
Därför: Stor, bekväm och säker. En kompetent dragbil med bra garantier.


Nästan
ny bil:
Nissan Qashqai +2 2,0, fyrhjulsdrift, -09/4 000 mil
Pris: 176 000
kronor
Euro

NCAP:
5
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: Ej testad.
Därför: En tillförlitlig och behändig sjusitsare. Personbilslik, hög säkerhet och välutrustad. Mycket bil för pengarna.



BÄSTA KÃ-P!
Begagnad
bil:
Volvo XC90 D5 2,4D, fyrhjulsdrift, -06/8 000 mil
Pris: 228 000
kronor
Euro NCAP: 5
Rostskyddsbetyg, Vi
Bilägare:
4
Därför: En bil med hög komfort som är som gjord för barnfamiljer. Väldigt hög säkerhet och bra rostskydd.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:

Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Roger N
2010-04-20 12:53

Volvon har dokumenterat många fel och problem, främst pga att den är tung och har klena spindelleder m.m. i framvagn. Fyrhjulsdriften är lika bra som Hyundai och något bättre än Nissan som har urusel fyrhjulsdrift.
Subaru Tribeca kan man få en sjusitsig för samma pengar och då får man max utrustning och en betydligt bättre fyrhjulsdrift och kvalitet på bil.
Skatten på diesel Volvo är extremt hög, men om du kör många mil så kan den vara bästa köp. Annars skulle jag råda dig att titta på en bensinmodellen eller ännu hellre Subaru Tribeca eller Toyota Land Cruiser 120 7-sits

#1
McTar
2010-04-20 13:36

Men vänta nu! Tribecan var den bil som fick underkänt at TV för några år sedan när de testade 4wd. Detta för att den spann vilt på två hjul och rörde sig inte framåt. Tribecan borde ha samma lösning som Legacy (outback) vilket den inte har.

#1
Daniel
2010-04-20 16:28

MCTAR, det testet läste jag och blev väldigt förvånad. Bilen måste varit trasig eftersom Tribeca skall ha extremt bra fyrhjulsdrift. Med den 5EAT automatlåda som sitter i de bilarna har den samma som Outback 3.6R, dvs dynamisk vridmomentsfördelning via centralväxel och diffbroms bak m.m.
Jag tror lugnt man kan konstatera att Tribeca har bäst fyrhjulsdrift av alla mellan SUV'ar som inte är terrängbilar.
Finns massor med klipp på YouTube som visar skillnader i AWD, och de flesta klippen är inte vinklade av Subaru/Volvo/VW eller annan.
Jag håller med Roger N, kolla upp skatten och glöm inte bort Subaru och Toyota som har kvalitet.

#1
dman
2010-04-20 17:11

Hyundaien är snyggast iallafall. Landcruiser borde väl duga annars.

#1
rogga
2010-04-20 18:10

Köp XC90 men som bensinare om du inte kör extremt långt. Min 2.5T ligger på 1,05 landsväg med full last och takbox. 1,35-40 i stan under vintern. Tribecans utseende kan jag inte med. LandCruiser eller Pajero Wagon kan vara ett alternativ men det är mer traktor över dem och rostskyddet är klent.

#1
mctar
2010-04-20 18:35

Daniel: Det verkar väldigt konstigt. Om den haft diffbroms skulle den inte slira på två hjul och stått still. Möjligt att den Subarun levererades trasig då?

#1
kenneth 2
2010-04-20 22:39

Klokt val av panelen!

#1
Daniel
2010-04-21 12:01

MCTAR, ja det är så man måste misstänka att den var trasig. Alla Outback, Forester och Tribeca har en riktig mekanisk vLSD diffbroms på bakaxeln utöver "fusk diffbroms" via ABS/VDC systemet. Riktigt kompetenta i terräng. Impreza STi modeller har front-diff, ställbar centerdiff och torsendiff bak så där kan man verkligen kalla seriös fyrhjulsdrift. Men de bilarna är inställda för vägegenskaper, inte terräng.
De andra bilarna i testet hade i bästa fall "fusk-diffbroms" via antisladdsystemet, som tex Volvo har.

#1
Bilintresserad
2010-04-21 12:02

Jag tror det finns minst lika mycket kompetent och även bättre förslag här i kommentarerna :)

#1
Simon
2010-04-21 15:10

Är det inte lite märkligt att man utan att nämna det rekomenderar en bil där 25% inte ens kommer igenom sin första besiktning...... Dessutom är den ju nästan osäljbar som beganad och drar aldeles onödigt mycket soppa.....
Man börjar ju undra vad ni är för så kallade bilexperter...?

#1
Stefan L
2010-05-27 15:22

Det blev en XC90 2.5T -06 Ocean Race, 9000mil och i riktigt fint skick och med nästan alla utrustning, Navigation saknades, men jag lär nog klara mig utan...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.