Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Susanna!

Nyheter

Susanna Andersson vill ha en säker, lagom stor bil för 70 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen






ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom

utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:
Susanna Andersson
Ålder: 36 år
Budget: 70 000 kronor
Kör:

Är billös, skrotade min Ford Ka -97 i december.
Vill ha:
Säker, ej för stor, ej för liten.


Ny bil:
Svårt, men Dacia Sandero kommer närmast.
Pris: 84 000 kronor
Euro
NCAP:
3
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför:
Rymlig men egentligen för dyr för Susanna.


Nästan
ny bil:
Toyota Aygo -08/ 4 000 mil
Pris: 69 200 kronor
Euro
NCAP:
4
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 2
Därför:
Liten, billig i drift, hyfsat säker och smidig i stan.


BÄSTA KÃ-P!
Begagnad
bil:
Opel Corsa -06B/6 000 mil
Pris: 70 700
kronor
Euro NCAP: 5
Rostskyddsbetyg, Vi
Bilägare:
4
Därför: Bra slitvarg, bra rostskydd, komfortabel, underskattad.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:
Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Niklas
2010-04-13 12:15

Lada NIVA ska hon ha !

#1
Tobbe
2010-04-13 13:02

Nya Corsan är grymt underskattad. Varje gång någon frågar vad man kör för bil så fnyser folk och klämmer ur sig "kärringbil..". Det är först när dom får se den som dom ändrar uppfattningen om vad en Corsa är idag.

#1
Thomas
2010-04-13 13:17

Lite häftigt att klara av att råda till bilköp utifån ej för stor och ej för liten och max 70' dvs en alldeles lagom bil, skickligt!!

#1
Simon
2010-04-13 13:42

Alldeles nyss läste jag från er långtestbil om elektronikproblem på ny Opel, men det klart att Susanna som säkert är en duktig mekaniker ska ha en Opel....:)

#1
Rålle
2010-04-13 13:45

Corsan är riktigt trevlig. Eller om hon vill ha en snyggare bil: Fiat Grande Punto som delar mkt av Opelns teknik. Renault Clio har väl också toppbetyg i krocktest? Dessa tre är säkra och prisvärda småbilar med utmärkt komfort.

#1
Gösta
2010-04-13 14:49

Hon skall ha Dacian givetvis. Nytt är alltid nytt.

#1
Simon
2010-04-13 17:40

Köper hon Aygon hos märkeshandlare så får hon 7 år eller 15 000 mils garanti... Det är trygghet det...:)

#1
j.w
2010-04-13 18:19

Simon, det var en bil hon skulle köpa.

#1
Simon
2010-04-13 19:39

Re: J.W det är just därför Toyota kan lämna en sån garanti på sina begagnade bilar....:)

#1
Tobbe
2010-04-13 22:19

Simon: Jag antar att ditt kunnande om dagens märken är ganska låga. Opel har idag inte mer elektronikproblem än dom flesta andra biltillverkare av samma klass. Alla biltillverkare har problem av någon form, det är bara att vissa märken lever kvar med elaka rykten som envisa människor vägrar lämna bakom sig. Min Corsa har då gått perfekt dom 3500 milen jag avverkat. Läste på Aftonbladet att folk fortfarande trodde det fanns plastkulor i smör, trotts att myten varit avlivad för länge sen...

#1
pg
2010-04-13 22:22

Jag tror inte att någon behöver oroa sig för Opel och elektroniken. Opel har en feldatabas som är åtkomlig för samtliga verkstäder som vill ansluta sig till den. Det märkliga är att vissa, jag säger vissa GM handlare i Sverige inte anslutit sig! Anledningen till detta finns det rykten kring, men faktum är ju att även andra än märkesvrkstäder i Sverige får tillgång direkt till märket ifråga.
Säkerhetsmässigt är Corsan överlägsen, den enda av bilarna med fullgott wiplachskydd, och en kaross som klarar älgkrockar.
Dessutom behöver man inte lämna bilen på verkstad för en så simpel grej som att byta batteri. (Renault). Måste till verkstad efter strömförlust, eftersom det inte finns något backupminne. (uppgift från grannens verkstad)

#1
Ovis Niger
2010-04-13 22:47

Alla nya moderna bilar ratar jag på grund av att de är så tekniskt komplicerade att det blir för svårt att serva själv, och sedan är man i klorna på dyra verkstäder.
Man åker ofta billigare i en gammal Volvo 940 än i en nyare småbil eftersom den bilens driftsäkerhet, slitstyrka och rostskydd kompenserar den nyare småbilens ökade verkstadsnotor och större värdeminskning.
Och detta trots att en Volvo 940 kanske drar bränsle för minst fem kronor mer per mil än en ny småbil. Men antar vi att man kör 1500 mil om året så blir det 7.500 kronor mer för drivmedlet, och så tillkommer ett fyrsiffrigt belopp i högre fordonsskatt.
En Volvo 940 har en värdeminskning som är bråkdelen av vad en modern småbil som är ny elelr upp till tre år gammal har, och inköpspriset privat för en 940 stannar under 20.000 för en bil med fina besiktningsprotokoll och bra skick i övrigt.
Tänker vi oss att den nyare småbilen kostar 60.000 till 120.000 mer i inköp än en femton är gammal men fin Volvo 940 och så räknar vi sedan på vilken ränta man får betala på att låna upp sådana pengar, eller vilka kapitalförluster man förlorar om man redan har pengarna och i stället bedriver en aktiv kapitalförvaltning så talar allt mer för den gamla stora Volvo, speciellt i kombiutförande med enormt lasturymme.
Den nya småbilen har dock i vissa fall ännu högre säkereht än en Volvo 940, men den kan även ha lägre säkerhet, allt beroende på modell. Då är det bara miljöfaktorn som kvarstår till den nya småbilens fördel, men även den reduceras om den har kortare livslängd än Volvon och sedan måste återvinnas så att man kan bygga en ny bil av råvarorna man får tillbaka då.
Men om alla måste arbeta mer för att finansiera slit och slängkonsumtion av så dyra saker som bilar så kräver det ett utökat förbrukande av olika råvaror, så jag vet inte om man kan räkna hem småbilen samhällsekonomiskt och ekologiskt i slutänden i alla fall.
Det vore intressant att se någon professor eller annan sakkunnig kalkylera på den saken. Hur än denne räknar så kommer vederbörande få sin< opponenter, och tänk om någon ville skriva en doktorsavhandling om saken.

