Bild
Nästa artikel
Nyheter

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Stefan!

Publicerad 20 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Stefan Lindbäck vill ha en fyrhjulsdriven, sjusitsig bil för en familj med fyra barn för max 250 000 kronor. <b>Expertpanelen utser bästa köpet.</b>
Vid det här laget hade företaget påbörjat sin motorcykelproduktion. Första modellen, som syns byggas på bilden hette R32.

Kommentarer

#1 • 20 april 2010
Roger N (not verified)

Volvon har dokumenterat många fel och problem, främst pga att den är tung och har klena spindelleder m.m. i framvagn. Fyrhjulsdriften är lika bra som Hyundai och något bättre än Nissan som har urusel fyrhjulsdrift.
Subaru Tribeca kan man få en sjusitsig för samma pengar och då får man max utrustning och en betydligt bättre fyrhjulsdrift och kvalitet på bil.
Skatten på diesel Volvo är extremt hög, men om du kör många mil så kan den vara bästa köp. Annars skulle jag råda dig att titta på en bensinmodellen eller ännu hellre Subaru Tribeca eller Toyota Land Cruiser 120 7-sits

#2 • 20 april 2010
McTar (not verified)

Men vänta nu! Tribecan var den bil som fick underkänt at TV för några år sedan när de testade 4wd. Detta för att den spann vilt på två hjul och rörde sig inte framåt. Tribecan borde ha samma lösning som Legacy (outback) vilket den inte har.

#3 • 20 april 2010
Daniel (not verified)

MCTAR, det testet läste jag och blev väldigt förvånad. Bilen måste varit trasig eftersom Tribeca skall ha extremt bra fyrhjulsdrift. Med den 5EAT automatlåda som sitter i de bilarna har den samma som Outback 3.6R, dvs dynamisk vridmomentsfördelning via centralväxel och diffbroms bak m.m.
Jag tror lugnt man kan konstatera att Tribeca har bäst fyrhjulsdrift av alla mellan SUV'ar som inte är terrängbilar.
Finns massor med klipp på YouTube som visar skillnader i AWD, och de flesta klippen är inte vinklade av Subaru/Volvo/VW eller annan.
Jag håller med Roger N, kolla upp skatten och glöm inte bort Subaru och Toyota som har kvalitet.

#4 • 20 april 2010
dman (not verified)

Hyundaien är snyggast iallafall. Landcruiser borde väl duga annars.

#5 • 20 april 2010
rogga (not verified)

Köp XC90 men som bensinare om du inte kör extremt långt. Min 2.5T ligger på 1,05 landsväg med full last och takbox. 1,35-40 i stan under vintern. Tribecans utseende kan jag inte med. LandCruiser eller Pajero Wagon kan vara ett alternativ men det är mer traktor över dem och rostskyddet är klent.

#6 • 20 april 2010
mctar (not verified)

Daniel: Det verkar väldigt konstigt. Om den haft diffbroms skulle den inte slira på två hjul och stått still. Möjligt att den Subarun levererades trasig då?

#7 • 20 april 2010
kenneth 2 (not verified)

Klokt val av panelen!

#8 • 21 april 2010
Daniel (not verified)

MCTAR, ja det är så man måste misstänka att den var trasig. Alla Outback, Forester och Tribeca har en riktig mekanisk vLSD diffbroms på bakaxeln utöver "fusk diffbroms" via ABS/VDC systemet. Riktigt kompetenta i terräng. Impreza STi modeller har front-diff, ställbar centerdiff och torsendiff bak så där kan man verkligen kalla seriös fyrhjulsdrift. Men de bilarna är inställda för vägegenskaper, inte terräng.
De andra bilarna i testet hade i bästa fall "fusk-diffbroms" via antisladdsystemet, som tex Volvo har.

#9 • 21 april 2010
Bilintresserad (not verified)

Jag tror det finns minst lika mycket kompetent och även bättre förslag här i kommentarerna :)

#a • 21 april 2010
Simon (not verified)

Är det inte lite märkligt att man utan att nämna det rekomenderar en bil där 25% inte ens kommer igenom sin första besiktning...... Dessutom är den ju nästan osäljbar som beganad och drar aldeles onödigt mycket soppa.....
Man börjar ju undra vad ni är för så kallade bilexperter...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.