Bild
Nästa artikel

EXPERTPANELEN:<br> Den här bilen ska du köpa, Andreas!

Nyheter

Andreas Karlsson vill ha en flexibel familjebil med bra köregenskaper för max 200 000 kronor. Panelen utser bästa köp.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie
artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil.

Expertpanelen











ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom






utses
det bästa köpet.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.



Namn:

Andreas Karlsson
Ålder: 29 år
Budget: Mellan 150 000 och 200 000 kronor
Kör:
Ford Focus -2001/14 500 mil
Vill
ha:
Familjebil för två vuxna och tre barn med tre riktiga platser i baksätet. Gärna också möjlighet till extra nedfällbart baksäte. Bilen ska ha en starkare motor och bättre köregenskaper än den nuvarande.


Ny
bil:
Peugeot 5008 1,6 Turbo
Pris: 214 900
kronor
Euro
NCAP:
5
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 2
Därför:
Något dyrare, men en bil som är pigg och bekväm att köra. Tyst, praktisk inredning, två extra platser bak, säker och fin att åka i för barnen.


BÄSTA KÃ-P!
Nästan
ny bil:
Toyota Verso 1,8 Business Plus -08/4 000 mil
Pris:
157 100
kronor
Euro


NCAP:
5
stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 2
Därför:
Ett bra begköp med stabilt andrahandsvärde. Tillförlitlig, praktisk, krocksäker och välutrustad.


Begagnad
bil:
Volkswagen Touran 2,0 TDI
-06B/6 000 mil
Pris: 142 800
kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi
Bilägare:
4
Därför: Rymlig transportlåda med bra rostskydd och goda köregenskaper. Lättkörd, hög kvalitet, bra lättstädade material.

Vill du
också ha hjälp av Expertpanelen? Läs mer här.


Diskutera:

Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?

Kommentarer

#1
Emme
2010-04-27 12:28

Lär ju behöva kosta på en rostskyddsbehandling på de två över. Toyotan kanske har hunnit rosta underifrån och då får man ju fixa det först.
En 2 i rostskydd kan väl inte båda gott?

#1
monsieur
2010-04-27 12:34

verkar som bara renault har förstått det här med rostskyddet. PSA skärpning!

#1
Gösta
2010-04-27 12:45

Kontroversiellt att rekommendera en Toyota i dessa dagar. Kul och modigt av panelen. Det "stabila andrahandsvärdet" kan möjligen diskuteras. Risken finns att andrahandsvärdet rasar när fler skandaler kring Toyota uppdagas.

#1
Uwe
2010-04-27 12:51

Scenic är bilen. Renault bilarna av idag är otroligt underskattade. riktigt fin kvalitet och går mkt bra. Finns som 5-sits och 7-sits. Står hyvsat bra i värde också efter ett par år.

#1
vis
2010-04-27 12:53

Emme: att Vib:s siare tror att Toyota kommer att rosta får stå för dom men bilprovningens statistik visar att Toyota rostar mindre än de flesta
Gösta: intressan att du ser det som ett problem att Toyota rättat till ev fel innan de uppstår när tex VAG har nästan dubbelt så många "accelerations fel" utan att göra ett skit åt det

#1
Jarl
2010-04-27 13:02

Toyotan är lätt bäst. Rost finns inte, däremot på förra generationen av S40/V40, uscha.

#1
Palle
2010-04-27 13:43

Klart att Toyotan är bäst. Toyota är perfektion, fel och brister har aldrig och kommer aldrig förekomma. Toyota håller i en miljon mil minst, och det utan att ens behöva byta torkarblad eller bromsbelägg. Har haft min Toyota i 300 år utan ett endaste fel, och den drar i snitt 0,004 liter bensin per mil. Fattar inte varför alla inte åker Toyota :-)

#1
Emme
2010-04-27 13:57

Jarl: Ja dessa är nästan direkt utsatta så man får se till att vara noga att tvätta i skarvar framförallt. Tror det är plasten längs sidorna som har vållat problemet framförallt. Min står dock utan men jag förstår dock inte vad detta har med bilarna över att göra? :)

#1
Rålle
2010-04-27 14:21

Ford S-Max! En 07a/08a med några tusen mil på mätaren borde väl vara gjuten för honom! Dieseln och Volvofemman är trevliga och rätt starka motorer och den har dessutom bra och sportiga köregenskaper. Verson är definitivt ingen rolig vägbil så ViB rekommendation av den känns lite märklig..

#1
vis
2010-04-27 14:48

Palle: de Toyotor du refererar till var en miljon miles inte mil. och torkarbladen var i Californien där rengnar det sällan och bromsklossarna har nog blivitt utbytta utan att du fick betala i så fall, Toyota gör sånt ibland (Toyota med bromsar från Bosch) resten är bara lögn ;o)
Sen är det nästan bara i sverige Toyota är underrepressenterade

#1
Golfheed
2010-04-27 14:49

Varför blir då inte Volkswagen Touran bästa köp? Säkert bättre köp i längden än Toyotan och dessutom kan man hitta den med biogasmotor

#1
Erik
2010-04-27 14:53

Personligen skulle jag rekommenderat en Peugeot 308 SW med den lilla diesel motorn.
En flexibel familjebil.

#1
Dman
2010-04-27 15:03

Aldrig franskt!

#1
John
2010-04-27 15:08

Skulle lätt välja peggan, men med dieselspisen. Det måste vara världens bästa motor just nu. Toyotan känns redan gammal (och vem f_n vill ha en bil byggd i Turkiet), och Touran gäspar man käken ur led bara man ser.

