Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Per!

Nyheter

Per Ljungkvist vill ha en bekväm, drift- och krocksäker bil för 175 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köp.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen








ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom



utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.





Namn:

Per Ljungqvist
Ålder: 55 år
Budget: Cirka 175 000 kronor
Kör: Toyota Corolla -02 som är för liten och Volvo 240 som känns för osäker.
Vill ha:
En driftsäker, krocksäker och bekväm bil som klarar alla väglag. Kör mycket på småvägar, ofta i mörker, där det finns mycket älg och rådjur.


Ny
bil:
Volkswagen Golf 1,4 TSI
Pris: 180 000
kronor
Euro
NCAP:
5
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför:

Trevlig bil med långtidskvalitet. Fin motor, praktisk och förarmiljö med lyx-touch.


Nästan
ny bil:
Ford Mondeo 2,0 TDCI -08/4 000 mil
Pris: 166 200 kronor
Euro

NCAP:
5
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför:
En säker och rymlig kombi med bra köregenskaper. Trevlig att köra, bekväm och förstärkt rostskydd från 2008.



BÄSTA KÃ-P!
Begagnad
bil:
Saab 9-5 SportCombi Biopower Vector -08/6 000 mil
Pris: 152 800
kronor
Euro NCAP: 5
Rostskyddsbetyg, Vi
Bilägare:
4
Därför: Krocktestad för älg och flera gånger utsedd till Sveriges säkraste bil (Folksam). Bra ljus för mörkerkörning och bra rostskydd. Prisvärd.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:

Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Nina K
2010-04-19 12:13

Subaru Outback borde vara det givna valet. Högsta säkerhetsbetyg, en beg -06 kostar ca 160 tusen och den klarar alla typer av vägar galant. Helgalvaniserad kaross mot rost. Bra ljus och bra kvalitet.
Den Saab som rekommenderas är ju knappast ekonomisk eller prisvärd.

#1
Jarl
2010-04-19 12:13

Om hans Toyota Corolla -02 är för liten är nog Golf också det. SAAB 9-5 är nog ett vettigt val.

#1
Blixten
2010-04-19 12:24

Jag skulle välja SAAB 9-5. De sista årsmodellerna med ny "facelift" är verkligen snygga och sköna att köra. Är faktiskt på väg att köpa en 9-5a årsmodell 2008.

#1
Lennart
2010-04-19 12:30

Kan bara hålla med dig Blixten, har just skaffat en 9-5 -07 som jag är oerhört nöjd med. Bekväm att köra, större än den ser ut och säker.

#1
Dman
2010-04-19 12:35

Subaru skulle jag också välja.

#1
Niklas
2010-04-19 13:53

Köpte år 2005 en ny Saab 95, det stod då mellan Volvo V70 och Saab Det blev saab, för jag läste då om Folksams tester om älg och krock olyckor och jag är otroligt nöjd med denna bil.
Att köra den! -det är ett måste om du nu uppfattar bilen som gubbig.
Det är en skön väg ätar bil...

#1
mctar
2010-04-19 14:07

Saaben är ett bra val, men nog får man den billigare om man granskar marknaden lite.

#1
Jarl
2010-04-19 14:41

Annars är det självklara valet Toyota Auris! Bäst i klassen, och med riktigt luftig kupé.

#1
leifer
2010-04-19 17:58

Bör väl vara en bil med bi-xenon-ljus.

#1
leifer
2010-04-19 18:01

Alltså Xenon både för hel och halvljus.

#1
Markus
2010-04-19 18:14

Det finns ett aber med Saaben och det är att jag tycker mig ha förstått att nyare 9-5 har en tendens att gneka i inredningen. Intressant är också att BioPowermodellerna inte brukar få problem med Oilsludge efter vad jag läst (de har tätare oljebytesintervaller.
Subaru Outback är en jättebra bil, men efter vad läst på olika ställen så är allt Saaben snäppet säkrare, och framförallt: När det kommer till räckvidd och sikt snarare än tekniskt avancemang har Saaben många gånger bättre helhjus med halogen än vad konkurrenterna har med xenon...

#1
Tommy
2010-04-19 19:03

Nya Golfen har en frigångshöjd på 89 mm enligt Golffakta. Jag tycker inte att den klarar alla väglag på småvägar!

#1
Krille
2010-04-19 20:04

Per pratar om att han vill ha en bil som är säker när det gäller viltolyckor, då finns det tyvärr bara två märken, SAAB eller Volvo.
Pratade med en brandman som ofta är ute på viltolyckor, han sa att SAAB och Volvo har mycket kraftigare A stolpar än alla andra märken och att de flesta på stationen numera kör sådana bilar.

#1
Jimmy
2010-04-19 22:24

Bra förslag förutom Golfen, som någon skrev, tycker han att en Corolla -02 är för liten så blir knappast en Golf ett steg uppåt. Lägg till 2000 mil på Mondeon så får du en bil kontruerad och designad detta årtionde till samma pengar som SAABen, men det är klart en fråga om smak, och de flesta svenskar är ju patrioter när det kommer till bilval.

#1
Henrik
2010-04-20 00:52

SAABen är helt i en klass för sig, särskilt Vector. Jag hade den stora olyckan att få en mondeo som hyrbil häromsistens, det var det gräsligaste jag kört, varenda mil var en plåga, framförallt bullret men även en rad andra saker; farthållaren var ryckig, instrumenteringen fullkommligt urusel både vad gäller placering och materialval, stolarna plågsamma och signalerna ifrån back och fram-sensorerna var av väckarklocks-summer art. Ofattbart att bilar kan vara så dåliga 2010. Jag har kört andra billiga bilar som är bättre, ex Citroen C5 och Kia Ceed. Tacka vet jag min 9-5 2,3t Vector

#1
Daniel B
2010-04-20 09:17

Har kört ett antal olika bilmärken i tjänsten samt privat senaste 5 åren och alla har naturligtvis fördelar och nackdelar. Audi A6, V70, 9-5, Ford Mondeo och Passat.
Årsmodeller 2005-2009.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att för mig så känns 9-5 som bästa kompromissen avseende, komfort, körkänsla, utrymmen, utrustning.
9-5 må vara en gammal konstruktion i botten men 2006 gjorde Saab underverk med bilen.
Kör nu en 2007 Aero och är mycket nöjd!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.