Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Janis!

Nyheter

Janis Sundin vill ha en hyfsat snål, krångelfri bil med bra rostskydd för 100 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köp.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen







ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom


utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.





Namn:

Janis Sundin
Ålder: 40 år
Budget: 100 000 kronor
Kör:


Fiat Grande Punto 1,3 MJT
Vill ha:
En krångelfri bil som är hyfsat snål, med automatlåda och bra rostskydd. Ska vara bekväm för längre resor med tre passagerare.


Ny
bil:
Suzuki Splash 1,3 Exclusive, automat
Pris: 134 400
kronor
Euro
NCAP:
4
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: Ej testad.
Därför:
Svårt att hitta billigare bil med automatlåda. Rymlig för sin storlek, smart design, hög men kort och bra driftsäkerhet.




BÄSTA KÃ-P!
Nästan
ny bil:
Skoda Octavia 1,6 MPI, automat
-08/ 6000 mil
Pris: 98 000 kronor
Euro


NCAP:
4
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför:
Mycket bil för pengarna, rymlig och bra rostskydd.


Begagnad
bil:
Saab 9-3 1,8T, automat -06/6 000 mil
Pris: 99 700
kronor
Euro NCAP: 5
Rostskyddsbetyg, Vi
Bilägare:
3
Därför: Hög komfort, pigg, krocksäker, mycket motor för pengarna, goda köregenskaper och hyfsat rostskydd.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:

Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?
Taggar: Nyheter
EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Janis!

Kommentarer

#1
Tobbe
2010-04-16 18:36

Suzuki Splash har obefintligt rostskydd, så se upp där. Men övriga kandidater är kloka val. Skoda är en underskattad bil idag.

#1
Gösta
2010-04-16 19:21

Octavia är ett bra val, under förutsättning att man kan leva med däcksljudet.

#1
per
2010-04-16 20:58

Välj SAAB, ett rejälare val.

#1
Johan
2010-04-16 21:28

Vad är det för experter som tipsar om Suzuki som bil med bra rostskydd? Suzuki har alltid varit uselt bilmärke vad gäller rostskydd. Dessutom spräcker den budgeten med 34,4 % så den är ju inget nybilstips som stämde in på kriterierna. Octavia är bästa alternativet.

#1
Jan
2010-04-16 22:02

Johan: Försök hitta en mer vettig bil för de pengarna som ska vara automatväxlad. I ärlighetens namn kommer jag inte på någon, åtminstone inte någon som skulle vara ett bättre köp.

#1
classe
2010-04-16 22:43

Han har ju redan en bra bil
Skall han få något i inbyte så byt till en bravo finns nog med automat.

#1
Jarl
2010-04-17 02:06

Med tanke på den här personens presentation så kanske han skulle satsa på ett nytt liv istället för en ny bil....

#1
JARL (den riktige)
2010-04-17 10:40

Lätt SAAB:en
Rätt bra kompromiss för hundra papp

#1
Jarl (Den utan staniol-hatt)
2010-04-17 11:49

Strunta i att köpa något av detta skräp och köp trisslotter för pengarna istället - en bättre investering!

#1
leifer
2010-04-17 13:39

Är det verkligen vettigt att rekommendera en vanlig bensinmotor med konventionell automatlåda (läs törstig) nu? Särskilt som snubben ville ha en snål bil. Bensinpriset är på väg upp, och det mesta pekar väl på att det kommer fortsätta stiga.

#1
jarl
2010-04-17 21:42

Trisslotter är för töntar. Men visst borde det finnas bättre alternativ än dessa?

#1
Pär G
2010-04-17 23:11

Rostskyddet är ok på nyare suzukis. Det kan vara trevligt med en bil med oöverträffad driftsäkerhet. Själv skitet jag fullständigt i om det uppstår rostproblem för 5 ägaren som betalt 15kkr för bilen. Därför är suzuki ett mycket bra (och) trevligt val. Äger en bla en swift 05 som jag långpendlar med, går bra trots att den är liten.

#1
Jarl
2010-04-18 00:48

Suzuki? Haha, moppebilar.