#1
McTar
2010-04-27 15:10

Jag skulle tagit Touranen. Minst fel på bilprvingen, bäst känsla, en dieselmotor som bara går och går... Tja ende nackdelen är väl att andra blir avundsjuka då... ;-)

#1
Jarl
2010-04-27 15:51

Ford S-Max är en pärla. Betydligt roligare att köra än samtliga ViB-alternativ, som alltid innehåller en Toyota...

#1
Sam
2010-04-27 18:22

Toyota = Host, host, iiiiiiiiiiiiiiiiii, gissel, hjäääääälp, bromssssa...... Neeej, pedalen låste sig! Krasch!!! Nä, köp VW och man får en oerhört kompetent bil till rimlig peng.

#1
Sonettracer
2010-04-27 19:09

Självklart en Ford S-Max! En 2,0 TDCi är klockren. Snål och stark (speciellt med en trimbox). Han eftefrågar ju bra köregenskaper. Verso och Touran är ju så trista att klockorna stannar. Och Pegan är fransk...

#1
Simon
2010-04-27 19:42

Det märks att det inte är många som kört någon av dessa högbyggda familjefraktare....:) Modigt av panelen att våga rekomendera Verson......
Har själv inte kört den och avstår därmed att kommentera dess vägegenskaper......

#1
AS
2010-04-27 22:00

Bästa köpet i klassen är en ny Opel Zafira Cosmo, bra utrustad bil för ca 200.000:- Har haft två st och avverkat ca 25000 mil och har inte haft ett enda fel på bilarna. Undvik 2.2 liters motorn om du ska ha en beg., annars erbjuds inte den motorn längre som ny. Rosten är inget problem längre och mer flexibel bil hittar ni inte.

#1
Seken
2010-04-27 22:24

Jag tycker "Bästa köp-Verson", är ett klart sämre köp än nya Verso. (Visserligen en bit över budget.) Betydligt törstigare och klenare motor. Mina erfarenheter säger att Toyota ofta har tandlösa bensinmotorer. Men den nya 147 hk är ypperlig. Dock ska man akta sej för att prova Avensis med samma motor. För då blir Verso utklassad. Den har bara sina 7 säten att skryta med.

#1
leifer
2010-04-27 22:42

Var är Bmw-freaksen nu? Visst ja, Bmw är inte prisvärd...
Men nånting med turbo är väl att rekommendera, varför inte en Saab 9-5 biopower? Går att hitta för strax över 100,000 kr. Krocksäker som få dessutom.

#1
B-boy
2010-04-28 01:16

LEIFER.
Varför tjatar du om BMW hela tiden ?
Det är ju inte tal om det i detta forum !
Det intressanta är vad läsare tycker om
diskutionen och synpunkter på denna !

#1
Torsten
2010-04-28 01:38

Skoda Roomster!

#1
Seken
2010-04-28 10:21

Jämförelse ny Grand Scenic och ny Verso:
Nettopris 189 tkr resp. 218 tkr. (dagspriser.)
110 resp 147 hk.
Garanti 2 resp. 3 år.
Scenic skattefri 5 år och gratis parkering i Gbg.
På pappret ser Scenic ut att vara det bättre valet. Även inräknat ev, bättre 2:a-handsvärde för Verso.
PS. Roomster är ju självklart det överlägsna valet. Men för min del, så är den omöjlig pga vägbuller i klass med min gamla plågoande Octavia.

#1
leifer
2010-04-28 14:01

B-BOY, har varit mycket nyheter om Bmw, och att många där (inkl du själv väl) som säger hur bra dessa bilar är (liksom Mercedes och Audi). Varför föreslår ni en Bmw 3 eller 5-serie till frågeställaren? För 200,000 kr kan man väl få en hyggligt ny beg Bmw. Frågeställaren vill ha en med starkare motor och bra körgenskaper, nåt man kan tro passar in på Bmw.
Men det är ju just såna här råd som Vi bilägare får då och då, rekommendera folk, ofta med familj, en lämplig bil. Konstigt då att aldrig Bmw, Mercedes eller Audi föreslås varken från Vi Bilägares experter eller från folk som skriver här. Vad kan det bero på?
Mvh

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-04-28 14:12

Leifer, du tror möjligen inte att det har något att göra med att Andreas önskar sig en sjusitsare?

#1
leifer
2010-04-28 16:05

Hej Tommy, jo det var en önskemål, inget krav. Men samtidigt har jag ännu inget sett några föreslå Bmw i nåt sammanhang när folk vill ha en bruksbil i såna här råd. Dvs alla tycks vara överens om att tyska premiummärkena Audi, Bmw och Mercedes inte ger bästa valuta för pengarna i såna här sammanhang. Är det inte rätt mycket Vi biliägares profil? Folk som har begränsad ekonomi och vill ha så hållbara och driftsäkra bilar som möjligt. Liksom sånt som bra egenskaper i halka framför roliga att köra (dvs ej bakhjulsdrift).
Mvh

#1
Tibor Ric
2010-04-30 10:09

Till AS 27 apr 2010,
hur mycket bullrade dina Zafiror...Jag har en opel Astra kombi som bullrar rätt mycket!
/Tibor

#1
pg
2010-05-02 16:51

Inte sjutton bullrar Astra eller Zafira mer än några andra bilar. Men och ett stort men är valet av däck och fälgstorlek. Detta gäller samtliga märken. Det borde ligga i generalagenternas intresse att även presentera bullernivå med olika däck. Min erfarenhet är att minsta standardverisionen bullrar minst, och det gäller alla bilar jag fått tillfälle att prova med olika val av fälgstorlek. Det kanske finns flera här som upplevt liknande?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.