#1
tage
2010-04-14 00:43

Susanna: Du behöver inte vara någon " Duktig mekaniker " för att köra opel. Kanske just därför, som jag har fortsatt att köra opel i mer än 50 år utan behöva meka med bilen själv.Har dessutom aldrig lämnat in någon bil till verkstad annat än för rek. service. Anser därför att du har fått ett mycket gott råd från panelen, om du väljer corsa.

#1
Simon
2010-04-14 01:58

Här är en mycket intressant läsning, tyvärr har de inte kommit ut med nån ny rapport sen denna som gjordes 2006, men det visar ju vilka bilar som har problem och vilka som klarar sig bra......
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

#1
Bilmecken
2010-04-14 12:42

Konstigt att experterna lämnat ute Citroen C3, en bil som bara går och går, är otroligt lättservad och billig i drift. Opeln är en jättebra den också, men jag hade valt en C3:a.

#1
Jarl
2010-04-14 18:31

Urk, ingen Opel! Köp en C3:a istället.
Opel är ju det sämsta märket av dom alla.

#1
Seken
2010-04-14 22:56

Att TAGE kört Opel i 50 år, utan att nån gått sönder, betyder att Oplar går aldrig sönder.
Ungefär. Fast det förutsätter dock att TAGE
talar sanning. Och den sannolikheten är
ungefär lika stor som att jag kommer att
vakna upp på baksidan av månen imorgon.
Betydligt större sannolikhet är att TAGE sitter
i klistret med an massa osäljbara Oplar.

#1
pg
2010-04-14 23:34

Seken kan tydligen ingenting om bilar och minst Opel. Att dessutom beskylla de Opelägare som inte haft några problem med sina Oplar för lögnare är ytterst kränkande. Och till Jarl, -vad har citroen säkerhetsmässigt att sätta emot Opeln. Ingenting vill jag påstå. Urusla wiplashskydd. Dåligt skydd vid viltkollissioner, medioker kvalitet, mycket smäck och dålig komfort i svampiga stolar.

#1
tage
2010-04-15 12:54

Till seken: Har under de senaste 43 åren servat mina oplar hos Kungsbacka bilcentrum, servicechef Rolf Nilsson.Kontakta gärna honom, och fråga honom , vilka rep.han ansett behövas på mina fordon ( ej vanlig service) Skulle vara skönt att bli friad från lögner. När du nu skall fara till månen,kanske du kunde kika lite på den s.k. månbilen, slår vad om att det är mer sannolikt att det står GM på delarna än ett stiliserat (T) Till Jarl: när ägde du en opel senast ???

#1
pg
2010-04-15 13:33

Opelhatargänget brister i saklighet. Har man kritik mot ett märke ska man komma med fakta, inte kräva fakta av andra. Man bör försöka att inte klanka ner på märkens eventuella kvaliet på det viset som dessa opelhatare gör. Beträffande Opels kvalitet, kan ni hämta information från Auro-bild med flera stora europeiska motortidskrifter.
Beträffande andra bilmärkens kvalitet försöker i vart fall jag, att framföra såväl kritik som beröm.
Men jag undviker att kommentera märken som jag aldrig ägt eller kört som tjänstebil. Jag och min familj har genom åren varit ägare till 3 st Mazda, 2 Citroen, 5 Oplar av olika modeller, 2 Saabar 900 o 9000. I st Volvo 940. Volvon och Oplarna har varit i stort sett felfria. Mazdorna (323) har definitivt inte varit felfria liksom Citroen.
Saabarna hade en del elproblem efter brand i instrumentpanelen. Just där ser man kanske skillnaden på bilar som man bör undvika att kommentera. Inga av de tjänstebilar jag kört av märket Saab har haft dessa problem. Dock har andra problem som kamkedjor, oljesludge och växellådor förekommit.
Jag tror definitivt mer på Opel än några andra märken på grund av företagsledningens strävan efter att bli bäst. Denna strävan har alltid funnits hos Ex BMW. Dess chefer hade målet att bli Tysklands bästa biltillverkare redan innan Opels ledning gav sig in i "tävlingen". BMW vet vi har lyckats och Opel verkar gå på i samma fotspår.

#1
tage
2010-04-15 18:47

SEKEN: Föreslår att du slopar månresan, och istället åker till Tyskland för att där kolla hur riktiga " t.ex.opel" bilar produceras. Bon Voyage. MVH Tage

#1
Erik
2010-04-17 12:31

Re: GÖSTA
Nytt är alltid nytt, men bara första dagen. Jag har mycket dålig erfarenhet av en ny billig lågprisbil av annat märke, dessutom är ofta kapitalförstöringen störst på nya bilar. Opeln är anser jag är det bästa valet av dessa bilar, 6000mil är så gott som nytt.

#1
Bosse
2010-04-24 21:13

Om Susannas först krav är säker, hur kan då "Expertpanelen" ta med Dacia som alternativ???

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.