#1
Pär G
2010-04-18 09:55

Läs på lite så fattar du kanske galoppen. SAAB kk-bilar. suzuki världsmässtare på att bygga bra och billigt. Onödigt att tjaffsa om detta. Framtiden får utvisa vilka bilmärken som ligger rätt i tiden. Du satsar på saab det gör inte jag :-)

#1
Q
2010-04-18 17:19

Är väldigt jävig här det vet jag så därför skall jag inte köra någon övertalningskampanj för Janis. Även om jag tycker bäst om Saaben! Men om Janis bestämmer sig för saaben?! Då skall han välja pilotpaketet UNDERBART SKÖNA stolar!! :)

#1
leifer
2010-04-18 18:28

På priset av Suzuki Splash bör man räkna in en kompletterande rostskyddsbehandling på några tusenlappar, ger också viss ljuddämpning. T.ex. Dinitrol center har numera en fabrikskompletteringsvariant med vax som trorligen är prisvärd. Se http://www.dinitrolcenter.se/page.php?174

#1
leifer
2010-04-18 19:26

Med tanke på vad som sagt om Toyota här så vägar man väl knappt föreslå, men just en Toyota Corolla med automalåda med fina 1,6 liters motorn kan man få för kring 100,000 årsmodell 2005-2006, miltal kring 10,000 mil. Mer problemfri bil finns nog inte. Kolla att all service är gjord och serviceboken är ordentligt ifylld.

#1
leifer
2010-04-18 19:34

Förvånar förresten mig att man inte föreslagit Toyota Prius från Vi bilägare. Den finns bara med automat, och är snål. Kan köpas nu för kring 100,000 från 2005.

#1
Jarl
2010-04-18 19:37

Toyota Corolla med automalåda funkar nog! SVINBRA kvalité.

#1
sten sture
2010-04-18 20:58

Köp en tysk status vagn och åk me klass,audi a2 går billigt är rymlig och rostar ej p.ga alu kaross.Hög kvalite.Har bara ett ord för japanska bilar ROST.

#1
leifer
2010-04-18 21:11

Alla (några få) A2 med automat jag såg nu på blocket hade gått närmare 20,000 mil. Alu-karossen kan ha problem med vitrost, och dessutom enormt dyr/svårt att fixa vid karosskador. A2 är inte direkt lätmekad heller. Det är också en udda modell och det kan med tiden bli svårare att få tag i (billiga) reservdelar. Överhuvudtaget bör man undvika premium-tyskarna om man ska ha en billig bil.
Toyotas har varmgalvanisering på sina bilar sen 1993. Det är alltså den japanska bil som har bra rostskydd. Det kommer alltså i alla fall inte bli några problem med bilprovningen, bilen klarar nog ganska säkert den stipulerade rostskyddsgarantin på 12 år och mer därtill utan nedslag på bilprovningen. Dock kan rost komma i hjulhus etc så det gäller att hålla efter, och man bör nog undvika ljusa lackfärger och framförallt vitt. För rost kontrasterar mot ljus färg och inget ser sunkigare och billigare ut en rost.

#1
Seken
2010-04-18 21:12

Eftersom man kan få en Swift aut. med betydligt starkare motor för 130.000 kr, så tycker jag Splash blir helt ointressant. Att köpa en miljöbilsklassad Splash är kanske ok. Men annars ger ju Swift betydligt högre komfort. Och dess kombination motor/bra automat, ger möjlighet till ovanligt kul körning.

#1
leifer
2010-04-18 21:14

Toyota har beg garanti upp till att bilen är 8 år/15,000 mil, om man köper bilen från en auktoriserad återförsäljare. Givet nåt man ska försöka få med, om man köper en Toyota för 100,000 kr.
http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx

#1
Jarl
2010-04-18 21:27

Audi A2, pellejönsbilen som inte ens har en motorhuv? LOL'd

#1
sten sture
2010-04-18 23:35

JARL......är du smakad?

#1
lelle
2010-04-19 08:41

Varför inte en Skoda superb med turbo? En rymlig limusine. Sköna stolar, rymligt baksäte, mycket pigg motor och förtklassigt rostskydd.
lelle

#1
Bengt Staffas
2010-04-19 18:19

Varför nämner ingen Mitsubishi Colt med ett år på nacken. En riktigt bra bil!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.